بازدید 40539
مخالفان و موافقان تعطیلی پنجشنبه مدارس در مناظره چه گفتند:

تعطیلی پنجشنبه مدارس لغو نخواهد شد؛ طرح جدید در راه است

از این اظهار‌نظر که «اگر روز پنجشنبه دانش‌آموز را به مدرسه بکشانیم و اتفاقی برای او بیفتد یا تصادف کند، فردی که دانش‌آموز را به مدرسه کشانده، مجرم است» تا «تعطیلی پنجشنبه مدارس نه در قانون وجود داشته و نه مثبت است»، دنیایی اختلاف میان متولیان سابق و کنونی آموزش و پرورش است؛ اما گویا همه این اختلاف‌ها، منجر به واکنش غیرمنطقی دولتمردان کنونی نشده باشد.
کد خبر: ۳۷۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲ 01 February 2014
مخالفان می‌گویند: «دوازده میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون معلم را در یک روز هفته به حال خود رها کرده و این منبع عظیم را به حال خود وا‌می‌‌گذاریم» و موافقان بر این باورند: «این بهترین فرصت برای بازسازی و بازیابی زمان‌ها، بودن در کنار خانواده و استفاده از محیط اجتماعی برای دانش آموزان و معلمان است»؛ این اختلاف آرا کافی بود تا مناظره‌ای جذاب را انتظار بکشیم.

به گزارش «تابناک»، اگر بخواهیم شاز‌ترین وجه تفاوت‌های دولت‌های دهم و یازدهم را برشمریم، بی‌گمان رویکرد کاستن ساعات کاری کارمندان و تعطیلی پنجشنبه مدارس که در دولت احمدی‌نژاد به اجرا در‌آمد و در دولت روحانی تغییر کرد و یا قرار است تغییر کند، از جمله آن‌ها خواهد بود.

البته ساعت کاری به روال پیش از تصمیم دولت احمدی‌نژاد برگشته و دیگر سخن گفتن درباره آن بی‌فایده به نظر می‌رسد، ولی بازگشت روز پنجشنبه به تقویم تحصیلی دانش آموزان متفاوت بوده و مخالفان پر و پا قرصی دارد تا جایی که مسئولان را به دو دلی انداخته و هنوز به قطعیت معلوم نیست که آیا در سال آتی تعطیلی پنجشنبه مدارس ادامه خواهد یافت یا یک روز به عنوان روز بدون کیف و کتاب در نظر گرفته خواهد شد و یا اتفاق دیگری رقم خواهد خورد؟!

همین ابهامات موجب شد تا بیست‌وچهارمین برنامه مناظره به «تعطیلی پنجشنبه مدارس» اختصاص ‌یابد؛ مناظره‌ای که مهمانان آن علیرضا علی‌احمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ابراهیم سحرخیز، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علی‌اصغر احمدی قائم، مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان و حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش بودند.

نام

مسئولیت

اظهار نظر

علی‌اصغر احمدی قائم‌مقام

وزیر اسبق آموزش و پرورش

سالیان سال معلمان ابتدایی می‌گفتند ما 6 روز در هفته سر کار می‌رویم اما معلمان راهنمایی چهار روز؛ از طرفی این 6 روز باعث می‌شد معلمان ابتدایی صلاحیت‌های مورد نظر به عنوان بالا رفتن مقاطع تحصیلی خود را کسب کنند.

باید تصمیم‌گیری براساس اسناد برنامه درسی ملی باشد و ما در تدوین آن برنامه ساعت دروس را به گونه‌ای نبستیم که بتوان پنجشنبه‌ها را تعطیل کرد.

برخی معلم را به عنوان محقق یا پژوهشگر معرفی می‌کنند که اگر اینگونه باشد اتفاقا باید معلمان حضور بیشتری در مدارس داشته باشند و معلم پژوهشگر باید 40 ساعت در مدرسه باشد.

در کشوری زندگی می‌کنیم که میزان تعطیلات در کشور بالاست، کجای دنیا 15 روز و در برخی موارد 30 روز مدارس تعطیل می‌شوند.

گزارش سازمان یونسکو درباره میزان روزهای فعالیت مدارس برای 37 کشور مطرح می‌گوید کشورهایی که 180 تا 209 روز در طول یک سال تحصیلی فعالیت دارند 40 درصد این کشورها هستند، آنهایی که 210 تا 239 روز فعالند 37 درصد و کشورهای دارای روزهای فعال 240 روز به بالا 7 درصد کشورها را دارند حال باید ببینیم با توجه به روزهای فعالیت مدارس در ایران که در شورای عالی آموزش و پرورش 160 روز عنوان شده است در کجای این مجموعه قرار داریم.

اگر به همین روزهای فعال تعطیلات هم بخورد به طوریکه 26 روز تعطیل رسمی در کشور داریم مطمئنا به آموزش و پرورش، دانش‌آموزان کشور لطمه خورده می‌شود در حال حاضر از 360 روز 160 روز کار آموزشی داریم و 200 روز رها شده است. چگونه می‌توان با وجود این تعطیلات محیط پژوهنده و فعال داشت؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی

وزیر سابق آموزش و پرورش

چرا ساماندهی زمان آموزش شکل گرفت. در واقع اسم طرح موجود، طرح ساماندهی زمان آموزش است.

روح حاکم بر این برنامه ارتقا منزلت و جایگاه معلم است؛ معلم مانند استاد، فناور و پژوهشگر است.

هیچکدام ازطرح‌هایی که در سه سال گذشته صورت گرفت به تنهایی نمی‌تواند تغییر کند و حداقل نیاز به تغییر 20 طرح دارد.

کسی نمی‌تواند شنبه را لغو کند چرا که در قانون 5 روز اول مطرح شده و قانون بار معنایی دارد. همچنین باید بگویم گفته نشده که مکلفید پنجشنبه را تعطیل کنید در واقع این موضوع اجباری نیست ولی می‌گویند می‌توانید که پنجشنبه را تعطیل اعلام کنید.

اینکه در روز پنجشنبه دانش‌آموز را به مدرسه بکشانیم و اتفاقی برای او بیفتد یا تصادف کند پدر دانش‌آموز می‌تواند اعتراض کرده و آن فردی که دانش‌آموز را به مدرسه کشانده است مجرم است.

از اول مهر تا آخر خرداد 282 روز وجود دارد که 13 روز آن را برداریم و تقسیم بر 7 کرده و ضرب در 5 کنیم 185 روز می‌شود نه 162 روز [اشاره به سخنان نماینده دولت]

نباید موضوع اروپا را مد نظر قرار دهیم چرا که در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌ها ما قبل از اجرا کتابی در این زمینه چاپ کردیم و نظر کارشناسان در این امر صورت گرفته است و بعد از اجرا نیز نظرسنجی شده و 33 هزار جامعه هدف مد نظر قرار گرفته که 67 درصد موافق، 12.1 درصد سکوت، 21 درصد مخالف داشت.

چطور معلم می‌تواند تربیت را انجام دهد ولی وقتی دانش‌آموز کنار مادر و پدر باشد تربیت صورت نمی‌گیرد؟

از شنبه تا چهارشنبه بدون پنجشنبه 30 ساعت درس داده می‌شود که این امر در قانون مطرح شده است. در واقع معلم 5 روز باید به مدرسه بیاید تا ساعتی که مشخص شده تدریس کند؛ موظف است از شنبه تا چهارشنبه درس دهد و برنامه‌های کلاسی را بر این اساس هماهنگ کرده است.

در کرمان معلمی از جنوب به شمال هزار کیلومتر فاصله مدرسه تا منزلش است همچنین در سیستان معلمی 700 کیلومتر را طی می‌کند که به مدرسه برسد بنابراین چنین مشکلاتی را داریم همچنین در تهران ما معلمی داریم که در رباط‌کریم بوده و برای اینکه به مدرسه برود دچار مشکل است چرا که باید فلاصله بسیاری را طی کند.

ابراهیم سحرخیز

معاون وزیر سابق آموزش و پرورش

پاشنه‌آشیل نظام سنتی نادیده گرفتن معلم است.

شصت درصد معلم جامعه هدف یعنی دوره ابتدایی -که 60 درصد از دانش‌آموزان را تشکیل داده- بانوان هستند؛ این قشر از شنبه تا پنجشنبه در حال انجام وظیفه است؛ چنین معلمی نه تنها فرصت پژوهش ندارد بلکه حوصله تدارک نیازهای فیزیولوژیک خود را نیز ندارد.

در قریب به اتفاق کشورها، معلم پنج روز بیشتر در سیستم آموزشی حضور ندارد اما در کشور ما 30 درصد مدارس روستایی و صعب‌العبور هستند؛ در این شرایط چطور معلم می‌تواند حضور فیزیکی نداشته باشد؟

در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش داریم که بررسی برنامه‌های کلاس در 5 روز اول هفته تعریف شده و ما نمی‌توانیم روز دوشنبه را به طور مثال برای فعالیت بدون کیف و کتاب داشته باشیم.

تحقیقات در کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که بین میزان پیشرفت دانش‌آموزان و 5 روز آموزش در هفته ارتباط مستقیم وجود دارد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری نیز بر اجرای آن تاکید دارد یک روز باید در هفته به حرفه‌آموزی پرداخته شود که یک دانش‌آموز بعد از دیپلم بتواند حرفه داشته باشد و یک خانواده را اداره کند.

جایگاه خانواده کجاست. خانواده‌ای که در حدیث‌های نبوی در مورد جایگاه 7 سال اول و 7 سال دوم زندگی فرزندان صحبت کرده است؟

همچنان معتقدم روزهای موظف معلم 5 روز است اما برای یک روز تعطیلی باید برنامه‌ها به صورت اختیاری برای دانش‌آموز باشد.

علیرضا علی‌احمدی

وزیر اسبق آموزش و پرورش

تصمیم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مشروع و قانونی است که توسط شورای عالی آموزش و پرورش تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مطرح و رضایت کلی این افراد گرفته شده است.

در آموزش و پرورش تبعیضی وجود داشت که در حال حاضر کمتر شده و آن موضوع تعداد روزهای کاری معلمان در دوره‌های مختلف بود.

هم معلمان ابتدایی رضایت بیشتری دارند وهم معلمان متوسطه و راهنمایی

از طرفی مدیران مدارس باید راضی‌ترین طبقه بین فرهنگیان باشند چرا که امروز توانستند فرصت بیشتری برای تعالی و بازسازی خود داشته باشند.

بیشتر خانواده‌ها نیز از این طرح استقبال می‌کنند مگر آنها که پدر و مادر به هر دلیلی نمی‌توانند روز پنجشنبه در خانه حاضر باشند.

برای اجرای این طرح می‌توانستند ملاحظات زیادتری را داشته باشند و تفاوت بین دوران ابتدایی و دوره‌های دیگر را قائل شوند.

دوستان دست‌اندرکار منتقد باید استناد داشته باشند که براساس برنامه درسی ملی بطور مثال پیشرفت درسی دانش‌آموز را بررسی کردیم و روند متفاوتی را نشان داده است یا اینکه رضایتمندی خانواده‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است.

در قوانین ساعات آموزشی برای دوره ابتدایی 25 ساعت، برای دوره متوسطه اول 30 سال، برا ی متوسطه دوم 35 ساعت و برای دوره متوسط دوم فنی و حرفه‌ای 45 ساعت آموزش در نظر گرفته شده لذا باید ارزشیابی بر مبنای تکلیف قانونی صورت گرفته باشد.

دو سال است از مصوبه آموزش و پرورش می‌گذرد باید بررسی شود که این اتفاق چه نکات مثبتی و چه محدودیت‌هایی داشته و چه پیشنهاداتی را می‌توان در مورد آن ارائه کرد که مباحث تبدیل به مباحث سیاسی نشود.

حمیدرضا کفاش

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش (نماینده دولت)

مسئله ساعات موظفی معلمان امری قانونی است و تفاوتی برای دوره‌های مختلف وجود ندارد.

دولت درصدد اضافه کردن بار به دوش معلمان نیست؛ در مصوبه تعطیلی وجود ندارد و تعطیلی یک اعلام شخصی بوده است.

در جلسه‌ای که صورت گرفت موضوع ساماندهی برای دوره‌ ابتدایی در این زمینه تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. همچنین درباره دیگر پایه‌ها این موضوع مدنظر قرار گرفت که زمان هر جلسه متفاوت بود. به این معنا که برای پایه اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه سوم و چهارم 50 دقیقه جلسه در نظر گرفتیم.

این طرح برای افزایش پیشرفت دانش‌آموزان مضر بوده و همچنین کادر اداری مدارس و نیروها از این امر راضی نبوده و اولیاء در خصوص تعطیلی مدارس دچار مشکل بودند که این امر در بخشنامه مطرح شد.

تعطیلی پنجشنبه مدارس نه در قانون وجود داشته و نه مثبت است.

مصوبه می‌گوید ساماندهی آموزش در 5 روز اول هفته و یک روز تعطیل برای سایر فعالیتها.

نظرسنجی یک متودولوژی غیرعلمی است؛ در کجای دنیا از چنین متودی برای تصمیم‌گیری امور مهم استفاده می‌شود؟ آیا با این روش می‌توان سرنوشت تعلیم و تربیت را مشخص کرد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که سال 90 -91، 160 روز آموزشی داریم که این میزان در کانادا 188 روز، در فرانسه 174 روز، در انگلیس 192 روز و در ژاپن 240 روز است. همچنین میانگین ساعات آموزشی در سال تحصیلی برای پایه‌های اول و دوم کشور 600 ساعت و برای پایه‌های سوم تا پنجم 650 ساعت است که این میزان برای کشور آلمان 1050 ساعت برای ژاپن 1050 و برای کره 975 ساعت است.

از طرف دیگر زمان بر حسب دقیقه مربوط به پایه‌های اول و دوم 225 دقیقه و سوم تا پنجم 250 دقیقه است که در کشورهایی مانند کانادا 304 دقیقه، انگلیس 300 دقیقه و ژاپن 330 دقیقه است. لذا ایران در بین کشورهای تحقیق شده هم زمان و هم روز هم میزان آموزش پایین‌تر است.

این موضوع با شعار تحول و تولید علم همخوانی ندارد. جای سوال است که چه کسی می‌خواهد روزهای کار معلمان را افزایش دهد؟

به هیچ عنوان افزایش ساعات کار معلمان مطرح نیست.اگر در طرح اجرای قانون ساعات فوق برنامه را افزایش دهیم منابع آن را هم فراهم می‌کنیم به طوریکه وزیر آموزش و پرورش به بنده دستور داده است که با کمک یک کمیته 5 نفره از معاونان در 9 مرحله طرح یک روز را بررسی کنیم که در حال مطالعه آن هستیم. بعد از مطالعه منابع آن را تعریف خواهیم کرد و بعد از آن آموزش می‌دهیم و پس از آن برای هزار نفر به طور پایلوت اجرا می‌کنیم و سال بعد به صورت پلکانی کل طرح را اجرا خواهیم کرد. اگر موفق بود ادامه می‌دهیم وگرنه متوقف می‌کنیم.

متاسفانه این موضوع آنگونه مطرح شده است که دولت می‌خواهد کار معلمان را دو برابر کند یا بدون مواجب روزهای تعطیلی معلمان را پر کند اینگونه نیست.

[در انتقاد به حاجی بابایی] شما قبل از تصویب این موضوع آن را اعلام کردید همچنین در سال 90 به شما در پژوهش مرکز پژوهش‌ها مطرح شد که این موضوع باید ابتدا در شهر تهران اجرا شود و پس از بررسی نتایج به کل کشور تعمیم داده شود اما شما این موضوع را از ابتدا سراسری اعلام کردید که این درست نیست.

اینکه برخی مطرح کردند نظر آقای فانی این بوده است که تعطیلی پنجشنبه‌ها برطرف شود کذب است. ایشان مطرح کرده‌اند برای سال 93 - 94 لغو تعطیلی پنجشنبه در کار نیست بلکه به جای آن اجرای آزمایشی یک روز بدون کیف و کتاب مطرح است.

وقتی می‌گوییم مدرسه تعطیل است یعنی کار را شل کردیم یعنی آموزش جای پای محکمی دارد و پرورش دلبخواهی است.


کفاش، نماینده دولت در این باره گفت: اینکه برخی مطرح کردند نظر آقای فانی این بوده ‌که تعطیلی پنجشنبه‌ها برطرف شود، کذب است. ایشان مطرح کرده‌اند برای سال ۹۳ - ۹۴ لغو تعطیلی پنجشنبه در کار نیست، بلکه به جای آن اجرای آزمایشی یک روز بدون کیف و کتاب مطرح است.

وی در پاسخ به پرسش احمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه ‌«این طرح علاوه بر برنامه رسمی کلاس‌هاست؟» پاسخ مثبت داده و از اجرای پایلوت روز بدون کیف و کتاب خبر داد تا نشان دهد ‌واکنش وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم به اتفاقی که بی‌آزمون و یکباره در سراسر کشور به اجرا درآمد، طرحی سنجیده‌تر به نظر می‌رسد که از قضا هزینه‌زا هم هست، اما شاید گریزی از آن نباشد.

گفتنی است، در پایان مناظره نتیجه نظرسنجی پیامکی اعلام شد که ۸۷ درصد مردم در پاسخ به پرسش «آیا با تعطیلی پنجشنبه‌ها موافق هستید؟»، گزینه بله را برگزیه بودند.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴۲
انتشار یافته: ۶۴
آخه ...وقتي داريد مقايسه با كشورهاي ديگه ميكنيد بقيه چيزهاي ديگه هم مقايسه كنيد...
پاسخ ها
حمید
| United States |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ضمن اینکه مقایسه هم باید کامل باشه . به عنوان مثال کدوم کشور تو دنیا 6 روز کاری دارند؟ همه جا 5 روز کاری در هفته دارند. با توجه به آموزش هایی که یک جوان باید بیاموزد و آموزش آنها در مدرسه ممکن نیست لازم است پنجشنبه ها تعطیل باشد تا فرصت برای اینگونه اموزشها مثل زبان-ورزش-موسیقی و غیره فراهم باشد
هر روز یه ساز جدید .کلا هممون خوشحالیم از بالا تا پایین
سلام برای رفع اختلافات، تعطیلی پنج شنبه لغو و بجای آن چهار شنبه تعطیل شود
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
این خوبه. چون پنجشنبه هم میشه بین التعطیلین و خود بخود تعطیل میشه.
اما خارج از شوخی به نظرم به جای تعطیلی پنجشنبه ها اگر شنبه تعطیل شود خیلی بهتر خواهد بود. حداقل با تعطیلات جهانی هماهنگ تر خواهیم شد.
تغییرات درآموزش وپرورش به راحتی نیست یک کتاب عوض میشه 5 سال یه دبیر تدریس ش تجربه درست پیدا می کنه
اما یه شب کلی تغییر می کنه
باید چهار چوب آموزش وپرورش باید برای ده ها سال مشخص بشه
حالا فردا یکی دیگه میاد میگه این قبول ندارم
به نظربنده اگرجمعه هاتعطیل وپنجشنبه هاروبابرنامه ای دقیق بطوراسمی تعطیل ولی حضورواجب نمایندودرپنجشنبه اموزشهای رایانه ای وزبان انگلیسی واموزش فرهنگ رانندگی دهندخیلی عالی خواهدشد...موافق یامخالف
ما هم میخواهیم مثل تهران لااقل مدارس 5 شنبه ها تعطیل باشد . یک روز از سرویس مدارس راحت باشیم .
لطفا" تهرانی های عزیز لایک مثبت(+) مرحمت فرمائید ..
اون مدارسی که در خارج 200 روز در سال فعالیت دارند کلاس های متنوعی هم برای کودکان از جمله موسیقی گردش های دسته جمعی اموزش زبان و..... دارند . شما با این کمبود فضای اموزشی و امکانات بهتر نیست وقت کودکان را با اموزش مطالب کسل کننده و تکراری بدون جذابیت نگیرید ؟
هر که از راه میرسه یه طرحی باید ثبت کنه حالا خوب یا بد فرقی نمی کنه
به نظر من تعطیلی روز پنجشنبه فرصت خوبی برای افزایش معلومات معلمان و مطالعه آنان میباشد و دانش آمو.زان هم فرصت بیشتری جهت کلاسهای فوق برنامه خارج از محیط مدرسه میباشد ضمنا اکثر خانوادهها جهت تعطیلات آخر هفته دوست دارند فرزندانشان را در مراشمات وتفریحات باخودشان ببرند لذا کلاسها حالت نیمه تعطیل دارد و معلم چون همه دانش آموزان نیستند بنابراین قادر به اجرای برنامه کامل نیست و این فکر اجرا شده بعد 34 از پیروزی انقلاب اسلامی یک تصمیم درست و نو و تحول جدید در مدارس بوده که باعث صرفه حویی زیاد مالی برای دولت محترم و کمک به بودجه جاری است .
تمام طرح های دولت قبل...غیرکارشناسی است و باید همه لغو گردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
استدلال شما هم از همون قوت برخورداره ، پس لطفا شماهم غیرکارشناسی فکر نکن!!!
در جایی که باید نظر سنجی انجام شود , یا انجام نشده یا به نتایج آن توجهی نمی شودولی در این مورد وظیفه متولیان است که جهت رسیدن به اهداف برنامه ریزی کنند. خوب است از مردم نظر سنجی کنید ساعت کار ادارات به 2 ساعت و چهار شنبه هم تعطیل شود ببییند 80 در صد رای نمی آورد؟
جناب آقای علی‌اصغر احمدی قائم‌مقام 1- اگرجنابعالی مدارس مارابا اروپا مقایسه میکنید.کدام امکانات اروپادرمدارسش درایران وجوددارد؟ دوما درکدام مدارس اروپایی برای تراکم یک کلاس 36 دانش آموز تعریف شده که درمدارس ما تعریف شده؟
2- شما که میگویید نظرسنجی یک متودولوژی غیرعلمی است. رای گیری برای گزینش ریس جمهورونمایندگان مجلس هم یک نوع نظرسنجی کتبی است پس آیا این نظرسنجی هم فاقداعتبار علمی واجتماعی است؟
3- آیا شما به تک روی واعمال نظرفردی با جبروزوربدون توجه به مرد که صاحبان دانش آموزان هستند معتقدید؟
پاسخ ها
معلم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
بسیار نظر پخته و کاملی بود نظام اموزشی کشور هم از لحاظ نرم افزاری و توسعه برنامه و هم از لحاظ سخت افزاری و توسعه شاخصه های تربیت معلم و تامین معیشت معلمان دچار مشکلات عدیده ای است و تغییرات در اساس و نظام اموزشی محتاج تامین همه امکانات در همه جهات می باشد.
من خیلی متاسفم که برای این کار بی اهمیت مناظره تشکیل می شود اما برای معیشت فرهنگیان کاری صورت نمی گیرد صد حیف وصد حیف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
کلا 2 روز می ری سر کار رو هم داری!!
درطول سال مکررا آموزش وپرورشی ها(معلمان ودانش آموزان)تعطیلند/آخذاین چه نظرسنجی غیرکارشناسی است/اگردوستان محبت می کردندونظرسنجی می نمودندکه آیاموافقیدکه چهارشنبه هاهم تعطیل باشدهم برای کارمندان دولت هم آموزش وپرورشی ها یقیناکسی بدش نمی آمد ازتعطیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
نگفتی خودت چند روز دوس داری کار کنی؟
مدارس ابتدایی با توجه به حجم کمتر مطالب درسی و اینکه معلمان مجبورند همه هفته در کلاس حضور داشته باشند بهتر است پنجشنبه تعطیل باشد اما برای معلمان متوسطه اول و دوم که حداکثر 24 ساعت موظف در 4 روز می تواند باشد و دو روز تعطیل هستند و حجم مطالب درسی زیاد است نیازی به تعطیلی پنجشنبه نیست
متاسفانه ما همه چیز را در گفتار با خارجی ها مقایسه میکنیم مثل قیمتها* بنزین فلان کشور لیتری سه هزار تومان است ونمی آیم بگویم در امد سالانه انها میانگین هشت الی ده میلیون تومان است است خدایش بسه دست از این مقایسه های الگی برداریدگیفیت را بچسبید نه کمیت را
روزهای پنجشنبه برای ما معلمان روز کار وفعالیت در بیرون است چون حقوق کفاف زندگی را نمی کند مجبوریم در این دو روز حداقل خرج خانه وخانواده رابا کار کردن در بیاوریم.
با این اوضاع کلاً مدرسه هارو اختیاری کنند بهتره هر کسی دلش خواست بیاد مدرسه !!!!آخه این چه اوضاع بدی هستش پنج شنبه ها تعطیل که یه روز سه شنبه هم مثل هفته بعد تعطیل باشه وچهارشنبه هم بین التعطیلن وکلاًمملکت تعطیل برین حالشو ببرید.داریم خودمونو بد بخت می کنم .
اقای وزیرمحترم شما انقدربرای پنجشنبه دل می سوزنی چرا ذره ای به سرانه توجه نمی کنی که برق وآب وگاز مدرسه همیشه اختارقطع می اد
شما این همه گیردادی ساعات اموزشی کشور های مختلف ایاواقعا کانادا وژاپن امریکا معلمانش حقوق شان هم با معلمان مابرابراست .راستی کدام مدرسه ی ما امکانات مدارس ژاپن وامریکاوکانادارادارد
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ای ساغول سن ... گل گفتی
دوباره صبح یکی از خواب بیدار شده و طرح جدید
پاسخ ها
معلم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
همیشه باید جلوی ضرر را گرفت. تعطیلی زیاد ضرر است؛ خصوصاً تعطیلی زیاد مراکز علمی.
موفقیت برنامه ریزی می‌خواهدو کار وتلاش و کار.
دیگر نبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاید خفت!
کاری که آموزش وپرورش در مقطع متوسطه انجام داده این بوده که درسهای روز پنجشنبه را به ساعت12.50 تا 2/20 دیگر روزهای هفته منتقل کرده پس کاهشی در میزان ساعت دروس یا موظف معلمان ایجاد نشده وبرای معلمان فرقی نکرده چون همان4روز در هفته کار میکنند اما متاسفانه یک روز مفید کاری را به همان ساعتهای غیر مفید تبدیل کردن چون نمیتوان به دانش آموز خسته و گرسنه مطلبی را آموزش داد پس ظلم بیشتری به دانش آموزان رفته است
اگر هم قرار پنجشنبه تعطیل نباشه حداقل مدارس ابتدایی را تعطیل کنید خدایش بچه های ابتدایی توان همین 5 روز راندارند وای به حال اینکه 6 روز بخواهند بروند!!!!
کدام تعطیلی قبلا معلمان ابتدایی 6روز در هفته روزی 4 ساعت 24 ساعت در هفته اما حالا 5روز در هفته روزی 5 ساعت 25 ساعت کار در هفته چرا هی میگین تعطیلی آقای فانی اگر به دنبال عدالت هستید بیایید این مشکل را حل کنید خانم بنده سالها در کلاسهایی تدریس کرد که تعدادشان از 40 نفر بیشتر بود سندش موجوده معلمانی در کنار خانم بنده در کلاسهای 20 نفری تدریس کردند چرا نباید تفاوتی بین آموزگاری با 40 دانش آموز و 20 دانش آموز باشد آیا کسی هست این بی عدالتی را بر طرف کند؟؟
آقای دکتر حاجی بابایی بهترین وزیر بود حیف که او را به خاطر اینکه از دولت قبلی بود کنار گذاشتند اکثریت معلمان از او راضی بودند چون واقعا کار می کرد من به عنوان یک فرهنگی و دانشجوی دکترا به ایشان احترام می گذارم کاش از معلمان در مورد ایشان هم نظر سنجی می شد .
پاسخ ها
معلم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
ایشان(دکترحاجی بابائی) قابل احترامندوستایش خدااجرشون بده
به نظر من تعطيلي پنج شنبه ها در ايران با توجه به اينكه مدارس امكانات فوق برنامه ندارند خوب است چون والدين علاقمند مي توانند روزهاي پنج شنبه فرزندان را به كلاسهاي فوق برنامه مانند شنا و .. بفرستند. در اروپا چون كلاسهاي فوق برنامه همه در مدارس اجرا مي شود بايد دانش آموز ساعات بيشتري در مدرسه باشد . البته با توجه به ساعات كار معلمان ابتدايي اين تعطيلي بايد فقط در مقطع ابتدايي باشد .
به عنوان یک فرهنگی بازنشسته با تعطیلی موافق ارامش فکری برای دانش اموز استراحت معلم به هوای کلان شهرها کمک دیگر این که چرا در اموزش وپروش تغیرات بیشتر از سایر ادارات است...کجای دنیا این تغیرات در امور اموزشی می دهند قابل توجه دولت
اتفاقا تعطيلي مدارس در كشورهاي اروپايي كم نيست اما در طول سال به صورت تعطيلي كريسمس و جشنهاي مختلفه در ضمن سيستم اموزشي اونا چيكار به ما داره كه همه چيز حفظيه نه حسي
سلام،کسانی که برای آموزش وپرورش تصمیم می گیرند نه ازکلاس خبردارند نه از درس ومشق ، سروکله زدن بایک کلاس 30نفره هیچ اعصاب وآرامشی برای معلم نمی گذارد.
بنابراین ازمسوولان ودست اندرکاران می خواهیم میزان ساعات موظفی دبیران راکاهش دهند.لطفادرتصمیمات خود ازمعلمان نظرسنجی کنید.معلم بعد از20سال سابقه دیگرتحمل وحوصله ی یک کلاس شلوغ وپروهیاهوراندارد.سخت ترین وپراسترس ترین شغل معلمی است.
به عنوان یک معلم تمام نظرات عزیزان رامطالعه نمودم .
به نظرمن مشکل اصلی دراموزش وپرورش تعطیلی وعدم تعطیلی روزپنجشنبه نیست بلکه ایجادانگیزه دردانش اموزان ومعلمان ورهاساختن اولیاازسردرگمی درتغییرات پشت سرهم درنظام اموزشی است موردبعدعدم پرداخت سرانه دانش اموزی که کمرخانواده ها ومخصوصامدیران مدرسه شده به شمااطمینان می دهم که اگراین مشکلات برطرف شود هم نظام
اموزشی کیفیت پیدامی کند هم انگیزه معلم ودانش اموزبرای تدریس وتحصیل افزایش پیدا میکنه باتشکر
مگر باتغییر دولتها که مسئول اجرای قوانین هستند بدنۀ کارشناسی ومتفکرین سیستم آموزش وپرورش هم تغییر می یابند؟یا اصلا شاید اصول وضوابط کارشناسی موضوعات هم تغییر می یابند ؟ چون هرکسی هرحرفی میزند به کارشناسی بودن حرفش اصرار دارد
به عنوان یک آموزگار دوره ی ابتدایی می توانم بگویم که تعطیل نشدن روز پنج شنبه و برگزاری کلاس های فوق برنامه نیازمند ایجاد زیر ساخت مناسب می باشد آموزش و پرورشی که ندارد هزینه آب و برق مدارسشو بپردازد و سرانه ی هر دانش آموز در سال 400 تومان هست چه جوری می خواهد زمینه ی اجرای چنین طرحی را بپردازد واقعا اگر آقای وزیر میتواند در تجهیز مدارس بکوشد .سال گذشته در مجلس مسئله هوشمند شدن کلاسها مطرح شد ولی شما بیایید ببینید کدام مدارس در سطح روستا ها هوشمند شده .با تشکر از توجه شما
واحد انجام کار ساعت است نه روز. هیچ اتفاقی نیافتاده و کار تعطیل نشده. 36 ساعت در شش روز در 5 روز برنامه ریزی شده.

یادم میاد قبلا بچه های راهنمایی چهار ساعت صبح مدرسه می رفتند دو ساعت بعد از ظهر الان می شود برای جلوگیری از خستگی این شکل مدرسه رفت.
نوجون که بودم ی روز با عموم رفتیم به خونه یکی از این ملاکان زمین دار تا در مقابل قرار قبلی براش یه کاری انجام بدیم از قضا کارا زودتر از موعد انجام شد . قبل از اتمام روز . صاحب کار که دید ما کارامونو تموم کردیم . فک کرد حالا که اومدن یه کاری بدم دستشون . این بود که اومدو گفت این گندما رو از اینجا بریزین اونور تر (فاصله یک متر ) یعنی یه کار بیخود . عمو هم با عصبانیت گندمارو بیل میزد که بیشترش پخش و پلا میشد . یارو هم که دید اینجوریه . واز طرفی کاری هم واسه انجام نمونده .اخرش گفت باشه برید خونتون
حالا اینم همون قضیه تعطیلی پنجشنبه و روز بدون کتاب و غیره هست . بخدا
دولت تدبیر وامید باید کمی در کار هایش تدبیر به خرج بدهد وهر روزاز ایجاد حاشیه های بیهوده جلو گیری کند جامعه را به چالش نکشاند
درود بر آقای حاج بابایی بنده بعنوان یک فرهنگی واولیاء 3دانش آموز مقاطع مختلف از رویکرد وبر نامه های ایشان بسیار راضی بودم واقعا یکی از وزیران دلسوز،کارآمد و عاقبت اندیش بود وحیف شد که ایشان را کنار گذاشتند کاش آقای روحانی عملکرد ایشان را بهتر بررسی میکردند تا ببینند چقدر برای مملکت مفید بوده وبه این راحتی او را از دست نمی داد. آرزوی سلامتی برای وجود نازنین خودش وعاقبت بخیری فرزندانش را از خداوند منان خواهانیم بنده در تمام طول خدمتم افتخار آموزگاری را داشتم وزمان ایشان هم آموزگار بوده ام وتملق ومبالغه ای در نوشته هایم نیست.باتشکر تابناک جان لطفا کامنت بنده را هم بگذارید ممنون.
خود آقای حاج بابایی از اول می گفتند پنج شنبه تعطیل نیست روز فوق برنامه است دستگاه های نظارتی باید برآن نظارت می کردند که خلاف قانون انجام نمی شد
تعطیلی پنجشنبه ها یک خیانت اشکار به اموزش و پرورش کشور هست. کارایی علمی شاگرد در زنگ هشتم عملا نزدیک به صفر است شاگرد بعد از ساعت 1 ظهر هیچ درسی را در کلاس یاد نمی گیرد من که خود معلم هستم بارها این را به مدیران تذکر دادم اما کو گوش شنوا. وقتی امارهای تعطیلات و ساعات درسی را مقایسه می کنید بیایید کیفیت اموزشی از نظر ساعات درسی را هم در نظر بگیرید. به خدا ما فردا باید در برابر خداوند باید پاسخگو باشیم
پاسخ ها
بهار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
حسن جان در ژاپن بچه ها تا ساعت 4 مدرسه هستند .مدرسه های تمیز وشیک با برنامه های متنوع وشاد وعلمی . در مدارس ایران یک ساعت هم سرسام میگیری .مثلا مدرسه ما از لحاظ فضا مناسب 100 دانش آموز است ولی 307 نفر در آن درس می خوانند . تا پای تخته میز هست تخته گچی را که پاک میکنم صورت دانش آموز جلویی سفید میشه . حیف بچه های مردم
تعطیلات روز پنجشنبه یک معضل اجباری مدیران برای ما معلمان وبچه ها شده بطوری که ساعت چهارم اجباری به ما تحمیل کرده بطوری که هیچ کارایی برای ما نداشته تنها سود را کادر دفتری ومعلمان ابتدایی یک روز کمتر را تجربه مکنند
اکثر معلمها در شغلهای کاذب مثل بنگاهها املاک حضور دارند.از هر 1000معلم یک نفر هم از تعطیلی برای مطالعه استفاده نخواهد کرد
بعضی از دانش آموزان در بسیاری از روزهای هفته در مدارس عملا هیچ کاری نمی کنن معلمان هم الکی با فشار مدیران و آموزش و پرورش به اونها نمره میدن . اگه اونها هم پول داشته باشند دانشگاه ازاد میروند و مدرک می گیرند ... به نظرم بهتر است پنجشنبه را نه اجباری بلکه اختیاری برای کلاسهای مکالمه زبان انگلیسی و کامپیوتر در نظر بگیرند تا حداقل دانش اموزان علاقه مند و هدفمند این روز را مدرسه بیایند .
اقا کلا تعطیل کنید
پنجشنبه ميتونه گذران وقت براي کارگاه هاي اموزشي باشه،زبان،کامپيوتر،مطالعه ، و چيزهايي که ميتونه ذهن دانش اموز رو نسبت به اينده،راه و روشش،يا دانش اموز رو خلاق ميکنه،باشه.تعطيلي پنجشنبه به تنبل تر شدن دانش اموزا ختم ميشه.
بیچاره دانش اموزهای ما ، شدن موش آزمایشگاهی ، کیفیت تحصیل پایین ، هزینه های درس خوندن وحشتناک ، حالا دارن برای تعطیلی نقشه میکشن جالبه. ..
به نظر بنده با همین ساعات کاری براحتی کتابهای دوره ابتدایی در شش ماه نخست سال تمام می شود. برای سه ماه اول سال دانش آموزان جهت کسب مهارتهای عملی مورد علاقه هدایت شوند.
معمولاً وقتی یک روز به کار و یا تحصیل اضافه میشه از ساعت روزانه یک ساعت کم میشود که عملاً هیچ فرقی با پنج روز کار یا تحصیل در هفته را ندارد بجز اینکه هزینه های حمل و نقل واحتمال تصادفات را بالا میبرد اگر واقعاً تصمیم به اضافه نمودن ساعت تحصیل است هر روز نیم ساعت الی یک ساعت اضافه شود و همان پنج روز حفظ شود
من يه فرزند دارم كه الان كلاس ششم دبستانه توي اين 6 سال همه معلماش وسط هفته يه تعطيلي داشتن. كي ميگه 6 روز هفته رو كار ميكنن. در واقع 4 روز در هفته سركارن. مال ما كه اينجوري بوده!!!!!!
مثل 95% کشورهای دنیا آموزش های مذهبی رو به روزهای تعطیل (پنجشنبه و جمعه) منتقل کنید تا روزهای درسی مربوط به مباحث اصلی باشد.
با سلام
به نظرم بايستي كل تعطيلات مدارس بازنگري شود.در حال حاضر دانش آموزان در سه ماه تابستان (دبستان 4 ماه كامل)بدون برنامه وآموزش به سر مي برند.ودر زمستان به دليل بارش برف و جديدا آلودگي هوا تعطيلات مستمر در تههران داريم.پس بهتر است طرحي براي تعطيلات تابستانه و زمستانه در نظر گرفته شود.در اينصورت راحتتر مي شود در مورد 5 شنبه ها صحبت كرد.
آقاي حسن دمتون گرم كه صادقانه از واقعيات گفتيد من هم بعنوان يك ولي كه فرزند كلاس ششمي دارم و خودم و همسرم هم كارمنديم نظرم رو نوشتم كه معلم فرزند من در طي اين 6 سال به خدا قسم فقط هفته اي 4 روز به كلاس مياد. ولي نظر من رو نمينويسن فكر كنم هر نظري كه براشون خوش نياد نمينويسن . آفرين به تابناك
به خدا براي كلاس روز پنجشنبه پول جدا گرفتن اگه كسي توان پرداخت نداشته باشه چه كنه؟ حجم كتاب درسي كلاس ششم خيلي زياده و چون در مقطع دبستان اومدن با بچه كلاس اولي مقايسه ميشن كه خداييش كار درستيه؟
تعطیلی پنج شنبه ها برای آسایش خانواده ها وفرهنگیان ضروری است من به عنوان فرهنگی با 20سال سابقه شاهدمشکلات زیادی برای خانواده ها ومعلمین بودم .معلم یادانش آموز برای یک روز مسافرت آخرهفته مجبور بود مرخصی بگیرد درحالی که قانونا معلمان ما حق مرخصی ندارند.یایک معلم ابتدایی رادرنظر بگیریدکه 6روز درهفته کلاس برودوروز جمعه هم به دانشگاه چون ادامه تحصیل هم برای معلم ضروریه تااطلاعاتش همیشه به روز باشد.پس این کاردکتر حاجی بابایی بسیار سنجیده وبجابود آقایان ایرادات بنی اسرائیلی نگیرند وبه فکربرنامه درست وحسابی باشند نه اینکه عملکرد دیگران را زیر سئوال ببرند.
ساعات کاری برای معلمان وعوامل مدارس هیچ تغییری پیدا نکرده است اما دانش آموزان پس از 5روز آموزشهای رسمی می توانند در کنارخانواده به آموزشهای غیر رسمی وکنار خانواده بودن سپری نمایند .همچنین سرویس مدارس کم می شود به تبع آن درترافیک شهری تاثیر می گذارد ، ازحوادث ناشی ازتردد می کاهد ، برروی کاهش آلودگی هوای ناشی از ترافیک تاثیر دارد ، ازهزینه سرویس دانش آموزی خانواده ها یک روز کم می شود ، ازهزینه های انرزی مصرفی مدارس کاسته می شود ، معلمان فرصت می یابند بیشتر مطالعه نمایند وانرژی لازم برای حضور موثر درکلاس را بگیرندبار عاطفی وروانی حضوردرجمع خانواده ها صمیمیت وگرمی خانواده هارا بالامی برد ، والدینی که کارمندند وروز پنجشنبه تعطیلند اسیر رسانیدن فرزندان به مدرسه نمی شوند و...،...،هزار نتیجه مثبت مترتب اقتصادی واجتماعی دارد .شمارا به خدا قبل از افکارسنجی وبررسی جوانب امر هیچ حرفی نزنید واقدامی نکنید که ایمن کار به نفع هیچ کس نیست .
از بس که لی لی به لالای این معلما گذاشتین بسه
دیگه
فقط اعدام
اخه یعنی چی ؟ هر روز یه ساز میزنن. تعطیلی پنج شنبه ها خیلی هم خوبه. اقای وزیر سابق چرا مدارس مارو با دیگر کشور ها مقایسه می کنید ؟ اونا انواع کلاس و اردوها ی علمی و تفریحی دارن ولی ما چی ؟ بقیه امکانات رو هم مقایسه کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار