بازدید 34793
قابل توجه نمایندگان مجلس؛

نسخه ژرمن‌ها برای تشویق مردم به فرزندآوری را مرور کنید!

چگونه با برچیده شدن طرح‌هایی مانند هدیه یک میلیون تومانی دولت سابق به نوزادان و پس گرفتن وجوه واریز شده، طرح‌های تشویقی را محکوم به شکست تصور کرده و طرح‌های تنبیهی را تجویز می‌کنیم؟ چرا به جای تهدید مردم، راهکاری برای از‌سر‌گیری پرداخت وام ازدواج نمی‌یابیم؟ چگونه متأهل شدن را فراموش کرده و افزایش نرخ باروری را در نرخ عقیم سازی می‌بینیم؟
کد خبر: ۴۱۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲ 29 June 2014
البته درست نیست که فارغ از خیل ویژگی‌های متمایز کننده دو ملت، تنها در یک مورد خاص ‌مقایسه کرده و با طرح آنها که آن گونه‌اند و ما این گونه، همه چیز را صفر و یکی دانست اما اگر بشود از ایشان الگوبرداری کرد و در این راستا قیاسی ترتیب داد، ماجرا فرق خواهد کرد و به انصاف نزدیک خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند روز از تصویب کلیات طرح نمایندگان مجلس برای افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت و در حالی که مسابقات جام جهانی فوتبال وارد مرحله حساس حذفی شده و ذهن‌ها را به خود معطوف کرده، با چرخی در دنیای اخبار یا دیدن بازتاب آنها در شبکه‌های اجتماعی، ‌درخواهیم یافت همچنان تهدید شهروندان به حبس در قانون جدید در صورت نزدیک نشدن ایشان به اعمال جلوگیری از باروری، از داغ‌ترین بحث‌هاست.

قابل حدس است که تکیه نمایندگان مجلس بر این تصور که عامل نخست تحدید زاد و ولد، عقیم سازی است، به دلیل بهره‌مند نبودن از پشتوانه استدلالی قوی، مخالفانی بسیاری بیابد اما زمانی که می‌بینیم حکایت قانون جدید فراتر از محرومیت‌های خاصی که می‌شد برای افرادی که عقیم سازی را بر‌می‌گزینند، حبس دو تا پنج سال را برای ایشان در نظر گرفته، شاید بتوان ریشه گسترده شدن مخالفت‌ها را دریافت.

اما از جمله نقدهای فراوانی که به طرح مصوب نمایندگان وارد شده و در نوع خود بسیار جالب توجه و البته مستند است، پستی است که یکی از کاربران ایرانی تبار گوگل پلاس منتشر کرده است؛ متنی کوتاه به همراه تصویری که به آن پیوست شده ‌و حکایت از مسیری متفاوت برای تشویق شهروندان آلمانی به ازدواج و احتمالا متعاقب آن، فرزند آوری دارد و چه بسا از جمله کارآمدترین راهکارهای ژرمن‌ها برای مقابله با نرخ منفی ازدواج و فرزندآوری در میان کشورهای پیشرفته اروپایی باشد.

امیر، نویسنده مطلب که ساکن آلمان است، به همزمانی دو اتفاق اشاره کرده و با متنی موجز و گویا و همچنین تصویری که به آن می‌شود استناد کرد، نقدی به مصوبه اخیر وارد می‌کند که از خلال آن می‌توان به سادگی به تفاوت رویکرد مسئولان پی برد و دریافت کار مسئولانه یعنی چه و رفع تکلیف با وضع قوانین تهدید کننده چه معنایی دارد!

شاید بهتر است این متن را به روایت راوی و با تأملی در تصویر صفحه مالیاتی وی ادامه دهیم و نه تنها از نمایندگان مجلس بخواهیم در خواندن آن با ما همراه شوند، بلکه تلاش کنیم کمی دورتر را هم دیده و دریابیم چگونه با برچیده شدن طرح‌هایی مانند هدیه یک میلیون تومانی دولت سابق به نوزادان و پس گرفتن وجوه واریز شده، طرح‌های تشویقی را محکوم به شکست تصور کرده و طرح‌های تنبیهی را تجویز می‌کنیم؟ چرا به جای تهدید مردم، راهکاری برای از‌سر‌گیری پرداخت وام ازدواج نمی‌یابیم؟ چگونه متأهل شدن را فراموش کرده و افزایش نرخ باروری را در نرخ عقیم‌سازی می‌بینیم؟ و...

دو سه روز پیش، همزمان با نشست تاریخی‌ مجلس که به تصویب قانون ممنوعیت وازکتومی و توبکتومی انجامید، اداره مالیات دولت فخیمه آلمان بعد از اظهارنامه مالیاتی که بنده برای پارسال انجام داده بودم، ۲۸۶۳ یورو از مالیاتی را که پرداخته بودم، به خاطر «ازدواج و تأهلم» به من برگرداند.

یعنی برای تشویق، نه تنها از آن روز به بعد بنده مقداری بسیار کمتری مالیات می‌دهم، بلکه ما‌به‌التفاوت مالیات‌های گذشته همان سال ـ که به عنوان مجرد پرداخت کرده‌ام‌‌ ـ را با  متأهلی‌ به من برگرداندند.

پول خودم را هم برگرداندند که اسمش گدا پروری نباشد!

تشویق آقا، تشویق!

باور بفرمایید در این مسائل اجتماعی تشویق خیلی‌ بهتر از تنبیه جواب می‌دهد.

حتی مطمئنم که تنبیه کار‌ها را خراب‌تر می‌کند که درست‌تر نمی‌کند!

حالا ما هی‌ مجازات بگذاریم برای این و آن که وازکتومی کرده ...
.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴۰۲
انتشار یافته: ۳۸
تابناک جان دست رو دلمون نذار، فقط بگو انتخابات مجلس چه موقع است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
هر موقع باشه فرقی نمی کنه یه عده رد صلاحیت میشن باز پایداری ها می رن تو مجلس همون آش همون کاسه
morteza
| United States |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
انتخابات؟ چه فایده؟
امین
| United Kingdom |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
من که واسه انتخابات مجلس لحظه شماری می کنم، امیدوارم این مجلس نماینده هاش با 5 درصد رای و 10 درصد رای اقلیت ...
چشم انتظار وام ازدواج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
مردم یکسال منتظر وام ازدواجیم، چون هردو دانشجوییم و 14سکه مهریه، بانک مرکزی میگه 5م وام شامل شما میشه ولیییی بانک صادرات میگه اگه بدیم 3م بیشتر نمیدیم... 3م را تهران چجوری خرج کنیم
از سلماس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
مگر در ایران غیر از کارمندان و حقوق بگیران کس دیگه تی هم مالیات میده که بخواد مورد تشویق هم قرار بگیره؟؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
که یک سری دبگه بیان مسخره مون کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
کدوم انتخابات؟؟؟؟
شماها نمی دونید... دولت داره همتون رو با این کارا به بهشت می فرسته. خودتون خبر ندارید.
آخه شمابگو ... بد کاری می کنه؟
ها... ها.... هان؟
با سلام با کارمند شدن زنان واپارتمان 50 متری نمیتوان تولد نوزاد بشتر را داشت اصل مسکن مناسب است
پاسخ ها
امین
| United Kingdom |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
باز که دارین برادر من از محدودیت حرف میزنید! کارمند شدن زنان و یا جلوگیری از آن هیچ تاثیری نداره، مگه کم داریم الان اطرافیانی که هر دو طرف کارمند بودن ولی 3 تا بچه دارن؟ اون موقع فقط فرقش این بود که اوضاع مالی خیلی ها بهتر بود، قبول کنید بدون پول دیگه هیچکی بچه دار نمیشه، مردم برنامه ریزی می کنن واسه بدنیا اومدن یه بچه نه مثل خیلی قدیما که هر سال یه بچه تحویل اجتماع می دادن!
خوب در انجا فقط جلوی دماغشان را نگاه نمیکنند و از پول خود مردم به عنوان تشویق به خودشان برمیگردانند اما با توجه به تمام مسایل اینجا از طریق این مصوبات و ایجاد این جریمه ها و بگیر و ببندها هم ظرفیت زندانها را افزایش میدهند و هم ایجاد درامد برای خزانه میکنند.
چرا مجلسی ها فکر می کنند با زور میشه کار رو درست کنند؟
خداوکیلی عدم حضور مردم در ادارات مالیات ودارایی بزرگترین لطفی است که میتوان درحق آنها کرد و به ازاء آن هرانتظاری بجاست ..
سکوت
agha hamin zende haro age dar yabim koli jamiyat ziyad mishe..vaghti namiran engar yaki motevaled shode..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
منفي به خاطر اينكه فارسي ننوشتي
با این مصوبات آبکی کسی حاضر به بچه دار شدن نمی شود اول اقتصاد را درست کنید مردم خددشان تمایل به ازدواج و فرزند آوری پیدا می کنند
اینا انتظارشون اینه جوونا بدون کار و پول و حمایت به صورت فتوسنتز کار کنند و احتمالا هم خودباروری مثل گیاهان داشته باشند
مملکت ما اصلا شرایط ازدواج کردن برای جوانها هموار نیست چه برسه به اینکه بخوان وازکتومی و توبکتومی بکنن مجلس ما واقعا نوبره این قانون اگه بکار بیاد بیشتر برای افراد بالای 60 سال کارایی داره نه برای من جوون، من به تمام اندیشمندان و دانشمندان و فرهیختگان مجلس پیشنهاد میکنم بجای تصویب این طرحهای آبکی که تو دنیا عین بمب صدا میده به فکر اشتغال و کار برای جوونا باشن کار که باشه جوون میل به ازدواج داره ازدواج بخودی خود باعث فرزند آوری میشه و دیگه لازم نیست اندیشمندان مجلس وقت گرانبهاشونو برای طرح این مسائل بزارن
لطفا سري به كتاب چهارم دبستان بزنيد هنوز دراين كتاب ازخانواده هاي 4 نفر به بالابه عنوان خانواده پرجمعيت ياد ميشود كه مشكلاتي دارند پس چطور انتظار داريم رشد جمعيت داشته باشيم
پاسخ ها
آزاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
تو هم نوبري ها بخدا
همينو ميخواستي؟ از مهر همين امسال تو كتاب چهارم دبستان خانواده 4 نفري رو ميزنن كم جمعيت!!!
حالا هي نظريه پردازي كن...
بله بنده هم موافقم که باید بسته های حمایتی برای افزایش جمعیت در کشور به صورت تشویقی چه به صورت مالی و چه به صورت غیر نقدی در دستور کار مجلس قرار می گرفت تا اینکه نوعی مجازات برای این کار تعریف کرد.

هر چند باید به صورت کلی قوانین باید به صورت شبکه ی باشد و هم شامل قوانین تشویقی و هم تنبیهی
اگر 30 درصد جوانان ازدواج نکنند و فرزند نیاورند با طرح مجلس مجرم هستند ؟
ما که عرض کردیم آقا ! اصولاً آدمیزاد از امر و نهی بیزار است . برای اینکه حرفتان خریدار داشته باشد ، با مردم همراه شوید . اگر بخواهید با تحکم و بگیر و ببند حرفتان را به کرسی بنشانید به جایی نمیرسید و چه بسا مردم برای دهن کجی به شمادرست برعکس خواسته شما عمل کنند . حال خود دانید .
این وظیفه مسئولین طراز اول مملکت است که فکری به حال این جوانان بخت برگشته نمایند خیلی از جوانان حتی پول برگزاری مراسم عروسی خودشان را بایستی با 4-5 سال کارکردن بتوانند تأمین نمایند ، آنوقت شما انتظار دارید که ازدواج نمایند . ما که با 75 میلیون نفر این وضع راداریم ، وای به روزی که جمعیت زیاد شود.
داداش خودت میگی المان که! ما کجا اونا کجا!!
تشكرات ميكنم....
نزن این حرفو تابناک، اِ خجالت بکش این حرفا چیه؟ مسئولین ... یعنی چی؟ مسئولین .... یعنی چی؟ مسئولین دارن از زیر بار مسئولیت فرار میکنن یعنی چی؟ این که ما نمیتونیم ازدواج کنیم تقصیر مسئولینه یعنی چی؟ اینکه مسئولین وام سه میلیونی رو نمیدن یعنی چی؟ خوب براشون سنگینه فک کن سه میلیون. زشته نگو، همش تقصیر این مردمه، مسئولین که خالصانه و در راه خدا دارن کارشونو میکنن. نبینم دیگه از این حرفا بزنیا
کاش میشد ایران زندگی نکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
کاملا موافقم باهات.
درسم رو در مقطع دکترا مکانیک تموم کردم و هر روز بیشتر پشیمون میشم که چرا ایرانی ام.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
اشتباهی مثبت زدم.کاش ایرانو در خور ایرانی مدیریت کنن.همین نه فک کنن مردم کلا مغزشون تعطیله
بابا دست بردارید دیگه ملت خودشون می دو نند چکار کنند
چقدر غلط املایی داری امروز تحدید درست نیست
صحیحش میشه تهدید
من خودم مشكله بچه دارم متاسفانه بچه دار نميشيم كليم دعوا دكتر كرديم اين اقايون كه فقط بلدن شعار بدن اگه راست مگن يه سر به مراكز ناباروري بزنن تا ببينن چه خبر من نميگم بيان مجاني دارو بدن ولي حدقل 50 درصدشو اينا بدن واقعا گروني كمر شكن .
واقعا این نوع تصویبها نشان از تجاوز به حقوق ملت درانتخاب و اراده و نیز زورگویانه و غیر کارشناسی شده مشکل اصلی مردم اقتصادی است.یعنی اگر مسئله اشتغال و مسکن و تورم و نیز تقویت آموزش و پرورش انجام شود مردم آزادانه و بدون فشار و تهدید خود بفکر تولید نسل تشویق می شوند.متأسفانه هم تشویق به فرزند کمتر سابق و هم تشویق به فرزند بیشتر حال غیر کارشناسانه و عاطفی و احساسی می باشد
تابناک بیشتر موقع ها مقالاتت حرف حسابیه
جهان سوم جایی هست که اختیار بچه دار شدن یا نشدن رو هم نداریم، با این حقوق هایی که شرکت های خصوصی میدن من و خانمم به زور به آخر ماه میرسیم، بعد آقایان انتظار بچه دار شدن ملت رو دارن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار