بازدید 40603
روایت یک شاهد عینی از جنگ با تکفیری‌ها در «تابناک»؛

از نقطه‌زنی تک تیراندازهای چچنی تا جنگ برادر با برادر

یک روز صبح در یکی از مناطق، با یکی از تیربارچی‌ها به نام ابوعدنان روبه‌رو شدم که در فاصله بسیار کم جلو ساختمانی موضع گرفته بود. از او پرسیدم:‌ چرا به رغم قابل تشخیص بودن معارضان شلیک نمی‌کند؟ ابوعندنان گفت: «الان برادرم پست می‌دهد و او را نمی‌کشم. منتظرم پستش عوض شود»‌.
کد خبر: ۴۰۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴ 11 June 2014
یکی از معدود عکاسان ایرانی که تجربه ثبت تصاویر جنگ سوریه را داشته ضمن بیان گوشه‌هایی از وقایعی که در این کشور می‌گذرد، درباره شیوه عمل گروه‌های تکفیری که اینک پایشان به عراق نیز گشوده شده و درصدد تکرار رخدادهای سوریه در عراق هستند، برخی نکات کلیدی را یادآور شد که حکایت از میزان دشوار بودن مواجهه با تکفیری‌ها دارد.

به گزارش «تابناک»، بنا بر آمارهای رسمی در سال 2013، 108 خبرنگار کشته شدند که پس از سوریه با آمار کشته شدن 15 خبرنگار، به ترتیب عراق (13 خبرنگار)، پاکستان (10 خبرنگار)، فیلیپین (10 خبرنگار)، هند (10 خبرنگار)، سومالی (7 خبرنگار) و مصر (6 خبرنگار) قرار داشتند؛ هرچند آمارهای دیگری نیز از اعداد بزرگ‌تری حکایت دارد که اتفاقاً خبرنگاران مستقل در آنها جای دارند.

با این اوصاف، می‌توان سوریه را در چند سال اخیر، خطرناک‌ترین نقطه جغرافیایی برای خبرنگاران به خصوص خبرنگاران مستقل قلمداد کرد. محمدتاجیک، از معدود عکاسان مستقل کشورمان است که توانست پس از بالکان و افغانستان ثبت تصاویرِ جنگ سوریه را نیز تجربه کند. او جزو معدود شاهدان عینی از جنگ ارتش سوریه با معارضان سوری از جمله تکفیری‌هاست.


این عکاس بین‌المللی کشورمان در گفت‌‌و‌گو با «تابناک» درباره جنگ در سوریه (بزرگ‌ترین جنگ شهری تاریخ) گفت: شاید بتوان گفت، نخستین جنگ شهری با این مختصات و در این ابعاد بود و تجربه بسیار دشوار و پیچیده‌ای است. فاصله‌ها آنقدر نامشخص و نزدیک بود که گاهی در میانه جنگ، درمی‌یافتم‌ از خط معارضین گذشته‌ام و 500 متری به داخل مواضعشان رفته‌ام و حال در میانشان هستم. در چنین موقعیتی می‌توان با مرگ هم‌نفس شد و شرایط بی‌نظیری ‌برای ثبت لحظات تکرار ناشدنی هر جنگ تجربه کرد.

وی یکی از تجربیات مرگ‌آور عکاسی جنگ شهری در سوریه را چنین تشریح کرد: در راشدین 5 نیز جایی می‌رفتیم که به یکباره ستون نظامی ارتش به سمت راست حرکت کرد و من در این میان ماندم و نتوانستم بموقع به سمت راست بروم. در همین لحظات یکباره «تیربار 23» معارضین که در طبقه هشتم یکی از ساختمان‌ها بود و با آن مشابه تک تیرانداز، نفر می‌زدند، شروع به شلیک سمت من کرد و خوشبختانه لوله سلاحش آنقدر پایین نمی‌آمد که بتواند کامل شعاع جغرافیایی که بودم را پوشش دهد. پس از یکی دو انفجار نزدیک من و چند نفر از بچه‌های ارتش، زخمی (مختصر) شدم و به عقب‌ برگشتم.


تاجیک با اشاره به آنکه شخصاً شبه نظامی‌هایی از 16 کشور را در حال جنگ با ارتش سوریه دیده، بر حضور نیروهای دارای تجربه جنگ‌های شهری و مسلط به سلا‌ح‌هایی از جمله تک تیرانداز در میان تکفیری‌ها خبر داد و گفت: باید برای چنین نوع عکاسی ریسک بالایی کرد که با مرگ فاصله ندارد. در بیشتر مناطق معمولاً تک تیراندازان ماهری از چچن آورده بودند و غالبا هم نیروهای ارتش مورد اصابت دقیق قرار می‌گرفتند؛ اما آیا این دلیل قانع کننده‌ای است که عکاس به صحنه نبرد نزدیک نشود؟ فکر نمی‌کنم.

این عکاس ایرانی صحنه جنگی شهری را به لحاظ ترکیب دو طرف جنگ نیز پیچیده قلمداد می‌کند و یادآور می‌شود: به دلیل تشکل‌های بومی معارضین، گاهی چندین ‌‌فر‌د خانواده یا یک فامیل در دو جبهه مقابل هم بودند. یک روز صبح در یکی از مناطق، با یکی از تیربارچی‌ها به نام ابوعدنان روبه‌رو شدم که در فاصله بسیار کم جلو ساختمانی موضع گرفته بود .از او پرسیدم، چرا به رغم قابل تشخیص بودن معارضان شلیک نمی‌کند که ابوعندنان گفت: «الان برادرم پست می‌دهد و او را نمی‌کشم. منتظرم پستش عوض شود».

تاجیک در پاسخ به این پرسش «تابناک» که چرا «تصویری که عکاسان مطرح جهان از جنگ سوریه نمایش دادند، بیشتر متمرکز بر جبهه مخالفان اسد بود و موقعیت آنها را نیز در بیشتر اوقات برتر نشان می‌داد؟» گفت: این رخدادها سه دلیل دارد؛ نخست اینکه مخالفان اسد بهترین عکاسان دنیا را دعوت کردند و هم‌اکنون بهترین عکس‌های رسانه‌ها از سوریه است. همچنین چند شبکه از جمله الجزیره و العربیه، مداوم برای آنها کار تبلیغاتی می‌کند و اسد در سطح جهان و حتی در فضای کشورهای عربی، رسانه بزرگی ‌‌ندارد. دلیل دوم همتراز بودن دو طرف در بسیاری از میادین نبرد است... .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
تجربه وحشتناک و دیدنی باید باشه و به هر حال هر تجربه یک قیمتی داره. این تجربه هم حداقل قیمتش ملاقات با مرگه، اگر حداکثر قیمت که همسفر شدن با مرگ باشه، نصیب نشه!
خدا نگذرد از کسانی که جنگ شیعه و سنی را به راه انداختند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
اینا تکفیری اند داداش! سنی ها هم ازشون می ترسن.
عمو فرید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
خدا از برپا کنندگان جنگ نگذرد، خواه بین شیعه و سنی خواه بین ملت های دیگر.
بر باعث و بانی ـش لعنت.
امیر44
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
اونا مورد شوستشو مغزی شدیدی قرار گرفتند و تازه بعضی ها شون به سربازانشون مواد مخدر میدن برای همین که خیلی بی کله اند
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بهائیت،وهابیت،القاعده،داعش؛النصره و... همگی زائیده استکبار جهانی خصوصا روباه پیر یعنی حکومت سلطنتی انگلیس هستند.علاوه بر آن قدرت های بزرگ که تولید کننده تسلیحات نظامی هم هستند برای رونق اقتصادی خود گاه و بیگاه به عناوین مختلف جنگ به راه انداخته و از این راه در آمد های سرشاری کسب می نمایند. این دول استکباری با عناوین مختلف سلاح را به طرفین می فروشند .علاوه بر این سلاح های جدید نیز در این درگیری ها مورد آزمایش قرار می گیرند
برادر کشی دیده بودیم اما نه اینجوری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
آنها کافرند. با مسلمانان برادر نیستند.
چرا اسلام به این چهره رحمانی اش رو با این حرکت ها مخدوش می کنند. با خوندن این مطالب شوکه شدم
تیربار 23 ! واقعاً گلوله اش ماشین رو زمین گیر می کنه، طبیعتاً اگر به ستون بخوره، چند نفر رو از پا در میاره
ابوعندنان گفت: «الان برادرم پست می‌دهد و او را نمی‌کشم. منتظرم پست اش عوض شود» واقعا دردناکه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
اگر ایمان به خدا داشت میزدش.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
ناشناس 11:26
تو واقعاً به همین راحتی برادرت رو می کشی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
من میزنم... خوبم میزنم
در راه خدا از برادر گذشتن که چیزی نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
هر كسي از ظن خود شد يار من
واز درون من نجست اسرار من!
ازكجا مي‌دوني كه در راه خدا قدم بر مي داري يا در راه خلاف! اگر تشخيص دادن راه به همين سادگي بود كه خوب بود.
تاجيك عزيز خسته نباشي
به نظر من هیچکدام از این تروریست ها بر اساس اعتقادات خود وارد جنگ با سوریه و عراق نشده اند بلکه به خاطر پول های حاصل از نفت عربستان و قطر وارد جنگ شده اند البته نباید از حمایت های مخفیانه ی آمریکا و صهیونیست ها ی کثیف غافل شد.
توجنگ داخلي ايرلندشمالي وجنوبي هم گاهي تك تيرندازها برادرهم بودن كتابي دراين موردهم هست وقتي پاي باوروعقيده ميادوسط برادري كم رنگ ميشه
واقعا اشک هر مسلمانی سرازیر میشود.. چطوردشمنان اسلام بدونه شلیک حتی یک گلوله کشور سوریه که خط مقدم مقاومت بودرا به این روزدراوردند باید تاسف خورد بحال خودمان وبه تدبیر دشمنان رشک برد
منظور از تيربار 23 همون توپ ضدهوايي 23 ميليمتري است كه با برد7 كيلومتر و برد موثر 2 كيلومتر علاوه بر ضدهوايي بودن براي انهدام اهداف زميني مانند خودروهاي زرهي و سنگرها كاربرد دارد
آنها هرگز با شما بصورت گروهی نمی‌جنگند جز در دژهای محکم یا از پشت دیوارها! پیکارشان در میان خودشان شدید است، (امّا در برابر شما ضعیف!) آنها را متّحد می‌پنداری، در حالی که دلهایشان پراکنده است؛ این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمی‌کنند!
ار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت: «کافر شو (تا مشکلات تو را حل کنم)!» امّا هنگامی که کافر شد گفت: «من از تو بیزارم، من از خداوندی که پروردگار عالمیان است بیم دارم!» سرانجام کارشان این شد که هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، جاودانه در آن می‌مانند؛ و این است کیفر ستمکاران!
خاک برسر تو وبرادرت که جفتتان فقط به فکر منا فع خود هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
خوبی؟ برادر کی و کی؟ چند چندی؟!
ناشناس14:37
و خاک بر سر تو که هیچی سرت نمیشه
حالا اين برادر ابوعدنان به خود ابوعدنان رحم ميكنه يا سرش مي بره؟
این آقای تاجیک به اصطلاح خبرنگار احیانا نظامی نیست؟ خب بابا بگو نامیم دیگه پنهون کردن نداره که چون یه خبرنگار نمی تونه اینقدر اطلاعات در مورد مسائل نظامی و جنگ شهری داشته باشه جان برادر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر