بازدید 29481
نیم نگاهی به تاریخچه میراث گران‌سنگ گاهشماری ایرانی؛

آیا لحظه تحویل سال، شروع سال نو است؟

اگر به این پرسش بیاندیشیم که از زمان تحویل سال تا پایان روزی که این لحظه در آن قرار دارد، سال نو آغاز شده یا خیر؟، شرایط تغییر خواهد کرد. یعنی نمی‌دانیم که آیا از ساعت 20 و 27 دقیقه و 7 ثانیه امشب تا پایان 29 اسفند 1392، سال 1393 آغاز شده یا کماکان سال 1392 جاری است؟
کد خبر: ۳۸۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴ 20 March 2014
در آستانه جشنی باستانی قرار داریم که مشهورترین نمونه ایرانی در جهان است اما کمتر شناختی از پیشینه آن داریم، تا جایی که ممکن است سوالات ساده درباره آن را هم نتوانیم پاسخ بگوییم.

به گزارش «تابناک»، اگر قصد بر شمردن میراث های ناملموس ایرانی را داشته باشیم و یا بخواهیم که جشن‌های بومی سرزمین‌مان را برشماریم، بی شک «نوروز» سرآمد تمامی آنها خواهد بود؛ جشن آغاز سال نو خورشیدی که بر اساس گاهشمار ایرانی، در ابتدای بهار طبیعت بنا شده و برای انطباق آن با نقطه اعتدال بهاری، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

آیا لحظه تحویل سال، شروع سال نو است؟به باور پیشینیان، هر سال با «انارام روز» -جشنی مهجور که منطبق بر 29 یا 30 اسفند بوده- در حالی به اتمام می‌رسد که در آن «برابری شب و روز / برابری سرما و گرما» حاکم بوده و با "اعتدال بهاری و آغاز فصل بهار" و "آغاز سال نو" و آنچه امروز در مجموع «نوروز» می‌خوانیم، سال نو طبیعت و تقویم آغاز می‌شود.

بر اساس گاهشمار فعلی ایرانیان که ادامه گاهشمار جلالی است، نوروز جلالی (سلطانی)، روزی‌ست که خورشید تا زمان عبور از نصف‌النهار محل، به نقطه اعتدال بهاری رسیده باشد؛ بعد اگر زمان دقیق عبور خورشید در مسیر سالانه خود از جنوب استوای سماوی به شمال آن را استخراج کنیم، لحظه دقیق تحویل سال را به دست خواهیم آورد که مبنای مهمی در محاسبات تقویمی است.

بدین ترتیب و با رعایت نکاتی چون الگوریتم کبیسه گیری، هر ساله نوروز با چنان دقتی در محدوده تلاقی آغاز سال و بهار طبیعت قرار می‌گیرد که از بین رفتن نظم آن ناگسستنی می‌نماید. هر سال 365 روز شده و در هر پنج سال، یکبار سال 366 روزه پدید می‌آید که نیازمندی‌مان به بررسی هر ساله صور فلکی برای دقت سنجی آن را از بین می‌برد و همه اینها مرهون زحماتی است که دانشمندان ایران باستان کشیده‌اند.

تا اینجای کار مشکلی نیست اما اگر به این پرسش بیاندیشیم که از زمان تحویل سال تا پایان روزی که این لحظه در آن قرار دارد، سال نو آغاز شده یا خیر؟، شرایط تغییر خواهد کرد. یعنی نمی‌دانیم که آیا از ساعت 20 و 27 دقیقه و 7 ثانیه امشب تا پایان 29 اسفند 1392، سال 1393 آغاز شده یا کماکان سال 1392 جاری است؟

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که پرسشی تا این اندازه ساده و شاید پیش پا افتاده، می‌تواند برایمان ابهام آفرین ‌شود، چراکه شناخت چندانی نسبت به گاهشماری نداریم و به همین دلیل پرسشی که پاسخ آن به نوعی در سطور قبل داده شده هم ممکن است سخت به نظر برسد.

ابهام‌مان از آنجا شکل می‌گیرد که زمان دقیق اعتدال بهاری که لحظه تحویل سال نام گرفته، با زمان آغاز سال نو که در تصحیح تقویمی و بر اساس اصول کبیسه گیری، ساعت صفر نخستین روز فروردین ماه قرار گرفته، به اشتباه یکسان پنداشته می‌شود؛ اشتباهی که با عبارتی مثل «آغاز سال 1393» بعد از زمان تحویل سال، بروز و نمود یافته، رایج شده و به غلط مورد تایید ضمنی قرار گرفته و می‌گیرد.

آن گونه که رضا مرادی غیاث آبادی، اخترباستان‌شناس و نگارنده کتاب «فرهنگ نامه ایران باستان» می‌نویسد، توجه به لحظه تحویل سال نو یکی از نیازهای تقویم‌نگاران است و هیچ‌گاه در میان عموم مردم کاربرد نداشته و اصولا همین سنت نوظهور و بدون سابقه تاریخی موجب شکل گیری این اشتباه متداول شده است.

شاید همین پرسش و میزان آگاهی ما از نوروز و چگونگی گاهشماری باستانی کشورمان را باید حکم تلنگری دانست برای مایی که داعیه سکان داری نوروز میان ممالک مختلف را داریم ولی از مطالعه درباره آن جامانده‌ایم؛ اگر شما از این دسته نیستید، تکلیفتان جداست اما برای مایی که کمتر در این باره می‌دانیم، بد نیست که فرصت تعطیلات پیش رو را اندکی صرف مطالعه در این باره کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۸
البته فرمایش شما متین؛ ولی تحویل سال به واسطه گذشت 365 روز و شش ساعت رقم می خورد که هرگاه محقق شود پس یکسال شمسی طی شده حال می خواهد وسط روز 29 اسفند باشد یا انتهای آن، همانطور که چرخش وضعی زمین 23 ساعت و 56 دقیقه و 6 ثانیه است ولی ما آن را 24 ساعت می دانیم و همین باعث شده اختلاف در درازی و کوتاهی روزها پدید آید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
مبنای اختلاف روز و شب زاویه فضایی زمین است که در طول سال اتفاق می افتد
آخر سر هم جواب پرسش خود را ندادی...
لحظه عبور زمین از نقطه اعتدال بهاری آغاز بهار است و جشن ما که همان آغاز بهارمان است ... اگر لحظه عبور خورشید از اعتدلال تابستانی پاییزی و زمستانی را نیز در تقویمها وارد میکردیم خیلی از شبهات از بین میرفت
خیلی جالب بود، این سوال چند سالی بود که در ذهن من هم بود و به لطف شما بالاخره به جوابم رسیدم !!!
تشکر بابت ای مقاله.
خوب حالا جواب سوالی ک خودتون گفتین رو حداقل جواب میدادین که از خوندن این متن چیزی عایدمان بشود!!!!
از نظر عملي سال 93 با لحظه تحويل شروع ميشه ولي از نظر تئوري بايد بر اسا تقويم بشه 93
از بچگي يكي از مشكلات من همين بوده. به نظرم بهترين كار اينه كه وقتي ٢٩ اسفند تموم شر سال نو رو جشن بگيريم نه وسط روز يا عصر
چرا من عاشق شدم ؟؟!!!
پس بالاخره جواب سوال رو ندادید که.
این مطلب رو بخونید تا براتون روشن بشه.
تحویل سال 92 رو یادتون بیاد. ساعت 14 بود. از لحظه ی تحویل سال به بعد تا شروع 1 فروردین(تقریبا 10 ساعت) جز روز آخر 92 بوده نه 91.
امسال هم آخرین روز تقریبا 20 ساعته و از لحظه ی تحویل سال به بعد می شه 29 اسفند 93(تا 4 ساع بعد که 1 فروردین 93 شروع بشه).
آگر جمع کنید می بینید روز آخر سال 30 ساعته. یعنی یک روز و یک چهارم روز.
یه سخن هم از خالق عید نوروز کوروش میزدید بد نبود
.... بهتر انست که مبدا هر سال نو رسما از ساعت 12:00 اول فرودین هم محاسبه شود و هم جشن گرفته شود تا ملموس تر و هم منطقی تر برای تمام مردم حوزه نوروز و دیگر مردم جهان باشد!
کاملا حرفتون اشتباه است ! روز و شب مربوط به چرخش وضعی زمین هستش که به دور خودشه ولی آغاز بهار مربوط به گردش زمین دور خورشیده یعنی الان سال1393 هست ولی روز 29 ام هستش
الان خودتون فهمیدید چی شد
اههه بابا ول کن مردمو
بجای این همه ایما و اشاره بهتر بود به صورت واضح به علت اختلاف اشاره میکردید تا کار مفیدی انجام داده باشید
تابناک زیادی قلمبه سلمبه نوشتی سلیس می نوشتی واضح تر و توضیح کافی تر تا بفهمم دقیق چی می خوای بگی ولی باز یه چیزای دستگیر شد ولی کافی نبود
بسیار نکته خوب و جالبی بود.
البته در خود مقاله اشتباهی وجود دارد که گفته است «هر پنج سال یکبار سال ۳۶۶ روزه به وجود می‌آید» در حالی که پنج سال یکبار، پدیده کمیابی است و تنها در هر ۳۳ سال یک بار به وجود می‌آید و اکثرا هر چهارسال یکبار است که سال کبیسه داریم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر