بازدید 22692

طرح ایرانی ـ ترکی برای حل بحران سوریه!

به تدریج و پس از بی‌ثمر بودن کنفرانس‌های متعدد بین‌المللی درباره سوریه، باید شاهد چرخشی دراماتیک از سوی ترکیه در قبال مسائل سوریه باشیم؛ چرخشی مبنایی که اصول، پایه و ‌نگاه ترکیه به بحران سوریه را تغییر خواهد داد.
کد خبر: ۳۷۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱ 04 February 2014
به تدریج و پس از بی‌ثمر بودن کنفرانس‌های متعدد بین‌المللی درباره سوریه، باید شاهد چرخشی دراماتیک از سوی ترکیه در قبال مسائل سوریه باشیم؛ چرخشی مبنایی که اصول، پایه و ‌نگاه ترکیه به بحران سوریه را تغییر خواهد داد.

به گزارش «تابناک»،‌ در روزهای اخیر، عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌‌‌ای ‌از تلاشش برای همکاری ایران و ترکیه برای حل مسأله سوریه خبر داد و اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور ‌(احمد داود اغلو) را مأمور بررسی راه‌های همکاری ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه نموده است.

اما نکته مهمی که رئیس جمهور ترکیه به آن اشاره کرده، این است که اگر ایران و ترکیه در مورد بحران سوریه همکاری محترمانه‌ای داشته باشند و بتوانند طرحی را در این زمینه با همکاری هم آماده کنند، این طرح به صورت جدی مورد استقبال جامعه جهانی قرار خواهد گرفت.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که گفته‌های اخیر عبدالله گل و تلاش وی برای همکاری با ایران و ارائه یک طرح مشترک ایرانی ـ ترکی برای حل مسأله سوریه از یک شیفت بنیادین در سیاست خارجی ترکیه نشأت می‌گیرد؛ تغییری که بر پایه آن یک رویکرد عقلانی و سکولار از جانب ترکیه جایگزین رویکردی ایدئولوژیک درباره بحران سوریه خواهد شد. از ‌آغاز بحران در سوریه، زوج اردوغان و داود اغلو، رویکردی ایدئولوژیک در سیاست خارجی ترکیه نسبت به مسائل سوریه در پیش گرفتند ‌و در چهارچوب این رویکرد ایدئولوژیک بود که به مخالفت با مشارکت ایران در این مسأله پرداختند و خطی ترکی ـ سعودی و قطری را در این زمینه دنبال کردند.

شیفت جدید در رویکرد سیاست خارجی ترکیه نسبت به سوریه و تلاش برای ایجاد راهکاری ایرانی ـ ترکیه در دل خود متضمن کنار گذاشتن سعودی‌ها و قطری‌ها در مسأله سوریه است؛ دو کشوری که با فتواهای متفاوت جهاد، جنبه ایدئولوژیک مبارزه در سوریه را تقویت می‌کردند.

حال بنا بر ‌چنین تلاش‌هایی آنان به تدریج از حوزه نقش‌آفرینی در فرایند پیدا کردن راهکاری دیپلماتیک کنار گذاشته می‌شوند. تردیدی نیست که به ویژه سعودی‌ها حرکت‌های تروریستی و خشونت بار تحت حمایت خود را تقویت خواهند کرد؛ مسأله‌ای که شاید‌‌ بتوان آن را ‌‌جنون استراتژیکی ‌نام نهاد که در دراز مدت سیاست خارجی عربستان را زیر سؤال می‌برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۲۰
ایرانی -ترکی چه صیغه ایه دیگه
نباید اسم اینا رو با خودمون بکشیم
اینا اگه مرد بودن پشت ما رو خالی نمی کردن
از اول هم موضع ترکیه در مورد اسد غلط بود و باید اصلاح شود .
با اي پد نمي تونم وارد مديريت بشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
جان؟!؟
باید مردم کشور سوریه درباره سرنوشت سوریه تصمیم گیری کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
نه بابا می خوای تصمیم رو بدیم دست سعودی ها.
این نباید به معنی بی خیالی ایران در مسله سوریه باشد
آیا منظور نویسنده از "شیفت بنیادین" همان تغییر بنیادین است؟ اگر این چنین است چرا کلمه shift که انگلیسی است استفاده شده است؟
طرح نابودی سلاحهای شیمیایی سوریه را ایران داد ولی به اسم روسیه تمام شد.حالا ترکیه میخواد به اسم ایران شراکت در نابودی زیر ساختهای سوریه و قتل عام مردم بیگناه سوریه رو در اذهان عمومی پاک کنه.البته همکاری ترکیه وایران در این زمینه خیلی خوبه ولی باید در نظر داشت ترکیه کشوری که در سیم ثانیه 180درجه تغییر موضع میده و سیاستمداران ایران خوبه که این موضوع رو همیشه مد نظر داشته باشند.
از ابتدا سیاست ترکیه تحت نفوذ عربستان و قطر در موذئ سوریه اشتباه بود و اکنون که که به روش تعیین سرنوشت سوریه بدست خود مردم سوریه باز گشته جای بسی خوحالی دارد ان شاالله که راه حل هایی که توسط دو کشور دوست و همسایه سوره در پیش گرفته میشود به ثمر بنشیند
شیفت نه دلبندم تغییر!
عربستان جواب خوش رقصی های اخوان المسلمین در مصر را خیلی خوب داد، زنگ خطری که برای اخوانی های ترکیه و تونس نیز به صدا در آمده است.
ترکیه فکر کرد که شورشیان برای ترکیه و به نفع ترکیه میجنگند بعد ها فهمید چه کلاهی سرش رفته اردوغان و شورشی ها برای عربستان میجنگند نه ترکیه
ترکیه هم قاط زده و الان فهمیده که بودن بشار خیلی بهتر از رفتنشه
چند وقت پیش هم نیروهای هوایی ترکیه با f-16 دهن داعش رو اسفالت کرده!
فقط رفراندوم
قطعاً ترکیه در همراهی اولیه خود با عربستان وقطر به ملت ومسلمانان منطقه وسوریه خیانت کردند واگر برگردنند دیر نشده .
دلم برای مردم بیگناه سوریه کباب است. خدایا یک فرج و گشایشی کن...
به هر حال ترکیه اصلا قابل اعتماد نیستن و باید مواظب بود
شیفت: تغییر، دگرگونی
با سلام
گذر زمان به ما نشان داده که ترکیه قابل اعتماد نیست و در عالم سیاست یک موج سوار حرفه ای می باشد . در زمانش حتی بدتر از روسیه است و به ایران به عنوان یک طعمه برای بدست آوردن منافع ملی خود نگاه می کند .
با تشکر از زحمات شما
منتها عربستان به دست سلفی های تروریست از بین خواهد رفت
بهتر است در این زمینه قطر را هم وارد بازی کرده و تا از اختلاف عمیق بین قطر و عربستان استفاده کرده و هم انزوای عربستان را بیشتر کنیم و هم جبهه خود را تقویت نماییم .
احتمال اینکه ترکیه و غرب متوجه شده اند که روش قبلی به جایی نمیرسه برای اینکه از قافله عقب نمونند و از این نمد کلاهی برای خودشون درست کنند و جاپایی برای دخالتهای بعدیشون داشته باشند از طرف غرب ترکیه ماموریت گرفته نقش پلیس خوب رو بازی کنه هست ( که به قیمت خون مردم سوریه و عقب افتادن ۲۰ ساله )
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی