بازدید 96576

ایران رتبه دوم در شاخص جهانی فلاکت را از آن خود کرد!

در حالی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، رسما از پنجشنبه کامل اجرایی شده است، نگاهی به آمار منتشره در خصوص شاخص فلاکت جهانی در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که ایران در رتبه دوم شاخص فلاکت جهانی قرار گرفته و این امر بیش از پیش نگرانی‌ها درباره افزایش تورم و فشار بر زندگی افراد را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۳۹۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰ 26 April 2014

ایران رتبه دوم در شاخص جهانی فلاکت را از آن خود کرد!در حالی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، رسما از پنجشنبه کامل اجرایی شده است، نگاهی به آمار منتشره در خصوص شاخص فلاکت جهانی در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که ایران در رتبه دوم شاخص فلاکت جهانی قرار گرفته و این امر بیش از پیش نگرانی‌ها درباره افزایش تورم و فشار بر زندگی افراد را افزایش می‌دهد.

به گزارش «تابناک» آخرین آمار منتشره از نهادهای اقتصادی بین الملل، حاکی از آن است که ایران در شاخص فلاکت جهانی در رتبه دوم قرار گرفته است.

در رتبه بندی کشور‌ها به لحاظ شاخص فلاکت یا Misery index کشور ونزوئلا با رقم ۷۹.۴ واحد در رأس کشورهای جهانی و در رتبه یک قرار گرفته است که البته کار‌شناسان بر این باورند، این شاخص در خصوص کشور ونزوئلا چندان درست نیست، زیرا بنا بر نرخ تورمی اعلام شده از نهادهای رسمی این کشور (برابر با ۵۶.۲ درصد) برآورد شده است، در حالی که نرخ تورم واقعی در این کشور بیش از این است.

بر همین اساس ایران با شاخصی برابر با ۶۱.۶ درصد در رتبه دوم جهانی قرار گرفته و در واقع پس از ونزوئلا بد‌ترین رتبه را در بین کشورهای جهانی از آن خود کرده است.

نکته جالب در این میان این است که هم کشور ونزوئلا و هم ایران به دلیل تورم بالا در این رتبه قرار گرفته‌اند و در جدول رتبه بندی صراحتا ذکر شده که عامل اصلی در رسیدن به این رتبه در این دو کشور تورم بالای آن‌هاست.

پس از ایران و ونزوئلا، کشورهای صربستان، آرژانتین، جامائیکا، مصر، اسپانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و یونان به ترتیب رتبه‌های ۳ تا ۱۰ را از آن خود کرده‌اند و جالب آنکه به غیر از آرژانتین سایر این کشور‌ها به دلیل نرخ بالای بیکاری و نرخ بهره در این رتبه‌ها قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، کشورهایی که بهترین وضعیت را از لحاظ شاخص فلاکت در سال ۲۰۱۳ داشته‌اند، به ترتیب عبارتند از: ژاپن، ازبکستان، تایوان، سنگاپور و کره جنوبی.

ایران رتبه دوم در شاخص جهانی فلاکت را از آن خود کرد!

قرار گرفتن ایران در رتبه دوم شاخص فلاکت جهانی، در حالی است که بخش اعظمی از این امر ناشی از تورم و رکود پدید آمده در کشور از پس اجرای نادرست فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌های بین الملل است؛ موضوعی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را ـ که از چندی پیش عملا رقم خورده است ـ با نگرانی دوچندان روبه رو می‌کند.

وعده‌های دولت روحانی و مردان اقتصادی کابینه برای مهار تورم تا پایان سال اما آن چیزی است که در ماه‌های اخیر به وفور از آن سخن گفته شده است؛ اما اینکه دولت تا چه اندازه، توان جلوگیری از بروز تورم شدید از پس اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش نرخ حاملهای سوخت را دارد، موضوعی است که کار‌شناسان اقتصادی در خصوص آن تشکیک دارند.

رویه دولت اما برای کنترل تورم از امروز آشکارا دیده می‌شود: کنترل دستوری قیمت‌ها برای جلوگیری از بار شدن تورم یکباره بر بدنه اقتصاد کشور.

امروز معاون استاندار تهران صراحتا اعلام کرده، با هر گونه افزایش بهانه خودسرانه برخورد جدی می‌شود. نعمت الله ترکی، روز شنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان تهران با اعلام ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت در دو گروه کالایی اصلی و حساس تا پایان خرداد ماه، گفته: اصناف و اتحادیه‌ها در صورت پیشنهاد افزایش قیمت کالاهای مورد نظرشان و تأیید آن می‌توانند بنا بر مجوز افزایش قیمت داشته باشند.

وی همچنین بیان کرده برای افزایش قیمت با مصوبه دولت پیش می‌رویم و همچنین از نظارت و بازرسی جدی در استان خبر داده است.

در همین حال قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور نیز امروز بیان کرده است: هر صنفی در صورت ضرورت افزایش قیمت، باید از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان مجوز داشته باشد. در غیر این صورت، بازرسان ما با هر گونه افزایش قیمتی برخورد می‌کنند و موضوع به دولت منعکس خواهد شد، چرا که ما یکی از اهدافمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده است.

نوده فراهانی صراحتا بیان کرد: کالا به اندازه کافی در کشور موجود است و کمبود کالا نداریم و مردم گمان نکنند که با اجرای فاز دوم هدفمندی با مشکل یا کمبود مواجه خواهند شد.

آنچه به نظر می‌رسد این است که اکنون دولت به شدیدت در خصوص افزایش یکباره قیمت‌ها و اتفاقی که در فاز اول هدفمندی رخ داد، نگرانی دارد و می کوشد با کنترل متمرکز از افزایش قیمت کالا‌ها و بروز تورم انتظاری و روانی در جامعه جلوگیری کند.

اما پرسش اساسی اینجاست که آیا این رویه در بلند مدت و با توجه به افزایش هزینه‌های منطقی تولید، کارساز خواهد بود یا خیر؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۵۱
انتشار یافته: ۳۰
قبول وضع امان عالی نیست ولی اینقدر هم بد نیست که با اغماض دوم شویم .
ساختگی است .
پاسخ ها
عبدالله زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
سواره از پیاده خبر ندارد،سیر از گرسنه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
شک داری؟ اینها از برکات همون مدیریت جهانیه.
بهت میخوره که شما هم از طرفداران اون سبک مدیریت بوده باشی !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
تو الان داغی متوجه نیستی.
فلاکت یعنی همون بدبختی؟؟؟؟!!!!!
مبارک باشه !!
ای ول ای ول ایول ایران

خدمت مدیران تبریک وگویم
ولی من فکر میکنم از نظر فلاکت اول هستیم مخصوصا کارگران که زیر خط فقرند
خوب الهی شکر تو یه چیر جزو رتبه های برتر بودیم
یعنی میشه امسال اول بشیم.
دیگه از این بدتر..............
فکر نکنم از کشورهای فقیر آفریقایی ( چاد . سودان - نیجر . مالی . موزامبیک . زیمبابوه . زئیر و... ) و آمریکای مرکزی ( هائیتی . نیکاروگوا. کوبا و...) عقب باشیم . این گزارش به شدت مغرضانه جلوه میدهد .
دولت باید قاطعا به هیچ کس یارانه ندهد مگر افراد بروند و موجودی زندگی و دارایی خود را اعلام در صورت صلح دید انرا به افراد دارای ان باشد بدهد در تمام دنیا هم اینگونه است معلم است این سنک انداخته در چاه هر دولتی را به فلاکت می کشاند دولت قاطع عمل نماید این راهکار است
مبارک ایشا الله این هم کشور اولین تولید کننده گاز دنیا
با سلام با این وضعیت اگر این دولت هم بخواهد همانند دولت قبل یارانه به همه اقشار جامعه پرداخت کند شاهد بی ارزشی پول ملی کشور و تورم کالاها خواهیم بود و مهار تورم با حجم پول تزریقی ماهانه دولت به سطح جامعه سنخیتی ندارد.
ایران ثروتمندترین کشور نفتی -گازی جهان است.
به امید روزی که اول شویم!!!!!!!!!!!!!!
شاخص فلاکت = نرخ بیکاری + نرخ تورم.
تبریک عرض میکنیم... مسئولین حتما برای اول شدن تلاش کنند...
مسئولین تحویل بگیرن البته یه سری آقا وآقازاده جزئی از این شاخص فلاکت نیستن
مبارک ها باشه
باز جای شکر داره یکی از ما مفلوکتر در دنیا بود.آبرومون حفظ شد.وقتی یاد دوستی عمیق و نزدیک احمدی نزاد و چاوز میافتم.یاد مثل معروف کبوتر باکبوتر,باز با باز میافتم
ايجاد تورم در كشور راه بسيار مناسبي از سوي دولت براي خالي كردن جيب مردم و فقير كردن آنهاست و بهانه آن هم تحريم است .
حقیقت را خارجی ها درست می گویند....ما زیادی محکم گرفتیم...جا نماز آب می کشیم ...فکر می کنیم دروغ است...
از برکات دولت خدمتگذار ...
تبریک می گم جناب آقای دکتر احمدی نژاد.
اینا همش دروغه کی گفته وضعمون بده اینا هموشن دروغ گو هستن فقط ایرانی راستگو است . سر خط
یعنی از کره شمالی هم مفلوک تریم ..... بعد ایراد میگیرن چرا مردم برای سبد کالا از سر و کول هم بالا میرن !!!
به قول صدا وسيمامون تو همه چي اوليم مخصوصا تو اين فلاكت باز ركورد زديم
یادمه تو مناظره 88 دکتر رضایی مطح کرد ولی فرد مقابل منکر همچین نموداری شد و گفت من درآوردی است!
معنای یه ضرب المثل ترکی هست که میگه:
گل آقا زیبا بود!... از بغلش هم یه گل زد بیرون!...
انشاله که درست بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار