بازدید 6577

موج چهارم ایدز در راه است

کد خبر: ۳۷۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵ 17 February 2014

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشوراز وجود 27 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد حدود 10 درصد بانوان هستند، در حوزه زنان آسیب پذیرهستیم بنحوی که سهم زنان در ابتلا به ایدز به دلیل رفتارهای پرخطر با سرعتی قابل توجه رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید رضا زاده ظهر امروز در آیین رونمایی از اولین وب سایت مرکز پیشگیری از ایدز ایران و افتتاح بیست و سومین باشگاه مثبت کشور که با حضور امام جمعه، فرماندار شهرستان ملارد برگزار شد، اظهار داشت: بیماری ایدز برغم تمام عواقب درمانی و اجتماعی به دلایل متعدد شامل ضعف بنیانهای معنوی انسانها، عدم پایبندی به اخلاق و رفتار صحیح، فقر و بیکاری، سستی پایه های خانواده، طلاق و آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد و رفتارهای جنسی پرمخاطره رو به گسترش است.

این مسئول عنوان کرد: با تلاش بسیار و استراتژی کاهش آسیب توانستیم قدرتمندانه موج دوم شیوع بیماری ایدز در کشور را که از طریق تزریق کننگان مواد مخدر اتقاف افتاد و عمدتا نیز از زندانها شروع شد، کنترل کنیم که اگر این امر محقق نمی شد در حال حاضر شاهد امار چندین برابری مبتلایان به ایدز در کشور بودیم.

سهم انتقال جنسی در ابتلا به ایدز از 8 به 40 درصد رسیده است

وی گفت: هم اکنون کمتر از 15 درصد مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر در کشور به ویروس HIV مبتلا هستند که اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نمی گرفت این امار الان شاید به حدود 80 الی 90 درصد می رسید.

رضازاده با اشاره به موج سوم شیوع بیماری ایدز در ایران، متذکر شد: متاسفانه پس از کنترل ابتلا از طریق ترزیق، ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی ناسالم در کشور گسترش یافت و در حال حاضر شاهد بروز علائم آن هستیم، آمار و ارقام نشان می دهد که سهم انتقال جنسی در ابتلا به ایدز از هشت درصد به 40 درصد رسیده است.

موج چهارم شیوع ایدز؛ تلفیقی از ترزیق مشترک و روابط جنسی ناسالم

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در صورتی که اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در سطح کشور ارتقا نیابد متاسفانه شاهد بازگشت موج دوم ابتلا به ایدز خواهیم بود که بدلیل همراهی با موج سوم یا همان ابتلا از طریق روابط جنسی ناسالم، موج چهارم نام گرفته است.

این مسئول ادامه داد: پیشنهاد ما این است که تجربه کنترل ایدز در موج دوم را در موج سوم نیز بکار گیریم تا از شیوع موج چهارم در کشور جلوگیری شود، البته تدوین برنامه استراتژیک کاهش آسیبهای اجتماعی به عنوان نقطه قوتی برای کنترل HIV در کشور محسوب می شود که تمام دستگاه های مرتبط با این امر از جمله بهزیستی باید وارد شده و با تعامل سازنده در کنترل بیماری ایدز تلاش کنند.

وی افزود: راهکارهای پیشگیری از ایدز به تمام ارکان حکومت، دستگاه ها و یکایک افراد جامعه مربوط است و یک دستگاه خاص نمی تواند به تنهایی متکفل تمام اقدامات باشد.

وجود 150 مرکز کاهش آسیب اجتماعی در کشور/ راه اندازی 23 امین باشگاه مثبت در ملارد

رضازاده یادآور شد: در حوزه دیگر در آینده ای نزدیک با کودکانی مواجه هستیم که در اثر این بیماری والدین خود را از دست داده و برخی نیز مبتلا به این بیماری هستند لذا اقداماتی از جمله راه اندازی مراکز مرتبط و پژوهشهای آموزشی در دستور کار بهزیستی قرار گرفت، همچنین بهبود شیوه زندگی، فرزند پروری، آموزشهای پیش از ازدواج، اموزشهای زندگی خانواده، سلامت جنسی و... نیز می تواند در تحکیم بنیان خانواده و تقویت سرمایه های اجتماعی که عنصری مغفول است، بسیار راهگشا باشد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: سازمان بهزیستی به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی اقداماتی انجام داد که از ان جمله می توان به راه اندازی 150 مرکز کاهش آسیب ویژه معتادین تزریقی، باشگاه های مثبت ویژه مبتلایان و خانواده های آنان اشاره کرد که 22 باشگاه در 18 استان کشور راه اندازی شده و امروز نیز بیست و سومین باشگاه در ملارد افتتاح شد.

این مسئول از وجود 27 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد حدود 10 درصد بانوان هستند، در حوزه زنان آسیب پذیر هستیم بنحوی که سهم زنان در ابتلا به ایدز به دلیل رفتارهای پرخطر با سرعتی قابل توجه روبه افزایش است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر