بازدید 108479
عوامل پربیننده‌ترین برنامه دینی تلویزیون تغییر کردند؛

تهیه‌کننده «سمت خدا»: برای نهی از منکر مدیران صداوسیما برکنار شدم

گفته‌اند تمرد سازمانی انجام شده و پیش از انتقاد از صداوسیما در برنامه، باید با مدیران مکاتبه می‌کردید. مگر تلویزیون پیش از آنکه از دیگر دستگاه‌ها انتقاد کند، با آنها مکاتبه می‌کند؟ نهی از منکر نباید در کشور ما هزینه داشته باشد... فیلم دقایق جنجال برانگیز این برنامه را در «تابناک» تماشا کنید
کد خبر: ۳۹۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶ 11 May 2014
برکناری تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «سمت خدا» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه‌ مذهبی تلویزیون، در حالی صورت پذیرفت که تهیه کننده این برنامه علت وقوع این اتفاق و تغییرات بنیانی که در این برنامه در حال وقوع است را امر به معروف و نهی از منکرِ مدیران رسانه ملی عنوان کرد که ضرغامی و دارابی برنتابیده‌اند و برخی مدیران سازمان راساً پیگیر تغییر این برنامه بوده است.

به گزارش «تابناک»، اگر پیگیر برنامه‌های شبکه سوم سیما شده باشید، در چند سال اخیر دست‌کم یک بار هنگام ظهر شاهد برنامه مذهبی متفاوتی بوده‌اید؛ برنامه‌ای که لحن نرمی در این حوزه دارد و مخاطبانش نیز آهسته و پیوسته افزایش یافته‌اند، به گونه‌ای که هم‌اکنون به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه مذهبی تلویزیون در چند سال اخیر شناخته می‌شود؛ اما نقدی که از زبان یکی از کارشناسانِ روحانی این برنامه مطرح شد، فضا را تغییر داد و منجر به برکناری تهیه‌کننده و کناره‌گیری مجری و کار‌شناسان سمت خدا شد، ولی این اتفاق چگونه روی داده است؟

سید عبدالمجید رکنی، تهیه کننده‌ برنامه در گفت‌وگو با «تابناک» با اشاره به جایگاه این برنامه گفت: برنامه سمت خدا به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه مذهبی تلویزیون در جشنواره جام جم حضور داشت و بنا بر آمار ارائه شده در صداوسیما، یک‌ششم مخاطبان تلویزیون ‌این برنامه را می‌بینند. از آغاز این برنامه تاکنون که‌ حدود ۱۱۵۰ قسمت پخش شده نیز بنده به عنوان تهیه کننده حضور داشته‌ام و این برنامه نیز عین همه برنامه‌های صداوسیما ۹۰ قسمت، ۹۰ قسمت به درخواست صداوسیما تمدید شده و رضایت بالایی نسبت به «سمت خدا» وجود داشته است.

تهیه کننده «سمت خدا»: برای نهی از منکر مدیران صداوسیما برکنار شدم

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود این رضایت بالا، شاهد تغییر تهیه‌کننده بودیم، تأ‌کید نمود: برکناری بنده به واسطه نهی از منکر آقای ماندگاری در چهاردهم اسفند بود که این تذکرات را در ۲۷ فروردین ماه در قالب نامه‌ای که ایشان در برنامه خواند، به آقای ضرغامی در قالب امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد؛ تذکرات نیز به دو موضوع معطوف بود.

رکنی ادامه داد: تذکر نخست درباره پخش آگهی در برنامه کودک بود که خلاف نص صریح آیین نامه ۷۰-۲۵ صداوسیماست که تاکید دارد هرگونه تبلیغ در قبل، حین و بعد از برنامه کودک ممنوع است؛ اما متأسفانه در صداوسیما به بهانه کسری بودجه شاهد این تبلیغات هستیم که کودکان را هدف گرفته است. تذکر دوم نیز درباره برگزاری مسابقات با جوایز غیرمتعارف است که مقام معظم رهبری در یازده آذر ۸۳ در دیدار با مسئولان صداوسیما صراحتاً فرمودند این‌ها بی‌منطقی است و منطقی نیست بابت پاسخ به یک پرسش یک جایزه بزرگ بدهند. این روحیه تلاش را می‌کشد و متأسفانه صداوسیما خلاف نص صریح سخنان رهبری همچنان این مورد خاص را انجام می‌دهد.

تهیه کننده سمت خدا یادآور شد: این تذکرات، بیان برخی ‌انتظارات حداقلی از مدیران رسانه ملی بود. آقای ضرغامی نیز دستور دادند که تبلیغات در برنامه کودک قطع شود اما رویه مسابقات مورد اشاره که تبلیغ برنج و نظایر این‌ها هم است، ادامه دارد. در مقابل دستور داده شد که تهیه کننده برنامه «سمت خدا» هم تغییر کند و این کمترین تاوان نهی از منکر است.

کار‌شناسان برنامه و آقای شریعتی مجری برنامه نیز تأکید کردند ‌در صورت تغییر تهیه کننده ادامه نمی‌دهد. تهیه کنندگان همکار در شبکه سوم سیما نیز هر یک به یکی از دو دلیل غیرحرفه‌ای بودن چنین عملی و هم عقیده بودن و عرق دینی حاضر به پذیرش تهیه کنندگی سمت خدا نشدند و از خارج از شبکه تهیه کننده آوردند!

تهیه کننده «سمت خدا»: برای نهی از منکر مدیران صداوسیما برکنار شدم

وی درباره علت مطرح‌ برای برکناری‌اش گفت: گفته‌اند تمرد سازمانی انجام شده و پیش از انتقاد از صداوسیما در برنامه، باید با مدیران مکاتبه می‌کردید. مگر تلویزیون پیش از آنکه از دیگر دستگاه‌ها انتقاد کند، با آن‌ها مکاتبه می‌کند؟ نهی از منکر نباید در کشور ما هزینه داشته باشد، مگر آنکه دروغ باشد که در موارد فوق یکی مخالف نص صریح قانون ‌و دیگری نیز با نص صریح کلام رهبری در تضاد بوده و بنابراین کاملاً مشروع است. زمانی در رسانه ملی با آمر به معروف و ناهی منکر که انتقادی بسیار نرم را مطرح کرده، چنین برخوردی می‌شود، در دیگر نهاد‌ها و سطح جامعه چه انتظاری می‌توان داشت؟

رکنی در پاسخ به این پرسش «تابناک» که آیا این عمل خلاف قوانین صداوسیما بوده که مستوجب چنین برخوردی بوده، تصریح نمود: تنها اعتراضی که درباره غیرقانونی بودن شد، پیرامون پخش سخنان رهبری درباره مسابقات بود که ‌به مجوز نیاز داشت و اتفاقاً ما مجوز پخش این سخنان را نیز داشتیم، ولی مدیران دقیق‌ نمی‌دانستند این سخنان قرار است در چه بستری پخش شود. شاید بتوانم بگویم که برنامه «سمت خدا» قربانی تقابل رسانه برای سرگرمیِ صرف و رسانه در خدمت ارزش‌ها شد که ظاهراً نگاه اول د‌ر حال حاضر ارجحیت دارد.

وی درباره اینکه زمزمه شده که استعفا‌ داده‌اید، گفت: بله ممکن است بگویند استعفا‌ دادم. بنده چهاردهم اسفندماه که دستور عزلم را دادند و پشیمان شدند و دیدم چه نقشه‌هایی می‌کشند، استعفا‌ دادم و استعفایم را هم نه به مدیران شبکه که برای شخص آقای ضرغامی نوشتم و دلیلی هم ننوشتم. تصورم این بود که ایشان بنده را می‌خواهد و علت را جویا می‌شود؛ اما ایشان کوچک‌ترین واکنشی نداشتند. تصور کنید مثلاً آقای سیروس مقدم استعفا‌ دهد و بگوید پایتخت ۴ را نمی‌سازم، آیا آقای ضرغامی تماس نخواهند گرفت که چه شده است؟ این حداقل انتظار بود که درباره پربیننده‌ترین برنامه مذهبی رسانه ملی برآورده نشد.

رکنی درباره نقش معاونت سیما در وقوع این تغییرات تصریح نمود: پررنگ‌ترین نقش را این معاونت داشتند و بقیه پیاده نظام هستند. آقای دارابی روزی چند بار تماس می‌گرفتند که‌ «این رکنی را برداشتید یا نه؟» ایشان با آزادگی مخالف هستند و هیچ برنامه‌ای نباید حریت داشته باشد و لذا برنامه شهیدی فر به همین دلیل قطع می‌شود و این روند خوبی نیست که ایشان در رسانه ملی پی می‌گیرد.

فیلم دقایق جنجال برانگیز این برنامه را در «تابناک» تماشا کنید

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۶۵۵
انتشار یافته: ۴۵
خدارو شکر
برگزاری مسابقات قرعه کشی شرکت های مختلف که بندگان خودرو دارند نیز جز تشویق مردم به کسب درامدهای بادآورده چیز دیگری ندارد
افسوس و دریغ
گر جمله کائنات کافر گردد
بر دامن کبریایی مسولین ما ننشیند گرد
کی گفته این پر بیننده ترین برنامه است؟
دوستان سمت خدایی ، یه نکته رو یادتون رفته بود،"اینجا ایران است" هیچ چیزی غیر م مکن نیست.
از تیپ این مجری معلومه از اون فیلماست خوب شد رفت...
من یادمه اولین بار که خبر انتقاد شدید حاج آقا ماندگاری از صدا و سیما در سایت خبرده منتشر شد تهیه کننده این برنامه خبر برکناری خودش رو ذیل همون خبر منتشر کرده بود یعنی این خبر شما تازگی نداره
به نام خدا
من بیشتر قسمتهای این برنامه رو دیدم واقعا هم عالیه.انتقاداتی هم که کردن عالی بود.دیگه دوره انتقادناپذیری گذشته چرا نمیخواین عوض شین؟
این نمونه اشکاری از نداشتن تحمل انتقاد یا همون امر به معروف و نهی از منکر در بین مسئولین کشور هست.
در حالی که خودشون همواره به این موضوع تاکید دارن ولی گویا اعتقاد دارند که این موضوع فقط برای مردم خوبه! نه خودشون.
شما ببنید از همکاران خودشون انتقاد میکنه اونم همچین انتقاد کوچیکی از کار بی کارش میکنن با این شرایط معلومه مردم هم جرات نمیکنند حرفی بزنند.
به این فضایی که اقایون ایجاد کردند در عرف چی میگن؟
سمت خدابهترین برنامه مذهبی بود ضرغامی اشتباه کردی این دوران هم تمام میشه
وقت گران بهای تلویزیون که وظیفه و کارکرد اصلی آن تبلیغ کفش و کباب پز و دستگاه دراز و نشست است را نباید با برنامه های بدون درآمدی چون برنامه های دینی گرفت.
صدا و سيما مال مردم است نه مال دارابي و حتي ضرغامي! تا وقتي مردم از برنامه اي رضايت دارند حق ندارند برنامه را بهم بزنند..... روز قيامتي هم هست كه خيلي دور نيست....
احسنت به این شجاعت -اگر هر کس در هر موقیتی بتواند شجاعت امر و معروف و نهی از منکر داشته باشد و آمادگی پرداخت هزینه اش را هم داشته باشد خیلی خیلی از انحرافات تصحیح میشود - ما الگومون امام حسین {ع} باید باشد
حالا آقای ماندگاری بخاطر انتقاد از تبلیغات در صدا و سیما یه کار واسه این تهیه کننده محترم بیکار شده تو موسسه سیره شهدا دست و پا کنند
این که الان داره زنده پخش می شه با همون مجری و کارشناس ها
ای دوون. من فک کردم چیز دیگه ای بوده
فقط می تونم بگم متاسفم
البته 14 اسفند بوده نه 14 فروردین
به نام خدا
من بیشتر قسمتهای این برنامه رو دیدم واقعا هم عالیه.انتقاداتی هم که کردن عالی بود.دیگه دوره انتقادناپذیری گذشته چرا نمیخواین عوض شین؟
عجب خوراک دکتر کپی شده بود.
بی خیال بابا
یک ششم مخاطبان تلویزیون این برنامه رو میدیدند؟!!!!!!!!
از وقتی که این بنده خدا رو دیدم حس کردم کلش داغ بود
امر به معروف ساز و کار داره...
مسئولین بیشتر به مقوله فرهنگ نیازمند هستند
خدارو شکر نمی کنی که هنوز زنده ای . شهیدت نکردن خیلی کاره
درود خدا بر شما
دیروز دختر هشت ساله من با دیدن تبلیغ پفک وچیپس گفت اخ مامان چقدر هوس چیپس کرده ام از معایب ان گفتم جواب داد اره مامان اما تا من می خواهم چیپس خوردن را فراموش کنم تبلیغ ان دوباره مرا به هوس میاندازد اصلا تلویزیون در یک برنامه میگوید این مواد مضر است نخورید ودر همان برنامه با پخش پیام بازرگانی تشویق به مصرف میکند یعنی فرهنگ دروغ گویی را اموزش میدهد
سمت خدا برنامه خوبيه ، حيفه خرابش كنيد.
برنامه خوبی بود نباید قطع بشه
دراین مواقع مشخص میشود که مسئولین رده بالا چند مرده حلاجند!!!
اينجا ايران است
واقعابرنامه بسیارخوب واموزنده ای بود.
سمت خدا از برنامه هایی بود که شخصا بهش علاقه داشتم و خواهش میکنم این مسئله پیگیری شود تا دلیل این برکناریها کاملا شفاف شود و مدیران سیما جوابگوی کار خود باشند
برنامه سمت خدا یک غرفه در نمایشگاه کتاب امسال داشتند که غلغله بود از جمعیت.یک غرفه کوچک به نظرم به اندازه بزرگترین غرفه ها فروش داشت.
خب تنها غصه ای که میشه خورد اینه که سوزه های شبکه های اجتماعی کم میشه
خدا وكيلي برنامه خوبي است محض رضاي امام زمان هم شده تغييري در مسئولين اين برنامه نديد
سلام
جالب اینجاست که برای از ندادن مخاطب، گزیده برنامه رو قبل از خبر 22 پخش می کنند که قبلا خبری نبود
آقای رکنی و شریعتی هر جا هستید موفق و سربلند باشید
وقتی اقتصاد مملکت خراب شد اینها تازه یک نمونه خیلی خوب است
متاسفانه حرف حق زدن در کشور ما هزینه بالایی دارد

باید همیشه چشم گفت و انتفاد نکرد

منافع فردی را به منفعت جامعه ترجیح داد
مگه کسی برنامه های سرد و بی حال و سراسر غم وغصه صدا سیما رو نگاه میکنه؟
غصه نخور عزیزم خدا قوت
عجب داره به خدا ...
با سلام .خیلی ممنون از اینکه این موضوع را رسانه ای کردی .واقعا یه انتقاد کوچیک اینهمه پس لرزه داره . آقای ضرغامی و دارابی باید پاسخگوی افکار عمومی باشند
سمت خدا با سمت غیر خدا دو خط موازی نیست و یه جایی ایندوخط باهم برخورد می کنند
باسلام احتراما بعنوان یک استاد دانشگاه اولا برنامه مروج خرافه گرای وتنبلی بود که مغایربااصول دینی مامی باشدوثانیا مطالب فاقد مستندات معتبر بود وثالثا خیلی یکنواخت شده وهیچ تنوعی درآن نبود نبایدضعف برنامه را به نهی ازمنکرربط داد
جدا این کار رسانه ملی است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار