بازدید 14478
وزیر نفت خبر داد:

9 میلیارد متر مکعب گاز در ایران گم شد

کد خبر: ۳۹۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵ 14 April 2014
وزیر نفت با اشاره به گم شدن سالانه 9 میلیارد متر مکعب گاز (معادل گاز صادراتی ایران به ترکیه در یکسال)، اعلام کرد: بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، و افزایش تولید گاز به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه در جمع مدیران صنعت گاز با اشاره به برنامه ریزی برای تقویت شبکه انتقال گاز ایران به منظور کاهش مشکلات گازرسانی در کشور، گفت: یکی از اولویت‌های صنعت گاز اجرای طرح‌های ذخیره سازی (رو زمینی و زیر زمینی) است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مصرف بالای گاز در بخش خانگی، تصریح کرد: هنوز مصارف گاز در بخش خانگی تعیین کننده است، بر این اساس باید بخشی از مصرف گاز خانگی با بهره گیری از گاز ذخیره شده مدیریت شود، نه تولید.

وزیر نفت با تاکید بر بهینه سازی مصرف سوخت اظهار داشت: شرکت‌های گاز استانی به طور مستقیم با بهینه سازی مصرف سوخت در ارتباط هستند، بر این اساس ٢ میلیون موتورخانه در کشور وجود دارد که با انجام کارهای ساده، می توان مصرف گاز را ٣٠ درصد کاهش داد.

این مقام مسئول با اشاره به وجود ٢٠ میلیون بخاری گازی در سطح کشور وجود دارد که با اصلاح مصرف می توان از هدر روی انرژی جلوگیری کرد، بیان کرد: با روند کنونی مصرف گاز در کشور، در صورتی که تمام فازهای پارس جنوبی نیز به بهره برداری برسد، در بخش خانگی مصرف شده و در سال های آتی به وارد کننده گاز تبدیل خواهیم شد، بر این اساس برای برون رفت از این مشکل باید مصرف انرژی مدیریت شود و به راحتی می توان با تحقق این مهم معادل یک فاز پارس جنوبی (روزانه ٢٥ میلیون متر مکعب) در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.

زنگنه با بیان اینکه سال ٩٣ نیز سالی پرکار برای صنعت نفت و گاز کشور است، تبیین کرد: اگرچه امسال با افزوده شدن فازهای جدید پارس جنوبی به چرخه تولید، میزان تولید گاز افزایش می یابد، ولی این به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست و باید همواره با بهینه کردن مصرف گاز در کشور زمینه را برای تامین پایدار گاز بخش صنایع به ویژه در زمان پیک مصرف گاز، همچنین صادرات این حامل انرژی فراهم کنیم.

وزیر نفت توسعه کنتورهای هوشمند در کشور را از دیگر اولویت های مهم این شرکت در سال ٩٣ اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه هم اکنون ٩ میلیارد متر مکعب گاز گمشده در شبکه وجود دارد با اصلاح سیستم اندازه گیری تا حد زیادی می توان این میزان را کاهش دهیم.

وی در ادامه از اصلاح روابط شرکت ملی گاز ایران با خزانه دولت همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: در زمان اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها تمام درآمدهای این شرکت به خزانه دولت واریز می شد و بخشی از این درآمد از طرف خزانه به شرکت ملی گاز ایران تعلق می گرفت.

به گفته زنگنه طبق نظر ریاست جمهوری این روابط در اجرای فاز دوم اصلاح شده و بر اساس آن شرکت ملی گاز باید رقم مشخصی را به خزانه واریز و مابقی درآمدهای این شرکت به توسعه و اجرای پروژه‌های عملیاتی و هزینه‌های جاری اختصای می یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر