بازدید 48601
هر چه اعتراض داشته باشیم، باز حقیقت را نمی‌توان انکار کرد؛

مسافران برزیل حواسشان به دوربین‌های با «ضریب شفافیت بالا» باشد!

اگر دست از انگ زدن به هم برداریم و به بهانه اتفاقاتی که در یک سال پایانی عمر دولت دهم از سفارت کشورمان در برازیلیا به جهان مخابره شد و هرگز پاسخ مناسبی نیافت، بگذریم، باید به مسئولان سفارت کشورمان در برزیل حق دهیم که...
کد خبر: ۴۰۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴ 17 May 2014
اطلاعیه صادره از سوی سفارت ایران در برازیلیا، موجی از اعتراض در فضای مجازی به راه انداخته و واکنش‌های متفاوتی را رقم زده است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، به تازگی سفارت کشورمان در برزیل اطلاعیه‌ای خطاب به مسافران ایرانی به آن کشور صادر کرده که واکنش‌های متفاوتی، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی را رقم زده است.

در این اطلاعیه که با عنوان «توصیه‌های حفاظتی و رفتاری و لیست تلفن‌های ضروری» توسط سفارت ایران در برازیلیا منتشر شده، تلویحا از هموطنان خواسته شده که مراقب اعمال و رفتار خود باشند چراکه در کلیه اماکن کشور میزبان، دوربین‌هایی «با ضریب شفافیت بالا» نصب شده است!

‌«هموطن گرامی: ‌توجه داشته باشید که در کلیه مبادی ورودی، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، هتل‌ها و شهرهای محل مسابقات و ورزشگاه‌ها اعمال و رفتار تمامی افراد توسط هزاران دوربین با ضریب شفافیت بالا که برای حفظ امنیت بازی‌ها و رویدادهای مهم در طول جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ نصب شده است، رصد خواهد شد. لذا از کلیه هموطنان انتظار می‌رود، نماینده فرهنگ و تمدن غنی ایرانی باشند تا انشاءالله شاهد اقامتی خوش، آرام و خاطره‌انگیز برای هموطنان باشیم. ذیلاً جدول تلفن‌های ضروری در برزیل که شماره‌های ملی هستند و در هر منقطه از کشور کابرد آسان دارند، جهت اطلاع اعلام می‌گردد».‌

بدین ترتیب می‌توان حدس زد که چرا برخی از این اطلاعیه رنجیده‌اند؛ از این رو که رک و بی‌پرده نسبت به پیامدهای اشتباهات احتمالی هشدار داده و نویسندگان اطلاعیه تلاش کرده‌اند با دور‌اندیشی، مانع تلخ شدن شیرینی سفر به برزیل در موسم جام جهانی فوتبال به کام برخی مسافران و شماتت خودشان شوند که نیک از اوضاع کشور مقصد و تمهیدات ویژه ایشان برای برگزاری مهم‌ترین رویداد فوتبالی آگاهند و وظیفه دارند هموطنان را هم آگاه کنند.

این در حالی است که فارغ از لزوم هشدار دادن درباره قوانین و مقررات جاری و ویژه برزیل به مسافران جام جهانی، تأکیداتی چون رصد‌ ‌رفتار افراد با دوربین‌های «با ضریب شفافیت بالا»، از جمله نکات اضافی این اطلاعیه به شمار می‌آید که می‌توان آن را محذوف کرد و سطح آگاهی مخاطبان را تا این اندازه پایین نینگاشت.

جدای این مسأله، چه بسا اگر اطلاعیه صادره، نخست شماره‌های ضروری مورد نیاز مسافران را ‌تأکید ‌می‌کرد و بعد در کنار یادآوری برخی قوانین جاری و ویژه کشور میزبان، به تذکراتی از این دست می‌پرداخت، رویکرد مخاطبان نسبت به پیام صادره همراه با جبهه‌گیری نمی‌شد؛ ‌شیوه‌ای که یک خبرگزاری داخلی تلاش کرده با درآمیختن دو اطلاعیه جداگانه به کار برده و هشدار دوربین‌های نصب شده را لا به لای تذکرات دیگر یادآوری کند تا تندی اطلاعیه را بگیرد!‌ اما همه این انتقادات هم مانع از آن نمی‌شود که اصل حقیقت اطلاعیه را ندید بگیریم.

آیا غیر از این است که تجربیات متعدد ثبت شده از سفرهای مشابه در سال‌های گذشته و علاوه بر آن، اوضاع متفاوت پوششی و تفاوت‌های عمیق فرهنگی میان ایرانیان و ساکنان برزیل، می‌تواند برخی از مسافران را دچار مشکلاتی کرده و گرهی در سفرشان بیفکند که به سادگی باز شدنی نیست؟ آیا مد نظر قرار دادن این احتمالات و هشدار ‌درباره آن، شرط عقل است یا پاک کردن صورت مسأله؟

اگر دست از انگ زدن به هم برداریم و به بهانه اتفاقاتی که در یک سال آخر عمر دولت دهم از سفارت کشورمان در برازیلیا به جهان مخابره شد و هرگز پاسخ مناسبی نیافت بگذریم، باید به مسئولان سفارت کشورمان در برزیل حق دهیم که پیش‌بینی انبوهی مسافر هم‌وطن در بازه زمانی کوتاهی را کرده و برای رفاه حال ایشان، همه تلاش خود را به کار گیرند و البته تعارف را هم کنار بگذارند.

تصور کنید ما و شمایی در زمره تماشاگران جام جهانی فوتبال راهی برزیل شویم و بعد به دلیل اتفاقی سهوی یا حتی خطایی پلیس یا دیگر مقامات آن کشور دچار مشکل شویم؛ در این صورت آیا رسیدگی اعضای سفارت به مشکلات هم‌وطنان مشکل ‌سازمان را اجحاف در حق خود نخواهیم دانست؟ آیا توقع نداریم که وقت معدود کارمندان سفارت صرف مایی شود که خطا نکرده‌ایم یا اشتباه کوچکی از سهو مرتکب شده‌ایم تا آن دسته هم وطنانی که با رسیدن به کشوری متفاوت، عرصه را برای انجام هر ناکردنی فراهم دیده‌اند؟

اگر با این دید به ماجرا بنگریم، به سادگی درخواهیم یافت که هشدار سفارت کشورمان بسیار بجا و درست بوده و حکم اتمام حجت با آن دسته از مسافران ایرانی برزیل را خواهد داشت که به غلط احساس می‌کنند در سفر به این کشور آمریکای جنوبی می‌توانند هر کاری کرده و در شلوغی و ازدحام جمعیت گم شوند!

در پایان بد نیست لیست تلفن‌های ضروری برزیل را که سفارت کشورمان منتشر کرده، بازنشر دهیم تا شاید گره‌گشای هم‌وطنانی باشد که به زودی رهسپار سرزمین فوتبال‌دوست برزیل خواهند شد‌:

نام موسسه و یگان

شماره تماس در سطح کشور

پلیس انتظامی و نظامی

190

پلیس راه

191

فوریت های پزشکی

192

آتش نشانی

193

پلیس فدرال

194

پلیس آگاهی

197

پلیس راه ایالتی

198

دفاع غیر نظامی

199


 
تلفن‌های ضروری برای آن دسته از افرادی که از کارت‌های اعتباری استفاده می‌نمایند:

VISA
۰۸۰۰-۸۹۱-۳۶۷۹

MASTERCARD
۰۸۰۰-۸۹۱-۳۲۹۴

AMERICAN EXPRESS
۰۸۰۰-۸۹۱-۲۶۱۴

DINNERS
۰۸۰۰-۹۷۹-۲۴۸۴

تلفن‌های تماس خطوط هوایی بین‌المللی


EMIRATES
۰۰۵۵۱۱-۵۵۰۳-۵۰۰۰

ETIHAD
۰۰۵۵۱۱-۴۷۰۰-۲۰۰۰

QATAR
۰۰۵۵۱۱-۳۳۷۱-۹۶۰۰

TURKISH AIRLINES
۰۰۵۵۱۱-۹۸۹۰۶۰۹۰۵
 
خطوط هوایی داخل برزیل

 
AVIANCA
۰۰۵۵۱۱-۴۰۰۴-۴۰۴۰

AZUL
۰۰۵۵۱۱-۴۰۰۳-۳۲۵۵

GOL
۰۳۰۰-۱۱۵-۲۱۲۱

TAM
۰۳۰۰-۵۷۰-۵۷۰۰

ترمینال مسافری تردد آبی و دریایی

TERMINAL MARITIMO PASSAGEIROS
SÃO PAULO
۰۰۵۵۱۳-۳۲۲۶-۵۶۰۰

RIO DE JANEIRO
۰۰۵۵۲۱-۳۱۹۵-۸۰۰۰
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳۶
انتشار یافته: ۲۶
راستی این ایرلاین ایرانی مثل هما و یا ایران ایر ،ماهان و... !کجایند؟نکنه کارت سوخت تا برزیل برای سرویس دهی ندارند.
به نظر من که بسیار اطلاع رسانی درست و بجایی بوده و باید از سفارت برای دوراندیشی و دغدغه ای که برای حفظ آبروی ایرانیان در سطح بین المللی داشته، تشکر کرد.
اتفاقا کار خوبی کرده . بعضی ها با خودشون هم تعارف دارند.
من از برزیل مزاحم می شم. لطفا شماره 110شون رو هم بدید
ما که نه دلار داریم و نه سفر میریم
احتمالا جام جهانی رو با آقای ضرغامی میگذرونیم
امیدوارم توی صحنه های آهسته که مداوم پخش خواهد شد اقلا 10 دقیقه فوتبال پخش بشه
حق هم دارن
برزیله
اون هم تابستون
اقا ما که رفتیم....ساحل و سامبا
این کار سفارت که اعتراض نداره . دستشون هم درد نکنه . اعتراض برای چی ؟!!!!!!!!!
ممنونم که شماره هارو گذاشتید.ایشالله نماینده خوبی از طرف مردممون باشیم اونجا.به امید سربلندی تیم ملی ایران در برزیل
تابی جون
علی الظاهر آنچه بر سر اس ام اس شماره کارتها میاد و نظم اعداد رو بهم میزنه بر سر شماره تلفنهای ضروری اومده
آخه اگه با فاصله بنویسی اعداد به هم میریزه باید با ترفند نقطه فاصله رو نگه داشت
بهر حال چنانچه کسانی مایل به این مسافرت چند ده میلیون تومانی هستند این توجه رو داشته باشند که تابی جون اطلاعات رو بدون ویرایش کپی کرده و فی المثل شماره مستر کارد با 0800 شروع میشه و همه شماره های هواپیمایی با 005511 شروع میشن
مدیر پایگاه با تشکر از شما؛ تصحیح شد
من فرهنگم خوبه اما پولدار نیستم برای هموطنام که اونجا هستم ساعات خوش آرزومندم :)
اتفاقا لحنش بد نبود، وقتی خطری جدی تهدیدمون میکنه باید با جدیت هشدار داده بشه
این اطلاعیه اصلا هم بی ادبانه نیست بلکه جدی بودن قضیه رو میرسونه
ما ایرانیا عادت کردیم که همه اول برامون کلی تعارف تیکه پاره کنن بعد حرف رو بزنن!
این اطلاعیه برای برخی افراد هست که وقتی به کشور خارجی میرن فکر میکنن باید وسط چهارراه اصلی شهر هم هر کاری خواستن بکنن نه برای همه
اگر نمیگفتن میفرمودید چرا نگفتن حالا گفتن شما به عنوان تذکر قبول کنید
این جمله بادوربین‌های "با ظریب شفافیت بالا" خیلی مهم است واقعا بعضی دوربین های امنیتی حتی در بانک ها بود و نبودشان یکی است آنقدر بی کیفیت و تار است که آدم چهره خودش هم شخیص نمیده و خیلی از سارقان از این ضعف استفاده میکنند
بی خود خودمان را بزرگ نکنیم این آگهی سفارت کاملا درست و بجاست
دوستانی که به برزیل تشریف میبرند مواظب رفتارشان باشند تا در محافل عمومی نظیر استخر موجبات سوء تفاهم فرهنگی برای دولت برزیل نشوند . با تشکر!
چیز بدی نگفتن. میگن میرید مالزی آبروی کشور رو بردید اینجا نبرید...
آقا ما قراره پفک بخریم با دوستان بازیها را همین جا تماشا کنیم. نکته ای، توصیه ای، شماره تلفنی، امری..؟
من که منظور نویسنده محترم مقاله را نفهمیدم!
چه دنیای وحشتناکی ! دنیایی که باید در آن از ترس کنترل 24ساعته آدمها خوب بود!
با سلام
سفارت کار قانونی خود را بموقع انجام داده که جای تشکر دارد. اما بهنر است دیگر سفارت ها نیز مثل ارمنستان آذریایجان و ... به موقع اطلاع رسانی کنند.
فکر کنم آیندگان از اینکه وارث فرهنگ غنی ما شدن سر به کوه و بیابون میزارن...!
مگه دوربینهای کشور برزیل تحت کنترل سفارت ایران هستن؟
سايت quatrorodas.com.bكه نوشته بوديد مربوط به ماشىن بود نه رستوران
ادرس و شماره هاى سفارت كو؟!!!!!!!!
تابناک تحلیلت اشتباه بود.
منظورشون چیز دیگست. منظورشون اینه که لباس مناسب بپوشن که صدا و سیما به زحمت نیفته. و تهدید هم کرده مردم رو . من که اینطور برداشت کردم که ای هموطن که از ایران میای حواست باشه حجاب رو رعایت کنی که خدای نکرده در بازگشت به ایران اونجا مجبور نشیم نهی از منکر کنیم در موردت.

اگر هم غیر از این باشه باز یه توهین بزرگه به ایرانی جماعت .که ای ایرانی یه موقع خلاف نکنی برزیلیا میگیرنت .
پس خدا چی ؟
فقط از خلق خدا می ترسیم نه از خدا؟
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی