بازدید 23814
مرور روزنامه‌های صبح 26 خردادماه؛

آقای رئیس‌جمهور‌، آیا رفتار شما انصاف و اعتدال است؟!

آقای رئیس‌جمهور! تکذیب، تخریب و تهدید که در تاریخ عملکرد ریاست‌جمهوری‌های گذشته کم‌سابقه بوده است؛ عصبانی شدن شما و پرداختن به حاشیه‌ها، پای نهادهای ملی را به میان کشیدن و الفاظ فاقد محتوای فرهنگی که بارها منتقدان شما توسط خود شما یا رسانه‌های حامی شما مورد تهاجم قرار گرفتند مانند‌ این الفاظ، افراطی‌ها، بی‌شناسنامه‌ها، شهروندان درجه دو، دلواپس‌ها، عصر حجری‌ها، بی‌سوادها، از جای خاص تغذیه‌شونده‌ها، ‌‌اقلیت‌ها، به پشت سر نگاه‌کنندگان، دین‌نشناس‌ها، زمین‌خورده‌ها، آیا اینها اثر انصاف است؟»
کد خبر: ۴۰۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵ 16 June 2014
آقای رئیس‌جمهور‌ آیا رفتار شما انصاف و اعتدال است؟!آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو، تحرکات داعش در عراق و نخستین بازی ایران در جام‌جهانی فوتبال، راهی شدن دوباره تیم مذاکرات هسته‌ای ایران به ژنو برای آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای، به مصاف رفتن امشب تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار با نیجریه، اخبار ضد و نقیضی از مرزهای عراق درباره گروه تروریستی ـ که این روزها سروصدا به پا کرده ـ ‌مهم‌ترین موضوعات صفحات نخست روزنامه‌های صبح امروز است.

به گزارش «تابناک»، هرچند یک سالگی دولت حسن روحانی، صفحات روزنامه‌های نزدیک به دولت را در جشن سالگرد پیروزی فرو برد، در ‌مقابل خوراک خوب خبری هم برای منتقدان دولت روزنامه‌های منتقد آماده کرد. کریم قدوسی، یکی از منتقدان دولت است که روز گذشته نطق تندی علیه کنفرانس خبری حسن روحانی انجام داد و روزنامه شهروند امروز در گزارش نخست صفحه سیاسی خود به آن پرداخت.

«تکذیب، تخریب و تهدید که در تاریخ عملکرد ریاست‌جمهوری‌های گذشته کم‌سابقه بوده است عصبانی شدن شما و پرداختن به حاشیه‌ها پای نهادهای ملی را به میان کشیدن و الفاظ فاقد محتوای فرهنگی که بارها منتقدان شما توسط خود شما یا رسانه‌های حامی شما مورد تهاجم قرار گرفتند مانند این الفاظ، افراطی‌ها، بی‌شناسنامه‌ها، شهروندان درجه دو، دلواپس‌ها، عصر حجری‌ها، بی‌سوادها، از جای خاص تغذیه‌شونده‌ها،  اقلیت‌ها، به پشت سر نگاه‌کنندگان، دین‌نشناس‌ها، زمین‌خورده‌ها، آیا اینها اثر انصاف است؟».

«آیا بنا ندارید بر اساس رساله دکترای خود در دانشگاه کلاسکو انگلیس که در موضوع تعطیلی احکام شریعت اسلامی ارایه دادید و اطلاعات مهمی را از حوزه فقاهت در اختیار انگلیسی‌ها قرار دارید با شعار اعتدال فرقه‌گرایی جدیدی را پایه‌گذاری کنید یک بار و برای همیشه بگویید زیر لحاف اعتدال چه می‌گذرد»؛ این‌ها بخشی از سخنان کریم قدوسی در صحن علنی مجلس است که روزنامه شهروند امروز با انتشار آن، به سراغ مخالفان این اظهار نظرها رفته و گزارشی از آن تهیه کرده ‌که در آن پیرمؤذن توهین به رئیس جمهور و وزرا را توهین به ملت دانسته است.

اما این تنها مطلب مرتبط با این موضوع نیست. سرمقاله «و یک سال گذشت...» امروز کیهان هم به بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید پرداخته و با لیست کردن وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی می‌نویسد: «پایبندی دولت به وعده‌های داده شده و زمان‌بندی‌های اعلام شده، در جلب اعتماد مردم و زمینه‌سازی همکاری عمومی بسیار موثر بوده و عدم تحقق آن می‌تواند این اصل مهم و این لازمه نخستین هر دولتی را مخدوش کند؛ امری که متأسفانه ‌در موارد قابل توجهی خلاف آن را شاهد هستیم؛ یعنی مردم می‌بینند علیرغم مخالفت رئیس‌جمهور با جابجایی اتوبوسی مدیران، در طوفانی بی‌سابقه در شش‌ماه، حدود شش هزار نفر از مدیران کشور برکنار شدند! طی صد روز یا شش‌ماه، تحولی در وضع اقتصادی کشور ایجاد نشد!
نه تنها برای خام‌فروشی نفت فکری نشد، بلکه با دروغپردازی عده‌ای که کاسب ماجرا هستند، واردات بنزین با ادعاهای ثابت نشده و توسل به عملیات روانی مجددا آغاز شد! حتی در ادعای دهان‌پرکن کاهش تورم، واقعیت ملموس جامعه اینست که کالایی ارزان نشده است و این را می‌توان از تک تک  مردم جامعه پرسید که از سال قبل تاکنون، چه کالا و خدمتی ارزان شده است؟! آن هم وقتی خود دولت بهای برق و آب و گاز را افزایش داده است! با آنکه آرزومند توفیق دولت در تحقق وعده‌ها و بهبود زندگی مردم هستیم، اما نمی‌توان این واقعیت تلخ را پنهان کرد که شمار وعده‌های داده شده که پس از انتخابات به کناری نهاده شده است کم  نیست و بسیاری از دولتمردان هنوز در فضای شعاری زندگی می‌کنند! حتی شمار قابل توجهی از وعده‌‌های روز رأی اعتماد وزرا هم به طاق نسیان کوبیده شده است!

اما دلیل چیست؟ آیا دولت نمی‌داند به اعتماد مردم نیاز دارد؟ واقعیت اینست که در ایام خدمت دولت یازدهم، بدلیل ضعف مفرط بدنه کارشناسی و عدم تدوین برنامه جدی و اجرایی در حوزه‌های مختلف، شاهد به کار بستن روش‌های عملیات روانی از سوی برخی دولتمردان هستیم! این عده که شماری از آنان در اصل مسافران بدون بلیط قطار اعتماد مردم هستند، در حالیکه قبلا و در فتنه 88 ثابت کرده بودند که در عمل هیچ اعتقادی به رأی مردم ندارند و برای آن پشیزی ارزش قائل نیستند، با نفوذ در دولت، سعی در به دست گرفتن سرپل‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کردند! طبیعی است چنین افرادی به فکر مردم نباشند و بجای خدمت به مردم، به فکر منافع گروهی و جناحی خود باشند. اینگونه می‌شود که از آن همه شعار و تبلیغ دولت، اندکی تحقق یافته و برای بقیه حتی برنامه و چشم‌اندازی دیده نمی‌شود! و می‌بینیم در مسائل حیاتی مردم مثل مسکن تحرکی بایسته وجود ندارد و کسی نمی‌تواند آمار بدهد با روش دولت یازدهم- اگر روشی باشد- در یک سال گذشته چند واحد مسکونی برای میلیون‌ها نیازمند مسکن ساخته شده است!؟

و... در عوض آن جریان حاشیه‌ساز هر روز حرف تازه و حاشیه جدیدی درست می‌کند تا مردم به یاد نیاورند که اشتغال چه شد، مسکن و آینده جوانان چه شد؟ آنها برای انحراف اذهان، حتی حاضر به شکستن مرزهای اخلاق و عقیده مردم و ترویج و توجیه لاابالیگری هستند و از آن هم ابایی ندارند!».

روزنامه شرق اما در حالی که در نیم‌تای بالای صفحه سیاسی خود، تیتر «ادامه مراسم گرامیداشت ۲۴ خرداد در شهرها» را آورده، در پایین صفحه و در گزارشی از برخورد با اخلالگران مراسم آیت الله طاهری در اصفهان با تیتر «گروه فشار زیر فشار» می‌نویسد: «با برهم‌زنندگان تجمع‌ها بالاخره برخورد شد. روز گذشته استاندار اصفهان در یک نشست خبری از بازداشت چهار نفر از اخلالگران مراسم بزرگداشت آیت‌الله طاهری خبر داد. آنچه زرگرپور خبر داده، درواقع، اولین برخورد با جریان‌ها و افرادی است که طی ماه‌های گذشته سعی کردند نشست‌ها و تجمعات حامیان دولت را برهم بزنند و در برگزاری آنها اخلال ایجاد کنند. یکی از همین مراسم‌ها هم برگزاری اولین سالگرد آیت‌الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان در حسینیه گلستان شهدای اصفهان بود که در انتهای مراسم و پس از اینکه «محمدحسن طاهری» فرزند مرحوم «آیت‌الله طاهری» به‌عنوان سخنران پایانی از حاضران در مراسم تشکر کرد و از تریبون پایین آمد و جمعیت در حال خروج از حسینیه گلستان شهدا بودند، بخشی از حاضران، اقدام به سردادن شعارهایی کردند. نیروی انتظامی نیز چندنفر از شعار‌دهندگان را بازداشت کرد که همه دستگیر‌شدگان تا ظهر همان روز آزاد شدند‌».

روزنامه رسالت اما به بررسی تیترها و تحلیل‌های روز گذشته روزنامه‌های نزدیک به دولت پرداخته و در سرمقاله‌اش با تیتر «اپوزسیون دولت» می‌نویسد: «برخي روزنامه‌هاي دوم خردادي عكس مصاحبه رئيس‌جمهور با خبرنگاران داخلي و خارجي را به همراه عكس يادگاري آقاي روحاني با رقباي خود كه شنبه بلافاصله پس از مصاحبه انجام گرفت، در صفحه اول خود به چاپ رساندند و با تيتر درشت از قول رئيس‌ دولت نوشتند: "رأي مردم در 24 خرداد نه بزرگ به تندروها بود". برخي هم نوشتند پيام انتخابات 24 خرداد «نه» به افراطيون داخل و خارج بود.
راستي كدام‌يك از نامزدهاي هشت‌گانه انتخابات سال 92 تندرو و افراطي بودند؟ كدام‌يك تندروي و افراطي‌گري را نمايندگي مي‌كردند؟ اگر از آقاي روحاني سئوال شود، قاعدتا خواهد گفت هيچ‌يك! چرا كه او حاضر نيست عكس خود را در يك قاب با تندروها و افراطيون داشته باشد.

روحاني در ديدار با رقبا گفت: ‌ما امروز همه هدف واحدي را دنبال مي‌كنيم. اين نشست نمادي از همدلي و وحدت براي پيگيري منافع ملي است.‌

پس اگر در ميان نامزدها و رقباي آقاي روحاني، افراطي و تندرو وجود ندارد، او با چه كسي از افراطيون و تندروها در انتخابات سال 92 رقابت كرده كه پيروز ميدان بوده است؟ به نظر مي‌رسد به لحاظ اخلاقي اين درست نباشد كه يك پهلوان با حريفي كه در وسط تشك كشتي نبوده و دست و پنجه با او نرم نكرده، خود را پيروز ميدان بداند و يك تنه دستش را خودش به علامت پيروزي بالا ببرد. اگر در اين ميدان قرار باشد كسي دستش را به عنوان پيروز ميدان بالا ببرد، اين شوراي نگهبان است كه اجازه نداده است عناصر تندرو و افراطي (بخوانيد كساني كه التزام آنها به نظام، انقلاب، امام و اسلام مورد ترديد است) به رقابت‌ها راه پيدا كنند.

اگر هم گفته شود يكي از رقبا يا همه رقباي آقاي روحاني تندرو بودند، اساسا نشست همدلي و وحدت ديروز سالبه به انتفاء موضوع خواهد بود. آيا آقاي روحاني با اين نشست و نماز جماعتي كه به امامت ايشان برگزار شد، مي‌خواست اين پيام را برساند كه آنها هم سر به راه شده‌اند و از تندروي و افراط دوري كرده‌اند و به راه اعتدال آمده‌اند! اگر چنين باشد اين مشمئزكننده‌ترين نوع تبليغات و غيراخلاقي‌ترين برخورد است‌».

نخستین دیدار ایران در جام‌جهانی فوتبال هم صفحات روزنامه‌ها را فراگرفته است.  تقریبا همه روزنامه‌ها با مطالب احساسی به استقبال بازی امشب می‌روند. اعتماد در «برازوکا»، ویژه‌نامه جام‌جهانی‌اش می‌نویسد: «ما، همه مردم، حتي آن كارشناسان منفي‌باف خودشيفته تحليلگر، حتي آن مربيان شكست‌خورده زيرآب زن، حتي آنهايي كه فوتبال را علاقه‌يي دست چندم و دم دستي مي‌شمارند و آنهايي كه از فوتبال خوش‌شان نمي‌آيد، همه‌مان پشت سرتان هستيم، با قلب‌مان پشت‌تان مي‌ايستيم، با هر ضربه‌يي كه مي‌نوازيد، با هر تكلي كه مي‌زنيد، توان‌مان در ساق‌هايتان بازتوليد مي‌شود، حمله كردند؟ سنگرتان مي‌شويم، زدن‌تان؟ مي‌زنيم‌شان. حرص خورديد، دندان‌هايمان را به هم مي‌فشاريم، ناداوري كردند، غمخوارتان مي‌شويم، فقط هرجا كم آورديد كافي‌است دست‌تان را روي قلب‌تان بگذاريد، ضرباني كه حس مي‌كنيد انعكاس تپش قلب يك ملت است...».

نگرانی‌ها از وضعیت بازار بورس هم موجب شده تا روزنامه دنیای اقتصاد، تیتر یک خود را به این مسأله اختصاص دهد. در گزارش «سکانس دوم تقویت بورس» می‌خوانیم: «گرانی‌ها از وضعیت بورس تهران در هفته‌های اخیر باعث شد روز گذشته سکانس دوم تقویت بازار سهام طراحی شود؛ سکانسی متفاوت از آنچه در مرحله قبل شاهد آن بودیم. بر این اساس راه‌اندازی بازار بلوک از تصمیماتی است که در نشست دیروز اتخاذ شد که این بازار امکان جدیدی را به منظور کنترل معاملات بلوکی در کنار معاملات عادی برای بورس ایجاد می‌کند و آثار ناشی از معاملات بلوکی بر بازار را به حداقل می‌رساند. در عین حال، راه‌اندازی نهاد بازارگردان و جلوگیری از عرضه‌های خرد توسط سازمان خصوصی‌سازی از موضوعات قابل‌توجه در این نشست عنوان شده است. نشست قبلی فعالان بازار به‌منظور اتخاذ سیاست‌هایی همچون کاهش نرخ سود بانکی یا تغییر قیمت‌گذاری خوراک برگزار شده بود که البته تاثیری بر بازار نداشت. با این حال کارشناسان معتقدند تصمیمات جدید، به‌خصوص راه‌اندازی نهاد بازارگردان یا ایجاد بازار بلوک، قادر است در میان‌مدت به ثبات نسبی بازار منتهی شود؛ اگرچه در بلندمدت بازار نیازمند تصمیماتی قوی‌تر است. روز گذشته بازار سهام 884 واحد دیگر افت کرد و به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال به بیش از 8 درصد رسیده است‌».


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار