بازدید 51432

اینفوگرافی: بی توجهی به سود هزار میلیارد تومانی قاچاقچیان سیگار

با یک حساب سرانگشتی، درخواهیم یافت‌ هر کارتن سیگار قاچاق به نسبت سیگاری که با تعرفه قانونی وارد کشور و در بازار توزیع می‌شود، حدود 200 هزار تومان تعرفه و مالیات نمی‌پردازد که سود ناشی از آن ‌به جیب قاچاقچیان می‌رود؛ با این حساب به عددی نزدیک به هزار و یک میلیارد تومان سود خواهیم رسید که ...
کد خبر: ۴۰۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶ 15 June 2014
55 تا 60 درصد بازار دخانی کشورمان را قاچاق گرفته است؛ یعنی نزدیک 30 تا 40 میلیارد نخ سیگاری که در کشور مصرف می‌شود، کالای قاچاق است؛ ‌چیزی حدود سه تا چهار میلیون کارتن؛ یعنی حدود سه تا چهار هزار کامیون یا 1.5 تا 2 هزار تریلی؛ ‌‌حدود هشتاد کیلومتر تریلی حامل سیگار قاچاقی که پست سر هم قطار شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، هر چه از مضرات سیگار بشنویم و بر آن تأکید داشته باشیم، دانستن از مخاطرات جانبی این محصول دخانی متحولمان خواهد کرد؛ این اینفوگرافی را ببینید تا بخشی از این بلای سلامتی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دستتان بیاید و از سکوت مسئولان در قبال حجم آن شگفت زده‌شوید؛

شاید بد نباشد برای درک بهتر برخی اعداد و ارقام و توضیحات مندرج‌ در اینفوگرافی، چند نکته بدان بیفزاییم؛

ابعاد پاكت سیگار عادی ـ که بیست نخ سیگار در آن جا گرفته ـ از این قرار است: 8.5 (8 و نیم) سانتی متر طول، 5.5 (5و نیم) سانتی متر عرض و 2.5 (2و نیم) سانتی متر ارتفاع.
 
با احتساب قرار گرفتن بیست بسته در هر باکس سیگار، ابعاد باکس تقریبا 27.5 (27 و نیم) سانتی متر طول در 8.5 (8 و نیم) سانتی متر عرض در 5 سانتی متر ارتفاع است و ابعاد هر کارتن سیگار که 25 باکس سیگار در آن گنجانده و در حقیقت 5000 هزار نخ سیگار به کمک آن بسته بندی شده، تقریبا 43 سانتی متر طول 28 و سانتی متر عرض در 25 سانتی متر ارتفاع است.

اکنون می‌شود با کنار هم چیدن این کارتن‌ها، چند زمین فوتبال را پوشاند، از روی هم چیدنشان چند برج به بلندای برج میلاد بالا برد و خلاصه هر کاری کرد تا شاید در سایه آن، این انبوه قاچاق دیده شده و در سایه مقابله و مبارزه با آن، دست سودجویانی که از قبل آن سود سرشاری می‌برند، بریده شود.

برای آنکه سود این تجارت آشکار شود، به ذکر یک نمونه بسنده می‌کنیم: اگر سود هر کارتن سیگار قاچاق، ‌صد هزار تومان باشد و ‌سه میلیون کارتن سیگار قاچاق وارد کشور شود ـ نه 4 میلیون ـ سودی برابر با 300 میلیارد تومان به دست می‌آید که بسیار‌ گزاف است.

این در حالی است که بر پایه یک حساب سرانگشتی، درخواهیم یافت‌ هر کارتن سیگار قاچاق به نسبت سیگاری که با تعرفه قانونی وارد کشور و در بازار توزیع می‌شود، حدود 200 هزار تومان تعرفه و مالیات نمی‌پردازد که سود ناشی از آن هم به جیب قاچاقچیان می‌رود.

با این حساب به عددی نزدیک به هزار یک میلیارد تومان سود خواهیم رسید که چه بسا هنوز در قیاس با واقعیت این قاچاق پر سود، چیزی نباشد؛ بنابراین، آیا جا ندارد از سکوت کر کننده در این باره شگفت زده شده و خواستار پاسخگویی مسئولان در این باره باشیم؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل