بازدید 30252
یوسف مولایی در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

سهم ایران از دریای خزر چه میزان است؟

روسیه در اوایل فروپاشی تا سال ۹۵ در اعتراض ‌به حرکت آذری‌ها و بقیه کشور‌ها با ایران همراه و همصدا بوده است. حتی دو کشور توانستند حدود بیست سند مشترک علیه انحراف از رژیم حقوقی دریای خزر که به ضرر ایران بود، به ثبت برسانند، ولی از سال ۱۹۹۸ روس‌ها حساب خودشان را از ایران کاملا جدا کردند و به ضرر ایران به توافق رسیدند.
کد خبر: ۳۹۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱ 23 April 2014
سهم ایران از دریای خزر چه میزان است؟
با سفر وزیر امور خارجه کشورمان  به مسکو و شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای حاشیه خزر، بار دیگر بحث رژیم حقوقی دریای خزر بر سر زبان‌ها افتاد‌. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل کشورهای جدید در منطقة ساحلی دریای خزر، تعریف رژیم حقوقی این دریا از بحث‌انگیزترین مسائل بین کشورهای ساحلی بوده است.

به گزارش «تابناک»، با فروپاشی شوروی و ظهور کشورهای جدید در منطقه ساحلی دریای خزر، تعریف جدیدی از رژیم حقوقی دریای خزر همواره مورد چالش کشورهای ساحلی بوده ‌که البته ورود شرکت‌های غربی جهت سرمایه‌گذاری در بخش منابع انرژی، این معما را پیچیده‌تر ساخته است.

جمهوری اسلامی ایران در آغاز طرح تشکیل سازمان همکاری دریای خزر را مطرح نمود که بر پایه آن هر گونه استفاده از دریا و بهره‌برداری از منابع انرژی آن، مستلزم همکاری و هماهنگی همه کشورهای ساحلی است و بر مبنای همین رویکرد نیز همواره از رژیم حاکمیت مشاع دولت‌های ساحلی طرفداری کرده است.

قزاقستان از ابتدا دریای خزر را ‌‌دریایی بسته تلقی کرده که می‌باید حقوق بین‌الملل دریا‌ها و به ویژه مقررات معاهده ۱۹۸۲ مونته‌گوبی دربارة حقوق دریا‌ها بر آن حاکم شود. تلقی آذربایجان از دریای خزر به عنوان دریاچه‌ای مرزی است که باید قواعد و مقررات حاکم بر دریاچه‌های مرزی بر آن حاکم باشد. ترکمنستان نیز عمدتاً از رژیم حاکمیت مشاع دولت‌ها به همراه پیش‌بینی مناطق صلاحیت سرزمینی دولت‌ها حمایت کرده است.

روسیه نیز از آغاز فروپاشی شوروی تا سال ۲۰۰۰ طرفدار رژیم حاکمیت مشاع دولت‌ها بود که به نظر می‌رسد از سال ۲۰۰۰ به بعد دیدگاه این کشور به سمت دیدگاه‌های آذربایجان و قزاقستان متمایل شده است. این اختلاف نظر‌ها و تغییر مواضع و دیدگاه‌های کشورهای مختلف ساحلی در مقاطع زمانی متفاوت مشکل را دو چندان کرده و چشم‌انداز دستیابی به هر گونة توافقی در این زمینه را تیره و تار ساخته است.

در همین راستا «تابناک»، در گفت‌و‌گو با دکتر یوسف مولایی کار‌شناس حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه ابعاد حقوقی رژیم دریای خزر را ‌بررسی کرده است.

* آقای دکتر مدل تصمیم‌گیری و حقوقی در ارتباط با رژیم دریای خزر چگونه است؟


از چند سال پیش که موضوع دریای خزر مطرح شده، این امر مهم بوده ‌که کشورهای حاشیه خزر چگونه می‌خواهند در مورد این دریا تصمیم‌گیری کنند. در ارتباط با رژیم دریای خزر، مدل تصمیم‌گیری بسیار مهم است. در واقع خروجی حقوقی دریای خزر از مدل تصمیم‌گیری خارج می‌شود.

پس از فروپاشی شوروی یک دولت به چهار دولت تبدیل شده ‌و هر کدام از این‌ها حق رأی مستقل دارند. وقتی که پنج کشور برای تصمیم‌گیری می‌نشیند مثل این است که توان رأی همسایه شمالی ایران یعنی روسیه چهار برابر شده ‌و قدرت تصمیم‌گیری ایران به یک چهارم تنزل پیدا کرده است. این موضوع موازنه را برای اینکه تصمیم عادلانه و منصفانه در مورد دریای خزر ‌را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

* الان مکانیسم تصمیم‌گیری در مورد دریای خزر چگونه است؟


در اجلاس مختلف همیشه گفته شده ‌که تصمیمات به اتفاق آرا باشد. این در حالی است که تصمیم‌گیری به اتفاق آرا هرگز رعایت نشده است. چون از سال ۱۹۹۸شمال دریای خزر بین قزاقستان و روسیه تقسیم شده ‌و از سال ۲۰۰۰ به این صورت رسمیت پیدا کرد.

در مورد این تقسیم نیز اعتراضی صورت نگرفت و البته اعتراض ایران نیز جدی گرفته نشد. آذربایجان و ترکمنستان نیز به نوعی این مسأله را پذیرفتند. بعد از این اتفاق قضیه بحث حقوقی و رژیم حقوقی دریای خزر به وضعیت بسیار پیچیده تبدیل و به ضرر ایران در مسیر انحرافی حرکت کرد.

 وقتی که شمال دریای خزر آن هم حدود ۵۰ درصد تکلیفش روشن شده باشد. چیزی که می‌ماند بین سه کشور ایران، ترکمنستان و اذربایجان است. این‌ها همیشه محل منازعه و اختلاف است.

* چرا کشور‌ها دیگر به این تقسیم‌بندی در آن دوران اعتراض نکردند؟


سه کشور دیگر با توجه به آن سابقه‌ای که در تقسیمات اداری اتحاد جماهیر شوروی با همدیگر داشتند، تا حدی کنار آمدند و مرزهایی نیز برای خودشان مشخص کردن و مورد قبول آن‌ها قرار گرفت. همه این‌ها به ضرر ایران پیش رفت.

* با توجه به روابط خوب ایران و روسیه، این کشور از حق ایران در این دریا حمایت نمی‌کند؟


روسیه در اوایل فروپاشی تا سال ۹۵ در اعتراض کردن به حرکت آذری‌ها و بقیه کشور‌ها با ایران همراه و همصدا بوده است. حتی دو کشور توانستند حدود بیست سند مشترک علیه انحراف از رژیم حقوقی دریای خزر که به ضرر ایران بود؛ به ثبت برسانند. ولی از سال ۱۹۹۸ روس‌ها حساب خودشان را از ایران کاملا جدا کردند و به ضرر ایران به توافق رسیدند.

* پنج کشور جزء کشورهای ساحلی دریای خزر هستند. موضع آن‌ها در ارتباط با رژیم حقوقی دریای خزر چه تفاوتی با موضع ایران دارد؟


اولا در این بحث چون پنج کشور وجود دارند، پنج موضع وجود ندارد. آذربایجان بحث‌هایی داشتند و می‌گفتند موافقت‌نامه ۱۹۲۱ و ۱۹۴۱را نمی‌پذیرند. این‌ها دوره‌اش گذشته است. از سال ۲۰۰۰ که بستر شمال دریای خزر دریای بین قزاق‌ها و روس‌ها تقسیم شد، بعد از آن مرزهای مشترک بین روسیه و آذربایجان و از طرف دیگر ترکمنستان و قزاقستان که اعتراض جدی نداشتند، شکل گرفت. این چهار کشور این رویه‌ها را پذیرفته‌اند.

البته اختلافات جزئی بین مناطق ترکمنستان و آذربایجان وجود دارد ولی خیلی جدی نیست. چهار کشور به نوعی به موضع مشترک رسیده‌اند. این چهار کشور با هم تصمیم می‌گیرند و حضور ایران نیز موثر نیست، چون آن‌ها چهارتایی مدل تصمیم‌گیری را به ضرر ایران تغییر داده‌اند.

* ایران در تقسیم دریای خزر اصل انصاف را مطرح می‌کند. این اصل به چه معناست؟


ایران می‌گوید در تقسیم بندی باید بر اساس اصل انصاف عمل شود. اصل انصاف بحثی است در دیوان بین‌المللی دادگستری که در بعضی آرا‌ که برای تحدید حدود مخصوصا برای دریای شمال اعمال می‌شود. با اعمال اصل انصاف سهم ایران از ۱۳ الی ۱۴ درصد که اعمال شده است بیشتر می‌شود. بر اساس بحث‌های فنی و مهندسی ایران بعید می‌دانم که حتی با بحث انصاف سهم ایران به 20 درصد برسد.

* یعنی اصل انصاف نیز ایران را به حق خود نمی‌رساند؟


ایران به عنوان یک کشوری که به لحاظ تاریخی همیشه در کنار دریای خزر حضور داشته است می‌تواند از منابعی که در دریای خزر وجود دارد، سهمی داشته باشد. این سهم باید بر اساس توجه به جمعیت، قدمت تاریخی، طول سواحل ایران که البته این هنوز شفاف نشده است شکل بگیرد. بحث از «اصل انصاف» که در دیوان بین‌المللی دادگستری جریان دارد تنها می‌تواند چند درصدی سهم ما را بالا و پایین کند، در حالی که موضوع در این دریا فقط سهم و خط کشی نیست بلکه باید به حق حاکمیت ایران توجه شود.

* با توجه به سهم ایران بهره‌برداری از منابع دریای خزر به ضرر ایران است. نظر شما چیست؟


عده‌ای می‌گویند که جغرافیا به ضرر ایران سرنوشت سهم ایران را رقم زده است. اتفاقا من نظرم این است که جغرافیا نامهربان نیست، این تاریخ است که بیشتر برای ایران مشکل ایجاد کرده است. مثلا جنگ‌های بین ایران و روس‌ها و موافقت‌نامه‌هایی که خیلی چیز‌ها را تغیر داد. اگر بدون در نظر گرفتن این شرایط تاریخی فقط مسأله تقسیم دریا را در چهارچوب آنچه در دنیا در مورد دریا‌ها معمول است، سهم ایران کاهش می‌یابد.

سهم ایران با توجه به اینکه سواحل ما طولش بزرگ نیست و وضعیت سواحل مقعر سهم کشور ما کم می‌شود. بله در جغرافیا مشکلاتی وجود دارد. ولی به هرحال مدل‌هایی دیگری برای انتخاب خط مبدا نیز وجود دارد و اگر این مدل‌ها انتخاب شود سهم ایران بیشتر می‌شود. در بحث سهم ایران نباید فقط به جغرافیا بسنده کنیم بلکه باید به ملاحظات تاریخی نیز استناد کنیم.

* در همین مورد کشورهای حوزه دریای خزر به «اصل ریبوس» اشاره می‌کنند؟ نظر شما چیست؟


اصل ریبوس مربوط به تغییرات بنیادی است. این اصل برای مرزهای ما قابل ادعا نیست. تفسیر آن‌ها نادرست ‌است. این اصل در این موضوع معنایی ندارد. تغییر بنیادی در مرزهای ایران صورت نگرفته است. شوروی فروپاشیده ‌و سرزمینشان به چهار بخش تقسیم شده است. تغییر بنیادی به این معناست که مثلا نصف دریای خزر خشک شده باشد. تغییرات در کشور همسایه ما که تغییر بنیادی نیست.

متن کامل گفت‌‌و‌گو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۰۲
به حرکت آذری ها....اخبار را گونه ای بنویسید که به منابع ملی خدشه وارد نشود باگفتن اذری هامثل این است که اذری های وطنی را هم خطاب قرار داده اید بنویسید کشور اذربایجان
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
بنویسید جمهوری آذربایجان
مشهد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
راست ميگه حق با ايشونه.
قربون هرچي آذري زبان نازنين ايرانيه
همه ما ايرانيم
در زمان حکومت استبدادی شاهنشاهی بی دین سهم ایران از این طلای آبی چقدر بوده است؟
پاسخ ها
مملی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
زمان ان بی دین 50% واز زمانی که ما دوستی با روسیه را انتخاب کردیم 13%روسیه بارها نامرد تر وفرصت طلبتر از امریکاست
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
مرگ بر روسیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
همین 15درصد. ماهیگیران ایرانی از خط آستار- گمیشان حق رفتن به آن طرف تر را نداشتند.
دولت به هیچ وجه نباید از 50 درصد سهم کوتاه بیاید.
پاسخ ها
جاوید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
نه تو رو خدا بیا بگیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
آخه یک چیزی بگید که دیگران بتونند بدهند و خجالت نکشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
داره میگه ایران رو تو مذاکرات بحساب نمیارن اونوقت تو 50 در صد میخوای؟
اگه بعد آن عهد نامه و ۱۰۰سال دولتمردان به فکر بازپسگیری بودن نه استقلال دادن، الان خیلی خیلی سهم داشتیم از دریای خزر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
کدوم 100 سال یکبار برو عهد نامه را بخون بعد بیا نظر بده اصلا از اول صد سالی در کار نبوده اما کلمه تا ابد بوده.
زیر 50 درصد خیانت است.
قابل توجه امثال حسینیان و رسایی، کشور رو بردن و خوردن و آقایون اندر خم کاخ سعد آبادن.وای بر ما که دو وکیل الدوله دولت قبل برای دستمال پایداری کشور رو به آتش می کشن
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
ناشناس 2153 یا شما اصلا مصاحبه رو واقعیتها رو نخوندین و یا ... سال 2000 مصادف با کدوم دولت بود ؟ چرا فکر نمیکنید و در پی خراب کردن دولت قبلید ؟؟؟ خجالت
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
یه بار محض رضای خدا بخون مصاحبه رو . در ضمن اونایی کشور رو به اتش کشیدند که با یک توافق نام تو 4 5 ماه پیش مملکت رو مستعمره آمریکا کردند . شما ملت هنوز خوابید
به بیان واضح ایران بعد از حدود صد و بیست سال دوباره بخشی از خاکشو از دست داد-
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
بخشی از آبشو از دست داد
زمان شاه سهم ایران50%بود
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
هم زمان شاه شما بحرین رو دادن رفت
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
آن زمان طبق سوابق با همه پرسی بحرین واگذار شد اول بخوان بعد حرف بزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
آخه جو زده ها! مشاع کجا به معنای 50-50 است. مشاع می تواند از 1 تا 99 درصد باشد.
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
بحرین را دادیم ولی جزایر را گرفتیم، شاه امضاداده
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
جناب محمد
همه پرسی از چه کسی صورت گرفت؟ از سران قبیله ای که به پادشاهی رسیدند یا از مردم؟ آیا بقیه مردم کشور با جدایی بحرین موافق بودند یا مخالف.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
همه پرسي چيه آقا؟ مگه هرجا كه خواستار استقلال شد بايد همه پرسي برگزار بشه؟ كشورهاي غربي كه ادعاي منطق رو دارن چند نمونه از استقلال طلبي رو توي كشورهاشون دارن؟ آيا اونا حاضرن همه پرسي برگزار بشه؟
شاه ملعون فقط ادعاي ملي گرايي داشت. كدوم ملي گرا و وطن پرستي هست كه خاكشو دو دستي ببخشه؟ اگه الان بحرين مال ما بود قدرت ايران در خليج فارس بسيار بيشتر از الان بود
خدا لعنت كنه شاه وابسته رو و هركي رو كه بخواد درباره خاك وطنش با ديگران مذاكره كنه
اگر از ما بپرسید که 50% . چون قبلا این دریا بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی 50 ،50 تقسیم شده بود . این انها هستند که تقسیم شده اند و نه ما ! پس اها باید 50% سهم خود را با هم تقسیم کنند .
حال اگر هم خیلی بخواهیم مثلا منطقی برخورد کنیم و این داستانها :
ما سه تا استان همجوار با در یا داریم که در این صورت انها چهار کشور و ما 3 تا استان که جمعا میشه 7 تا یعنی سهم ما حداقل میشه 42% ...... حال خود دانید این نظر من ایرانیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
تو زمان تزاری که اصلا کل خزر مال روسها بود تو دوره شوروی هم ایران حق عبور از مرز نورعلی که مقابل استاراست رو نداشت پس به زور شکم حرف نزن
ناشناس
| United States |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
13:18
مشخص کن کدوم طرفی ؟ به پرچم ایران بالای نظرت نگاه کنم ؟ یا به نظر ضد ملی شما ؟ حالا خیلی ناراحتی؟ میخواهی کلا بدیم بره خیالت راحت بشه ؟!
اخه ادم حسابی اگر کلا مال اونا بوده میشه توضیح بدی ما این همه بندر و شهر ساحلی چطوری در کنار دریای کاسپین داشتیم ؟ یا چرا اسمش الان فارسیه و نه روسی ؟ !!! یه کلمه شکمی یاد گرفتی خواستی حتما یه جا ازش استفاده کنی ؟!!!
همسایه ما چند تکه شده، کشور ما که خدای نکرده تجزیه نشده! هر سهمی کمتر از 50% برای ایران، تضعیع حق مسلم ایران هست و لا غیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
نه آقا اونی که حق مسلم ماست انرژی هسته ایه
ایران اصل انصاف را رعایت می کند و روسیه اصل بی انصافی . بخدا روسیه شریک خوبی برای کمک به ایران نبوده و نیست . تاریخ گواه خوبی براین مدعاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
روسیه شریک خوبی برای ایران وایرانی نیست ولی برای بعضیها شریک خوب و خیلی هم سود اوری هست
مگه سهمی هم داریم؟ هرچی هست بقیه میبرن، بازم به غیرت صیادان شمالی که لااقل فصل صید پاچه ها را بالا میزنن!!! چند قدم وارد آب میشن و توری پهن میکنن و چند تا ماهی میگیرن گرچه این حجم صید شکل خودشون و خانواده های خودشون را هم سیر نمیکنه چه برسه به اینکه چیزی به بقیه ایران برسه ...
قبلا 13 درصد الان فکر میکنم 8 درصد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
ما که شنیدیم ایران به 7% راضیه اونا نه !!!!!
به نظر می رسد که یا ایشان همه حقایق مربوط به این دریا را بیان نکرده اند یا شما این مطالب را سانسور می کنید. ایران با شوروی و پیش از آن با روسیه تزاری قرارداد دارد و بر اساس آخرین توافقات سهم هر کشور 50% بوده است. این که آذربایجان بگوید دوره این توافقات گذشته و ما هم چیزی نگوییم و قوانین بین المللی را ملاک عمل قرار ندهیم که نمی شود.
موضوع دیگر نام این دریا است خواهش می کنم برای حفظ مافع ایران در این دریا یا از نام بین المللی این دریا (دریای کاسپین) استفاده کنید که یا نام دریای مازندران را به کار ببرید. اکیدا از کاربرد نام خزر برای این دریا خودداری کنید. این کار مانند این است که ما خلیج همیشه فارس را خلیج عربی صدا بزنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
به نقشه نگاه کن اگه مازندران را به جز یه نقطه نوک خودکار تو خزر دیدی انوقت ادعای دریای مازندران کن دورتا دور خزر را اقوام ترک تشکیل داده ان حتی تو روسیه هم همه شهرهای ساحلی ترکن که بزرگترینشان ماخاچ قالاست
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
اسم این دریا کاسپین هست و باقی خواهد ماند. کاسپین اسم دو قوم قدیمی کاسی و پین هست که در طبرستان قدیم زندگی میکردند.
سعید
| United States |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
همه دنیا به این دریا کاسپین میگویند
واقعا باید تاسف خورد
در صورتیکه قضیه تقسیم کشورها برعکس بود یعنی ایران 2 کشور و شوروی یک کشور بود آیا شوروی حاضر به تقسیم به 3 شدن دریای مازنداران بود باید محکم بود
پاسخ ها
ايرج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
درياي مازندارن نه درياي خزر ، جعل نكنيد
ناشناس
| United States |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
هیچ کدام ! دریای کاسپین صحیحه ... (قزوین معرب شده کاسپین )
اگر بجای اینکه مساله هسته ای رو به غرور ملی پیوند دهیم, حفظ منافع خود در دریای خزر را حق مسلم خود میدانستیم, الان همان 50 در صد از سهم دریا در اختیار ما بود و لازم به هیچ نشستی نبود. افسوس...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
حرف حساب!!!!!!!!!
اردشیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
دوست عزیز بر مبنای حقوق بین الملل و تقسیم دریا ها مصوب شورای ملل ما حداکثر بیست درصد نصیب خواهیم برد اصول تقسیم دریایی و اصول پایبندی به قراداد ها با تقسیم دولتها تغییر میکنند حقوقی صحبت کنید نه از روی شکم
وضعیت دسترسی عراق در خلیج فارس هم از نظر جغرافیائی اینگونه است . آیا می شود گفت خیر از نظر تاریخی است. اگر سواحل ما محدب بود حاضر بودیم مقداری از سهم ساحل خود را مثلا به ترکمنستان بدهیم.
اگر کشور آذربایجان توافق 1921 و 1941 را به دلیل قدیمی شدن نمی پذیرد پس ایران هم عهدنامه گلستان را می تواند نپذیرد .
در بهترین حالت سهم ایران از دریای خزر بین 16 تا 19 درصد است
کلا انگار یه ترکمنچای دیگه به دست با کفایت مسئولین عزیز میخواد ثبت بشه تا بی عرضگی خودشون رو بیش از پیش به ملت بینوا ثابت کنند!!!
تاریخ نشون میده که بزرگترین و خطرناک ترین دشمن این سرزمین روس ها هستند
تازه متوجه شديد كه روس ها هيچ زمان دوست ايران نبودن . هر جا جلو ضرر را بگيريد سود است . ان ها فقط نفت و منابع ايران را مى خواهند و چون هم مرز با ما هستن خطر بيشترى براى كشورمان دارند . البته تمام كشور ها نظر به منابع كشورمان دارند ما بايد توجه داشته باشيم كه به دام دسيسة هاى كشور ها نيافتيم كه منابع كشورمان را به عناوين مختلف ببرن . اگر يك امتياز مى دهيم بايد برابرش يك امتياز بگيريم ان هم به نفع كشور نه فرد .
تاريخ انقضاي قرارداد تركمنچاي و گلستان كي تموم ميشه؟
روسيه چند قسمت شده پس بايد سهم قديمي خودش كه ٥٠ درصد بود تقسيم بشه چه ارتباطي به سهم ايران داره؟
حالا حي سنگ اين كشور رو به سينه بزنين و پول بيزبون مردم را به حلقومشون بريزين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
ایران هیچوقت سهمش 50 درصد نبوده همانقدر بوده که الانه. تو هیچ جا نوشته نشده سهم ایران 50 و سهم روسها 50. هیچ وقت ایرانیان قادر نبودن که از مرز استارا بالاتر برن اینو از هر که میخوای بپرس. روسها هم همینو میگن. به ایران می گن قبلا مگه میتونستین از مرز خودتون بالاتر بیاین پس این 20 درصدو از کجا اوردین. جالبه همه کشورها با هم به توافق رسیده ان طبق معمول ایرانیا زیاده خواهی می کنن روسها به 18 درصد راضی شدن ایرانیا میگن 50 درصد. مسئله اینا ایران زمان شوروی جرات همچین ادعایی نداشت ولی الان اذربایجان و ترکمنستان و ضعیف حساب میکنه ولی این اشتباه بسیار مهلکی است
فقط مرگ بر امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
به ما چه ربطی داره ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
راست ميگي به توچه ربطي داره كه با پرچم آمريكا مياي درباره مسايل مربوط به ايران نظر ميدي؟ واقعا به تو چه ؟؟؟
زنده باد روسیه؟؟!!!!!!
خیلی دوست دارم مسئولین ما یه خورده غیرت نشون بدن و از قدرت روسیه و ... نترسن و جلوشون وایستن. آخه با این کار همه دارن واسه ما شاخ میشن!!!!!!! ای بابا.
تا قبل از فروپاشی نصف این دریا سهم ما بود.چرا مسیولان نمیتونند این مساله رو لحاظ کنند و از موضع قدرت در مذاکرات بهره ببرند.پس این اقتدار ملی چی شد؟؟
روسيه يا شوروي هميشه به ايران خيانت کرده و کشورمان را تصرف کرده اند و اين در حاليست که ما با آمريکا دشمنيم اين است نعل وارونه زدن.
چوب بی عرضگی انها را که ما نباید بخوریم
ما باید همان قرار دادی که با شوروی داشتیم را اعمال کنیم و انها سهم شوروی را تقسیم کنند
اگر آن قرار داد اعتبار ندارد پس قرار داد گلستان و ترکمنچای هم اعتبار ندارد
چقدر ما در قبال روسها ذلیلانه عمل مل کنیم دلیلش را هم می توانید از اینجا بخوانید
http://rastrahe.blogfa.com
پس یعنی هیچی. حالا هی پاچه خواری پوتینو کنید
ها هیچ حقی در دریای خزر نداریم همشونو اقایون دادند به روسیه که شورای امنیت رای بده
مرگ بر اسرائیل
پس از ما نپرسیدید !
ای ایران ای سر زمین پرگهر
دشمنان از همه طرف فشار آورده اند
از مسولان خواهش میکنم نزاع و ریاست پرستی را بذارید کنارید و به فکر جان و زندگی مردم مظلوم و اب و خاک این کشور باشید.
همچین حرف می زننین که انگار این کاره الان داره اتفاق می افته! نه عزیزان طی این 10-15 سال تدریجی سهممون شده مثلاً 13%.
آقا اگه همسايه مرد که ارث ورثه را ما نيايد بديم. سهم شوروي سابق يايد بين کشورهاي مستقل شده تقسيم بشه.سهم ما چرا کم شد؟
بنطرم افرادی که سیاست خارجی مارا بعد از سال 1990 رفم زده اند نه تاریخ بلد بودند ونه جغرافی ، وحتی اندکی بصیرت و آینده نگری نداشتند.زیرا روسیه همیشه دشمن دایمی ما بوده وضربات سنگین وجبران ناپذیری بما زده واگر در مواقعی روی خوش نشان داده به خاطر منافع خودش بوده در ضمن کشورهای عربی هم مثل روسیه اند البته با تفاوتهای اندکی ف چون آنه هم همیشه دشمنان آشکار وپنهان ما هستند . بهتر کشور ما بفکر دوستان بهتر ی باشد
روسها كه هميشه به ايران خيانت مي كنند ولي مسئولان ما متوجه نيستنند
امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند..چون روسها به اندازه کافی میکنند
مرگ بر آمریکا رو که هنوز داریم مرگ بر شوروی رو هم که داشتیم اروپا و انگلیس هم که وضعیتشون معلومه اخیرن هر چه تف داشتیم سر پارلمان اروپا انداختیم عراب هو که ملخ خوارند و ترکها هم که خیلی خیلی بد هستند ادعای اداره جهان هم داریم تو کامنت هام هم که چشمامون بستیم به شرق و غرب وشمال و جنوب هم اهانت میکنیم حالا پیدا کنیم پرتقال فروش خوب کیه
روسیه هیچ وقت حق ایران را پایمال نمیکند چون خودش به بهترین نحو ممکن سالهای سال ایران را به چنگ اورده و ...... مصرف میکند
ما باید همان قرار دادی که با شوروی داشتیم را اعمال کنیم و انها سهم شوروی را تقسیم کنند
اگر آن قرار داد اعتبار ندارد پس قرار داد گلستان و ترکمنچای هم اعتبار ندارد
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
ما توسیاست داخلی هم موفق نبودیم چه برسه به شعور در سیاست خارجی
هین روسهای متجاوز هیچوقت همسایه خوبی برای ما نبودندرطول تاریخ نیمی از خاک ما را جدا کردندودرطول تاریخ همیشه به همراه انگلستان به کشور ما ضربه زده وان رااشغال نمودند حالا نوبت دریای مازندران است ایا دیگر غیرتی برای ما مانده
در قضیه مهم و حقوقی دریای خزر نباید با احساسات برخورد کرد.در قرارداد ایران و شوروی سابق هم از لفظ" مشترک" استفاده شده بود، نه سهم 50 درصدی ایران. نگاهی ساده به جغرافیای این دریا یا دریاچه مشخص می کند که روسیه که در سه طرف این دریا قرارداشت، هیچگاه سهم 50 درصدی برای ایران قایل نبود. لذا با هوشیاری و بطور منطقی با موضوع برخورد کنیم و منافع ملی ایران را در نظر بگیریم. شاید روش آبهای مجاور ساحل اختصاصی و بقیه قسمت ها مشترک که به روش "کندومینیوم"مشهور است، مناسب تر باشد و از تقسیم دریا و سهم خواهی چشم پوشی کنیم؛ البته اگر ب
گیر همسایه ی بد نیو فتی / ان هم از نوع حریصش
هركس درهرمقام ومنصبي درنظام اسلامي كه حاصل خون هزاران شهيد ميباشديك وجب حتي يك ميلي متر از ازملك ايران بگذردبه ايران واسلام خيانت كرده است 50درصدخزرمربوط به ايران است وبس والسلام
روس ها در این دهه بخصوص در تحریم , میلیاردها دلار از ایران چابیدن . بخصوص نیروگاه هسته ایی بوشهر , البته در این بخور بخور , چین متقب هم بی نصیب نبوده است.
انوقتی که ایران ژاندارم منطقه بود سهم ایران در خزر 50% بود حالا که قدرت جهانی شده سهم ایران در خزر 13% چرا مسئولین بی غیرتی میکنند و از اب خاک کشورمان دفاع نمیکنند ایا این وطن فروشی نیست؟
روسيه فروپاشي شد و كشورهاي تازه استقلال يافته شكل گرفتند به ايران چه ربطي داشت كه از سهم درياي خود بگذرد. ايا اين يك باج بود كه براي حفظ روابط با شوروي مورد قبول واقع شد؟
اینکه سهم کشور ما یک کلام 50 درصد حرفی نیست. ولی صحبت سر اینه ما از همین 13 درصدغیر قابل قبول تو این چند سال چقدر استفاده کردیم؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
چه ربطي داره؟؟؟ مگه از كوير كه استفاده نميكني بايد بدي دست ديگران؟؟؟
حاج محمود در دوره رياست جمهوري روي 13در صد توافق كرد وايران هم امضائ كرد رفت ديگه جوش نزنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
غلط کرد.
این روسها نه تنها اس 300 به ما ندادند بلکه حق ما را هم در دریای خزر دارند پایمال می کنند. اگر رهبر اجازه بدهد با آمریکایی ها دوست می شویم و بعد حق مان را از روسها می گیریم.
حتی یک وجب از خاک کشور را از دست نداده ایم
مشکل کشورمااین است همه دنیاراباخودمان دشمن کردیم چون انقلاب مان رامثلا صادرکردیم همه کشورهاعلیه ماهستندماتوی دنیادوستی نداریم روسیه ازشمال عربهاازجنوب چشم به خاک واب مادارندماهم چون سیاست بلدنبودیم مثلاخواستیم عد ای امریکارادربیاوریم مشکلات زیادی برای کشورمان ایجادکردیم بازهم مسولین مقل چسب دوقلوچسبیدندبه روسیه منافق
خوشحالم که ازشهرساحلی خشکبیجارم-اماهروقت که دریارونگاه میکنم افسوس میخورم که کشورمان اون قدرت رونداره که سهم کامل خودراازاین دریا داشته باشه/رشته ام سیاسته/اگه به جایی رسیدم که بگذارن درمورداین موضوع چیزی بگم بطورحتم ازِِمواضع ایران درباره دریای خزردفاع خواهم کرد/دوباره میسازمت وطن---اگرچه باخشت جان خویش.........هادی عزیزپور
با دزد جماعت مگر میشود سلام علیک کرد هین روسیه که زمانهای دیر جه نکرده وادامه نیز دارد. متاسفانه... باید50درصدی حقمان رعایت شود حتی با زور چون حقمان است.
من بخصوص از دوستانی که مزدبگیر یا بدون مزد وظیفه حضور در سایتها و جوابگویی ‌و بعضا ماله کشی رو قبول فرموده اند تعجب میکنم گیرم در بسیاری مسایل اجتماعی و حقوق بشری و غیره آنچنان که لازم بوده سعی در رفع و رجوع داشته باشید در این اختلاف حقوقی با این همسایگان زورگوی حریص چرا سنگ روسیه جانتان را به سینه میزنید و با هزار و یک دلیل حقوقی و تاریخی ثابت میکنید حق با پوتین جان است و ملت ایران هیچ حقی ندارند و بهتر است به لطف ۱۳٪ پوتین جان قناعت کنند نه اینکه لطف کردند و وقتی ایران تشریف آوردند دو ساعتی تحمل کردند بمانند خاک پایشان طوطیای چشمتان ، دیگر صحبت اضافه از نیروگاهی که ده برابر پول گرفته اند و بعد از ۱۵ سال هنوز یک لامپ صد از آن روشن نشده و پول موشکهایی که گرفتند و نه تحویل دادند و با یک تشر اگه ایران ادعایی در مورد خسارت بکند به روابطش آسیب میرسد مسئله تمام شد نباشد هرچه هست اصرار بیجای ماست بر یک سیاست غلط که دوستان طبیعی ما دشمن حساب بیاوریم و دشمنان طبیعی را شریک مال نمونه اش همین روس ها و عربها
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
امان از آدمهای روسیه
اگر امریکا با ما بود 50 درصد را میگرفتیم همان طور که اذربایجان را از روسیه گرفتبیم اما افسوس که ما هیچ گاه از تاریخ درس نگرفتیم
ايران و شوروي 2 کشور صاحب درياي کاسپين بودن...حالا شوروي چند تکه شده که نبايد از سهم ايران به کشور هاي جديد برسه!!!بايد سهم شوروي تقسيم ميشد
روس ها خدعه کردند :-) آنها ماموران خدعه بودند پروردگارا
هیچ دولتی حق ندارد50درصدسهم کوتاه بیاید.قبل انقلاب سهم ایران در خزر 50% بودحال که کشورما خودقدرت جهانی میداندسهم ایران در خزر 13% شده،چرابی غیرتی برکشورحاکم شده وازآب خاک کشورمان دفاع نمیکننداین وطن فروشی.ایران هیچوقت سهمش50 درصدنیست.خداروسها لعنت کندمارا بی چاره کرد.تمام منطقه کشورها باهم به توافق رسیده ان طبق معمول ایرانیان بازنده شدند.روسهازمان شوروی جرات ادعایی نداشت ولی الان آذربایجان و ترکمنستان ادعادارند،روسها كه هميشه به ايران خيانت کرداند.دریای کاسپین گیلان صحیح است نه خزر
من که میگم ایران هم به استانهای همجوار خزر استقلال بده بشن کشور گلستان- گیلانستان - مازندرانستان وتبریزستان اونوقت ماهم سهم بیشتری میبریم ها ههههههه
اینو گفتم که حال شما جماعت نادانی که میگید حق ایران قبلا 50 نیوده جا بیاد
اسم این دریا باید کاسپین باشد کاسپین از اقوام ایرانی است و خزر از اقوام روسی
اگر سهم ایران 13 درصده پس چرا در کتابهای درسی که 60 ساله منتشر میشه سهم ایران 50 درصذه و شوروی هرگز اعتراضی به نقشه ها نکرده بنابراین مسیولین باید یا بی غیرتی را بپذیرند و نقشه ها را اصلاح کنند و یا برای 50 درصد حقشون کوتاه نیایند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار