بازدید 16113

سرنوشت «زنان فرماندار» چه خواهد شد؟

در چند روز اخیر، دولت چندین فرماندار زن را در چهارگوشه کشور منصوب کرده و برخی اخبار حکایت از آن دارد که به احتمال قوی، این گونه انتصابات ادامه خواهد یافت؛ اما نکته مهم این است؛ دولت و منتقدین چه سرنوشتی برای این زنان فرماندار رقم خواهند زد؟
کد خبر: ۳۹۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 27 April 2014
سرنوشت «زنان فرماندار» چه خواهد شد؟حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، یکی از محورهای اصلی برنامه خود را نگاه ویژه به زنان در همه حوزه‌ها بیان کرد و برای اینکه گامی مهم در این راستا برداشته باشد، برنامه‌هایی ‌برای حوزه زنان تعیین کرده بود؛ از تأمین امنیت زنان در جامعه گرفته تا بررسی تشکیل وزارت زنان؛ اما شاید وعده‌ای که ‌‌عینی و مشهود در حال اجراست، وعده «تسهیل حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی» است که شاهد آن انتصاب چندین فرماندار زن در سراسر کشور بود.

به گزارش «تابناک» دولت یازهم انتصاب فرمانداران زن را از استان بسیار مهم سیستان و بلوچستان آغاز کرد؛ چنانچه حمیرا ریگی را برای شهرستان قصرقند که در جنوب استان واقع شده، ‌معرفی نمود.

حمیرا ریگی خانمی ۳۹ ساله و از اهل سنت این استان است ، که در خانواده‌ای ده نفره‌ در چابهار بزرگ شده، درباره خود می‌گوید: من در ‌خانواده‌ای ده نفره بزرگ سرنوشت «زنان فرماندار» چه خواهد شد؟شده‌ام؛ با شش خواهر و چهار برادر. فرزند دوم خانواده بودم، در آن زمان که دیدگاه مردسالارانه به‌ شدت حاکم بود و حتی مردان تنها پسر را فرزند خود می‌دانستند، من با پنج پسر از اعضای خانواده یعنی برادر و دایی‌ها به مدرسه می‌رفتم. در چابهار تنها یک مدرسه پسرانه بود و من تنها دختر آن مدرسه، همیشه رتبه اول کلاس بودم. هنوز یادم است که به همین‌خاطر معلمم خواست تا به بچه‌های کلاس پنجم ریاضی درس بدهم، چون قدم نمی‌رسید روی تخته‌سیاه بنویسم، یک چهارپایه‌ گذاشتم زیر پام. اصلا همین کار‌ باعث شد، پسرها زنگ تفریح مرا اذیت کنند. کیفم را می‌گرفتند، پرت می‌کردند و می‌گفتند تو بلبل‌زبانی می‌کنی و همه درس‌هایت را می‌خوانی و باعث دردسر می‌شوی. اینقدر این مسأله دردسرساز شده بود که دایی و برادرها به پدرم اعتراض کردند که اگر حمیرا مدرسه بیاید، ما دیگر نمی‌رویم. پدرم اما تمام‌قد از من دفاع کرد و گفت‌: حمیرا باید با شما به مدرسه بیاید و همه با هم می‌روید.

حمیرا ریگی که اعتقادی به پنهان کردن احساس مادرانه یک مدیر زن ندارد می‌گوید: من دو تجربه شیرین را همزمان داشتم شروع به‌ کار در بخشداری و بچه‌دار شدن. دو فرزندم در زمان مدیریت در بخشداری به دنیا آمدند. هم کار سیاسی می‌کردم و هم مادر بودم و خوشبختانه هیچ خللی در کار و زندگی‌ام ایجاد نشد.

در ادامه این انتصابات معصومه پرندوار به عنوان فرماندار شهرستان هامون معرفی شد. وی که متولد ۱۳۵۷ با چهارده سال سابقه خدمت در استانداری‌های سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی است، دانش آموخته رشته جغرافیا در مقطع کار‌شناسی ارشد، متاهل و دارای یک فرزند است.سرنوشت «زنان فرماندار» چه خواهد شد؟

اما این انتصابات در استان با واکنش‌های گوناگونی همراه بود؛ چنانچه برخی این انتصابات را دریچه‌ای تازه برای ورود دیگر مدیران بومی منطقه به عرصه مدیریتی دانستند و برخی دیگر انتصاب مدیر بومی و مخصوصا مدیر زن را برای استانی که با مسائل خاص امنیتی رو‌به‌روست پر از اشکال دانستند. برخی از مسئولین و مقامات هم اعتراض خود به این انتصابات را با‌ حضور نیافتن در مراسم معارفه این فرمانداران نشان دادند.

سومین حکم انتصاب به نام مرجان نازقلیچی صادر شد. او هم که مانند دیگر فرمانداران زن از سابقه مدیریتی و تجربه حضور در استانداری بهره برده بود، در حکمی از سوی حسن صادقلو استاندار گلستان، ‌نخستین فرماندار زن در شمال کشور در شهرستان ترکمن منصوب شد. سرنوشت «زنان فرماندار» چه خواهد شد؟

فرماندار جدید ترکمن متولد ۱۳۵۳ دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های علوم تربیتی و حقوق قضایی است. وی در سال ۱۳۸۱ به عنوان کار‌شناس امور بانوان فرمانداری شهرستان ترکمن وارد وزارت کشور شد و از سال ۸۳ تا ۸۵ بخشدار مرکزی این شهرستان بوده است. انتصاب مرجان نازقلیچی هم بدون واکنش منتقدین نبود؛ چنانچه برخی از انتقاد نمایندگان و ائمه جمعه به استاندار گلستان درباره این انتصاب خبر دادند.

در آخرین مورد هم طی حکمی از سوی استاندار ایلام، «مریم شادیوند» ‌در حکم نخستین زن در استان ایلام سرپرست فرمانداری دره شهر شد. وی پیش از این‌ مشاور امور بانوان فرمانداری شهرستان دره شهر مشغول به خدمت بوده است.

اما از روز پس از این انتصابات، سخنان گوناگونی در برخی محافل محلی شنیده شد، مبنی بر اینکه انتقاد از عملکرد این فرمانداران باید در سطح ملی بیان شود تا افکار عمومی درجریان برخی ‌نامدیریتی‌های این زنان قرار بگیرند. آنچه دیده می‌شود، عملکرد این فرمانداران زن تنها زیر ذره بین منتقدین محلی قرار نخواهد گرفت و کارنامه آنان می‌تواند تأثیر مهمی بر نگاه و اعتماد افکار عمومی به توانایی مدیران زن و بومی داشته باشد و همچنین تأثیر مهمی بر سرنوشت مدیریتی دیگر زنان ایرانی هم خواهد داشت.

شاید روزی که رئیس دولت یازدهم خطاب به زنان اظهار داشت که اگر به نیمی از جمعیت کشور توجه نکنیم، شاهد رشد و توسعه واقعی در آن کشور نخواهیم بود، چاره‌ای هم برای برخی حرکات خاص منتقدین اندیشیده باشد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۴۴
اگر فعاليت مديران مرد را هم زير ذره بين ببريد متوجه ميشود كه عاري از اشتباه نيستن .اين عادت مدرم ايران هست كه در مقابل موفقيت زنان بلافاصله موضع گيري كنن .
پاسخ ها
لادن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
خرابیهای مملکت تا الان همش به پای مردان نوشته شده.
بی لیاقتی و ناکارآمدی زن و مرد نداره.
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
بی بندوباری و بی فرهنگی های مختلفی که توی کشور وجود داره بخش عمده ای از تربیت ناصحیح در خانواده هست که مسئولیت اون رو زنها دارن وهمیشه هم بدلیل اینکه اگه بیرون کار نکنه از حق و حقوقش کاسته میشه اغلب از کار خانه شانه خالی میکنن.
پس چطوری میتونن توی جامعه کاری رو درست انجام بدن. این رو هم هیچوقت نمیتونم باور کنم که این زنها میگن : من هم به کار خونه و هم به کار بیرونم کاملا میرسم. یه خدارو شکر هم میزارن تهش که دوقفله صحت حرفشون رو برسونن. قطعا به هیچکدومشون نمیتونید درست برسید.
این همه مرد بیکار با تحصیلات بالاتر، من نمی دانم چه اصراریه که یه خانم فرماندار بشه در صورتی که این کار اصلاً با روحیه زنان سازگار نیست.
پاسخ ها
لادن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
یعنی الان اگه اون خانم فرماندار نباشه یکی از آقایون بیکار مد نظر شما رو به جاش منصوب میکنن؟
hoda hamze
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
جناب ناشناس ، شما فرمانداری را با فرمانروایی اشتباه نگرفته اید که می گویید با روحیه زنان سازگار نیست!! فرمانداری یعنی مدیریت .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
شما تشخيص دادي كه با روحيه شان سازگار نيست. حتي يك خانه را هم يك خانم بهتر اداره مي كند در حاليكه هيچ پيچيدگي ندارد اما اغلب آقايون توانش را ندارند
به نظر میرسد این حرکت دولت را باید به فال نیک گرفت ٬ ولی جای تاسف است که پیش داوریها شروع شده و مجال خدمت با تمام قدرت برای کارگذاران زن را در اینده خواهد گرفت. البته این نگاه و رفتار در ذات خود طبیعی است اما اگر این پیش داوریها با کارشکنی همراه باشد٬ جای تامل و دقت بیشتری میطلبد. جامعه ایران در حال گذر از مرحله سنتی به مرحله مدرنیته به سبک بومی خود است ٬ که اینهم مرحله ای گذرا است٬بطور مثال ۲۰ سال پیش رانندگی بانوان به عنوان یک شغل غیرممکن بود٬ اما اکنون بعنوان یک نیاز و ضرورت مطرح است نه تفنن. علیرضا سوئد
باید اینکار را تحسین کرد ما مردها مملکت را به این روز انداختیم مدتی هم کارها را دست خانمها بدهیم شاید بهتر شد
باز هم جو گیر شدیم . همیشه رفتار ها و تصمیمات لحظه ای و سلیقه ای و باز فراموشی
باید دید چه تفکری پشت این قضیه هست آیا دولت آقای روحانی مرد کم آورده و یا آن شهرها مرد قدرتمندی برای این پست ندارند.به هر جهت یکی از بدترین خطوط قرمزی که جامعه به طرف آن سوق داده شده ، این است که به لطف آقایان ما همه جا خانمها را میبینیم ، در شغلهایی چون نانوایی ، قصابی ، تاکسیرانی ، آژانسها، در رستورانها، در .....راستی تربیت فرزندان چه میشود !!!؟؟راستی آرامش خانه چطور!!!؟؟؟ البته میدانیم که افتخار دومین کشور فلاکتزده براساس نرخ تورم را داریم و فشار اقتصادی باعث خیلی از چیزها میشود که گویا مدیران قضایی کشور هم زیاد برایشان مهم نیست که با آن برخورد کنند . چرا که مدیران در لایه پوششی هستند و زن و فرزندانشان از تیرس مشکلات دورند.خوب چه باید گفت!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
اتفاقا اگه قرار باشه یه روزی در این کشور دولتی با حضور زنان در پست های کلیدی داشته باشیم ، باید از همین پست های پایین تر نظیر فرماندار و شهردار شروع بشه
لادن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
"آیا دولت آقای روحانی مرد کم آورده و یا آن شهرها مرد قدرتمندی برای این پست ندارند."
در تمام این سالها و حتی ساله های بعد از این ،مرد های قدرتمند همه سر پست هاشون بودند و هستند و دارن کشور رو چهار نعل به طرف ... میبرن
.نگران مرد های قدرتمند بر سر قدرت نباشین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
ای هموطن فرهنگ دوست،
زن ها خودشون برای خودشون تصمیم میگیرن. خودشون تصمیم میگیرن که چه شغلی رو دوست دارن و چه میزان میخوان برای خانواده و هرچیز دیگه وقت بذارن.
اینو بدون که شاغل بودن زن اونم تو رده های بالا آرامش خانواده رو کم نمیکنه. این حسادت مرد هستش که اگه نتونه ببینه خانومش از خودش چندین رده بالاتره آرامش خانواده رو به هم میزنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
شما آرامش خانه خودت را تامين كن...بقيه اش پيشكش
سلام . به نظر من باید افراد توانمند پست ها رو به دست بگیرند.زن یا مرد بودن نباید نقشی داشته باشد . یادمان نرود که خانم های ما از خانم های کشورهای دیگر از جمله آمریکا یا اروپایی ها یا عراق و افغانستان چیزی کم ندارند . باید فرصت فعالیت و استفاده از توان و هوش مدیریتی آن ها را از بین نبریم.الان مثل گذشته دیگر مرد بودن ارزش نیست .تحصیلات ؛استعداد ،هوش ،توان مدیریتی مهم است .
شايد اين زنان باكفايت در حوضه مديريت خودشان اقدامات خوبي بكنند مگه اين همه آقايون فرماندار و ....چه گلي به سرمون زدن؟
بسیار جای امیدواری است
زن باید به پرورش بچه بپردازه که بسیار کار مقدس و مشکلی است و کارهای مردانه روبه مردها واگذار کنه .شما فکر کنید در نیمه های شب اتفاقی دریکی از روستاهای دور دست افتاده که باید فرماندارحاضر بشه و دستور صادر کنه اونوقت خانم فرماندار چطوری اینکارو خواهد کرد .
پاسخ ها
رجب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
شما شماره تو بده ، بگن شما حاضر شی مرد یگانه میدان! این بهانه ها منو یاد قوم بنی اسرائیل انداخته!!!!
اتفاقا خيلي خوبه اين يك تو دهني كساني كه ميگن زنها تو ايران مورد بيحرمتي قرار ميگيرند بخصوص اقاي احمد شهيد نماينده حقوق بشر در ايران. حركت خوبيه
پاسخ ها
رئوف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
زدی به خال! خیلی چیزا را می دونی البته با رانت!
در غرب زنان را وارد كار و در گير مسائل خارج از خانه كردند و با اظهار خود انان كانون خانواده در اين كشور ها نابود گرديده . هم اكنون زنان در شغلهاي كا مشغول هستند از زندگي و تربيت فرزندان غافل مانده اند مثال آن هم ناهنجاريهاي موجد در كشور و رفتار جوانان اين دوره حالا بايستي در پستهاي بالاي كشور حضور داشته و در جلسات طولاني و تهديدات زياد كاري در آينده بايستي فاتحه كانون خانواده را خواند چرا راه اشتباه كشورهاي غربي كه خودشان اظهار دارند را بايستي دوباره تجربه كرد ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
به نظر بنده بعضی مشاغل مردانه و بعضی زنانه است بودن زنان در مشاغل فرماندار و استاندار بخشدار مدیر عامل شرکت چون مشاغلی زمان بر هستند به ضرر خانواده می باشد زنان وظیفه اصلیشون به نظر من مادر بودن و همسر بودن هستش .
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
ببخشید اشتباهی مثبت دادم.
به نظر بنده بعضی مشاغل مردانه و بعضی زنانه است بودن زنان در مشاغل فرماندار و استاندار بخشدار مدیر عامل شرکت چون مشاغلی زمان بر هستند به ضرر خانواده می باشد زنان وظیفه اصلیشون به نظر من مادر بودن و همسر بودن هستش .
بنده یک زن هستم و یک زن شاغل . مساله این است که توانایی مدیر شدن هم دارم ولی آیا به قیمت کاهش چشمگیر سوء مدیریت بنده در خانواده ؟ کدوم مهمتره مدیریت در اجتماع یا مدیریت در خانه ؟
عاقبتش را خواهند دید ؟! در شورای تامین اینها قدرت تصمیم گیری ندارند ؟! ترسو هستند
پاسخ ها
رجب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
پس به حال شما و شورای تامین باید گریست! البته شاید ترکمن بودن و سنی بودن و جز حلقه نبودن و این جور چیرزا دیگه ! ها! آها!
هروقت ما یاد گرفتیم که انسان رابا معیار انسانیت وعقلانیتش ببینیم نه با معیار جنسیت وعقاید وظواهرش ببینیم شاید وضعیت بهتری پیدا کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
باید هر کسی را سر جایگاه خودش دید. به بهانه انسان بودن هر کسی را نباید هر جایی قرار داد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
یاد بگیرید هر کسی را سر جای خودش قرار دهید. نباید به بهانه انسان بودن هر کسی را در هر جایی قرار داد
چه زوری به مغزتان می آورید؟ اگر فرماندار شهرهای بزرگی نظیر گرگان یا زاهدان را زن منصوب نمایند چه می کنید؟! حال که برای فرمانداران زن شهرهای زیر مجموعه این شهرها این همه نقشه کشیده اید؟
در نگاه اول یک امر جلب توجه میکند و ان اینکه تمام این بانوان در مناطق پیرامونی ایران و در نقاطی از این مناطق که بافت اجتماعی سنتی تری دارند به کار گماشته شده اند. به نظر میرسد برای شروع کار میبایست مسولیت مناطق دیگری به زنان سپرده میشد. ایا دلیل خاصی برای انتصاب اولین فرمانداران زن در مناطق به شدت سنتی وجود دارد؟
علیرعم اینکه از شنیدن خبر انتصاب فرماندار زن در برخی شهرها خوشحال شدم و علیرغم اینکه معتقدم بین توانایی مدیدیریتی و جنسیت همبستگی وجود ندارده! اجازه بدید هر زنی خودش به اتفاق اعضای خانواده اش تصمیم بگیره که محدود فعالیتش در اجتماع چقدر باشه! دلیلی برای انتقاد منتقدان که فکر کنم اکثریت آنها آقایون هستند وجود ندارد!
علیرعم اینکه از شنیدن خبر انتصاب فرماندار زن در برخی شهرها خوشحال شدم و علیرغم اینکه معتقدم بین توانایی مدیدیریتی و جنسیت همبستگی وجود ندارده! اجازه بدید هر زنی خودش به اتفاق اعضای خانواده اش تصمیم بگیره که محدود فعالیتش در اجتماع چقدر باشه! دلیلی برای انتقاد منتقدان که فکر کنم اکثریت آنها آقایون هستند وجود ندارد!
این کار تبعیض محسوب میشه. این که بخاطر زن بودن و اثر تبلیغاتیش کسی رو منصوب کنن ظلم به زن و ابزارکردن زن هست
انتصابات نباید نمادین باشد. یعنی اگر برای یک منصب مردان شایسته متعددی وجود داشته باشند، بیایی و یک زن را بخاطر ژست نوگرایی منصوب کنی غلط است. و اگر برای منصبی که زنان شایسته متعددی وجود داشته باشند و بخاطر ترس از عکس العمل کردم، مردی را منصوب کنی، بازهم غلط است.
الان به نظر من تو ایران خیلی از زنان نه بخاطر لیافتشون، بلکه بخاطر ژستهای روشنفکری، منصوب میشوند. انتخاب سخنگوی وزارات خارجه، یکی از همین انتصابات است. حالا یه خانم بگذاریم سخنگو باشه، غربی ها ببینند بگن بابا تو ایران چقدر آزادی هست و از این جور حرفا. ولی سخنگوری وزارت خارجه از پشت تلویزیون هم معلومه اعتماد به نفس کافی نداره. حرکاتی که انجام میده و طرز صحبت کردنش نشون میده، آدم حاضر جوابی هم نیست. استرس هم تو چشماش موج میزنه. حداقل از نظر من این جور میاد.
هنر مدیریت ربطی به جنسیت ندارد وچه بسا که حضور زنان در مناصب مدیریتی روح جامعه را تلطیف می نماید
چرا فقط در استانهاي قوميت ها زنان به اين سمت ها منصوب مي شوند؟؟
هر کسی آمدو حماقتی بکرد و برفت. تا وقتی که الگوی ما کپی برداری از غرب باشد بیش از این انتظاری نیست. خدا حافظ ایران عزیز.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان