بازدید 15257
سردرگمی‌های سرخ‌پوشان در سال ۱۳۹۲ هم پایان نیافت

پرسپولیس، خودروهای لوکس، بدهی ۷۰ میلیاردی و چند داستان دیگر

وضعیت نابسامان مدیریتی باشگاه پرسپولیس و به‌ ویژه سیاهه پرچون‌ و چرای بدهی‌های این باشگاه، وزارت ورزش را مجاب کرده تا با جدیت و عزم راسخ‌تری مسائل و امورات مربوط به این باشگاه را زیر ذره‌بین ببرد.
کد خبر: ۳۸۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶ 19 March 2014
پرسپولیس، خودروهای لوکس، بدهی 70 میلیاردی و چند داستان دیگرپرونده خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس، هنوز بسته نشده و هرچند امیررضا خادم بیستم فروردین‌‌‌ را زمان واگذاری این باشگاه به بخش خصوصی اعلام کرده بود، از آخرین جلسات واگذاری این باشگاه ـ که در همین یکی، دو روز اخیر در وزارت ورزش و جوانان برگزار شده ـ هیچ بویی از به سرانجام رسیدن ماجرای واگذاری این باشگاه به مشام نمی‌رسد، به ویژه اینکه رقم دقیق بدهی این باشگاه، ۷۰ میلیارد تومان اعلام شد و با این بدهی، شاید‌‌ همان یکی دو خریداری هم که می‌خواستند پا پیش بگذارند نا‌امید شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، نگاه مدیریتی در حوزه ورزش در ایران به گونه‌ای بوده که به ‌رغم مطرح شدن چندین و چند باره موضوع خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته، هیچ‌گاه کسی امیدوار نبود که خصوصی سازی، ‌کامل در ورزش ایران و در حوزه تیم‌های پرطرفدار صورت بگیرد. مسائل فراوانی در جغرافیای ورزش ایران وجود دارد که نگفته آشکار می‌سازد که دولت‌ها در ایران، علاقه‌ای به از دست دادن باشگاه‌های پرطرفدار ندارند و نمی‌پذیرند که مدیریت یک باشگاه را چند میلیون هوادار متعصب در ایران به دست افرادی بسپارند که هیچ نظارتی روی آن‌ها ندارند.

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، او و علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی با قدرت از واگذاری این دو باشگاه سخن می‌گفتند، ولی نه تنها فرآیند خصوصی‌سازی انجام نشد، بلکه این دو باشگاه بیش از پیش در گرداب مشکلات مالی فرو رفتند، تا جایی که امروز بارزسان وزارت ورزش پس از بررسی‌ خود از حساب‌های پرسپولیس در مورد رقم بدهی این باشگاه به رقم ۷۰ میلیارد می‌رسند و از آنجا که قرار است پس از قرمز‌ها، دیگر باشگاه محبوب پایتخت هم مورد بازرسی حساب‌ها قرار بگیرد، می‌توان پیش‌بینی کرد که جمع بدهی دو باشگاه چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد باشد؛ رقمی که حتی چشم دولت را هم می‌ترساند.

با روی کار آمدن دولت جدید و تصدی پست وزارت ورزش و جوانان توسط گودرزی پس از دو ماه مأمور تام‌الاختیاری از سوی وی برای واگذاری این دو باشگاه تعیین شد. امیر خادم که کار خود را آغاز کرد، نمایندگان مجلس هم فشار آوردند که خصوصی‌سازی باید هر چه زود‌تر انجام شود و حتی وزیر را تهدید کردند که اگر واگذاری صورت نگیرد، او را به مجلس فرا می‌خوانند.

امیررضا خادم که در یک ماه گذشته با افراد زیادی در خصوص واگذاری پرسپولیس جلسه گذاشته بود، بازرسان ویژه‌ای را هم به این باشگاه فرستاد تا وضعیت مالی این باشگاه شفاف شود. رفتن رویانیان و آمدن پروین، موجب شده بود تا خیلی‌ها از میراث ۶۰ میلیاردی رویانیان روی دوش پرسپولیس سخن بگویند.

در میان تأیید‌ها و تکذیب‌ها، سرانجام اوایل این هفته بود که مبلغ دقیق بدهی پرسپولیس ۷۰ میلیارد تومان اعلام شد تا‌‌ همان یکی دو خریداری هم که اعلام آمادگی کرده ‌بودند تا سهام این باشگاه را بخرند پا پس بکشند. شاید مهم‌ترین خریدار این روز‌ها هدایتی، دایی و نزدیکان پروین باشند که آن‌ها هم با شنیدن رقم بدهی‌ها مانند گذشته راغب نیستند تا این کار را انجام دهند.

امیررضا خادم در نشست این هفته خود با پیشکسوتان پرسپولیس از در اولویت قرارداشتن پیشکسوتان برای خرید سهام پرسپولیس خبر داده بود، ولی همه می‌دانند که پیشکسوتان پرسپولیس چنین پولی ندارند که بتوانند باشگاه را بخرند و به این ترتیب، همچنان ماجرای واگذاری این باشگاه در هاله‌ای از ابهام است.

هم‌اکنون تنها اتفاقی که در این حوزه رخ داده، تصمیم وزارت ورزش مبنی بر اضافه شدن دو عضو جدید به هیأت مدیره پرسپولیس و ترمیم هیأت مدیره کنونی است.

آنچه از این ماجرا بر‌می‌آید این است که برآیند سخنان و نشست‌های متعدد پیشکسوتان با یکدیگر و وزارت‌ورزش با آن‌ها، رسیدن به این نکته بود که با اوضاع کنونی کشور، شرایط واگذاری کامل پرسپولیس وجود ندارد.

وزارت ورزش می‌گوید، به تنهایی نمی‌تواند از پس هزینه‌های باشگاه بربیاید؛ اما قدرت اداره و نظارت بر کار باشگاه را دارد. از سوی دیگر، یشکسوتان ادعا می‌کنند که باید مالک سهام باشگاه باشند و می‌توانند امتیاز پرسپولیس را بخرند، ولی وزارت‌خانه راضی نمی‌شود که باشگاهی به بزرگی پرسپولیس ولو برای مدت کوتاه سه یا چهار ساله دست چند نفر بیفتد.

امیررضا خادم که پیش از این پایان سال را زمان واگذاری پرسپولیس اعلام کرده بود، هم‌اکنون با قاطعیت،‌ بیستم فروردین را زمان واگذاری این باشگاه معرفی می‌کند، ولی چنان که از شواهد ‌برمی‌آید، پرسپولیس با هفتاد میلیارد بدهی و ماشین‌های زیر میزی که روزگاری به جای مبلغ قرارداد به بازیکنان واگذار می‌شد و هزار و یک مشکل دیگر، هیچ راهی به رهایی ندارد. باید دید در این شرایط که پرسپولیس با مشکلات فراوان مالی روبه‌روست و برای قهرمانی هم می‌جنگد، سرانجام‌ چه تصمیمی برای آن گرفته می‌شود.

چیزی که مشخص است، اینکه علی دایی نگران شرایط تیمش است و نمی‌خواهد امکان آسیایی شدن را از دست دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار