بازدید 7800
خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها؛ ماموریت غیر ممکن وزارت ورزش

همیشه این شائبه بوده که به دلیل پایگاه اجتماعی وسیع دو باشگاه سرخابی، دولت علاقه‌ای به واگذاری این دو باشگاه ندارد و اگر هم به دنبال خصوصی سازی باشد، شاید تنها ‌صوری بوده و تفاوت آشکاری با مفهوم واقعی خصوصی سازی اتفاق خواهد افتاد.
کد خبر: ۳۷۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۰ 17 February 2014
از عجله مجلس برای واگذاری تا حرکت آرام وزارت ورزش و جوانان برای خصوصی‌سازی!‌شب گذشته، نخستین نشست ‌بررسی وضعیت خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس تهران در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و به جز خبر ناراحتی علی دایی از این ماجرا، هنوز هیچ خبر رسمی از آن به بیرون درز نکرده است؛ اما هر چه باشد، وزارت ورزش و جوانان، عزمش را برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه جزم کرده و این نخستین اقدام یک دولت برای واگذاری این دو باشگاه است.

به گزارش «تابناک»، خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس از جمله شعارهایی است که دست‌کم در سه دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری از زبان کاندیداها‌ ‌شنیده شده و هر کاندیدا‌ برای اینکه سبد شعار‌ش از وعده‌های ورزشی خالی نباشد،‌ امورات این باشگاه‌ها را به صاحبان اصلی‌شان، می‌سپرند و بسیار روشن ‌است که مردم‌ را در برنامه‌های دولت خود گنجاندند و هر بار هم این وعده به محاق رفت.

محمود احمدی‌نژاد از جمله کسانی بود که از خصوصی‌سازی این دو باشگاه و عرضه سهام آن‌ها در بورس خبر داد؛ اما از آن زمان تا کنون، هیچ تغییر و تحولی در‌ این دو باشگاه صورت نگرفته‌ و وضعیت اسفبار مالی این دو تیم، نشان می‌دهد که در بعد مدیریتی و باشگاه‌داری، دو تیم استقلال و پرسپولیس، هیچ پیشرفتی نسبت به چهار یا هشت سال قبل نداشته‌اند.

اما بحث خصوصی‌سازی این دو باشگاه در زمان روی کار آمدن وزیر جدید هم خیلی زود نقل محافل شد؛ جایی که محمود گودرزی در نخستین سخنرانی خود، پس از تصدی پست وزارت ورزش و جوانان و در‌‌ همان مراسم تودیع معارفه گفت: «من خیلی باور ندارم که با خصوصی شدن مشکل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حل شود. باید بستر این موضوع به‌ لحاظ فرهنگی و اجتماعی فراهم شود. شاید در کل خصوصی‌سازی خیلی خوب نباشد و حتی شاید این دو تیم را به ‌واسطه خصوصی سازی عجولانه از دست بدهیم، در حالی که می‌خواهیم آن‌ها را قوی‌تر کنیم. استقلال و پرسپولیس دو تیم وابسته به دولت هستند و باید به ‌لحاظ مالی پشتیبانی و تأمین شوند. این دو تیم بدهی زیادی دارند و باید فکری به حالشان کنیم‌».
 
بنا بر این گزارش،‌ همیشه این شائبه بوده که به دلیل پایگاه اجتماعی وسیع دو باشگاه سرخابی، دولت علاقه‌ای به واگذاری این دو باشگاه ندارد و اگر هم به دنبال خصوصی سازی باشد، شاید تنها ‌صوری بوده و تفاوت آشکاری با مفهوم واقعی خصوصی سازی اتفاق خواهد افتاد. با این پیش‌زمینه، خیلی‌ها سخنان گودرزی را مبنی بر ریختن آب پاکی روی دست همه دانستند که چندان به دنبال خصوصی‌سازی این دو باشگاه نباشند.

اما عملکرد وزیر ورزش در ماه‌های بعد نشان داد که گودرزی مانند مشی چند وقت اخیرش به دنبال یک راهکار آرام و کم سروصدا و البته بهینه است تا این دو باشگاه را دولت جدا کند. برای همین منظور نیز امیر رضا خادم را‌ نماینده تام‌الاختیار وزارت‎خانه در بحث خصوصی‌سازی معرفی کرد.

در این باره باید گفت، خادم ‌در ‌این هفته مقدمات بررسی وضعیت خصوصی‌سازی این دو باشگاه را پی ‌گرفت که با انتصاب سیروس احمدی به ‌سمت بازرس و حسابرس وزارت ورزش و جوانان در باشگاه پرسپولیس و استقلال در گام نخست خواست تا وضعیت مالی این دو باشگاه و میزان بدهی‌های آن‌ها را مشخص کند. گام‌ بعدی خادم ‌برگزاری نشست با سران دو باشگاه برای بررسی وضعیت واگذاری آن‌ها بود که شب گذشته، نخستین نشست آن برگزار شد.

امیر رضا خادم در پایان جلسه دیشب به خبرنگاران گفت: «فعلا در خصوص واگذاری نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم و ابتدا باید تعیین میزان بدهی‌های این دو باشگاه به طور دقیق مشخص شده و سپس در‌باره آینده آن‌ها تصمیم گیری کنیم. ما هم دوست داریم این اتفاق هرچه سریع‌تر رخ دهد اما نمی‌خواهیم عجله‌ای داشته باشیم و اشتباهات گذشته تکرار شود‌».
 
اما امیرخادم در حالی از نداشتن عجله در بررسی وضعیت واگذاری این دو باشگاه سخن می‌گوید که گویا نمایندگان مجلس چندان به این امر قائل نیستند و با تهدید از فراخواندن وزیر به مجلس در صورت عدم خصوصی سازی سخن می‌گویند.

در این باره، سیدهادی حسینی، سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس ‌می‌گوید: «این موضوع قانون شده و تربیت بدنی مکلف به اجرای آن است. سال گذشته قانونی مصوب شد که این دو تیم خصوصی شوند. اگر این کار تا پایان قانون بودجه ۹۲ (یعنی پایان سال ۹۲) انجام نشود، وزیر را به مجلس می‌آوریم!».

علاقه‌مندان به خصوصی‌سازی این دو باشگاه به استارت پنج ساله برای خصوصی سازی اشاره می‌‌کنند و بر این باورند که باید هرچه زود‌تر این اتفاق رخ بدهد، ولی اگر اخبار این پنج سال را پیگیری کنیم، می‌بینیم که تنها اقدامات عملیاتی که در ‌این پنج سال برای خصوصی سازی این دو باشگاه شده، همین کارهایی است که گودرزی و خادم در یک هفته گذشته انجام دادند و حالا هم می‌خواهند با حوصله و ‌‌بررسی جوانب کار آن را به پایان برسانند.

اکنون فرصت این نیست که نمایندگان مجلس را به دلیل ‌پیگیری نکردن اینچنین سفت و سخت مسأله خصوصی سازی در این چند سال، ‌مؤآخذه کنیم، ولی همین که در این‌ یک هفته کارهای مهمی در راستای خصوصی سازی این دو باشگاه شده، جای تقدیر دارد و باید با رعایت جوانب، اجازه پیشبرد این پروژه مهم را بدهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
خجالت آوره بخدا ........یعنی خصوصی کردن 2باشگاه اینقدر سخته متاسفم.......برید یاد بگیرید......فقط میتونم بگم متاسفم براتون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
اتفاقا اصلا سخت نیست. ترس از خصوصی سازیش هست که انقدر سخته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
خیلی هم آسون نیست ...تیم هایی با این همه طرفدار که مبشه همه جور استفاده ای ازش کرد واگذار کردنش کار اسونی نیست.
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اصلاً هم عجیب نیست.مافیای این دو تیم تا تمام خزانه مملکت را صرف ویلاها و اتومبیل های اشرافی و هواپیمای خصوصی شان نکنند،دست بردار نیستند.شوخی نیست.مال مفت بیت المال هست و جیب گشاد حضرات فوتبالیست.
آخه پرسپولیس به دلیل محبوبیت کلی خواهان داره هدایتی / عابدینی / زنجانی / پروین / دایی و کلی اسم ریز و درش دیگه من می دونم مشکل عدم تمایل دولت نیست که نمی خواهد این باشگاه را خصوصی کند مشکل تیم استقلال است که مشتری ندارد آخه چه کسی حاضره پول به این باشگاه را بخره آخه چرا اسم بزرگ پرسپولیس را کنار تیمی مثل استقلال می آورید
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
اینهایی را که نام بردی این پول های افسانه ای را چگونه بدست آورده اند . مگسانند گرد شیرینی .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
من خریدار استقلالم تو برو برای عقده ی آسیا مشتری پیدا کن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
افتخاراتش که بیشتره!
444
| United States |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
پیاده شو با هم بریم لنگی جان چندم جدولی عزیزم توهووووووووووم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اينجا هم از كوري خوني دست بردار نيستند اين سرخآبي ها متعصب
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
قت واگذاری دو باشگاه مشخص می شه
کار نشدنی نداریم ولی مدیر می خواهد نه ورزشی.
هفته پیش سیاه بازی بورس را دیدیم . این دو تیم چه دارایی دارد؟ زمین دارد؟ فروشگاه دارد؟ تنها یک برند دارد که هنوز معلوم نیست پرسپولیس است یا پیروزی . آیا ورزشکار جزو دارایی تیم است ؟ یعنی برده داری است؟ قیمت گذاری برای آن یعنی چه ؟ تنها کارگزاران سود خواهند برد و یک عده دیگر سرمایه خود را از دست می دهند.
باید خصوصی شود و هیچ هزینه دولتی نباید برای باشگاهها پرداخت شود
تنها راه اينه كه پرسپوليس را به مالك حقيقي اش واگذار كنيد وگرنه مجبوريد بعدها از اول شروع كنيد .
آدم عاقل كسيكه از تجربه ديگران به رايگان استفاده كنه.هم متدش هست و هم روش كار نمونش تيمهاي اروپايي وقتي هر كي حرف خودشو ميزنه ديگري رو قبول نداره همين ميشه كه هست.
اینطور که تعریف شدگویا این دو باشگاه هم خصولتی میشوند اینهم یک گام بجلو است تا بعد چه شود
عزیزان من بدهی های این دو باشگاه رو به افزایشه و اگر اینطور بخواد پیش بره وزارت ورزش با داشتن بهانه بدهی ماضر به خصوصی سازی نخواهد شد اگه چهارسال پیش که بدهیشون ده میلیاردد بود واگذار می شدند بخدا تا الان همه چی درست شده بود.بابا بهانه است بهانه. در ضمن آقا رضا آخه پرسپولیس تیکه که این حرفو می زنی بابا شرم داشتن هم خوب چیزیه.ببین کدوم تیم قدمتش بیشتره و کدوم تیم اومد رقیب استقلال شد.
یعنی از خصوصی سازی مخابرات سخت تره؟
بابا مردم رو فیلم نکنید زشته!!!!!
سنگ بزرگ علامت نزدنه . در تمامی ادوار وقتی حرف و تکلیف قانونی خصوصی پیش می اید عده ای با نیت و بی نیت موضوع خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس را پیش میکشند ،که اتفاقی نیافتد وسر روسا را گرم و درگیر کنند . اینهمه تیم و باشگاه دولتی دیگر بدون حساسیت های این دو تیم.
راه حل پیشنهادی بدون فشار به خصوصی سازی تیمها ایجاد یک قانون در سازمان لیگ هاست و ان افزایش سهم بخش خصوصی در هر لیگ حداقل یک تیم بیشتر از سال قبل از ان ، این سبب میشود که تیم خصوصی برای نرفتن به دسته پایین عملا باید با تیمهای خصوصی دیگر رقابت کنند نه دولتی ها و صعود تیمهای دولتی به دسته بالاتر نیز مشمول شرایط خاص و کم محتمل میشود .
با سلام ، این همه کارخانه را به بخش خصوصی واگذار شد وگارگران زحمتکش را بیکارکردن .حالا دو باشگاه را میخواهند به بخش خصوصی واگذار نمایند این همه سرو صدا و دست روی دست گذاشتن در این واگذاری چه کسانی صدمه میخورند آنهایکه پولهای هنگفتی به جیب میزنند اگر قشر زحمتکشی در این دو باشگاه حضور داشت با با حقوق اندک زندگیشان را میگذارند این خصوصی سازی فوری انجام میشود آیا زمانیکه پولهای هنگفتی در این دو باشگاه رد و بدل میشود حسابرس و بازرسی وجود نداشت آقا تعطیل نمائید و پول بیتالمال را بیخودی هدر ندهید. باتشکر
بهتره وزارت ورزش راه درست رو در مسیر خصوصی سازی برداره و همانند خصوصی سازی های گذشته عمل نکنه که سازمانها و شرکت های دولتی رو چوب حراج زدند
بهترین راه پس از ارزش گذاری مادی و معنوی هر دو باشگاه ارائه تدریجی سهام باشگاه (ابتدا مثلا 10 درصد ..... ) از طریق بازار بورس باید باشد نه فروش به امثال هدایتی و .... سپس بررسی اثار این عرضه و سپس عرضه مجدد تا خصوصی سازی نهایی
آقای خادم یه فکری برای کشتی گیرای کشور بکنید که یواش یواش سر از کشورهای دیگه در میارند . خواهشم اینه که نگذارید سرمایه های این مملکت از وطن دور شوند . تمام پولهای یا مفت تو حلق این فوتبالیسهای .... حواله نکنید به کشتی هم برسید آخه تا کی باید بی توجهی به کشتی ادامه داشته باشه . شما خودتون کشتی گیرید میدونید ورزش پر حادثه ای هست و اگه کشتی گیری حادثه ناتوان کننده ببینه دیگه باید قید زندگیشو بزنه / آقای خادم از شما خواهش میکنم پیگیره این موضوع باشید
من خوشبین نیستم
متاسفانه برخی دولتی های پشت پرده هستند که از این باشگاه ها بهره برداری های کلان اقتصادی و سیاسی می برند
همه سرمایه این 2باشگاه عشق هوادارانشه اینا از عشق مردم هم نمیگذرن
مسخرشو درآوردین غیر ممکن غیر ممکن راه انداختین بودجه مردم و میگیرن ماشین میخرن دوتا دوتا با سند و بی سند سوار میشن - پول بیت المال و میخورن - بازی درستم نمیکنن - اعصاب مردمم خورد میکنن (شما برنامه نودو نگاه کنی آخرش اصلا اونقدر روت تاثیر گذاشته پرخاشگر میشی اونقدر که اینا به هم میپرن) به من بدین دوماه یا وقف عامشون میکنم با منحلشون میکنم واقعا که خجالت داره بخدا یکی از مصادیق ویژه خواری همین دوتا تیمن یه مشت آدم ... افتادن به جون هم جلو رسانه ها دارن میخورن و میچاپن از مردم و دستگاه بازرسی که بماند از خدا هم نمیترسن - خواهشا منتشر کنید
خصوصی کردن دو باشگاه گاو نر میخواهد و مرد کهن که تو این دوره نیست .
درد مشترک همه مشکلات ما.. لابی های پشت پرده.. منافع خیلی ها در میونه عزیز..
براي من سوال است چرا هميشه تاوان سوء مديريت را مردم بايد بپردازند؟بابا بس است خصوصي كنيد تا مرد ميدان مشخص گردد.چاقشان كرديد.
هر کاری اراده ی انجام، مدیریت، تخصص، تعهد و پشتکار می خواهد... آیا به نظر شما یکی از این موارد وجود دارد؟ که پیگیر دیگری باشیم؟؟؟!!!
خدایا سایه این برادران خادم را از سر ورزش این کشور کم کن. آمین
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی