بازدید 16067
ادعای طنزآمیز مخالفان توافق ژنو؛

ایران مشغول ساخت کارخانه نابودی ذخایر هسته‌ای خود بود‌؟!

انتشار اطلاعات اشتباه در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و برخی رسانه‌ها، برای توجیه مواضع خود اخباری را منتشر می‌کنند که‌ گاه به شکل جالبی طنزآمیز است. تحلیلگران ناشناخته این رسانه‌ها، بدون شناخت ابعاد گوناگون توافق هسته‌ای ژنو و کارکرد تأسیسات در حال ساخت و یا تکمیل شده ایران، راه افتادن یکی از تأسیسات مهم هسته‌ای ایران را از بین بردن ذخایر هسته‌ای ایران جا زده‌اند.
کد خبر: ۳۹۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸ 19 April 2014
ایران مشغول ساخت کارخانه نابودی ذخایر هسته‌ای خود بود!
انتشار اطلاعات اشتباه در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و بعضی رسانه‌ها، برای توجیه مواضع خود، اخباری‌ منتشر می‌کنند که گاه به شکل جالبی طنزآمیز است.

به گزارش «تابناک»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از گزارش‌های فصلی خود در ۲۸ اوت ۲۰۱۳ (اوایل شهریور سال گذشته) اعلام کرد، ایران بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت که از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق در‌آورد، مشغول ساخت تأسیسات تبدیل اورانیوم غنی‌شده تا سطح 5 درصد به پودر اکسید اورانیوم است. پودر اکسید اورانیوم غنی‌شده به صفحات سوخت مورد استفاده در تأسیسات اتمی تبدیل می‌شود.

البته آژانس در گزارش‌های خود این را پذیرفته بود که این تأسیسات ایران نیز تحت پادمان‌های آژانس قرار دارد.

در پاراگراف ۴۵ گزارش اوت ۲۰۱۳ آژانس آمده ‌که ایران در نامه‌ای به تاریخ هفدهم جولای ۲۰۱۳، وجود چنین تأسیساتی را به آژانس اطلاع داده و هدف از ساخت آن را تبدیل اورانیوم غنی‌شده به پودر اکسید اورانیوم اعلام کرده است.

ایران در نامه‌ای که در اوت ۲۰۱۳ به آژانس فرستاده، پرسش‌نامه طراحی تفصیلی این تأسیسات را به آژانس ارائه کرده است. در جریان یکی از بازرسی‌های دوره‌ای از تأسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان در هجدهم اوت، روشن شد که بهره‌برداری از این تأسیسات که آژانس و ایران، آن را تأسیسات پودر اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP) می‌نامند، تا پایان سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز خواهد شد.

کار تکمیل این تأسیسات در موعد مقرر پایان نیافت و در جریان توافق موقت هسته‌ای در ژنو، ایران موافقت کرد که «آن بخش از اورانیوم غنی‌شده خود را که پس از اجرایی شدن توافق تولید می‌کند» پس از ‌راه‌اندازی کارخانه EUPP به اکسید تبدیل کند. این امر بدان معناست که اورانیوم غنی‌شده ایران یک گام دیگر به قابل استفاده شدن در نیروگاه‌های اتمی نزدیک می‌شود؛ افزون بر اینکه نگرانی از استفاده تسلیحاتی از آن کاهش می‌یابد.

پس از چند ماه دیرکرد در به راه افتادن این کارخانه، آژانس در یکی از گزارش‌های خود در‌باره روند اجرایی شدن توافق ژنو اعلام کرد که ایران در نامه‌ای به آژانس، چند روز مانده به نوروز امسال اطلاع داده ‌که بهره‌برداری نرمال از این تأسیسات را در نهم آوریل برابر با بیستم فروردین ماه با استفاده از «اورانیوم طبیعی» آغاز می‌کند.

در حالی که کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید دارد ‌هنوز هیچ یک از ذخایر ۲۰ درصدی ایران (بر اساس توافق ژنو نیمی از ذخایر ۲۰ درصد ایران که حدود ۲۰۰ کیلوگرم بوده است باید به اکسید اورانیوم تبدیل شود) و ذخایر جدید اورانیوم ۵ درصد که از سی‌ام دی ماه تولید شده، در فرآیند اکسید کردن قرار نگرفته است، یکی از رسانه‌هایی که در همه ماه‌های گذشته مشغول انتشار اطلاعات مغشوش در‌باره مسأله هسته‌ای ایران بوده، این بار هم مدعی شده ‌که ایران، تبدیل اورانیوم غنی شده به اکسید را آغاز کرده ‌و هم این کار را معادل نابود کردن ذخایر هسته‌ای ایران دانسته است.

نکته جالب اینکه تحلیلگران ناشناخته این سایت بدون شناخت ابعاد گوناگون توافق هسته‌ای ژنو و کارکرد تأسیسات در حال ساخت و یا تکمیل شده ایران، راه افتادن یکی از تأسیسات مهم هسته‌ای ایران را از بین بردن ذخایر هسته‌ای ایران جا زده‌اند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۱
ممنون تابناک که این موضوع اکسید شدن را کامل توضیح دادید. متاسفانه خیلی از نادانان و بد خواهان از این موضوع سوء استفاده می کنند. اورانیوم قبل از تبدیل به اکسید به صورت گاز می باشد که نگهداری آن بسیار مشکل و خطرناک می باشد . خدا را شکر که با راه اندازی خط اکسیداسیون یک مرحله به تولید سوخت نزدیکتر شدیم.
بی سوادی شاخ و دم داره؟!
مهم اینه که ایران به این تکنولوژی رسیده
و هر وقت بخواد استفاده می تونه بکنه.
منتقدین باسوات
دیگه شبها هم خواب انرژی هسته ای میبینیم همه کس تو خوابمون میاد از آمانو گرفته تا کری بعضی وقتها هم اشتون گرچه صبح تنها چیزی که میبینیم قبضهای پرداخت نشده چیزی که میشنویم تلفن از بانک برا اقساط دیر شده و چیزی که میبینیم گرونی و تورم و حسابی که دیگه موجودی هم نمیشه گرفت برا دادن موجودی هزار ریال باید تو حساب باشه- خدا به دکتر ظریف کمک کنه با این روباهها روبرو بشه به بعضی ادمهای داخلی عقل بده از آتش دورند و تعیین تکلیف میکنند
عجب .........هایی هستند.
واللاه متحیریم !
باز هم این لابی هسته ای. اقلاً تابناک شهامت این را نشان داده است که یک عملکرد این لابی را زیر سؤال ببرد.
متاسفانه بازیهای سیاسی بر همه چیز ماسایه افکنده است.
هسته ای،هدفمندی،ریچاردفرای!!!و...
امان از بیسوادی . اماااااااااااااااان
خدا این مملکت و تمام جهان را از شر تند رو ها در امان نگه دارد- انشاالله.
خدایا تا کی باید از ین تندرو های بیسواد زجر بکشیم؟
این داستان انگار تمامی ندارد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر