بازدید 27691
گام بلند صداوسیما در کیفی‌سازی تلویزیون ایران؛

همه شبکه‌ها «اچ دی» خواهند شد؟

برنامه‌های این شبکه از میان بهترین برنامه‌هایی که با کیفیت اچ دی تولید شده‌اند، برگزیده خواهد شد و فعلا قرار نیست این شبکه هیچ تولیدی داشته باشد.‌ اگر شبکه اچ دی بتواند مخاطبان مورد انتظار را جذب کند، همه شبکه‌های تلویزیون در یک دوره پنج ساله می‌توانند به این کیفیت برسند.
کد خبر: ۴۱۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ 15 July 2014
شبکه «اچ دی / HD» که تنها برای پخش لیگ جهانی والیبال و سپس جام جهانی فوتبال ‌موقت راه‌اندازی شده بود، برای پاسخ به عطش عمومیِ تماشای تصاویر بسیار باکیفیت ماندنی شد و عملاً شبکه‌ای با همین نام به شبکه‌های کشور افزوده شد تا بدین شکل، ظهور یکی از استانداردهای روز دنیا را در تلویزیون ایران نیز شاهد باشیم؛ اما آیا در گام بعد، زیرساخت لازم برای ارتقای همه شبکه‌ها به این کیفیت فراهم خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»، حضور تیم ملی والیبال ایران در این دوره از لیگ جهانی، توفق اجباری بود تا فن‌آوری پیشرفته «وضوح بالا / High-definition» یا‌‌ همان «اچ دی / HD» با کیفت ۱۰۸۰ به ایران بود، زیرا فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB) یکی از شروط میزبانی لیگ جهانی را برخورداری از امکان ضبط و پخش این رقابت‌ها با کیفیت اچ دی اعلام کرد و صداوسیما نیز در همین راستا، شبکه‌ای موقت راه انداخت که با گیرنده‌های دیجیتال برای عموم قابل دریافت بود و کیفیتی کاملاً متفاوت داشت.

همه شبکه‌ها «اچ دی» خواهند شد؟

«تابناک»‌‌ همان زمان به استقبال این رویداد مهم رفت و خواستار گسترش چنین پدیده‌ای به عنوان یکی از مزیت‌های کنونی مهم برای جذب و حفظ مخاطب شد و سرانجام در روزهای اخیر مدیران رسانه ملی تصمیم گرفتند، شبکه موقت اچ دی به شبکه‌ای دائم بدل شود که برنامه‌هایی با این کیفیت برای عموم مردم پخش کند؛ هرچند در این مرحله نیز که از نوزدهم تیرماه آغاز شده، همچنان لفظ «آزمایشی» پسوند فعالیت‌های این شبکه است.

رضا اخوان، مدیر شبکه تماشا در این باره گفته است: «این شبکه در مرحله آزمایشی روزی ۵ ساعت برنامه شامل مستندهای ایرانی و خارجی همچون مستند ایران و کوچ پرندگان و نیز فیلم سینمایی و انیمیشن، پخش خواهد کرد. برنامه‌های این شبکه از میان بهترین برنامه‌هایی که با کیفیت اچ دی تولید شده‌اند، برگزیده خواهد شد و فعلا قرار نیست این شبکه هیچ تولیدی داشته باشد. هم‌اکنون مسئولیت تنظیم جدول پخش و تأمین برنامه‌های این شبکه به عهده شبکه تماشا گذارده شده است».

همه شبکه‌ها «اچ دی» خواهند شد؟

جهش تلویزیون از «اس دی / SD» به «اچ دی / HD» معادل افزایش چهار برابری وضوح تصاویر، در حالی رخ داد که گمان می‌شود، ظرفیت نسبی برای حرکت تلویزیون به سمت ارتقای کیفیت تصاویر همه شبکه‌ها به «اچ دی / HD» فراهم شده و حتی بسیاری از برنامه‌های تولیدی سال‌های اخیر تلویزیون نظیر سریال مختارنامه نیز با کیفیت اچ‌دی ساخته شده است.

از آن سو، صداوسیما از مدت‌ها پیش اقدام به تبدیل دوربین‌های خود به دوربین XDCAM با کیفیت «اچ دی / HD» کرده بود و هم اکنون نیز بخش وسیعی از تصویرهای استفاده در تلویزیون با همین دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌شود و حال با واردات تجهیزات مورد نیاز برای پخش زنده با کیفیت «اچ دی / HD»، امکانات لازم برای گام برداشتن تلویزیون ملی ایران به این سمت فراهم‌تر شده تا ایران نیز همچون دیگر کشورهای منطقه، صاحب تلویزیونی با کیفیت تصویر «اچ دی / HD» یا‌‌ همان «HDTV» شود.

از این نگاه، اگر شبکه اچ دی بتواند مخاطبان مورد انتظار را جذب کند، همه شبکه‌های تلویزیون در یک دوره پنج ساله می‌توانند به این کیفیت برسند و این اتفاقی است که اگر تحقق یابد، گام بلندی برای کیفی‌سازی تلویزیون ایران به شمار می‌رود و بخشی از نقد‌ها در خصوص نگاه کمی به توسعه سیما برطرف خواهد شد و از این منظر باید در کنار نقدهای مطرح ‌درباره رسانه ملی، از این اقدام ارزشمند مدیران صداوسیما قدردانی کرد. فن‌آوری به سرعت در حال پیشرفت است و اگر رسانه‌ای در پی بقاست، باید از فن‌آوری بیش از پیش وام بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار