بازدید 27048

ایران به انگلیس خسارت نقدی خواهد داد، ولی عذرخواهی نخواهد کرد

هرچند ایران حاضر است برای حمله به سفارت بریتانیا در تهران، خسارت نقدی بپردازد، ولی عذرخواهی در کار نخواهد بود. معاون وزیر خارجه می‌گوید: «در این باره عذرخواهی مطرح نیست. در گذشته مسائل بسیاری اتفاق افتاده است که طرف مقابل به خاطر آن از ما عذرخواهی نکرده است، ولی ما قطعا در مورد وقایع اتفاق افتاده با دولت بریتانیا در حال کار هستیم»‌.
کد خبر: ۴۰۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶ 18 May 2014

ایران به انگلیس خسارت نقدی خواهد داد ولی عذرخواهی نخواهد کردموضوع پرداخت خسارت جبران آسیب وارده به سفارت انگلیس در سال ۲۰۱۱ احتمالا بخشی از روند از‌سرگیری ایران و انگلیس خواهد بود.

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از گاردین، ایران آماده است تا درباره جبران خسارت مالی حمله به سفارت انگلیس در تهران در سال ۲۰۱۱ را به عنوان بخشی از توافق برای تجدید روابط دو طرف ‌گفت‌و‌گو کند، ولی رسما عذرخواهی نخواهد کرد.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه گفته است: درباره از‌سرگیری روابط دوجانبه که بعد از آن حادثه قطع شد، ‌گفت‌و‌گوهای جدی شده است. به گفته وی، هرچند برنامهٔ زمانی برای این کار تهیه نشده، احتمالا طرفین تا آخر سال به توافق خواهند رسید.

وی همچنین افزود:‌ «در این باره عذرخواهی مطرح نیست. در گذشته مسائل بسیاری اتفاق افتاده است که طرف مقابل به خاطر آن از ما عذرخواهی نکرده است، ولی ما قطعا در مورد وقایع اتفاق افتاده با دولت بریتانیا در حال کار هستیم‌».

روانچی در این باره گفت: سفر سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه انگلیس در اواخر ماه گذشته به تهران خوب پیش رفته ‌و در مورد برخی مسائل توافقاتی ‌شده، ‌در حالی که مسائل دیگری ‌مانده است. وی گفت‌و‌گو را روشی مناسب دانسته و اظهار داشته: ما در حال پیمودن مسیری درست هستیم.

گس، سفیر سابق انگلیس در تهران، عالی‌ترین مقام انگلیسی است که پس از قطع روابط دو طرف به تهران سفر کرده است.

گاردین ضمن اقرار به نقش چالش‌برانگیز انگلیس در تاریخ ایران، حمایت شدید این کشور از تحریم‌ها علیه ایران را جرقه حمله به سفارت این کشور در تهران به وسیله طیفی خاص از دانشجویان دانسته ‌و به رأی مجلس به کاهش روابط با انگلیس و در واقع اخراج گس در این ماجرا اشاره کرده است.


هرچند تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد، تماس‌های مستقیم بین دو طرف از زمان دیدار ظریف و هیگ، وزرای خارجه دو کشور در سپتامبر گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در حال افزایش بوده است. در این مدت هر دو کشور کارداران غیرمقیمی را به ‌نمایندگی خود در کشور مقابل منصوب کرده‌اند و روابط محدود کنسولی نیز از ماه فوریه از سر گرفته شده است. در این مدت هیأت‌هایی نیز بین دو طرف رد و بدل شده ‌که شامل سفر هیأت پارلمانی انگلیس به سرپرستی جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس نیز می‌شود.

در حالی که تجدید روابط دو طرف مورد گفت‌و‌گوی دو طرف است و از سوی ‌حسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار غیرمقیم ایران در لندن نیز تأیید شده، به ظاهر‌ انگلیس خواستار تضمین امنیت سفارت خود و کارکنان آن و نیز کار عادی و بدون مانع سفارت خود در تهران ‌شده است.

این در حالی است که هنوز تصمیم برای عادی شدن روابط گرفته نشده‌ و انتظار نمی‌رود‌ در ماه‌های آتی نیز تصمیمی گرفته شود!

به نوشته گاردین، انتظار می‌رود گفت‌و‌گو در مورد جبران مالی خسارات‌‌ بر آسیب‌ها و غارت سفارت در جریان حمله متمرکز شود. مهاجمان طبقه پایین ساختمان سفارت را به آتش کشیدند، در‌ها و شیشه‌ها را شکستند، به تابلوهای نقاشی آسیب زده شد و دارایی‌های شخصی دیپلمات‌های انگلیسی هم در ساختمان سفارت و هم در باغ قلهک ناپدید شده است. همزمان به باغ قلهک‌ در شمال تهران نیز حمله شد.

پس از این حادثه، وزارت خارجه ایران ضمن ابراز تأسف از این حادثه، آن را غیر قابل قبول خواند و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز ضمن تأیید احساسات دانشجویان نسبت به انگلیس، ورود به سفارت را کاری دانست که درست نبوده است.

گاردین، سرنوشت مذاکرات هسته‌ای را نیز در آینده روابط دو طرف و تنش موجود در روابط دو کشور کارساز دانسته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۳۲۲
انتشار یافته: ۵۷
همون هایی که این بچه ها رو بردن تا این کار زشت رو بکنن حالا خسارتش رو هم بدن. چرا از جیب مردم بی نوا
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
دقیقا.
شهروز
| Canada |
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
آفرین گل گفتی
تبریزی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
یک سنگ رو که یک دیوانه می تواند در چاه بیندازد صدتا عاقل نمی توانند در بیاورند!!
«ضرب المثل متداول در آذربایجان»
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
وقتي كه طرح دوفوريتي براي كاهش روابط به مجلس رفت خود سفارت انگليس براي اينكه بتونه مظلوم نمايي كنه با عواملي كه داره عده اي رو تحريك كرد كه به سفارتش حمله كنن كار كار خود انگليس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
به یزدان اگر ما خرد داشتیم/کجا این سرانجام بد داشتیم؟
اقا ما نمیخوایم اینا برگردن

باید کی رو ببینیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
شما نونت تو تحریمه مگه نه ؟
ناشناس
| United States |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
تو چند نفری؟
ناشناس
| Switzerland |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
میشه لطفا بگین چرا نمیخواین؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
تعداد منفیا رو
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ازطرف خودت حرف بزن .
بگو من ؟
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
شما از طرف خودت حرف بزن. تو هم یکی از همونهایی هستی که تو این کار زشت شرکت کردی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
منفی های بالا را
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
بله اكثر مردم ما از انگليس متنفر هستند ولي متاسفانه برخي ملاحظات سياسي اجازه قطع رابطه با اين رژيم فاسد ملعون رو نميدهد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
امید جان منظورت از ما یعنی من
به خاطر همین هم برو یک جزیره و منزوی شو اصلا با هیچکس ارتباط برقرار نکن
خسارت 300 تا درخت قطع شده را هم انگليس بايد بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
میدونین مشکل ما ایرانیا چیه؟؟؟ در مورد چیزهایی که نمیدونیم خیلی راحت حرف میزنیم و تحلیل میکنیم
واقعا شرم اور بود
خوب شد به خاطرقطع رابطه با انگلیس و نبود دارو
عده ای مردند؟
چرا ما خسارت بدیم , همونهایی که از دیوار سفارت بالا رفتند و مورد شماتت رهبر انقلاب هم قرار گرفتند خسارت را از جیب مبارکشان پرداخت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
من دوست دارم بدانم افرادی که از دیوار بالا رفتند به خاطر کارشان حاضرند تنها صد هزار تومان پرداخت کنند یا نه
خسارت را از کسانی بگیرند که بدون مجوز وارد سفارت شدند و باعث این همه مشکل برای کشورمان شدند نه از جیب همه ملت. این افراد با کار های بدون فکرشان تنها به ایران ضربه می زنند و بس . دوستی این افراد با کشور مان مانند دوستی خاله خرسه است .
پاسخ ها
جوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
خاله خرسه به خدا بازهم خوب است، چون به راحتی مشخص است که تعقل ندارد و اینگونه عمل می کند، در حالیکه آنهایی که از دیوار سفارت بالا رفتند ادعای عقل کل و تقوای کل و انقلابی محض بودن داشتند!!!
به درک
هر موقعی که انگلیسیا پول خسارتی رو که تو جنگ جهانی به ما زدن خسارتی رو که از قراردادهای نیمه تمام نظامی میلیاردی که پول تانکها رو گرفتن و با رفتن شاه هیچوقت ندادن به ما زدن خسارتایی که تو این سیصد سال به ما زدن رو اونوقت ماهم باید در این مورد خاص فکر کنیم اما حیف که ....
حیف که ....
حیف که ....
از چی بگم برات
دوستان مثا اینکه یادشون رفته 100 سال پیش انگلیس برای تسلط بر مردم ایران به بهانه جنگ جهانی در وضعیت قحطی زدگی کشور تمام آذوقه های کشور رو خرید و پولش رو به دولت نداد و حتی وارد کردن اذوقه رو ممنوع کرد تا یک قتل عام راه بندازه و با همین کار جمعیت ایران رو در اون زمان نصف کرد و 10 میلیون ایرانی رو به کشتن داد.
اانهایی که هم تمدن و هم فرهنگ ما رو زیر سئوال می برند باید علاوه بر محاکمه شدن باید خسارت رو بدن جرا پول بیت مالمال مگه اینا چند درصد جمعیت ما ایرانی ها هستند تاکی ما باید تاوان عده ای خود سر رو بدیم اینا رو جمع کنید وگرنه ملت خودشون به صورت انقلابی در برابرشون می ایستند که قطعا باید منتظر تبعات منفی این اتفاقات هم باید بود
نمیشه معذرت خواهی کنه اما خسارت نده؟؟
خدا لعنت کنه شاهان قاجار را که قسمتی از خاک ایران را به انگلیسیها بخشیدند که حتی حالا هم که کشورمان مستقل شده نمیتوانیم انرا پس بگیریم ایا خاک سفارت ایران در لندن هم در بهترین جای لندن است و اهدایی از جانب ملکه انگلیس به دولت ایران است
انگليس كم بابت خسارتهايي كه به كشور زده بدهكار نيست حالا ما بيايم خسارت بديم مگه قانون جنگله
واقعا بعضی از ایرانی ها تعریف درستی از سفارت برای خود ندارند.
بالا رفتن از دیوار سفارت خیلی زشت بود. ولی کلا انگلیس پاش از ایران قطع بشه، ایران گلستان میشه. بهتر که برن و دیگه بر نگردن. سفراتشون رو هم ملی کنیم، توش سینما و تاتر و دانشگاه بسازیم تا حسابی بسوزن.
کشور انگلیس آب زیر کاهه مواظب باشیم که از ظاهر امروزیشون فریب نخوریم
ولی دوستان باور کنید اگه کشورهایی مانند انگلیس تو ایران احساس امنیت کنن هر غلطی دلشون خواست انجام میدن تاریخ رو مطالعه کنید تا بفهمید این انگلیسی های خبیث چه جنایاتی تو ایران انجام دادن سفارت انگلیس مکانی جز لانه جاسوسی و توطئه علیه کشور نیست و نباید دوباره باز بشه.
عکس و فیلم آن موجود است. حالا که همه قبول کردند اشتباه بوده، آنها را به دادگاه احضار و خسارت را از آنها دریافت کنند. اشتباه این گروه ها که همه چیز را خراب میکنند چرا باید از بودجه دولت و پول ملت پرداخت گردد. روزی باید آنها هم تنبیه شوند.
قابل توجه افراد بی مغزی که باعث خسارت به این مملکت شده اند و هم عذرهواهی پنهانی مسئولین از دولت انگلیس شده اند. پس اجازه بدهید که ما هم دلواپس باشیم .
اینقدرپول تواین کشور صرف مسایل الکی میشن شماگیر دادی به پول4تانقاشی که ازجیب کی بره بهتره!گفتند که رسماعذرخواهی نمیشه ولی قطعا غیر رسمی عذرخواهی میشه.خیلی برام جالبه چراماهرجمعه فریادمرگ برانگلیس سرمیدیم اما اینطوری همش دنبال اینیم که اونابرگردن؟!!!من از دولت دکتر روحانی خواستارم سفارت کاناداهم بازگشایی کنند .نخبگانی که میخوان برای کانادا اپلای کنند بامشکلات زیادی دست وپنجه گرم میکنند!
سلام.
تسخیر سفارت کار درستی نبود.اما ما هم نباید در مقابل اونا شل باشیم.
باید از کسانی خسارت گرفت که احساسات آنها بر عقل غلبه می کند در این صورت هر بار که کار احساسی کنند یاد خسارت بیفتند.
آن کسانيکه اين کار را چه خودسرانه و چه غيرخودسرانه کردن مي بايست علاوه بر اينکه خسارت سفارت انگليس را بدهند خسارت قطع رابطه و صدمات اين مدت به مردم را نيز جبران کنند. البته که مي کنند.!!!
پول و تاوان تندروها باز از جیب مردم پرداخت می شود آقایون دلواپس الان کجایید؟
باسلام.

هر وقت انگلیس خبیث خسارات وارده به ملت ایران را پرداخت کرد واز ما معذرت خواست ما هم این خسارت ناچیز را پرداخت میکنیم.
روسیه پشت این ماجرا بوده ولی خسارتشو از جیب این ملت بصیر و دانا پرداخت کردن..!!
تا ما باشیم الت دست روسیه و عواملش نشیم!
نمیدونم چطور میتونم پیچیدگی این قضیه رو براتون شرح بدم. ولی شاید این یک جمله قضیه رو کمی روشن بکنه که خسارت رو به کسی میخوایم بدیم که خودش این امر رو برنامه ریزی کرده بود.
این کار دقیقا مثل دزدی و از دیوار همسایه بالا رفتن می مونه
اگر با عذرخواهی احتیاج به پرداخت خسارت از جیب بیت المال نمی باشد من از دولت محترم تقاضا دارم این کار را رسماً انجام دهد
اصلا سفارت خانه ميخايم چكار. به نظر من بايد با همه سفرا را اخراج كرد.
چرا عاقل کند کاری که ................
خیلی عجیبه یه عده جمع بشن بعد عجیبتر اینکه بریزن تو سفارت خارجی آتش بزنن نشکنن و همه چیز به خوبی و خوشی تمام بشه.حالا ما اگه بخایم بخاطر کیفیت بد خورشت قیمه دانشگاه تجمع کنیم چی میشه؟؟؟؟فکر کنم حمله به سفارت انکلیس آسون تر باشه تا تجمع در دانشگاه بخاطر......تابناکی درج می کنی؟؟؟
چطور موقع حوادث سال 88 به خاطر اتیش زدن سطل اشغال بچه مردمو بردن کهریزک اینایی که از دیوار سفارت کشور دیگه بالا رفتن و انقدر بهش خسارت زدن باهاشون برخوردی نمیشه ؟پولشو باز مردم بدبخت باید بدن؟
خسارت مردمی که برای ویزای انگلیس مجبور شدند به سفر اجباری به کشورهای همسایه بروند چی ؟
این احمق ها کلی به ملت ضرر زدند.
مردم ایران دویست ساله که دارن جور انگلیس را میکشن خسارتی که انگلستان در جنگ جهانی و سر ما اورد خیلی بیشتر کفت بخورند
تا اين افراد محاكمه نشوند چيزي حل شدني نيست اين كه مسولين از اين كار حمايت نكنند و يا ابراز انزجار كنند كفايت نمي كند
مگه باغ قلهک از زمان قاجار به مدت 200سال در اختیار انگلیس ها گذاشته نشد.مگه5 سال پیش این مدت تمام نشد.پس چرا انگلیس ها باغ قلهک را خالی نمیکنند.
اگر قراره خسارتی محاسبه شود چطوره اول دیه مرگ 10میلیون ایرانی در خلال جنگ اول جهانی و پول نفتی که انگلیس از ایران در جنگ جهانی اول دزدید را محاسبه کنیم.(گفته میشود کل هزینه انگلیس در جنگ اول جهانی از نفت ایران بوده)بعد جدایی هرات از ایران.فشار و توطئه انگلیس در مورد دولت مصدق.و هزاران موضوع دیگر که باید چند جلد کتاب چاب شود...خواهیم دید که اگر دولت انگلستان کل سرمایه های کشورش را پرداخت کند باز هم نمیتواند ذره ای جبران کند.
با سلام
لطفا" از فردا جریمه های متخلفان به راهنمایی و رانندگی در شهر تهران را هم شهرداری بده.چطوره
باسلام
مردن بهتر از رابطه با انگلیس است
وقتی عکس اون دانشجو که با لگد درحال شکستن درب ساختمان سفارت را با شلوارجین میبینم یاد حرف مفت نتانیاهو میافتم در خصوص شلوار جین ایرانی ها....
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح