بازدید 11087
۱
رئیس مجلس در گفت وگوی اختصاصی با «تابناک»:

به مسیر مذاکرات هسته‌ای بدبین نیستم

من نسبت به مسیر مذاکرات بدبین نیستم، ولی باید نسبت به موضوع مذاکرات هسته‎ای حساس بود. از سوی دیگر، باید این واقعیت را پذیرفت که در ایالات متحده، جریان صهیونیستی پرنفوذ و تأثیرگذار است و کدخدایی می‌کنند. حرف‌هایی هم که زده می‌شود، برای این است که دهان کدخدایان صهیونیست را ببندند.
کد خبر: ۳۸۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱ 24 March 2014
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در آخرین گفت‌و‌گوی خبری خود در سال ۱۳۹۲ که در واپسین ساعات کاری سال گذشته با سایت تابناک، انجام داد، بار دیگر به خوش‌بینی‌اش درباره مسیر مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد و گفت: من نسبت به مسیر مذاکرات بدبین نیستم، ولی باید نسبت به موضوع مذاکرات هسته‎ای حساس بود، چون جوانب گوناگونی دارد. جمهوری اسلامی ایران از‌‌ همان آغاز کار متعهد به تداوم مذاکرات در یک مسیر سیاسی بود، اما در مقابل، طرف مذاکره با ایران همواره مسیر را عوض کرده و میز مذاکرات را ترک می‌کردند. در کل به این مسیر بدبین نیستم، ولی ملاحظاتی دارد و باید دقت کرد.
 

لاریجانی با اشاره به برخی سخنان و موضع‌گیری‌های مقامات غربی، اظهار داشت: گاهی سخنانی گفته می‌شود، ولی نباید ما را نگران کند، چون آن‌ها در درون خود مشکلاتی دارند. به هر حال همین‌ها بودند که گفتند ایران نباید غنی سازی داشته باشد و توانایی هسته‌ای ایران خطر بین المللی دارد و تحریم‌ها را هم به همین بهانه پدید آوردند. حالا برای افکار عمومی داخلی خود باید توجیه کنند که چرا این کار را کردند. پس باید تغییراتی ایجاد شود.

واقعیت وجود لابی پرقدرت صهیونیست در آمریکا

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، باید این واقعیت را پذیرفت که در ایالات متحده، جریان صهیونیستی پرنفوذ و تأثیرگذار است و کدخدایی می کنند. حرف هایی هم که زده می شود برای این است که دهان کدخدایان صهیونیست را ببندند. همچنین باید توجه کرد که ایده های استقلال طلبانه و روشنگرانه جمهوری اسلامی و مردم ایران خوشایند طبع قدرت های جهانی نیست و در نتیجه با آن دشمنی می کنند.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این‌ها شاید هر لحظه تغییر جهت بدهند، منتها این کار به سادگی امکان پذیر نیست، گفت: شاید حرف‌هایی زده شود و سر و صدایی کنند؛ اما باید بدانند که اگر بخواهند در موضوع هسته‌ای حاشیه‌پردازی کنند و به توافقات پایبند نباشند ـ از آنجا که یک بار این کار را با ما کرده‌اند اما دیده‌اند که ایران راه خود را عوض کرد ـ همان موضوع گذشته تکرار خواهد شد.
 
ایران برای همه چالش‌های غرب راهکار دارد

لاریجانی با تأکید بر اینکه ما می‌خواهیم موضوعات از راه مذاکره حل و فصل شود، اظهار داشت: متأسفانه این آمریکا و همفکرانش هستند که بازی درمی‌آورند. غربی‌ها هم فهمیده‌اند با روند گذشته نمی‌توانند موضوع را حل کنند و شرایط منطقه نیز به گونه‌ای نیست که بتوانند شیطنت کنند و باید به شرایط منطقه توجه کنند و به همین دلیل هم خودشان پیگیر مذاکره با ایران بوده‌اند. پس نیازی داشته‌اند البته با زرنگی می‌خواهند این نیاز خود را به عنوان نیاز طرف مقابل جا بزنند؛ اما سرانجام دستشان رو خواهد شد.
 
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما پیش از هر چیز باید به راهمان باور داشته باشیم، گفت: ایران از نظر ایستادگی بر استقلال و آرمان‌های خود، به ویژه در موضوع هسته‌ای راه درستی پیموده است. اینکه دچار چالش هستیم طبیعی است. هر چه از استقلالتان بگذرید، چالشتان کمتر می‌شود. 

به مسیر مذاکرات هسته‌ای بدبین نیستم
 
دموکراسی یک روش حکمرانی خوب است، اما مأموریتش تغییر دین مردم نیست


لاریجانی در ادامه به موضع‌گیری برخی طرفین مذاکره کننده درباره حقوق بشر یا موشک‌های بالستیک اشاره کرد و افزود: درباره اینکه در مورد حقوق بشر بحث‌هایی را مطرح می‌کنند، باید گفت ما یک فرهنگ اسلامی داریم، ولی فرهنگ آن‌ها اسلامی نیست. می‌گویند فرهنگشان مسیحی است،لی ‌‌ همان را هم ندارند. مکتب خودساخته‌ای به نام لیبرالیسم درست کرده‌اند و در متن آن تفکر مسائل متافیزیکی، سیاست‌ها و دموکراسی خود را شکل می‌دهند. دموکراسی روش حکمرانی خوب است اما دموکراسی به وجود نیامده که دین و سبک زندگی مردم را عوض کند. این‌ها می‌گویند چون شما سبکتان را شبیه به ما انتخاب کرده‌اید، باید بقیه‌اش را هم به روش ما رفتار کنید.

وی در ادامه اظهار داشت: آن‌ها متناسب با فرهنگ خود نوعی دموکراسی دارند. ما هم دموکراسی را قبول داریم و آن را روشی حکمرانی خوبی می‌دانیم؛ اما مسلما مأموریت دموکراسی تغییر دین نیست و این‌ها دارند این دو را به هم پیوند می‌دهند. در نظام جمهوری اسلامی یک نظام حقوقی وجود دارد که امری ریشه دار است. ۱۴۰۰ سال اسلام بوده و ساختاری حقوقی دارد که برگرفته از فقه است. شاید مدل حقوقی انگلوساکسون هم باشد که متفاوت از حقوق اسلامی است و مبانی و ساختارش هم متفاوت است. حالا چه لزومی دارد که می‌گویند ما هم باید مثل آن‌ها رفتار کنیم؟ حقوقدان‌ها می‌توانند با هم در این زمینه بحث کنند.
 
لاریجانی در ادامه افزود: حالا حرف جدیدی می‌زنند و می‌گویند دموکراسی صرفا رأی نیست. اگر معنایش این است که باید دین مردم را هم عوض کند، به صراحت بگویند. این حرف بی‌حساب و زرنگی است. باید قبول کنیم نظامی به نام دموکراسی وجود دارد با فرهنگی متفاوت. آیا این ضرورتا چالش می‌خواهد؟ نه. آن‌ها چون دنبال منافعی هستند، این چالش‌ها را ایجاد می‌کنند. حالا شاید در مواردی مانند موضوع هسته‌ای و حقوق بشر ظهور و بروز داشته باشد و البته آن هم راه حل دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر‌ای همه چالش‌ها بر سر میز مذاکره راه‌حل منطقی دارد، اظهار داشت: ایران در همین چالش‌ها ورزیده و قدرتمند شده است. به زعم بنده ،همه این‌ها در جوف چیز بزرگتری است و آن اینکه چرا ملت ایران در این سی و چند سال توانستند اعتباری برای خودشان در منطقه درست کنند و این تأثیر گذاشته است. گا‌ه می‌گویند ایران موازنه را به هم زده است. دردشان همین است و باقی بهانه است.

مذاکره کننده ارشد اسبق هسته‌ای کشورمان، در این بخش به خاطرات خود از مذاکرات هسته‌ای با تروئیکای اروپا اشاره کرد و افزود: در جریان مذاکراتی که آن زمان با اتحادیه اروپا داشتیم، آقای سولانا مستقیم به من گفتند: مشکل اصلی این است که شما موازنه منطقه را به هم می‌زنید؛ برای نمونه در جنگ ۳۳ روزه که رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و نیروهای مقاومت هم جوابش را دادند، چه ربطی به مسأله هسته‌ای ما داشت؟ در‌‌ همان زمان کسینجر مقاله‌ای نوشت که تا ۴۸ ساعت قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران بدهند و قطعنامه هم دادند.‌‌ همان موقع آقای سولانا با من تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت: این خرابکار‌ها کار خود را کردند. از این مشکلات در صحنه جهانی به وفور وجود دارد.
 
لزومی به ورود و جانبداری ایران در مناقشه اوکراین نیست

لاریجانی به مسائل پیش آمده در اوکراین و چالش‌های بین غرب و شرق بر سر بحران کریمه، اشاره کرد و گفت: مسائلی که در اوکراین و کریمه پدید آمده است، گوشه‌ای از همین رفتارهای دوگانه را نشان می‌دهد. مردم در اوکراین شلوغ کردند. در کریمه رأی گرفتند و گفتند که می‌خواهیم مستقل شویم. آنجایی را که در اوکراین رأی نگرفتند، قبول کردند اما در این یکی اما و اگر می‌آورند! اگر شما اینقدر با تساهل برخورد می‌کنید در کریمه که مردم رأی دادند. یک منطق باید حاکم باشد. این‌ها رفتار دوگانه غرب بوده و به دنبال منافع خودشان هستند و هر بار از ابزاری بهره می گیرند.

رئیس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ماجرای به وجود آمده در اوکراین، ماجرای مهمی است و به سادگی رفع و رجوع نمی‌شود، چون اکنون برای هر دو طرف، خطوط قرمزهایی تعریف شده است؛ اما این مسأله تأثیر چندانی بر کار ما ندارد. ما در این قضیه بی‌نظر نیستیم؛ اما دلیلی هم ندارد در هر زمینه‌ای اظهار نظر کرده و ورود کنیم. باید دید سرانجام کار چه می‌شود. این چالش می‌تواند در راه‌های مختلف قرار بگیرد. گاهی رسانه‌های داخلی مسائلی را مطرح کرده و جانبداری می‌کنند،ولی لزومی ندارد در هر موضوعی ورود کنیم. می‌توان برداشت‌ها و تحلیل‌هایی از موضوع داشت؛ اما گویا مسیری طولانی در این چالش نهفته است.

مشروح گفت وگوی تابناک با رئیس مجلس شورای اسلامی به زودی منتشر خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱
ما هم كدخدا كم نداريم!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی