بازدید 16821
پیروز مجتهدزاده در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

هاشمی مراقب باشد سعودی‌ها مانند اماراتی‌ها از ما سوء‌استفاده نکنند!

ظاهرا سعودی‌ها‌ می‌کوشند از این مناسبات شخصی و خصوصی که با آقای رفسنجانی دارند، استفاده کرده و زمینه‌ها را آماده کنند که دولت ایران نیز نرمش نشان دهد. دولت ایران هم ملاحظات عربستان سعودی را رعایت کند و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را یکطرفه زیر پا بگذارد.
کد خبر: ۳۹۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ 28 April 2014
هاشمی مراقب باشد سعوی‌ها مانند اماراتی‌ها از ما سوء‌استفاده نکنند!چند سال اخیر روابط ایران و عربستان سال‌های پر تنش همراه با رقابت‌هایی پیچیده را تجربه کرده است. این رقابت‌ها ناشی از دو محور و مؤلفه اصلی ‌است؛ یکی از این محور‌ها به دیدگاه‌ها و منافع متضاد دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و به ویژه خیز‌ش‌های مردمی در جهان عرب مربوط بوده و مؤلفه دوم و کارآمد در این تنش، مشارکت عربستان در طرح مهار ایران و همراهی کردن این کشور با غرب در این زمینه بوده است. این دو مؤلفه باعث افزایش تنش و رقابت‌های دو کشور در سال‌های گذشته شد‌.

با روی کار آمدن دولت جدید ایران، تلاش‌ها برای تنش زدایی در روابط دو کشور آغاز شد. دولت جدید با انجام کارهایی، کوشید ‌از تقابل کامل جدی دو کشور جلوگیری کند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به به افزایش شدید سطح رقابت‌ها، تنش‌ها و دشمنی‌ها میان دو کشور و به خصوص نوع رویکرد عربستان سعودی در قبال مهار ایران و تلاش برای تغییر نظم منطقه‌ای به نفع خود، این تلاش‌ها نتوانسته ‌نتیجه چندان ملموسی ‌داشته باشد و همچنان تنش در روابط دو کشور ادامه دارد.

در همین حال خبری در چند روز گذشته منتشر شد که سفیر عربستان در تهران در دیدار آقای هاشمی رفسنجانی از وی برای سفر به عربستان دعوت کرده است؛ اما هنوز معلوم نیست ‌آیا آقای هاشمی این دعوت را پذیرفته است یا خیر؟

در همین ارتباط «تابناک» در گفت‌و‌گو با دکتر پیروز مجتهد‌زاده، روابط ایران و عربستان را در دوران دولت جدید ‌بررسی کرده است.

* با روی کار آمدن دولت جدید، تعاملات منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفت و با کشورهای منطقه از جمله امارات، قطر، عربستان و یا بقیه کشور‌ها شروع به تجدید روابط کرد. ارزیابی شما از عملکرد دولت در حوزه تعاملات منطقه‌ای چیست؟


‌من فکر می‌کنم که تلاش دولت یازدهم برای گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه همسان و همگام با تلاش برای حل مسائل عمده‌ای مثل حل اختلافات هسته‌ای در مذاکرات با (۵+۱) و ... است.

منتها در این رابطه، نخستین مطلبی که همه ما باید خوب درک کنیم، این است که تخریب روابط با همسایگان و بقیه کشور‌ها بیش از ده سال طول کشید و ریشه انداخته است. ‌لاجرم حلش آسان نخواهد بود؛ این نخستین مطلبی است که باید درک کنیم که حل مسائل در مناسبات خارجی چه جهانی و چه منطقه‌ای وقت زیادی خواهد گرفت و بسیار کار مشکلی است.

چرا همچنان می‌بینیم که روابط ایران و عربستان نتوانسته ‌بهتر شود. شما دلیل این امر را چه می‌دانید؟

علت این است که در روابط ایران با عربستان سعودی در‌گیری‌ها و مخاصمه‌های شدید نیمه ایدئولوژیکی پیش آمده است. مقابله ناخواسته و یا مستقیم یا غیر مستقیم در مسائلی مانند مسائل سوریه و عراق نیز مزید بر علت شده است. طبیعتا این مسائل حل مشکل را بسیار‌ ‌دشوار می‌سازد و این وقت زیادی می‌خواهد.

در این راستا می‌بینیم که عربستان وضع خودش را به خصوص در رابطه با گروه‌های تروریستی مانند تکفیری‌ها و سلفی‌ها و القاعده‌ها و امثالهم به صورت‌هایی عقب‌نشینی و هم اصلاح می‌کند، ولی در برخورد مستقیم با ایران، گویا هنوز دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

هرچند دولت عربستان سعودی دست به تغییراتی در سطح وزیر اطلاعات و امنیت و یا سطوح دیگر به منظور بهبود بخشیدن به شرایط برای توسعه روابط با ایران و دیگران زده است، فقط ایران نیست که درگیر این وضعیت با عربستان است. حتی ایالات متحده امریکا ‌سخت درگیر این وضعیت است و از عربستان سعودی ناراضی و ناراحت هستند. ما این تلاش‌ها را در سطح سعودی می‌بینیم اما پیشرفت این تلاش‌ها کند و آهسته است.

آقای دکتر چرا عربستانی‌ها از آقای هاشمی رفسنجانی دعوت کرده‌اند؛ اما علاقه از سوی عربستانی‌ها برای دعوت از مقامات مسئول ایران نیست؟

آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ که رئیس جمهور ایران بود، ابتکار عمل را برای توسعه مناسبات منطقه‌ای جمهوری اسلامی به دست گرفت و بدون هر گونه هماهنگی حداقل رسمی دیپلماتیک به عربستان رفت و موفق شد با این ابتکار زمینه‌های گسترده‌ای برای بهبود روابط حاصل کند. این کار باعث شد آقای هاشمی نزد عربستانی‌ها یک فرد مصلح و دوستدار همکاری و گسترش روابط شناخته شود.

امروز آقای هاشمی در رأس امور اجرایی کشور ایران نیست. لاجرم وضعیت ‌این گونه در‌می‌آید که او در مناسبات شخصی همچنان مورد اعتماد سعودی است. به همین دلیل از او دعوت می‌کنند که به عربستان برود. البته نظر این است که او می‌تواند مناسبات را بهبود دهد و زمینه‌های لازم را برای بهبود روابط فراهم کند.

‌ولی مقامات دولت یازدهم مقامات دولت رسمی کشور هستند و یک موقعیت شخصی و خصوصی با عربستانی‌ها ندارند. ظاهرا سعودی‌ها، می‌کوشند از این مناسبات شخصی و خصوصی که با آقای رفسنجانی دارند، استفاده و زمینه‌ها را آماده کنند که دولت ایران هم نرمش نشان دهد. دولت ایران هم ملاحظات عربستان سعودی را رعایت کند و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را یکطرفه زیر پا بگذارد.

البته نمی‌شود گفت این کار خوب یا بد است. این‌ها فعالیت‌ها دیپلماتیک است و من ضرری در این برنامه‌ها نمی‌بینیم. حال اگر سعودی فکر می‌کند که هاشمی رفسنجانی می‌تواند این موانع را از بین ببرد، ‌بگذارید تلاش خود را بکند. آنچه مسلم است، اینکه مقامات رسمی دولت یازدهم وقتی وارد بحث و گفت‌و‌گو می‌شوند، برای بهبود بخشیدن مناسبات‌ دقت کنند که مواضع خودی را تحت‌الشعاع خواست طرف مقابل قرار ندهند. این مسأله بسیار مهم است.

* این تحت‌الشعاع قرار دادن مواضع ایران به چه معناست؟

بهبود مناسبات هر کشوری با کشور دیگر در روابط بین‌الملل، تنها هنگامی مشروع، قانونی، اخلاقی و پسندیده است که این تلاش برای بهبود مناسبات متوازن طرفین رعایت شود؛ یعنی مواضع طرفین ‌متوازن در بیاید که کسی فکر نکند ‌دست بالاتری نسبت به طرف مقابل در مذاکرات دارد. باید رعایت اصول توازن بشود.

‌مثلا فرض کنید، در همین برخورد ما دیدیم که امارات متحده عربی از‌‌ همان آغاز کار، تلاش وزیر خارجه جدید ایران برای بهبود مناسبات به شدت شروع کرد دست بالا اختیار کند و در این راه حتی وزارت خارجه امارات متحده عربی رسما و یا غیر رسمی در رابطه با ادعاهای امارات نسبت به جزایر تنب و ابوموسی دست به شایعات بین‌المللی زد و نشریات امریکایی را وادار کرد که شایعاتی را در زمینهٔ توافق ایران و پس دادن جزایر غیره و ذلک مطرح کرد که این تلاش ‌ بسیار مذبوحانه بود.

متن کامل گفت‌و‌گو را اینجا بخوانید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۵۴
چرا فكر ميكنيم آقاي هاشمي در باز شدن مناسبات ممكن است دست پايين داشته باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!ايشان مبتدي هستند يا ما..........؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
هاشمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
ما نمیگوییم آقای هاشمی مبتدی هستنند ما فقط داریم نظر خودمان را اعلام میکنیم همین آیا از نظر شما کار اشتباهی هست ؟! آیا ممکنه این حرف ما باعث توهین به جناب هاشمی و همفکرانشون بشه ؟! آیا ما باید دهان خودمان رو ببندیم و هیچ حرفی در مورد ایشان نزنیم ؟!
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
پیر پیر است حتی اگر شیر باشد ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
ناشناس: شما نظر خودتان را اعلام میکنید و در این برهه حتما منظور خاصی ندارید پس نظر ما این است که این مسائل کدوکانه نیست که هرکسی حق دخالت در آن را داشته باشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
باشه اجازه بديد مذاكرت انجام بشه ما مواظبيم شما هم مواظب باشيد كه سر كسي كلاه نره .
فرشید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
بعضی دوستان چقدر انتقاد پذیر هستند!!!
آریا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
آقا میثم ، شیر شیر است حتی اگر پیر باشد.
موحد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
آقای هاشمی زمانی که به در ابتدای دوره اول ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد به شاه عربستان گفته بود، که احمدی نژاد سه یا شش ماه دیگر (الان من حضور ذهن ندارم) عزل می شود، تخریب لازم رو کرده بود و عربستان هم به همین خیال اقدامات زیادی بر علیه ایران انجام داد
چطوره به عربستان اعلام جنگ کنیم!!!؟
متاسفم برای کسی که خود را در سطح بالای سیاست میداند و هنوز هاشمی را نشناخته.
نه جانم. هاشمی هاشمی است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
هول نکن دوست عزیز کسی به عربستان اعلام جنگ نمیکنه 35 ساله ما داریم آنها را برادر خطاب میکنیم امروز این برادر داره با ما و منافع ما چی کار میکنه جز خیانت و جنایت ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
ناشناس فکر میکنی حرفت شوخی است. باور کن خیلی ها برای استمرار منافع خود حاضر به جنگ هم هستند.اما ( هاشمی زنده است چون اسلام زنده است ) امام ره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
اگر اعلام جنگ کنیم چی میشه خیلی هم خوب دیگه بیکار هم نیستیم حداقل میجنگیم.
چرا شما خود را عقل کل می دانید واقعا در دنیای ارتباطات امروزکسی هست که بدون منافع خود قدمی بردارد هر چند گفته اند سلام گرگ بدون طمع نیست ولی سلام برادر هم امروزه بدون طمع نیست مگر ما که از فلسطین و سوریه حمایت می کنیم جز به منافع خود می اندیشیم به هر حال هر فرد ، سازمان و کشوری دنبال منافع خود است و با توجه به ایئولوژی حاکم بر خود موضع می گیرد و منافع خود را تعریف می کند چرا باید از فرصتهای بدست آمده با دیده شک نگاه کنیم، حالا بعضی برای اینکه سواد سیاسی خود را به رخ ملت بکشند مطلب می نویسند وبرای سیاست مداری بزرگ مثل هاشمی خط و نشون می کشند و گستاخانه تر بعضی دیده ام نظر خود را اینگونه بیان می کنند که نظر مقام معظم رهبری بهتر است اینگونه باشد و قسمتی از سخنان مقامات را به نفع خود تفسیر می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
والله ما هم موندیم خود آقای هاشمی در عالم سیاست در کشور نفر اول است اون وقت خود این آقا به ایشان می گویند چه بکنند و چه نکنند !!!!!!
خدا پاشو نكنه نوام تو فكر ايني كه چي صرف داره...
فعلا که بیشترین سو استفاده رو حماس از ما کرده!!!
هیچ کس در قبال رفتار این گروه پاسخگو نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
حماس ؛جهاد اسلامی و حزب الله سالهاست که دارن صدها کیلومتر دور تر از مرزهای ایران با دشمن شماره 1 ایران میجنگن کدام سو استفاده ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
اشتباه نكنيد با دشمن شماره يك خودشون ميجنگن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
در پاسخ به ناشناس :
شاید حزب الله داره با دشمن شماره 1 ایران می جنگه اما حماسیها الان تو سوریه رودرروی ایران وایساده ...
استاد شما مواظب باشین که ازتون سو استفاده نشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
ایول
بهتر است بيش از اين به تاريخ گذشته خود و اعراب نگاهي صادقانه بيندازيم. آنان از قوم و قبيله و نژاد ايرانيان بيشترين بهره ها و امكانات زباني، علمي، اداري، مديريتي و سياسي را در طول تاريخ خود برده اند. فكر و فرهنگ و زبان و تمدن و تاريخ ما را با خيانت و جنايت چندين صد ساله خود تاراج نمودند. 1400 سال است كه تاريخ ما فرياد مي زند عرب ها از نظر انساني و رعايت حقوق بشري همانند تمام نژادهاي انساني داراي حق و حقوقي برابر با سايرين مي باشند و شايستة احترام، اما در رابطه با مسائل استراتژيك، ژئوپولتيك و همسايگي با ما ايرانيان به دلايل تاريخي قابل اعتماد نيستند. حاكميت ها و حكومت هاي اعراب با كمك اميران، سرداران، مديران و مقامات ايراني گذشتة ما سر و سامان گرفته و مستقر شده اند.
ولي آنان از همان آغاز بكار در دهها برنامه ريزي حيله گرايانه و دسيسه چيني از پيش تعيين شده، ولي نعمت هاي خود را كه نياكان ما بوده اند سر بريدند و يا در بند و زنجير خود زنداني كرده اند.
اگر به تاريخ بعد از اسلام به دقت نگاه كنيم از اين دست جرم و جنايات و خيانت و توطئه ها از سوي اعراب فراوان ديده مي شود. رفتارهاي انسان دوستانه ايرانيان در سده هاي نخستين اسلامي و احترام به باورهاي ديني آنان در قبال آنهمه ستم و بي رحمي ها و نسل كشي شرم آور و همجنين آزار و اذيت و قتل عام ناتمام عرب ها بر گذشتة ما ايرانيان بسيار ديده شده است. از آغاز به قدرت رسيدن اعراب غير از دوران هاي حكومت امام علي (ع ) و امام حسن (ع ) و امام حسين (ع) و نيز ديگر امامان معصوم (ع) كه از سوي حكام اموي و عباسي تحت نظر شديدترين تدابير امنيتي بوده و سرتاسر تاريخ اعراب را بي عدالتي و ستمگري و تجاوز و قتل و غارت نسبت به ما ايرانيان پُر كرده است.
در كدام مقطع تاريخي، ايرانيان نسبت به اعراب با بي رحمي، قتل عام و يا تجاوز حقوق زنان و مردان آنان ديده شده است؟ در كدام قسمت تاريخ بعد از اسلام، ما ايراني ها در مقابل آنان به كشتارها، اعدام ها، ستمگري ها، ويران كردن آثار تمدن و كتاب سوزندان آنان پرداخته ايم؟ به تاريخ قتل عام هاي امويان و عباسيان در سرزمين ايران و گذشتگان خود بنگريد و آنرا به داوري بگذاريد.
هنوز هم پس از گذشت 14 قرن، آن كينه هاي شتري، آن حسادت ها، آن بدبيني ها و آن دشمني هاي ريشه دار تاريخي در عرب ها نسبت به ما ايرانيان وجود دارد. در حاليكه از سوي ما ايرانيان جز احترام، هم ديني، مهرباني و دست دوستي در سرتاسر تاريخ مشترك با آنان ديده نمي شود. ما ايرانيان در طول تاريخ و به ويژه در تاريخ معاصر، هميشه غمخوار درد و رنج شهرواندن عرب بوده ايم. بعنوان مثال در جنگ تجاوز گرايانه و ننگين صدام حسين با ايران اسلامي در همان سالهاي آغازين جنگ، ياسر عرفات رئيس سازمان آزادي بخش فلسطين پس از آمدن به كشور ايران و ملاقات با حضرت امام خميني (ره) و دريافت كمكهاي مالي از ايران و به همين نسبت سفر وي به بغداد و ملاقات با صدام و دريافت كمكهاي مالي از صدام، پس از شركت در يك مصاحبه مطبوعاتي از او مي پرسند: تفاوت بين «امام خميني» و «صدام حسين» (قياسي مع الفارق) را چگونه يافته است؟ و در مقام پاسخ مي گويد: «الامام الخميني الرفيق و الصدام الاخي»، يعني: «از نگاه من (حضرت امام خميني) يك رفيق است، در صورتيكه صدام حسين برادر من است».
از جمال عبدالناصر رهبر به شدت ناسيوناليست عرب، كه در انقلابي بودن او و مبارزه با استعمار و صهيونيسم هيچ شكي وجود ندارد نقل شده است كه قبل از آغاز جنگ اعراب و اسرائيل و احتمالا" در جنگ دوم، در بين فرماندهان نظامي كشورش و براي تشويق و تهييج آنها مي گويد: صبحانه را در قاهره و ناهار را در تهران (يا اهواز) خواهيم خورد!
يعني اينكه هم شكست صهيونيست ها و هم اينكه هم پيمانان ايراني شان به نيم روزي طول نمي كشد. در حاليكه در همان زمانها هزاران و شايد ميليونها ايراني جمال عبدالناصر را آشكارا و پنهاني ستايش مي كردند و او را قهرمان خود مي دانستند و اينك نيز اين چنين است و بعد از اينكه که سکان هدایت كشور مصر به دست اخوانی‌ها و مرسی افتاده بود آن رويه را در عرصه سیاست خارجی از خود نشان دادند و بیانگر آن است که هر چند مُرسي به یک سیاست کم و بیش پايبند و مستقلي بود ولي به دلایل متعدد عملی هنوز قابلیت و اراده لازم برای نقش آفرینی مستقل در موضوع رژیم صهیونیستی بدون حمایت ضمنی آمریکا را نداشت.
نامة گرم و صميمي محمد مُرسي رئيس جمهور پيشين و بركنار شدة مصر كه در گذشته به رياست جمهوري رسيده بود و با كودتايي به رهبري ژنرال السيسي بركنار گرديد، به رئيس‌جمهوري رژيم صهيونيستي در خصوص تعيين «عاطف سالم»، به عنوان سفير جديد مصر در اراضي اشغالي گوياي چنين ادعايي است و مُرسي در اين پيام شيمون پرز را بعنوان يك «دوست بزرگ» خود خطاب مي كند و اعلام ميدارد كه تمايل زيادي به گسترش روابط ميان مصر و رژيم صهيونيستي دارد. سفير فوق در دیدار با پرز گفته بود: قاهره به تمام قراردادهایش با اسرائیل پایبند است از جمله قرار داد صلح. برخلاف عرف ديپلماتيك در ملاقات سفير فوق با شيمون پرز ضمن شرابخواري با همديگر، در پشت سر سفير (عاطف سالم) پرچم اسرائيل نصب شده بود. گرچه مصر به عنوان نخستین کشور عربی در سال ۱۹۷۹ توافقنامه سازش کمپ دیوید را با رژیم صهیونیستی امضاء کرده و در حال حاضر بسیاری از شخصیت های سیاسی مصر خواهان اصلاح آن هستند، اما مردم این کشور که با انقلاب خود رژیم ديكتاتور حسنی مبارک را سرنگون کرده اند، بر ضرورت لغو این معاهده هنوز تاکید دارند.
با چنين اوصافي آيا هنوز نياز به يك تجديد نظر كلي در سياست خارجي كشور بر پاية دوستي و محافظت از منافع ملي از سوي دولتمردان كشور جمهوري اسلامي ما احساس نمي شود؟
و اما در خصوص خودمان كه اگر با همين طرز فکر و روش غیر اصولی و منفعل گونه هر كدام از ما كه در تمامی مراحل کاری و زندگي جهت خود ساخته ايم و بخواهيم به جایی برسيم که در حال حاضر به مرز آن رسیده ایم و تاریخ، دين و ميهن و هموطنان خود را ديگر دوست نداشته باشيم و حتي به آن اهمیت ندهیم، به يقين با تصورات ساخته و پرداخته در ذهن خودمان نيز از بيگانگان و دشمنان قسم خورده دين و ميهن الگو خواهيم گرفت و با دور ريختن احساسات و روحيات جوانمردي، دنیای پوچ و بی ارزش بيگانگان را برای خود خواهيم ساخت و با عدم درک در روحیه هاي خود نيز نخواهيم توانست كه هيچ حس و اراده ای را در وجودمان بپرورانيم و يا با آن به داشته های خودمان وابسته بشویم. نتیجه آنکه با چنين طرز فكر و انديشيدن نسبت به اطراف خود بی اعتقادی حداقلي در كشورمان را بوجود مياوريم.
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
سلام و ممنون
اضافه کنید تلاش جهانی وهابیت برای بریدن سر رافضی ها را...!
هاشمی بهترین وبزرگترین سیاست مدار است درود بر هاشمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
حالا دیگه شلوغش نکن، اگر بهترین سیاسمتدار بود الان وضعیتش این طوری نبود.
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
تحلیل مناسبی داشتید. به نظر می رسد یکی از اشتباهات سیاست خارجی ما توجه بیش از اندازه به مسائل خاورمیانه و اعراب است در حالی که به لحاظ تاریخی اشتراکات فرهنگی و نژادی ما عمدتا در منطقه آسیای میانه و قفقاز ریشه دارد. با توجه به رویکرد جدید سیاست خارجی امریکا که عمدتا مبتنی بر نگاه به شرق است اهمیت فعلی خاورمیانه که در شرایط فعلی متاثر از منابع نفت است روز بروز کمرنگتر می شود. علاوه بر این موارد تداوم روند فعلی گرمایش زمین بر اساس مدلهای پیش بینی دارازمدت اقلیم این منطقه را با خشکی مضعاعف مواجه خواهد ساخت که این موضوع همزمان با نرخ رشد بالای جمعیت منطقه زمینه ساز بحرانهای متعدد خواهد بود لذا واقع گرایی در مناسبات با کشورهای منطقه و عدم تمرکز بر مناسبات با همسایگان غربی و بخصوص اعراب ضروری به نظر می رسد
عزیزان اجازه بدید اقای هاشمی وارد بشه و ان شا الله بتونه کمک کنه این مسایل کثیف تو منطقه (سوریه و بحرین و...) جمع جور بشه .....
همه از این وضعییت خسته شدند حتی خود عربستانی ها....
حمایت از فلسطین و سوریه حمایت از اسلام هسش

خیلی ساده هسین واقعا تحلیل سطحی نگری دارین

در ضمن حمایت از مقاومت از اهداف نظام< هر رییس جمهوری بیاد بلا استثنا باید تابع رهبری باشه
آقای مجتهد زاده: اولا در این کشور اصولا و قاعدتا و تخصصا باید خود را شاگرد سیاستمداری چون آیت الله هاشمی بدانند. دوما" هاشمی بر دنیا ثابت کرده که در وطن پرستی و مدیریت در سیاست جزء نخبگان جهان است. پس بهتر است سیاست را به سیاسیون ارشد تر از حود واگذارید و در این برهه حساس برای خود شیرینی نظریه پردازی نفرمائید. و یقین داشته باشید در معامله و مصالحه ای که یکطرف آن هاشمی باشد برنده همانا ایران اسلام است.
هموطنم سلام
اولا شایسته همواره نیمه پر لیوان را ببینید و مدام از نیمه خالی آن هرچند اندک ایراد نگیرید
ثانیا شما را به اخلاق نیک و پندار نیکو سفارش می کنم تا حرمت بزرگترها را نگه دارید و از کوچک شمردن کارهای ارزشمند دیگران لذت نبرید
ثالثا به دیگران توصیه کنید تا کوته فکر نباشند و از حل مشکلات به دست انسانهای شایسته و خدمت گذار عصبانی نشوند
رابعا انسانهای بزرگوار آنقدر صعه صدر و بزرگ منش هستند که می توانند مشکلات فراروی دیگران را در خفا حل کرده و نتیجه آن را به نام دیگران ثبت کنند
انشالله خداوند به شما محل ارتزاق حلال عنایت فرماید تا مجبور نباشید فقط فرمایشات بفرمایید
شما اگر چیزی می دانستید به احمدی نژاد که باهاش فابریک بودی چیزی می آموختی که این طوری با دنیا سر جنگ پیدا نمی کردیم و روابطمان با تمام دنیا جز ونزوئلا نامساعد نمی گشت. در ضمن داری به کی درس می دهی به سیاستمدارترین فرد خاورمیانه...
پاسخ ها
armaiel313@yahoo.com
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
کسی که نتونسته بچه هاشو تربیت کنه چه انتظاری داری خیلی مطالب در مورد ایشون وجود داره بی خیال.
باسلام.

آقای هاشمی مرد بزرگیست ولی ۲ اشتباه در زندگی سیاسی خود کرد که امیدوارم ایشان این دو اشتباه را جبران کند. اول اینکه اجازه داد که خانواده اش از نام ایشان سوء استفاده کند. دو اینکه بجای اینکه صنایع کشور را خصوصی کند درمان و آموزش را خصوصی کرد.
وقتی آن مراد ،رهبروپیر فرزانه در برابر جنایات آن زمان آل سعود فرمود :اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم .پس چه کوته نظری است سر ودست شکستن برای خدمت رسیدن این جنایکاران وهابی که هرروز که می گذرد با چنگالهای خون آشامشان بیشتر و بیشتر کودکان و زنان و بی گناهانرا در عراق ،سوریه لبنان و هر جا ی دیگر که ندای آزادی و اسلام حقیقی است به خاک خون می کشند. بدرستی که خداوند هر کس را با هر چه دوست دارد محشور خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
کلی خندیدم
حال که آقای هاشمی تصمیم به ترمیم روابط با کشوری را گرفته که با این رابطه ممکن است از ریخته شدن خون هزاران بیگناه به دست وهابیت جلوگیری شود .عده ای که باخیال راهت در ویلایشان صفا می کنند ویا نانشان درگروه عدم رابطه با اینگونه کشورهاست در اینگونه موارد صاحب تز شده وبه قول معروف نفسشان از جای گرم بلند می شود .اگر راست می گویید چند لحظه خود را جای آن خانواده مظلوم مرزبان ربوده شده بگذارید.
چه دورانی بود تاریخ نه چندان دور ما با این سیاستمدار حرفه ای ما:
نماینده شجاع امام در جنگ ، رییس مجلس، رییس جمهور با شعار معروف تعدیل اقتصادی، شعار معروف طرفدارانش مبنی بر مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است، افزایش نرخ ارز از 7 تومان به 200 تومان و سپس به 1000 تومان کمتر از چند ماه، گسترش چشمگیر خدمات عمومی مانند آب، برق و گاز به نقاط محروم جامعه، تست افکار عمومی جامعه برای مادام العمر کردن ریاست جمهوری هاشمی توسط عطاا... مهاجرانی از نزدیکان هاشمی که جواب نداد، شرکت در انتخابات نمایندگی پارلمان در سال 78 که با واکنش محکم و چکشی اصلاح طلبان دوم خرداد مواجه شده و ه دلیل اتهامات سنگین مالی سیاسی و ،،،
و اشتهار به عالی جناب سرخ پوش و عالی جناب خاکستری و با دوپینگ شورای نگهبان که آن موقع از دوستان آیت ا... محسوب می شدند به رتبه 30 در تهران دست یافت و به آقاسی ایران شهره گشت.
شرکت در انتخابات سال 84 و شکست در برابر احمدی نژاد، ارتقای درجه از سمت عالی جناب سرخ پوش و خاکستری به پدر معنوی اصلاح طلبان در حوادث سال 88 . بازداشت و زندانی شدن چند تن از فرزندانش از جمله مهدی هاشمی که اتهامات سنگینی در زمینه فساد مالی ، اختلاس و آدم ربایی متوجه او بوده و ظاهرا با فشار سنگین آیت ا... بر دستگاه قضا موضوع مسکوت گذاشته خواهد شد.
نردبان موفقیت اصلاح طلبان، در شرایطی که هم خودش و هم اصلاح طلبان و هم همه می دانند که او محبوب اصلاح طلبان نیست و مجددا دوباره علیه او افشاگری خواهند کرد زیرا طبع اصلاح طلبی اجازه نخواهد داد که در برابر فساد خانوادگی بک فرد در جامعه بدون موضع باشد.
....
اگه هاشمی اینقدرمهمه چرا درانتخابات اخیر به ایشان صلاحیت ندادد که ازتجربه وسیاست های نابش دردولت یازدهم استفاده کنند
سلام. تو دعوا و کتک کاری کسی سود نمیبره. همین که اون طرف پا پیش گزاشته و دنبال یه ادم خوش سابقه اومده جای خوش بینی داره. منهای اینکه هاشمی هم ادم وطن فروش و ساده ای نیست. به فال نیک میگیریم و از مسیولان میخواهیم واقعا دنبال دوستی با دنیا باشن نه کله شقی و یکجانبه حرف زدن و صادرکردن فکر و عقیده خود به دنیا. ممنونم
دکتر مجتهد زاده محقق ونام آشنای حوزه سیاست خارجی است او تلاش گسترده ای در دفاع از حقوق ایران در حوزه خلیج فارس در مجامع علمی جهان به خرج داده و دلسوخته کشور است حق دارد که به عنوان فردی آکادمیک هشدار بدهد به عنوان فردی که به نقش مهم آیت الله هاشمی در باز شدن گره روابط با عربستان واقفم دلیلی بر تخطئه هیچ کدام چه آن دولتمرد و چه این محقق نمی بینم اندکی صبوری پیشه سازید
آقای مجتهدزاده شما کوچکتر از آنی که شخصیتی مانند هاشمی رونصیحت کنی!
اصلا شان هاشمی کجا وشان شما کجا؟!
هرزمان که اسم شماروبخونم یابشنوم ناخودآگاه یاد نژادپرستی وتفرقه بین مسلمانان میافتم!
امام گفت:هاشمی زنده است چون اسلام زنده است .واین مطلب را بعد از ترور نافرجام اقای هاشمی گفتند وایشان نگفتند چون هاشمی زنده است اسلام زنده است.
نباید از کجرفتاریهای ال سعود به راحتی عبور کرد کمک بهصدام در جریان جنگ 8ساله و اغشته شدن دامن ال سعود به خون پاکترین جوانان ما و کشتار حجاج بیگناه در جریان تظاهرات برایت از کفار و در این اخرین مرحله دخالت در ماجرای برنامه هسته ای ایران وهمراه شدن با اسراییل و تایید خواسته های اسراییلیان و کمک به شدت گرفتن تحریمها و فروش نفت اضافی و....... اینها جنایات ال سعود است وبوسیدن پیشانی اقای هاشمی هم نوع دیگری از روباه صفتی ودغل کاری انها است مواظب باشید بگذارید در مورد رابطه با سعودیها کارشناسان وزارذت امور خارجه تصمیم گیری نمایند.
متاسفانه در كشور ما به دليل نبودن احزاب سياسى وعدم تربيت كادرها وتئوريسين هاى سياسى اجتماعى اقتصادى فلسفى وقوى هر كسى در هر زمينه اى صاحب نظر ميشود ودر اثر اين خلا ما توانايى وپتانسيل ملى خود را بلحاظ سياسى واقتصادى وفرهنگى از دست داده ايم وسياستمان اقتصادىان وفرهنگمان عوام زده شده است به همين دليل در هرزمينه اى گرفتار سعى وخطاى تكرارى شده ايم و.....
چکارش دارین بزارین حرف بزنه این آقای هاشمی
شاید اونجارو هم مثه ایران بهم ریخت
عشق من هاشمی
درجواب hichkasخوب اگه ایرانیها آنطورکه شمامیگیددرطول تاریخ آنقدرلطمه ودشمنی ازاعراب دیده اندپس چرا به جای دوستی با سوریه وعراق ولبنان نمیروندباکشورهای دیگرروابطشان رامحکم کنند
اصلانظراین آقا اهمیت نداره.ولی خوبه بدونه درمورد کی داره حرف می زنه!
این اقای مجتهد زاده همان که از احمدی نژاد هر روز در بی بی سی حمایت میکرد بس است بگید جان مادرت دیگه دخالت نکن ونظر نده تو کجای پیازی
علی آقا نشنیدی که :توبه گرگ مرگ است: انسان عاقل از یک سوراخ چند بار گزیده نمی شه ،وهابی ها از صدر اسلام همین طور بودند وخواهند بود. ندای هل من ناصر فراموش نشود
فکر نکنم آقاي هاشمي در عرصه سياست اين قدر ناشي باشند که هر کسي بياد به ايشون توصيه و اندرز بده...
عربستان میخواهد از هاشمی استفاده کند تا ایران را به پایگاه بزرگ وهابی تبدیل کند. آیا میدانید به نام اهل سنت مدرسه باز می کنند ولی وهابیت تدریس می کنند و اکنون با پول عربستان وهابی ها دارند هرکدام 4 زن حتی شیعه میگیرند و هر مرد وهابی بیش از 40 فرزند دارد. آیا میدانید بیش از 50% کودکان مقطع ابتدایی سنی هستند؟ آیا میدانید شما موظف به کنترل جمعیت هستید و وهابیت دارد جمعیت خود را افزایش میدهد.
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی