بازدید 18931
۸

هشدار فرانسه به آمریکا درباره نحوه اجرای تحریم‌های ایران

در چند روز گذشته، انتشار خبر جریمه سنگین یک بانک فرانسوی از سوی آمریکا به واسطه انجام تبادلات مالی با ایران، بازتاب گسترده ای در سطح جهانی پیدا کرده است. در این میان، موضع گیری های مقامات آمریکایی و فرانسوی حکایت از آن دارد که این موضوع، دو طرف را عملاً در آستانه بحرانی در روابط دوجانبه قرار داده و موضوع ایران، دو متحد غربی را دچار شکاف کرده است.
کد خبر: ۴۰۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲ 03 June 2014
هشدار فرانسه به آمریکا درباره نحوه اجرای تحریم‌های ایراندر چند روز گذشته، انتشار خبر جریمه سنگین یک بانک فرانسوی از سوی آمریکا به واسطه انجام تبادلات مالی با ایران، بازتاب گسترده ای در سطح جهانی پیدا کرده است. در این میان، موضع گیری های مقامات آمریکایی و فرانسوی حکایت از آن دارد که این موضوع، دو طرف را عملاً در آستانه بحرانی در روابط دوجانبه قرار داده و موضوع ایران، دو متحد غربی را دچار شکاف کرده است.

به گزارش «تابناک»، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، هشدار داده که تصمیم ایالات متحده مبنی بر اعمال جریمه 10 میلیارد دلاری علیه بانک فرانسوی BNP که به دلیل نقض تحریم های ایران، کوبا و سودان از سوی این بانک صورت گرفته، «مسأله ای جدی و مهم» در مسیر گفت و گوهای توافقنامه تجاری اروپا ـ آمریکا ایجاد خواهد کرد.

فابیوس در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی «فرانس 2» گفته جریمه اعمال شده از سوی ایالات متحده، «غیرمنطقی» است و دولت فرانسه از بانک خود در مقابل این کار خشن دفاع خواهد کرد. به گفته وی، رویکرد آمریکا در این زمینه، «بسیار بسیار مسأله ساز» است.

وی ضمن تهدید آمریکا به برهم خوردن مذاکرات توافقنامه تجاری میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا، اظهار داشته شراکت تجاری تنها بر مبنای اعمال متقابل امکان شکل گیری دارد و این تصمیم «ناعادلانه و یکجانبه» علیه یک بانک فرانسوی، در مسیر مذکور اختلال پدید می آورد.

پیش از این، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز نسبت به تصمیم آمریکا برای جریمه بانک BNP ابراز نگرانی کرده بود. وی می خواهد در جریان دیدار خود با باراک اوباما ـ که روز پنجشنبه در پاریس انجام می شود ـ این موضوع را نیز مورد اشاره قرار دهد. با این حال، مقامات آمریکایی تاکنون واکنش خاصی به این مواضع مقامات فرانسوی نشان نداده اند.

اما نکته جالب توجه درباره اختلافات ایجاد شده میان فرانسه و آمریکا بر سر ماجرای بانک BNP این است که فرانسه و آمریکا، هر دو از سرسخت ترین حامیان تشدید تحریم های همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار رفته و سخت ترین مواضع را در میان اعضای گروه 1+5 نسبت به ایران دارند. این دشمنی تا اندازه ای است که حتی در جریان مذاکرات منتهی به توافق ژنو، پافشاری فرانسه بر سخت گیری بیشتر بر ایران سبب شد روند توافق مقدماتی میان دو طرف به تعویق بیفتد.

اکنون به نظر می رسد، همین سخت گیری ها، دامن خود فرانسوی ها را گرفته و در واقعه ای غیرمنتظره، تحریم هایی که خود حامی سرسخت آن بودند، به ابزاری علیه خودشان تبدیل شده است.

گفتنی است، پیش از این و در سال های اخیر، شماری از کارشناسان همواره هشدار داده بودند که پیچیدگی بیش از حد رژیم تحریم های وضع شده علیه ایران به حدی رسیده که احتمال برآمدن نتایج غیرمنتظره از آن را به طور جدی مطرح ساخته است؛ بنابراین، به نظر می رسد اکنون نخستین نمونه جدی از این آثار و نتایج غیرمنتظره خود را به شکل بحرانی بالقوه در روابط پاریس ـ واشنگتن جلوه گر ساخته است؛ امری که باید دید در نهایت بر رویکرد غیرمنطقی غرب نسبت به ایران در موضوع هسته ای تأثیر خواهد گذاشت یا خیر.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۸
اینا به خودشونم رحم نمیکنن اونوقت ما دلمونو خوش کردیم به کیا!!!!!!!!!!!!!!!!
زیاد جدی نگیرید
خدایی خوشم میاد افتادن به جون هم
حقه این کشورهای اروپایی است که خیلی ادعای فهمیدنشون میشه
اون از جریان جاسوسی از مرکل اینم جریمه بانک فرانسوی
قبلا هم جریمه یک بانک استعمار پیر
حالا بهتر میفهمن سنگ جه کسی رو به سینه زدن و نتیجه اش چی شد
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین .....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
بسیار بجا بود .ید الله فوق ایدیهم
درجامعه جهانی کشورها بیکدیگر نیاز دارند حالا غربی ها شیوه مذموم تحریم رادرپیش گرفتندواختلافی که بین کشورها نظیر ایران روسیه سودان کوبا کره شمالی سوریه وغیره دربینشان بوجودآمده غرب اگر بخواهد این کشورها را تحریم کنند درواقع وهله اول خودشان را تحریم میکنند که این روند پایدار نمی ماند چون سرمایه داران کشورهای غربی و ملت هایشان که روز به روز متضرر میشوند این وضع را قبول نخواهند کرد
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
میتونه حربه ای باشه از طرف آمریکا که فرانسه مواضعش رو در قبال تحریمهای ایران، تعدیل کنه

البته احتمالا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار