بازدید 13523
هفت ورزشکار دوپینگی در سه ماه؛

دوپینگ مدال‌های ورزش ایران را می‌بلعد

سه ماه از سال گذشته و ورزش ایران تا کنون هفت ورزشکار دوپینگی دارد که مجبورند مدال‌ها و عناوین خود را پس دهند و دوران محرومیتشان را بگذرانند. این روزها مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ ملی‌پوشان ایران در آستانه رقابت‌های آسیایی اینچئون به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ورزش ایران بدل شده است.
کد خبر: ۴۱۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳ 27 June 2014
سه ماه از سال گذشته و ورزش ایران تا کنون هفت ورزشکار دوپینگی دارد که مجبورند مدال‌ها و عناوین خود را پس دهند و دوران محرومیتشان را بگذرانند. هر کدام از این هفت مورد دوپینگ به‌ اندازه کافی شوک‌آور است که عملکرد آن رشته را در حتی یک سال تحت ‌تأثیر قرار دهد. این روزها مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ ملی‌پوشان ایران در آستانه رقابت‌های آسیایی اینچئون به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ورزش ایران بدل شده است.

به گزارش «تابناک»، کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان سال ۲۰۱۳ صاحب دو مدال طلا شده بود. امیر علی‌اکبری و طالب نعمت‌پور دو کشتی‌گیر ایرانی بودند که در آن سال برای تیم ملی کشورمان صاحب قهرمانی شده بودند؛ اما کمی بعد با مثبت اعلام شدن تست دوپینگ علی‌اکبری، ضمن محرومیت مادام‌العمر وی، مدال طلای این رقابت‌ها از او پس گرفته شد و نزدیک به نه ماه بعد بار دیگر فیلا اعلام کرد که دیگر کشتی‌گیر ایرانی هم دوپینگی است و به این ترتیب، طالب نعمت‌پور کشتی‌گیر پرافتخار تیم ملی کشورمان، موقت و به مدت دو سال از حضور در میادین کشتی محروم است.

مأموران نادو در رقابت‌های کشتی جام‌جهانی تهران که ماه گذشته در تهران برگزار شد، از تعدادی از کشتی‌گیران تست دوپینگ گرفتند که در میان آن‌ها و بنا بر اعلام آزمایشگاه ضد دوپینگ کلن آلمان، نعمت‌پور از ماده ممنوعه آنابولیک استروئید ترندبلون استفاده کرده است.

دوپینگ مدال‌های ورزش ایران را می‌بلعد

کشتی فرنگی ایران در سال‌های گذشته از دوپینگ لطمه‌های فراوانی خورده و در کمتر از یک سال گذشته، دو قهرمان جهان خود را از دست داده است؛ اما این فاجعه تنها برای کشتی ایران رخ نداده و از آغاز سال، این ششمین مورد تأیید ‌شده دوپینگ در میان قهرمانان ایرانی است.

پیش از طالب نعمت‌پور و در دهم خرداد‌ماه امسال، فدراسیون جهانی تیر و کمان اعلام کرد که تست دوپینگ حمزه نکویی، قهرمان رشته کامپوند ایران هم مثبت اعلام شده و این ملی‌پوش تیروکمان ایران باید ضمن تحمل دو سال محرومیت، مدال طلای خود را هم پس بدهد. واکنش مسئولان و خود نکویی البته درباره دوپینگش خیلی عجیب بود. آن‌ها استفاده از «قوتو» یک خوردنی رایج کرمانی را عامل دوپینگ این ملی‌پوش عنوان کرده بودند.

مهم‌ترین خبر مربوط به دوپینگ در ورزش ایران البته مربوط به دوپینگ چهار ملی‌پوش نوجوان وزنه‌برداری ایران بود که ضمن تعیین جریمه ۱۰۰‌هزار دلاری برای وزنه‌برداری ایران، این رشته را تا مرز تعلیق هم پیش برد. نکته جالب در‌خصوص وزنه‌برداران نوجوان ایرانی این بود که فدراسیون جهانی این رشته، نام مهدی فروتن و رامین ولی‌پور را به‌ عنوان دو ملی‌پوش دوپینگی اعلام کرده بود و فدراسیون وزنه‌برداری ایران در اقدامی جالب، خودش نام دو ورزشکار دوپینگی دیگر یعنی مصطفی خلیلی و مهرشاد محمودی را به این فدراسیون اعلام کرد.

ماجرای دوپینگ در وزنه‌برداری البته خیلی پیچیده است. هنوز هم جنجال‌های این اتفاق فروکش نکرده و با توجه به اعزام نشدن تیم ملی جوانان به مسابقات جهانی، شایعاتی در‌خصوص دوپینگ‌های دیگر در این رشته همچنان به قوت خود باقی است. حتی حضور نیافتن یک قهرمان المپیکی در اردوهای تیم ملی، موجب شده تا دامنه شایعات دوپینگ به تیم ملی بزرگسالان هم برسد.

مهدی جاوید، ملی‌پوش فوتسال ایران، هفتمین دوپینگی سه ماه اخیر ورزش ایران بود که دست کم به سه ماه محرومیت از حضور در میادین محکوم شد.

آخر تابستان امسال کاروان ورزشی ایران باید در مسابقات آسیایی اینچئون کره حضور یابد و از عنوان چهارمی سال ۲۰۱۰ خود ـ که ۵۹ مدال به دست آورد ـ دفاع کند. مشکلات زیادی بر سر راه کمیته ملی المپیک برای تکرار این عنوان و بهبود آن وجود دارد که تا اینجا یکی از مهم‌ترین‌های آن، دوپینگ قهرمانان ورزشی ایران است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح