بازدید 3405

ولیدالمعلم: مذاکرات «نتایج ملموسی» نداشت

کد خبر: ۳۷۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰ 31 January 2014
وزیر خارجه سوریه بعد از پایان دور نخست مذاکرات نشست ژنو 2 با حضور در کنفرانس خبری، مخالفان را مسئول عدم پیشرفت در مذاکرات دانست و گفت که در این مذکرات به نتایج ملموسی نرسیده‌ایم.

به گزارش فارس، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه بعد از پایان دور نخست مذاکرات نشست ژنو 2 و قبل از بازگشت به کشورش کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

به نتایج ملموسی در مذاکرات دست نیافتیم

المعلم که سخنانش به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی مختلف پخش می‌شد، در ابتدای سخنانش با بیان اینکه به «نتایج ملموسی» در کنفرانس ژنو 2 دست نیافتیم، هیئت ائتلاف معارضان خارج نشین سوری را مسئول عدم پیشرفت در مذاکرات دانست.

وی گفت که با کمال تاسف بعد از یک هفته گفت‌وگو به هیچ نتیجه ملموسی نرسیده‌ایم.

ائتلاف معارض ناپخته و بی‌تجربه هستند

معلم هیئت ائتلاف معارضان خارج نشین را، افرادی بی‌تجربه و ناپخته دانست و گفت: گویی برای تحویل قدرت به اینجا آمده بودیم و این امر بیانگر عدم پختگی در مذاکرات است.. ما با آمادگی به ژنو 2 آمدیم و با بررسی همه موضوعات موافقت کردیم ولی طرف مقابل ظاهرا بیانیه کنفرانس ژنو 1 را نخوانده است و تنها بر یک بند آن که همان تشکیل دولت انتقالی است؛ تمرکز می‌کند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به بسته پیشنهادی این کشور که بر وحدت ملی سوریه، حاکمیت و آزاد سازی سرزمین‌های اشغال شده سوریه تاکید می‌کند، افزود: تصویری درباره تکثرگرایی (گروه‌های سیاسی) و دموکراسی در سوریه و همچنین درباره مخالفت با دخالت‌های خارجی ارائه کردیم ولی متاسفانه این طرح پذیرفته نشد.

مخالفان میانه‌رو  وجود ندارند

وی با اشاره به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر تسلیح و حمایت مالی از گروه‌های معارض سوری گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که مخالفان میانه‌رویی وجود ندارند و بلکه (آنچه از آن سخن می‌گویند) سازمان‌هایی تروریستی هستند.

مخالفت مخالفان با محکوم کردن تروریسم

ولید معلم افزود: ما سعی در ایجاد زمینه مشترک از طریق محکوم کردن تروریسم داشتیم ولی طرف مقابل نپذیرفت. آیا کسی که محکوم کردن تروریسم را نپذیرد، شهروند سوری است؟

کسانی که در هتل‌های ۵ ستاره هستند از اوضاع سوریه بی‌خبرند

وی افزود: کسانی که در هتل های 5 ستاره خارج از سوریه بسر می برند، از اوضاع داخلی سوریه خبری ندارند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به سنگ اندازی‌های هیئت معارضان خارج نشین سوری و دخالت‌های برخی کشورهای خارجی در مسیر مذاکرات ژنو 2 گفت: بیانیه درباره محکوم کردن تروریسم جزئی از بندهای توافق ژنو 1 است ولی متاسفانه واشنگتن و دوستانش اجازه پیشرفت در مذاکرات را ندادند.

ولید معلم در ادامه خواستار مشارکت حداکثر گروه‌های مخالف و گروه‌های سیاسی غیر مسلح در مذاکرات شد و افزود: اگر مطلبی باقی مانده باشد و بنا به بازگشت به دور بعدی مذاکرات باشیم، باز خواهیم گشت.

وی بار دیگر تاکید کرد که سرنوشت رهبری سوریه به دست ملت سوریه است.

معلم درباره موضوع تشکیل هیئت دولت انتقالی گفت: موضوع هیئت انتقالی در بند هشتم بیانیه کنفرانس ژنو 1 است و ما نگفته‌ایم که آن را بررسی نمی‌کنیم...این موضوع در صورتی که هویت طرف مقابل را بدانیم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عدم دعوت ایران «اشتباهی بزرگ» بود

وزیر خارجه سوریه عدم دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ را اشتباهی بزرگ توصیف کرد چرا که به عقیده وی، آنها نقش سازنده و مهم ایران را در منطقه نادیده گرفتند.

وی با اشاره به نقش برجسته و مهم ایران در منطقه یادآور شد که ما کاملا تروریسم را محکوم می‌کنیم و حزب الله یک گروه مقاوم است که به روشی پیشگیرانه از وطنش در مبارزه با تروریست‌ها دفاع می‌کند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اختلاف و چند دستگی بین گروههای مخالف گفت که ائتلاف مخالفان بر گروههای مسلح داخلی تسلط ندارند و این گروهها نیز از ائتلاف تبری جستند.

ائتلاف مخالفان سوریه بر گروههای مسلح داخلی تسلط ندارد

معلم با بیان اینکه طرف مقابل با تحولات میدانی سوریه در ارتباط نیست و کسی که در هتل‌ها اقامت دارد از واقعیت تحولات فاصله می‌گیرد، افزود: در خصوص هیئت انتقالی چندین روش وجود دارد و سئوال می‌کنیم که چه کسی معارضان را در دولت آینده نمایندگی خواهد کرد؟.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران تاکید کرد که طرف مقابل مذاکره کننده و طرف‌های پشت پرده‌اش تاثیری بر گروه‌های مسلح فعال در سوریه ندارند، یادآور شد که برخی از گروه‌های مسلح فعال در سوریه از ائتلاف معارضان تبری جستند.

ولید معلم با بیان اینکه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و دولت دمشق تصمیم شرکت یا عدم شرکت در دور بعدی مذاکرات کنفرانس ژنو 2 را اتخاذ خواهند کرد، افزود: اخضر ابراهیمی باید از وزیر خارجه آمریکا بخواهد که اصرارش بر راه حل سیاسی را اعلام کند نه گزینه نظامی.

انتقاد از برخورد دوگانه آمریکا برای مقابله با تروریست‌ها

وی تصریح کرد، آمریکا از یک طرف به عراق در نبرد با «داعش» کمک می‌کند ولی در سوریه «داعش» و «جبهه النصره» را به منظور کشتن شهروندان سوری مسلح می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار