بازدید 74762
مدیر عامل بورس کالا در گفت‌وگو با «تابناک» تشریح کرد؛

راهکارهای بورس کالا برای رونق کشاورزی و اشتغال

این قبض انبار کاربرد و ابزاری برای وثیقه خواهد بود؛ مثلا اگر کشاورزی بخواهد وام بگیرد، این گواهی می‌‌تواند وثیقه باشد. هم‌اکنون شورای عالی بورس گواهی سپرده انبار را به عنوان ابزار مالی تصویب کرده و تا این مرحله اجرای عملیاتی‌اش را قرار است شرکت سپرده‌گذاری تسویه اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام دهد.
کد خبر: ۴۱۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶ 01 July 2014

راهکارهای بورس کالا برای رونق کشاورزی و اشتغالیکی از مشکلات کشور، افزایش جمعیت در کلان‌شهر‌ها و در کنار آن کمبود اشتغال است که معضلات اجتماعی و خانوادگی را به همراه دارد، در حالی که کشور ما از شرایط خوب اقلیمی برای کشاورزی برخوردار است و این صنعت در صورتی که از سنتی به مدرن تبدیل شود، ضمن خودکفا کردن ما در بسیاری از محصولات، صادرات خوبی ‌ایجاد خواهد کرد. یکی از دلایل تشکیل بورس کالای کشاورزی در کشور‌ها و به دنبال آن در ایران نیز رونق این صنعت و حمایت از کشاورزان بوده و هست.

به گزارش «تابناک»، اگر هزینه‌هایی که موجب افزایش بهای محصولات کشاورزی از کنار مزرعه و باغ تا دست مصرف‌کننده می‌شود، ‌کاهش یابد و بخشی از آن به کشاورزان برسد، قطعا شاهد تبدیل ‌زمین‌های زراعی به ویلا و مسکونی نخواهیم بود و دوباره کشاورزی رونق پیدا می‌کند.

بنابراین، انبارهای بورس کالا پراکنده در کشور، ضرورت حمل محصولات کشاورزی تا مرکز شهرهای بزرگ همچون تهران را برطرف می‌کند و می‌توانند محصولات تولیدی خود را به نزدیک‌ترین انبار مورد تأیید بورس کالا تحویل دهند و از این راه هزینه حمل و نقل کمتری پرداخت کنند که نهایتا منجر به کاهش هزینه معاملات خواهد شد

بنا بر این گزارش، از دیگر مشکلات کشاورزان عدم نقدینگی محصولات تا پایان برداشت است و همین منجر خواهد شد تا برای تهیه تجهیزات کشاورزی و بذر یا مراقبت‌های ضمنی از محصولات تا زمان برداشت نتوانند با دست باز به تولیدات برسند و کیفیت آن پایین می‌‌‌آید، در حالی که با پیش‌فروش محصولات می‌توانند بخش بسیاری از این مشکلات را حل کنند.

در کنار این مشکلات، انبار شدن محصولات کشاورزی و فروش نرفتن آن‌ها و کاسته شدن از کیفیت آن‌ها نیز وجود دارد و بورس کالا برای این امر نیز انتشار اوراق گواهی سپرده انبار را پیش بینی کرده است تا کشاورزان با تحویل محصولاتشان به انبارهای بورس کالا و دریافت این اوراق بهادار بتوانند به پولشان دست یابند؛ بنابراین، اجرایی شدن کامل قوانین بورس کالا راهکارهای خوبی برای رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال خواهد داشت.

حسین پناهیان، مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌و‌گو با «تابناک» با اشاره به شش انبار در استان‌های کشور برای ذخیره محصولات کشاورزی گفت: در کنار دریافت محصولات کشاورزان برای فروش آن به خریداران از طریق بورس کالا، اقدام به انتشار گواهی سپرده انبار کردیم تا برای تولید کنندگان امکان گردش نقدینگی‌ باشد و زود‌تر بتواند کالایش را بفروشد.

وی افزود: البته این قبض انبار کاربرد و ابزاری برای وثیقه خواهد بود مثلا اگر کشاورزی بخواهد وام بگیرد این گواهی می‌تواند وثیقه باشد. در حال حاضر شورای عالی بورس گواهی سپرده انبار را به عنوان ابزار مالی تصویب کرده و تا این مرحله اجرای عملیاتی‌اش را قرار است شرکت سپرده گذاری تصویه اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام دهد.

وی توضیح داد: در واقع کارکرد این گواهی آن است که به تولید کنندگان بخش‌های مختلف کمک کند که از این ابزار مالی، سرعت گردش موجودی‌هایشان را افزایش دهند و آسان‌تر کالایش را با قیمت منصفانه بفروشند. بزرگ‌ترین کمک به تولید کننده اولیه کالاست. مثلا تولید کننده‌ها به ویژه در محصولات کشاورزی که ساختار سنتی دارد، نمی‌دانند کجا محصولات را به فروش برسانند. اکنون هم تمرکز ما روی کالاهای کشاورزی است. تولید کننده کالایش را در انبار تولید کننده سپرده می‌کند و قبضی می‌گیرد که اوراق بهادار است و کمک زیادی خواهد داشت.

وی خاطر‌نشان کرد، اکنون اگر عرضه کننده ضمانت‌های لازم بر پایه معیارهای ما نداشته باشد برای جبران خسارت خریداران باید تضامین داشته باشد و پولی را با بر قوانین سپرده‌گذاری کند ولی اگر قبض انبار باشد، با‌‌ همان کاغذ می‌تواند کالایش را در بورس کالا عرضه کند؛ یعنی در معاملاتشان تسهیل می‌شود.

وی درباره نقش وزارت کشاورزی در این اوراق ‌گفت: ما در زمینه وزارت جهاد کشاورزی تعامل خوبی ‌در تصویب دستور‌العمل اجرایی ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی داشته‌ایم. اکنون این ابزار آماده است با توجه به اینکه عمدتا در قانون بهره‌وری کشاورزی، تمرکز روی قیمت تضمینی بوده است، از وزارت کشاورزی انتظار داریم که منابع مالی لازم را برای کالاهایی که در تقسیم بندی مشمول قیمت تضمینی بوده‌اند، تامین کند تا بتواند این فرایند در اولین فرصت مورد استفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین نکته آنکه کارکرد این انبار‌ها بسته به بحثی است که وزارت کشاورزی که منابع لازم را برای ما به التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی که اعلام شده، ‌تأمین کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها