بازدید 236358
سیزده روز تا جام‌جهانی فوتبال؛

با ۱۰۰ بازیکن برتر تاریخ جام‌های جهانی آشنا شوید

کمتر از دو هفته دیگر بیستمین دوره رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در برزیل آغاز خواهد شد؛ رقابت‌هایی که در همه این سال‌ها هواداران بسیاری را با خود همراه ساخته که با شادی‌های جام شاد شدند و با شکست‌هایش گریستند.
کد خبر: ۴۰۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴ 30 May 2014

سامان موحدی‌راد-بیش از هشتاد سال قدمت، برگزاری نوزده دوره جام‌جهانی، نزدیک به یکصد تیم شرکت کننده در تمام ادوار و بیش از هزران بازیکنی که از ۱۹۳۰ تا کنون در میادین سبز جام‌جهانی حضور یافته‌اند و خودنمایی کرده‌اند. از این میان کدام یک بهترین بازیکن جام می‌شود و چه کسانی در جمع یکصد بازیکن بر‌تر جام‌های جهانی قرار می‌گیرند؟

به گزارش «تابناک»، به تازگی و پس از یک نظرخواهی گسترده، گاردین لیست یکصد بازیکن بر‌تر تاریخ جام‌های جهانی را برگزیده است. این وب سایت به بهره گیری از بیش از چهل قاضی در سه دسته بزرگ اسطوره‌های دنیای فوتبال، روزنامه نگاران گاردین و کار‌شناسان فوتبال این لست را منتشر کرده است؛ لیستی که شاید برای دوستداران جوان فوتبال کمی عجیب باشد، زیرا لیونل مسی را در جایگاه پنجاه و یکم نشانده و در میان بیست بازیکن اولش، تنها ژاوی حضور دارد که هنوز هم در میدان مسابقات بازی می‌کند.

اما اگر به این نکته توجه کنیم که این لیست با توجه به عملکرد بازیکنان در جام‌های‌جهانی تهیه شده چندان تعجب نمی‌کنیم که جاست فونتین فرانسوی خیلی بالا‌تر از مسی قرار گیرد، چرا که او تنها در یک جام‌جهانی سیزده گل به ‌ثمر رسانده و مسی در دو دوره حضورش، تنها یک گل زده و نتوانسته تیمش را به مراحل بالای رقابت‌های جام‌جهانی برساند.

 
شما می‌توانید لیست یکصد بازیکن برتر تاریخ جام‌جهانی را در ادامه بخوانید:
 
100
 
100
 
همواره در خصوص اینکه چه بازیکنی بهترین بازیکن تاریخ‌ جام‌های جهانی است، اختلاف نظر شدید بوده است. پله یا مارادونا؟ اینجا که گاردین رتبه نخست را به «ادسون آرانتس دو ناسیمنتو» ملقّب به پله داده است. شاید دلیل آن کسب سه جام جهانی از چهار جامی بود که مروارید سیاه تیم ملی برزیل را در درون زمین به خود می‌دید. پله وقتی هفده سال داشت با گلزنی در فینال جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئیس برزیل را قهرمان جهان کرد. او سال‌ها نماد فوتبال دوستی در دنیا شناخته می‌شود و اگر بخواهیم یک موتیف برای فوتبال مثال بزنیم، بی‌شک به نام او می‌رسیم. پله در پایان دوران بازیگری خود ۱۲۸۱ گل به ثمر رساند. او تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کوسموس بازی کند. بعد از بازنشستگی در ۱۹۷۷ او به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرده‌ و مدتی وزیر ورزش برزیل بوده‌ است. او سرانجام در سال ۲۰۱۴ جایزه افتخاری بهترین بازیکن جهان را از فیفا دریافت کرد.
 
100
 
100
 
اسطوره به تمام معنای دنیای فوتبال! از آن دست بازیکنانی که این شانس را داشته تا یک تنه یک تیم را به قهرمانی جهان برساند. شورشی، یاغی و خارج از کنترل! مردم دوست دارند درباره او داستان بسازند و حتی الان که چاق و کوکائینی شده هم او را نماد سرکشی در برابر هر سیستمی می‌دانند. همین است که وقتی ناپولی دو فصل پیش می‌خواست سهمیه اروپایی کسب کند، او را به شهر فراخواند تا با حضورش به تیم شهر مافیای ایتالیا روحیه بدهد.
داستان او و تیم ملی انگلیس و دست خدا و جزایر فارکلند را دیگر همه می‌دانند. او دو بار تیم ملی‌ کشورش را به فینال جام‌جهانی رساند که قهرمانی تنها یک بار نصیبش شد؛ افزون بر این او یک بار هم در سال ۲۰۱۰ در کسوت مربیگری آۀبی سلسلته در جام‌جهانی حاضر شد؛ اما بر خلاف دوران بازی‌اش این بار با تاکتیک‌های نادرستی که در پیش گرفت با دریافت چهار گل برابر آلمان جوان شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد. مردم دنیا هنوز که هنوز است به ‌رغم حاشیه‌های فراوانی که زندگی شخصی مارادونا دارد، او را دوست دارند و از دیدن لحظه‌های نابی که در زمین چمن ساخته از او سپاسگزارند.
 
100
 
100
 
قیصر فوتبال آلمان نماد دوران درخشان ژرمن‌ها در دهه هفتاد میلادی است؛ جایی که آن‌ها پیاپی جام‌های گوناگون را از آن خود می‌کردند. قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۴، نائب قهرمانی در سال ۱۹۶۶ و مقام سومی در سال ۱۹۷۰ در کنار قهرمانی اروپا و درخشش در تیم فوتبال بایرن مونیخ بخشی از قدرت نمایی آلمان مقتدر آن سال‌هاست.

بکن‌باوئر البته دوران مربیگری پر افتخاری هم دارد و آلمان در زمان او به قهرمانی و نائب قهرمانی جهان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۸۶ دست یافت. او جز معدود افرادی است که هم در کسوت بازیکن و هم در کسوت مربی، قهرمانی جهان را به دست آورده است. او نماد فوتبال آلمان است و یکی از موفق‌ترین مدیران ورزشی دنیاست.
 
100
 
100
 
مهاجم دوست داشتنی و همیشه مصدوم برزیل که معلوم نیست اگر این زانوی لعنتی مانعش نمی‌شد چه افتخارات دیگری که به دست نمی آورد؟ اینکه یک مهاجم با مصدومیت‌های طولانی در فوتبال پرستاره‌ای مانند برزیل دومین گلزن تاریخ این کشور شود، خود نشان دهنده بزرگی کار مرد شماره ۹ طلایی پوشان است. او در جام‌جهانی ۲۰۰۲ با به ثمر رساندن هشت گل یکی از آقای گل‌های دست نیافتنی جام‌های جهانی شده است. او هم اکنون یکی از مسئولان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل است که البته فیفا از نحوه آماده سازی آن بسیار ناراحت است.
 
100
 
100
 
هیچ وداعی با فوتبال دراماتیک‌تر از وداع کاپیتان آبی‌ها نبود. وقتی او فرانسه خسته و پیر سال ۲۰۰۶ را به فینال رساند و در یک بازی عجیب با کتفی آسیب دیده همه‌ کار کرد، از جمله ضربه سری که به سینه ماتراتزی فرود آورد تا فینال ۲۰۰۶ آخرین حضور او در زمین چمن باشد. هرچند او در آن سال فینال را به آتزوری‌ها باخت، با نسل طلایی فوتبال فرانسه در سال ۹۸ قهرمانی جهان را در خانه جشن گرفت. زیزو از نسل مهاجران الجزایری بود که سال‌هاست در فرانسه زندگی می‌کنند و با پاس‌ها دقیق و بی‌نقص خود سال‌ها در خط میانی فرانسه و رئال مادرید آقایی می‌کرد. خیلی‌ها بر این باورند که هنوز هافبک بازی سازی روی دست زیدان نیامده و خاطره دریبل‌های «زیدانی» او هنوز در ذهن‌ها باقی است. ضربه سر او به ماتراتزی یکی از جنجالی ترین لحظات تاریخ جام‌جهانی را رقم زد.
 
100
 
100
 
هافبک تکرار نشدنی فوتبال هلند تنها یک بار شانس این را داشت که در جام‌جهانی حاضر باشد اما در همان یک‌ بار حضور هم هلند طلایی آن سال‌ها را به فینال رساند اما چه سود که در برابر آرژانتین شانسی نداشت. او سه بار بازیکن سال اروپا شده است (۱۹۷۱، ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴) و از این حیث در کنار میشل پلاتینی و مارکو فان باستن رکورددار محسوب می شود. در سال ۱۹۹۹، کرایف در یک رأی گیری که توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال انجام شد، پس از پله،دومین بازیکن قرن شد.
 
100
 
100
 
رکوردار حضور در جام جهانی! لوتار ماتئوس کاپیتان تمام نشدنی ژرمن‌ها که با بالای سر بردن جام قهرمانی در سال 1990 اتحاد را به مردمی که تازه دیوار بی‌اعتمادی برلین میانشان برداشته شده بود هدیه کرد. در آن سال‌ها فوتبال همه مرزها را درنوردید و شرقی‌ها را با غربی‌ها اشتی داد تا همه خوشحال و خندان با یک پرچم به خیابان‌ها بیاییند. او از خیلی جهات رکوردار است. پنج دوره حضور در جام‌جهانی، 150 بازی ملی برای آلمان، 25 بازی در جام‌جهانی با پیراهن آلمان!
 
100
 
100
 
 
تیم ملی آلمان در طول تاریخ «مولر»های فراوانی به خود دیده است. اما در میان همه این‌ها این گرد مولر است که در تاریخ فوتبال المان و جهان جاودانه شده است. مگر می‌شود با گذشت این همه سال کسی را که 68 گل در 62 بازی ملی به ثمر رسانده را فراموش کرد؟ او تا سال 2006 که رونالدو رکوردش را بشکند با به ثمر رساندن 14 گل آقای گل تمام ادوار جام‌جهانی بود و این 14 گل را تنها در دو دوره جام‌جهانی به ثمر رسانده بود. بمب افکن ژرمن‌ها یکی از اعضای تیم رویایی سال 1974 بود که قهرمان جهان شد.
 
100
 
100
 
زوج محبوب پله در نوک پیکان خط حمله که تیم ملی برزیل با حضور این دو هیچ‌گاه شکست را تجربه نکرد. او را به عنوان یکی از تکنیکی‌ترین، بهترین و محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌شناسند. مهارت بی‌نظیر او در دریبل‌زدن و تک‌روی مشهور است. او در پنجاه و نه بازی اول خود هرگز شکست را تجربه نکرد و تنها آخرین بازی ملی او (در جام جهانی ۱۹۶۶ در مقابل مجارستان) با شکست ۳ بر یک همراه بود.
 
100
 
100
 
یکی از آن دست بازیکنان تکرار نشدنی که هیچ‌گاه جام قهرمانی جهان را به خانه نبرد. هافبک خلاق و دوست داشتنی فرانسوی‌ها که با آبی‌ها در سه دوره جام‌جهانی حاضر شد و پنج گل به ثمر رساند. پلاتینی سه بار از سوی مجله فرانس فوتبال به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد. او اما بعد از خداحافظی با مستطیل سبز به عرصه مدیریت فوتبال آمد و از ژانویه 2007 ریاست یوفا را برعهده گرفت. تصمیمات متفاوت و عجیب او در مدریت یوفا البته با مخالفت‌های فراوانی همراه بود و خیلی‌ها را در عرصه مدیریت فوتبال به یک جوان آرمانگرای سوسیالیست تشبیه کرده‌اند.
 
100
 
100
 
سال گذشته فوتبال دنیا یکی از ستاره‌های دوست‌داشتنی‌اش را از دست داد. اوزه‌بیو داسیلوا فریرا که همه او را به نام اوزه‌بیو یا پلنگ سیاه فوتبال پرتغال می‌شناختند. جام‌جهانی ۶۶ را شاید فقط انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها با بازی جنجالی فینالش به یاد بیاورند اما برای سایر دوستاران فوتبال در دنیا این جام‌جهانی با نام اوزه‌بیو گره خورده است. بازیکنی سریع و تکنیکی که در یک جام ۹ گل به ثمر رساند و آقای گل این رقابت‌ها شد و پرتغال آن سال‌ها را برسکوی سوم دنیا نشاند. افتخاری که سال‌ها طول کشید تا پرتغالی‌ها توانستند آن را تکرار کنند. اگر آمار گلی زنی‌های بالای مسی و رونالدو در فصل‌های اخیر برایتان عجیب بوده باید بدانید که اوزه‌بیو تنها در سال ۱۹۸۶ با به ثمر رساندن ۴۲ گل اولین کفش طلای اروپا را از آن خود کرد و در ۱۹۷۳ با به ثمر رساند ۴۰ گل بار دیگر آن را تکرار کرد. او رکورد دست‌نیافتنی ۳۱۷ گل در ۳۰۱ بازی را برای باشگاه بنفیکا به‌جای گذاشت. او سال‌ها به عنوان نماد فوتبال پرتغال در سرتاسر دنیا شناخته می‌شد و به صورت افتخاری در مراسم‌های مهم شرکت می‌کرد. ۵ ژانوه ۲۰۱۴ بود که خبرگزاری پرتغالی «لوسا» مرگ اسطوره فوتبال پرتغال بر اثر ایست قلبی را تایید کرد.
 
100
 
100
 
کاپیتان تمام نشدنی آتزوری‌ها اگرچه در مدت ۲۵ سال حضورش در آ.ث میلان ۲۶ جام را بالای سر برد اما با تیم ملی ایتالیا هرگز نتوانست جامی را کسب کند و شاید یکی از بزرگترین حسرت‌هایش حضور نداشتن در تیم ملی ایتالیا در جام‌جهانی ۲۰۰۶ بود. عدم حضوری که البته خود خواسته بود و به دلیل خداحافظی او از تیم ملی نتوانست در فینال ۲۰۰۶ کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد و این افتخار نصیب کاناوارو شد. مالدینی همچنین یکی از اعضای تیم رویایی ۹۴ بود که فینال تلخ آن سال را به برزیل واگذار کرد. او در ایتالیا به عنوان نماد تعصب و غیرت شناخته می‌شود چرا که در تمام دوران فوتبالی‌اش تنها پیراهن یک تیم را برتن کرد. آ.ث. میلان! برای همین هم بعد از ۲۵ سال حضور در این تم و هنگام خداحافظی‌اش در سن ۴۱ سالگی پیراهن شماره ۳ میلان به احترامش بایگانی شد. او در جام های جهانی ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ در تیم ستاره های جام جای گرفت.  همچنین در سال ۱۹۹۴، مالدینی، از سوی مجله فوتبال "ورد ساکر" به عنوان بازیکن سال انتخاب شد. او اولین مدافعی بود که به این افتخار دست پیدا کرد. مالدینی با ۱۲۶ بازی ملی پس از کاناوارو در رتبه دوم بیشترین بازی برای تیم ملی ایتالیا قرار دارد.او هرگز در تورنمنت بزرگی با آتزوری قهرمان نشد. مالدینی در نیمی از ۱۶ سال حضورش در تیم ایتالیا کاپیتان این تیم بود و ۷۴ بار بازوبند تیم ایتالیا را بر بازو بست. 
 
100
 
100
 
سال‌ها از او به‌عنوان بهترین گوش راست دنیا یاد می‌شد. او بخشی از تیم قهرمان جهان در سال ۱۹۷۰ بود. با خداحافظی گارینشا برزیلی‌ها که نگران یافتن جایگزین مناسبی برای او بودند به یکباره جرزینهوی جوان را کشف کردند که در جام‌جهانی ۱۹۶۶ افتخار دوبار بازی در کنار گارینشا را داشت. بعد از ناکامی برزیل در جام جهانی 1966 انگلیس، در جام جهانی 1970 دوران موفقیت برزیل و جرزینهو آغاز شد. این مهاجم با حرکاتی غیرقابل پیش بینی و با قدرت دریبل زنی غیرقابل مهار و با مهارت یکسان در دریبل با هر دو پا جام جهانی 1970 مکزیک را با زدن دو گل به چکسلواکی آغاز کرد و به دنبال آن بازدن یک گل در هر بازی مقابل انگلیس، رومانی، پرو، اروگوئه و در فینال مقابل ایتالیا ، برزیل را به قهرمانی رساند. بنابراین او بازدن گل در هر مسابقه از این حیث رکوردداری بی‌رقیب ماند. جرزینهو در جام 1974 آلمان نتوانست مانند جام قبل پرفروغ باشد و تنها دو گل به ثمر رساند او در سوم مارس 1982 در ریودوژانیرو بعد از بازی مقابل چکسلواکی با فوتبال ملی خداحافظی کرد. او با ۸۰ بازی ملی تنها ۱۸ گل برای برزیل به ثمر رسانده که زدن ۹ گل در جام‌های جهانی نشان از عملکرد فوق‌العاده او در این رقابت‌ها دارد.
 
100
 
100
 
یکی از نجات‌یافته‌های سانحه هوایی سقوط هواپیمای بازیکنان منچستر سال‌ها بعد به یکی از نجات‌دهنگان انگلستان بدل شد و تنها جام قهرمانی جهان سه شیرها را برایشان به ارمغان آورد. اگرچه هنوز خیلی‌ها در خصوص نتیجه فینال آن دیدار و آن گل مشکوک شک و شبهه دارند. در جام جهانی 1962 به همراه تیم ملی انگلیس حضورداشت ولی با وجود ارائه بازی‌های بسیار خوب به موفقیتی دست نیافت. در دهه 1960 او به همراه جرج بست و دنیس‌ لاو مثلثی فوق‌العاده در تیم منچستریونایتد تشکیل داد که دو مقام قهرمانی لیگ و یک مقام قهرمانی جام باشگاههای اروپا دستاورد آن بود. اما اوج هنر چارلتون جام جهانی 1966 بود که به همراه تیم ملی انگلیس به مقام قهرمانی جهان رسید. در این مسابقات رهبری فوق‌العاده او و گل‌های حساسی که به ثمر رساند به خصوص دو گلی که به پرتغال در نیمه‌نهایی زد پایه‌گذار اولین و آخرین قهرمانی انگلیس در جم جهانی بود.
 
در پایان جام جهانی 1966 او عنوان بهترین بازیکن جام را کسب کرد و در این سال‌ صاحب توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال اروپا هم شد. در دیدار تیم‌های ملی انگلیس و آلمان غربی در مرحله یک چهارم پایانی جام جهانی 1970 که به شکست سه بر دو آنها انجامید، چارلتون صدوششمین و آخرین بازی ملی خود را انجام داد و رکورد 49 گل ملی را از خود بر جای نهاد که تا امروز در تیم ملی انگلیس شکسته نشده است. سه سال بعد پس از انجام 606 بازی در لیگ انگلیس و به ثمر رساندن 199 گل برای منچستر یونایتد از فوتبال حرفه‌ای کناره‌گیری کرد. بابی چارلتون در سال 1994 به پاس خدمات فراوانش به لقب «سر» رسید.
 
100
 
100
 
آن‌ها از سال ۲۰۰۸ تا کنون همیشه قهرمان بودند. یورو ۲۰۰۸، جام‌جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲ در این سال‌ها جایزه تیکی‌تاکای ماداتادورها بوده است. ژاوی امسال هم شانس حضور در جام جهانی را دارد و اگرچه خط هافبک قدرتمند اسپانیا را رهبری می‌کند اما ممکن است نتواند موفقیت‌های دوره‌های گذشته را تکرار کند. چرا که خیلی‌ها معتقدند اسپانیا برای تکرار قهرمانی به پوست‌اندازی در خط هافبک نیاز دارد. ژاوی اولین بازیکن از لیست ۱۰۰ بازیکن برتر فوتبال دنیاست که هنوز بازنشسته نشده است. شاید تعجب کنید که یک هافبک چطور بدون گل‌زده در این جایگاه از لیست بهترین بازیکنان تاریخ جام‌جهانی جای گرفته است در حالی که مهاجمان بزرگ و خاطره‌سازی هنوز نامشان نیامده است. جواب را باید در سبک بازی ژاوی بجوید. یک هافبک بازیساز که تخصص‌اش دادن پاس‌های سالم و بی‌نقص است. «پم،پم،پم» خودش صدای پاسکاری با اینیستا را در یورو ۲۰۱۲ این گونه توصیف کرده است. او در جام‌جهانی قبلی  669 پاس داد که از این میان 599 پاس سالم داشت یعنی 90 درصد پاس سالم. ژاوی در این تورنمنت 80.02 کیلومتر دوید یعنی در هر مسابقه 11.5 کیلومتر و در فینال 15 کیلومتر دوید. حالا فهمیدید چرا هافبک محبوب کاتالان‌ها باید بر این صندلی بنشیند؟
 
100
 
100
 
مهاجم ناراضی برزیلی‌ها اگر می‌توانست با مربی‌های تیم ملی این کشور کنار بیاید شاید افتخارات بیشتری را در کارنامه خود می‌دید. اما برای نوابغ حتی یک فرصت هم کافی است تا به چیزی که استحقاقش را دارند برسند. روماریو یکی از آن نوابغ بود که با ساق پاهایش همه را جادو می‌کرد. او علی‌رغم اینکه تا سال ۲۰۰۹ در میادین فوتبال مدافعان را دریبل می زد اما تنها شانس حضور در دو جام‌جهانی ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ را داشت. در اولی که جز ترکیب اصلی نبود اما وقتی در جام‌جهانی آمریکا زاگالو به او اعتماد کرد چهارمین قهرمانی جهان را برای برزیلی‌ها به ارمغان آورد. بعدها اختلافات شدید او با سرمربی‌ها روسای فدراسیون و حتی پله موجب شد که علی رغم آمادگی فوق‌العاده هیچ‌گاه شانس حضور در ترکیب تیم ملی برزیل را نیابد و با همان مدال جام ۹۴ از دنیای فوتبال خداحافظی کند. او همچنین بت به ثمر رساندن ۱۰۰۰ گلی یکی از بازیکنانی است که به رکورد پله دست یافته است. او در سال ۱۹۹۴ به عنوان بهترین بازیکن جهان شناخته شد و بعد از خداحافظی از فوتبال به دنیا سیاست روی آورد. وی در سال ۲۰۱۰ با بیش از ۱۵۰ هزار رای به عنوان نماینده حزب سوسیالیست برزیل برگزیده شد.
 
100
 
100
 

جاست فونتین یکی از دست نیافتنی‌ترین آمار همه دوران جام‌جهانی را به نام خود سند زده است. ۱۳ گل در یک دوره جام‌جهان که حالا حالا‌ها بعید است کسی بتواند به آن دست یابد. مهاجم کوچک اندام و سرعتی فرانسه از پدر و مادری فرانسوی در مراکش به دنیا آمد تا همچنان بزرگترین افتخارات تاریخ فوتبال فرانسه به نام مهاجران سند بخورد. فرانسوی‌ها الته چنپان نتوانستند از حضور چنین مهاجم قدرتمندی استفاده کنند و او تنها ۲۱ بازی برای تیم ملی فرانسه انجام داد اما در همین ۲۱ بازی ۳۰ گل به‌ثمر رسانده تا کیفیت بازی خود را به رخ بکشد. حضور او در تیم ملی هم حاصل یک اتفاق بود و در آستانه جام‌جهانی ۱۹۵۸ فرانسوی‌ها رنه بليارد را به دلیل مصدومیت از دست دادند تا فونتین به تم ملی دعوت شود. .فونتين در بازي هاي آن سال که در سوئد برگزار مي شد به رکورد 13 گل زده دست يافت ، که هنوز اين رکورد توسط کسي شکسته نشده است .فرانسه در بازي هاي آن سال به مقام سوم دست يافت.

100

100

پائولو روسی یکی از مهاجمان فراموش نشدنی تاریخ فوتبال ایتالیاست. از آن دست مهاجمانی که آتزوری‌ها سال‌ها در انتظار ظهور جانشین‌اش بودند. ستاره اقبال روسی کوچک وظریف اندام با گل‌های زیادی که در جام جهانی ۱۹۷۸آرژانتین به ثمر رساند، طلوع کرد. بازیکن ۲۱ ساله آن زمان که پیراهن شماره ۲۱ تیم ملی را بر تن داشت، در اولین بازی مرحله گروهی این جام، در مقابل فرانسه گل تساوی تمیش را وارد دروازه تیم حریف کرد. ایتالیا در آن جام چهارم شد. حدفاصل جام‌جهانی ۷۸ تا ۸۲ زندگی فوتبالی روسی درگیر حواشی شد و او به جرم تبانی در تغییر نتایج فوتبال مذتی محروم بود اما سرانجام در آستانه جام‌جهانی اسپانیا محرومیت او بخشیده شد و توانست با تیم ملی راهی جام‌جهانی شود. اما حضور او در جام‌جهانی دو روی متفاوت داشت. ایتالیا بازی‌ها را بسیار بد آغاز کرد و در آغاز کار به سه تساوی دست یافت. روسی در هیچ‌کدام از بازی‌ها نتوانست گل بزند و انتقادات مطبوعات ایتالیا را به‌همراه داشت. روزنامه های ایتالیایی آن زمان به‌خاطر رفتارهای غیر اخلاقی روسی و آنتونیو کاربنی تیم ملی این کشور را تحریم کردند. اما نقطه متفاوت کار ایتالیا و روسی بعد از سه بازی ابتدایی بود. نمایش درخشان وی در دیدار دوم مرحله دوم نهایی رقابت‌ها در مقابل برزیل، شانس بزرگ قهرمانی جام، آغاز شد. روسی هر سه گل تیمش را که منجر به پیروزی ۳ بر ۲ بر برزیل شد، وارد دروازه این تیم کرد. سپس ایتالیا لهستان را هم در نیمه نهایی با دو گل روسی شکست داد. جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، دیدار تیم‌های ایتالیا و برزیل در فینال این مسابقات در برابر آلمان غربی، روسی اولین گل ایتالیا را زد. در پایان، ایتالیا با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شد و سومین قهرمانی جهان را به دست آورد و پائولو روسی هم با زدن ۶ گل، آقای گل جام و بهترین بازیکن جام جهانی اسپانیا لقب گرفت. به علاوه وی در همان سال، عنوان بهترین فوتبالیست اروپا و جهان را هم از آن خودش کرد.

100
 
100

دروازه‌بان طلایی ایتالیا سرانجام در آخرین دوران حضورش در تیم ملی رستگار شد و کاپ قهرمانی جهان را بالای سر برد. او در چهار جام‌جهانی بازی کرد و عضوی از تیم قهرمان سال ۱۹۸۲ بود که توانست سومین قهرمانی را برای آتزوری‌ها به ارمغان بیاورد. در کشوری که به داشتن دروازه‌بان‌های تسخیر نشدنی معروف است زوف یکی از آنهایی بود به معنی واقعی کلمه خیال مدافعان را از درون دروازه راحت می‌کرد. او برای تیم مل ایتالیا ۱۱۲ بازی انجام داد و علاوه بر قهرمانی جهان قهرمانی اروپا در سال ۱۹۶۸ را هم کسب کرد. او بعدها به عنوان مربی به تیم ملی ایتالیا بازگشت اما نتوانست این تم را در جام‌جهانی هدات کند و به کارش در این تیم بعد از یورو ۲۰۰۰ پایان داد.

100
 
100
 
کاپیتان تیم قهرمان جهان در سال ۱۹۶۶ همن هم موجب شد تا مجسمه‌اش را مقابل ورزشگاه معروف ویمبلی بسازند. او سال‌ها خط دفاعی تیم ملی انگلستان را رهبری کرد با انجام ۱۰۸ بازی ملی در سال ۱۹۷۳ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. در جام‌جهانی ۱۹۷۰ مکزیک وقتی هواپیمای تیم ملی انگلستان در کلمبیا توقف کرد اتفاق جالبی برای بابی مور افتاد و او از سوی مقامات کلمبیایی به سرقت یک گردنبند متهم شد و البته سرانجام از این اتهام رهایی یافت. انگلیس با شكست از آلمان از جام حذف شد ولی مور در میان بهترینهای تیم و جام قرار گرفت. از بابی مور به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال یاد می‌شود و پله او را بهترین مدافعی می‌داند که در برابرش بازی کرده است.
 
 
100
 
و در ادامه لیست پنجاه بازیکن دوم این لیست که از لئو مسی تا توماس برولین را شامل می‌شود
 
با ۱۰۰ بازیکن برتر تاریخ جام‌های جهانی آشنا شوید
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸۴
پس علی دایی کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
مگر دایی در جام جهانی گل زده؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
علی دایی دو نیمه بازیگری دارد. یک نیمه گلزن محبوب مردم و یک نیمه خودخواهی مغرور
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
فكر كنم خونشونه
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
خيلي از اينها در جام جهانی گل نزده اند
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
خيلي از بازيكنان بزرگ شانس حضور در جام جهاني نيافتند يا فقط يكبار شانس داشتند
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
خونشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
مسخره نکن پسرخاله
علی دایی گردن این فوتبال حق داره
56
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
علی دایی داره بازیکنای پرسپولیسو تمرین میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
همشون که گل نزدن کارشناس
امیررضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
اقای ناشناس چرت وپرت نگو.اون چشم کورت رو باز کن و ببین که خیلی از این بازیکن ها گل توی جام جهانی ندارند.فهمیدی....
عماد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
پس دوید بکام کوش هم گل زده هم پاس گل زیاد داده به نظرم بکام یک مهاجم عالی بود
تعجب میکنم کسی ژاوی و جاست فونتین رو از روبرتو باجو یا لو یاشین بالاتر قرار بده.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
داداش درست میگی . دیگرانی هم هستن که اسمشون نیومده. بخصوص برخی دروازبانان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
جاست فونتین در فقط یک دوره حضور 13 گل زده ! ان هم تنها در 7 بازی ! این رکورد دست نیافتنیه !
Yones
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
ژاوی هرناندز شاهکار فوتبال عالیه از هر لحاظ که بخوای مخصوصن هوش سرشار اخلاق حرفه ای اسطوره اسپانیا هستن ایشون من که عاشقشم
امیر
| Netherlands |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
ببخشید...دفعه ی دیگه با معلومات شما پیش میرن ..باشه..............احمق جون این ها با محاسبات پیش میرن..مثلا ژاوی سه بار جزو سه بازیکن برتر جهان شد ولی باجو یه بار هم نتونست..
زنده باد ژرمنی
پس براداران لادروپ از دانمارك كجا هستند .
كوبيلاس از پرو كجاست
با سپاس فراوان از تابناک، اما چرا این همه جفا ؟! چرا نام و تصویر استاد اسدی را درج نکردید ؟!!
امیدواریم امسال بچه های تیم ایران هم به این لیست اضافه شوند .
پس سامی جابر بازیکن عربستان چطور نیست وی 3گل در جام جهانی زده و در 4 دوره حضور داشته
كلوزه كو ؟ بنده خدا اميدواره ركورد گلزنى جام جهانى رو بشكنه
جالب اینه که اسم رود گولیت و فن باستن و فرانک ریکارد نیست!!!!!
پس دایی کو
خدا وکیلی استاد اسدی جا افتاد!!
پس مرحوم تختي . حسين رضازاده و برادران خادم را چه نام نبرديد.
کریس رونالدو در جامهای جهانی چه کرده که بالاتر از رومنیگه و لینه کر و بونیک و زیلر و روژه میلا و لیلیان تورام و... قرار گرفته ؟یا مسی که بالاتر از توستایو استویچکوف و سپ مایر وبره مه و اینیستا وکوبیلاس و....قرارگرفته ؟ اگر عملکرد در جامهای جهانی ملاک بوده رده بندی غیرعادلانه ای است .تازه اینها کسانی بودند که من می شناختم و در موردبقیه صجبتی نمی کنم . کلا این دو بازیکن علیرغم ارزشهای بالاشون در جام جهانی تاحالا کاری نکرده اند و به نظرمن جزو500 تای اول هم نیستند .
پس اریک کانتوناکو؟
زالاتان كو بازيكن كره جنوبي بازيكن تركيه داود شوكر كروات كجاست
یورگن کلینز من با 11 گل در 3 جام جهانی و بازی های درخشان جایگاهش 98 است ؟ واقعا رده بندی عجیبی است . در جام جهانی 90 بازی های درخشان او باعث قهرمانی آلمان شد .
پس حمید استیلی که در جام جهانی به آمریکا گل زد چرا نامی از او برده نشده ؟
رودگولیت مارکو فانباستن و ریکارد فراموش کردید
ناشناس ژاویم گل نزده پس چرا اسمش هست؟
واقعا خنده داره ...؟ بر چه اساسی بوده این رده بندی؟
پس " آندره آ پیرلو " کبیر کو که یه تنه ایتالیا رو قهرمان 2006 کرد؟؟
پس رودگوليت چي؟ماركو فان باستن؟
... پس محمود فکری و ارش برهانی نیستند؟؟؟؟!!!!
عاشق مسیم [♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥]
هرکی اسم گابریل باتیستوتا رو حذف کرده اصلا اسم فوتبال رو هم نشنیده
شرت میبندم 3سال دیگه کریستیانورونالدو60گله میشود
کاملا لیست مزخرف و بی منطقیه
مسی در جام حهانی تا حالا چی کار کرده شده 51 یا جیجی اکوجا 78 اما چانی ریوا شده 80
پیرلو - توتی - روماریو - بالاک از خیلی ها که نام برده شدن ، بهترن
فان باستن و رود گولیت کجان؟
فقط مارادونا ..... خدای فوتبال جهان
اول زیدان دوم دلپیرو.. این نظر منه
پس گولیت چه شد ؟ حتماً میخوایید دایی را جاش معرفی کنید
يعني رود گوليت، ماركو فان باستن، رونالدكومان، فرانك ريكارد، باتيستوتا، كانيگيا، بروچاگا، باتيستا،توماس برولين، پاول ندود، ... اينها توي ليست نبودن؟ مگه ميشه؟
رودگولیت وفان باسن کو
فقط مارادونا.
اون موقع که برزیل قهرمان جام جهانی شد به دلیل مسافت طولانی تیم های اروپایی شرکت نداشتند. زمان پله فوتبال بازی و سرگرمی بود ولی زمان مارادونا علم و تجارت.
زیدان باید بالاتر می بود، مطمئنا از رونالدو خیلی بهتره
باحال بود دمتون گرم ولی باس ناصرخان باشه
واقعا جای علی دایی تو این لیست خالیه
ایشون در جام جهانی 98 فرانسه بیشترین خطا رو انجام داد
در حالیکه ایران فقط 3 بازی انجام داد!
حالا فکر کنین اگه بازیهای ایران بیشتر بود چه میییییکرد این علی دایی!!!
نظری ندارم
در ضمن علی دایی توی لیست بازیکنان جهان مقام26 رو داره.نمیدونم چرا این جا اسمش نیست.
ازنبودبازيكناني همچون اسكارونه زامورا نيراس كوپا و ادمير متعجبم.
مسی را حذف کنید رونالدینیو راجای او بذارید جای پله هم بد نیست
خاک توسرتون با این رده بندیتون
در جواب ناشناس . اقای ناشناس ژاوی هم با مالدینی گل نزده چرا اسمش است؟ در ضمن دایی بهترن گل زن دنیا است از پله و مارادونا و مسی و رونالدو تو کاغذ سر تره .3 امتیاز رو به بهترین بازی نمیدن به تیمی میدن که گل زده ... باتشکر لطفا چاپ کنید باسپاس
عجیبه ژاوی بالا تر از پوشکاشه!!!!!!!!!!!!!!
نیمار و رونالدو کجان ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
والا رونالدو و نیمار جزع بهترین های جهان هستند
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ل
پس مارکوفان. باستن؟رود گولیت؟کارلوس ولدراما؟دیویدبکهام
پس لواندفسکی چی؟
سلام ببخشید ایرادی نداره که من از مطلب شما کبی برداری کنم و بزارم توی برنامه خودم ؟
سلام ببخشید ایرادی نداره که من از مطلب شما کبی برداری کنم و بزارم توی برنامه خودم ؟
بهترین گلزن تاریخ جام جهانی کلوزن بعد خنده داره رونالدینیو بخاطر اسمش هست بعد کسی ک چهارتا جام جهانی بوده وهم تو همشون مفامی اوردن
روبرتو باجو یه مهاجم نابغه بوده اینو تمام دنیا می دونن. روش و سبک خاص خودشو داشت.
برو جام جهانی 94 رو ببین. به نظر من باجو جزء 10 گلزن برتر تاریخ جهانه.
پس گابریل باتیستوتا کو ...هم گل زده هم چندجام جهانی بوده
نمیدونم چرا درباره هر موضوعی،چیزی توسایت میگذارندودر پایان یک کسانی ک کار و زندگیشونو گذاشتن کنار میان نظر میدن.نظردادن عیبی نداره ولی ب شما قراره چی بدن ک ب همدیگه بی احترامی میکنید،خدا روزی رو برسونه ک همگی فرهنگ ارتباط باهمو داشته باشن
زیرو باید اول باشه رونالدینو دوم مارادونا سوم پله چهارم و▪▪▪▪▪▪▪▪
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
یب
روزنامه گاردین انگلیسیه و به دلیل بعضی خصومت ها نام بازیکنان اسطوره ای از آلمان و آرژانتین رو توی این لیست نیاورده و البته هلند باید بگم که کرایف بعد از قیصر فوتبال آلمان چهارمین نفر باید باشه و بعد گرد مولر و پلاتینی هم بالاتر از زیدان و رونالدو هستن ضمنا باید گفت در این لیست اعجوبه هایی مثل برمه،بارسی،گوی کوچیا ،مونزون،آسپریالا،گئورگی هاجی تونی شوماخر،روبرتو باجیو پایینتر از کریس رونالدو که تا به حال در جام جهانی هیچ موفقیتی نداشته پایینتر باشن یا حتی مسی که نایب قهرمانی جهان رو داره هم بالاتر از رونالدو هستش و بعضی ها مثل رونالدو رو اصلا جزو صد نفر نباید حساب کرد
از ایران مهدوی کیا بیشترین شانس رو داشته با ۱گل و۱ پاس گل
یوهان کرایف باید سوم میشد.مارادونا هم اول پله دوم.مسخره بود با تشکر.خخخخخخخخخخ
این نظر سنجی رو از کدوم قوطی عطاری دراووردن؟
یه آسمانی توشون هست که با عقلانیت به هیچ وجه جور در نمیاد ، متاسفانه سواد ورزشی رو زیر سوال بردن ! آخه لئوناردو جز تو جام جهانی۹۴ اومد و جمجمه مدافع آمریکا و شکست دیگه چه نقشی تو جام جهانی داشته ؟ ژان پیر پاپن هم تو جام جهانی ۸۶ حضور داشت ، قهرمان دریافت توپ طلا هم بود ، اما اسمی ازش نیست ، اریک کانتونا و جرج بست درسته تو جام جهانی نبودن اما ، جز بهترینها بودن . اگه آندریاس برمه رو گذاشتید ، پس دیوید بکهام رو هم باید بگذارید ، گابریل باتیستوتا کجا قرار داره ؟ گوئی گوچه آ جام جهانی ۹۰ یه تنه آرژانتین رو برد فینال و باعث حذف ایتالیایی میزبان شد ، اون کجاست؟ ژان تیگانا ، لوئز فرناندز ، رشتو در کنار پلاتینی در جام جهانی ۸۶ خط هافبک هولناکی رو به وجود اووردن ، دکتر سوکراتس ۸۶ کجاست ؟ پیتر اشمایکل یا چیلاورت تو جام جهانی ۹۸ خوش درخشیدن ، اونها کجا هستن ؟ هزاران اسم از قلم افتاده ! بهتره وقتی سواد ورزشی و علمش رو ندارید وارد این مسائل نشید . شما و امسال شما سمی برای جامه جهانی ورزش تلقی میشید .
رونالدو ستاره پرتغالی کو پس اولین نفر به نظر من باید زیدان باشد
پس سلمان محمدی کجاست بهترین بازیکن جهان
رونالدو باید ۲۰ میشد چرا اخه
اینا چیه میزارین
علی دایی باید میبود ولی نیست ستاره ی ایران علی دایی کجاست با ۱۱۲ گل ملی
اون کدام‌بازیکن هست که هم در رئال هم در بارسا یوونتوس میلان بازی کرده
ساکت بابا اینا مال ادوارد جام جهانیه ن کل فوتبال
باید رونالدو و مسی هم میبودن
عاشق رونالدو هستم
خدایی با اینکه رونالدو کار خاصی نکرده ولی اول باید می بود چون بهترین. عشق دوست داشتنی حرفه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار