بازدید 21701
یک نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک تشریح کرد

دلایل رشد نرخ سکه و ارز در بازار

پس از سقوط شاخص بورس در کشور، برخی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پول‌های خود را روانه بازار ارز و سکه کرده‌اند و با سوداگری در حال ایجاد تلاطم در بازار ارز هستند. تجربه نشان داده که با افزایش نرخ ارز به تناسب آن و حتی گاهی با شیب تند‌تر از افزایش نرخ ارز کالا‌ها و خدمات دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۳۹۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹ 24 April 2014
دلایل رشد نرخ سکه و ارز در بازارپس از گذشت چندین ماه آرامش در بازار سکه و ارز، بار دیگر این بازار، روزهای نا‌آرامی ‌به خود می‌بیند.

به گزارش «تابناک»، در حالی که به نظر می‌رسید ثبات نسبی بر این بازار حاکم شده، از اواخر اسفند ماه سال گذشته، بهای سکه و ارز آرام آرام رو به افزایش گذاشت. این در حالی است که در آغاز، مسئولین دلیل این افزایش‌ها را نزدیک شدن به ‌نوروز و تعیلات عید عنوان کردند.

اما با پایان تعطیلات، ‌نه تنها قیمت‌ها کاهش نشان نداد، بلکه در روزهای اخیر افزایش بیشتری نیز داشت، به گونه‌ای که نرخ دلار از ۳۳۰۰ تومان گذشته و خود را به مرز نرخ زمان پیش از انتخابات ریاست جمهوری نزدیک کرده است. ناگفته نماند که افزایش نرخ ارز در کشور هم از لحاظ روانی و هم از جنبه عملی تأثیر بسیاری بر ‌اقتصاد ایران دارد.

بنا بر این گزارش، تجربه نشان داده که با افزایش نرخ ارز در کشور به تناسب آن و حتی گاهی با شیب تند‌تر از افزایش نرخ ارز کالا‌ها و خدمات دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست اینکه جو روانی حاکم در بازار، باعث افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود. دوم آنکه پول موجود در بازار‌های سرمایه و بازار بورس روانه بازار سکه و ارز می‌شود و به دنبال آن نقدینگی درجامعه افزایش پیدا کرده و ایجاد تورم می‌کند.

در همین زمینه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دیدگاه‌های گوناگونی ‌دارند که برخی از آن‌ها این دیدگاه‌ها را تأیید می‌کند.

روبرت بگلریان در این خصوص می‌گوید: باید پذیرفت از آغاز هفته جاری، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور پس از گذشتن تعطیلات نوروز و پایان مسافرت‌های نوروزی ‌رسما آغاز شده است.

نماینده مردم ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی افزود: تقاضای ارز در بازار‌ها در روزهای اخیر رشد چشمگیری داشته، چرا که فعالان اقتصادی و بازرگانان کشور برای شروع فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات بازرگانی و تجاری به ارز نیاز دارند. افزایش تقاضای ارز به دلیل نیاز به ارز برای واردات و انجام معاملات باعث شده که نرخ دلار و ارز، روند رو به رشدی ‌داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: عوامل اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای نیز در رشد نرخ ارز در روزهای گذشته بی‌تأثیر نبوده است. اگر اتفاقات اقتصادی و سیاسی مهمی در سطح کشور و جهان در ماه‌های آینده رخ ندهد، پیش بینی می‌شود مکانیزم بازار عرضه و تقاضا بتواند نرخ ارز را تعدیل کند.

وی درباره افزایش بهای طلا و سکه گفت: بخشی از افزایش نرخ طلا و سکه در بازار کشور برگرفته از قیمت جهانی طلا بوده است. عامل رشد نرخ ارز و دلار نیز در افزایش قیمت طلا و سکه در بازار کشور نیز مؤثر بوده است؛ اما برای نتیجه‌گیری درباره وضعیت بازارها‌ باید منتظر بود تا بازار‌ها منطقی شوند.

عبدالکریم رجبی نیز در خصوص این موضوع می‌گوید: باید پذیرفت دامنه نوسانات بازار ارز و طلا در چند روز گذشته در مقایسه با تغییرات قیمتی سال گذشته کم بوده است.

نماینده مردم مینودشت و کلاله در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت کارکرد تیم اقتصادی دولت در چن دماه گذشته در قالب مدیریت شناور شده ارزی مطلوب بوده و نرخ ارز از ‌ثبات نسبی برخوردار بوده است.

رجبی ادامه داد: بخشی از رشد بهای ارز در چند روز گذشته به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست که بر این اساس، برخی خانوارهای ایرانی تلاش دارند که نقدینگی خود را به ارز تبدیل کنند تا از قدرت منابع نقدی آن‌ها کاسته نشود.

وی تصریح کرد: قیمت داخلی طلا در ‌کشور برگرفته از نرخ اونس جهانی طلا و قیمت ارز است؛ بنابراین، افزایش کنونی طلا ناشی از این تأثیرات است؛ البته نباید فراموش شود که تحولات سیاسی اکراین در نوسانات بازار ارز و طلا تأثیر‌گذار بوده است.

این در حالی است که مردم پس از انتخابات ۹۲ انتظار آرامش در بازار را داشتند و امیدوار به بهبود معیشت شده بودند؛ گویا کارهای انجام گرفته در این زمینه‌ از سوی دولت، تأثیر چندانی نداشته و با یک شوک در بازار همه چیز به حالت قبل خود برگشته است!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل