بازدید 12383
۲

از حد نصاب افتادن، انتخاب‌های مهم پارلمان عراق را به هفته بعد کشاند

با توجه به وجود اختلاف بر سر انتخاب دوباره مالکی، گزینه‌های دیگری مانند ابراهیم الجعفری رهبر ائتلاف هم پیمان ملی، عادل عبدالمهدی، عضو مجلس اعلا و صالح الفیاض مشاور امنیت ملی و فارق نجم از رهبران حزب الدعوه و احمد الچلبی، رهبر کنگره ملی عراق مطرح شده‌اند، ولی اختلافات بین فهرست‌ها، باعث شد که جلسه از نصاب بیفتد و به هفته آینده موکول شود.
کد خبر: ۴۱۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴ 01 July 2014
تاکید ائتلاف دولت قانون بر ادامه نخست‌وزیری نوری المالکی
نخستین جلسه پارلمان جدید عراق در حال برگزاری است.؛ پارلمانی که پس از بیست و چند روز بحران امنیتی در این کشور تشکیل می‌شود تا بر ضرورت ادامه روندهای سیاسی و دموکراتیک در این کشور و همچنین مبارزه بر تروریسم تأ‌کید کند. پارلمان جدید عراق موظف است ‌دولت جدید این کشور را تشکیل بدهد تا دولت جدید بتواند با عزمی راسخ به مقابله با تهدیدهای تروریستی علیه این کشور برخیزد. 

به گزارش «تابناک»، تحلیلگران بر این باورند که تا کنون و پیش از برگزاری نخستین نشست پارلمان‌، اعضای پارلمان عراق، طی نشستی ‌روی چند گزینه از جمله نوری المالکی که بیشترین کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کرده توافق صورت گرفته است؛ اما با توجه به وجود اختلاف بر سر انتخاب دوباره مالکی گزینه‌های دیگری مانند ابراهیم الجعفری رهبر ائتلاف هم پیمان ملی، عادل عبدالمهدی، عضو مجلس اعلا و صالح الفیاض مشاور امنیت ملی و فارق نجم از رهبران حزب الدعوه و احمد الچلبی رهبر کنگره ملی عراق مطرح شده‌اند ولی اختلافات بین فهرست‌ها باعث شد که جلسه از نصاب بیفتد و به هفته آینده موکول شود.

‌کرد‌ها هم سه گزینه از جمله برهم صالح، فواد معصوم و نجم الدین کریم را که استاندار کرکوک است،‌ به ریاست‌جمهوری عراق مطرح کردند.


۱۴: ۱۲
منابع آگاه در داخل پارلمان عراق از خروج نمایندگان ائتلاف کردستان، اسامه النجیفی و صالح المطلک خبر می‌دهند. ‌۱۶۵ نماینده در صحن مجلس ‌مانده‌اند.

* بهاء الاعرجی خطاب به مهدی الحافظ رئیس سنی (مسن‌ترین فرد) پارلمان: تو در برابر تاریخ در برابر تعویق جلسه یا ادامه آن مسئول هستی.

‫* ابراهیم الجعفری خواستار تعویق جلسه مطابق موعد مقرر شد.

* ابراهیم الجعفری گفت: گروه‌های سیاسی به زمان بیشتری برای انتخاب هیأت رئیسه پارلمان نیاز دارند.

جلسه پارلمان عراق به دلیل به حد نصاب نرسیدن پس از تنفس نیم ساعته به هفته آینده موکول شد.

۱۴: ۱۰
گفته می‌شود که کاظم الصیادی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون با اشاره به فروش نفت به اسرائیل نمایندگان کرد را خائن نامیده است.

۱۴: ۰۰
حنان الفتلاوی، نماینده ائتلاف دولت قانون اسامه النجیفی رئیس پارلمان سابق را عامل تعطیلی نیم ساعته مجلس دانست و افزود: اسامه النجیفی خواستار نیم ساعت استراحت برای مشورت ‌و جلسه پارلمان عراق پس از نیم ساعت تنفس دوباره آغاز شد.

۱۳: ۵۲
منابع وابسته به ائتلاف ملی از پافشاری ائتلاف دولت قانون بر نامزدی نوری المالکی و مخالفت با دو نامزد دیگر برای پست نخست وزیری خبر دادند.

۱۳: ۵۰
ادای سوگند نمایندگان: آلا طالبانی از نمایندگان مجلس جدید سوگند نامه را قرائت کرد. سوگند نامه به زبان‌های عربی و کُردی قرائت شد.

نیم ساعت تنفس در نشست پارلمان عراق اعلام شد. از مجموع ۳۲۸ نماینده ۲۵۵ نماینده در جلسه امروز پارلمان عراق حضور پیدا کرده‌اند.

۱۳: ۴۵
حضور «اسامه النجیفی» در پارلمان: «اسامه النجیفی» رئیس سابق پارلمان عراق و رئیس ائتلاف «متحدون» که در رسانه‌ها گفته شده بود، نشست امروز پارلمان را به دلیل اختلاف با مالکی تحریم کرده است، وارد ساختمان پارلمان شد تا در نشست امروز حضور یابد. مهدی الحافظ «طبق قانون اساسی به عنوان مسن‌ترین نماینده، ریاست نخستین جلسه را بر عهده گرفت.

‌«ایاد علاوی» غائب نشست پارلمان: ائتلاف الوطنیه به ریاست «ایاد علاوی» که پیش از این اعلام کرده بود نشست امروز را تحریم می‌کند، از حضور در این نشست خودداری کرد و تا به این لحظه خود را به ساختمان پارلمان نرسانده است. او در دوره پیش نیز به تحریم نشست‌های پارلمان و هیأت دولت معروف بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
خدا به فریاد مردم بیچاره عراق برسه .
مردم عراق بخودآيندويكپارچگي خودراخفظ كنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی