بازدید 13452

رابطه تک فرزندی با افزایش تحصیلات

کد خبر: ۳۷۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷ 29 January 2014
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال ضمن بررسی رابطه تک فرزندی با افزایش تحصیلات، گفت: 65.3 درصد تحصیل کرده ها حداکثر یک فرزند و تنها 10 درصد آنان چند فرزند دارند.

علی اکبر محزون در گفتگو با مهر به بررسی انجام شده در مورد میزان فرزندآوری در قشر تحصیلکرده جامعه اشاره کرد و افزود: بررسی آماری انجام شده از بین زنانی است که حداقل یک بار تجربه ازدواج را داشته اند در این تحقیق یکبار میزان تحصیلات و یکبار نیز سطح تحصیلات سرپرستان خانوار سنجیده شده است.

وی در مورد استانداردهای بین المللی آموزش و تحصیل گفت: استاندارد بین المللی برای آموزش و تحصیل 6 سطح دارد که مرحله اول دوره آموزش پایه یا همان ابتدایی است، دومین سطح پایین تر از متوسطه که همان راهنمایی است، سومین مرحله متوسطه، چهارم آموزش بعد از متوسطه که در ایران جایگاهی ندارد، پنجمین مرحله نیز آموزش عالی که همان کاردانی و کارشناسی است و مرحله آخر که دوره کارشناسی ارشد و دکتراست.

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال به حداکثر یک فرزند در زنان مورد بررسی اشاره کرد و گفت: در سرشماری سال 90 ، 21.5 درصد زنان دوره ابتدایی ، 36.6 درصد زنان دارای تحصیلات راهنمایی ، 52.4 درصد زنان دارای تحصیلات متوسطه، 65.3 درصد زنان دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی و 52 درصد زنان دارای مدرک ارشد و دکترا حداکثر یک فرزند داشتند.

محزون تاکید کرد: این درحالی است که در سرشماری سال 85 این درصد به ترتیب 25.8 ، 44،55.8،61.3 و 62.4 بوده است.

به گفته وی، بررسی انجام شده نشان می دهد حداکثر تک فرزندی در خانواده ها با افزایش سطح تحصیلات بیشتر شده است.

محزون به حداقل سه فرزند در خانواده های تحصیل کرده اشاره کرد و افزود: آخرین سرشماری انجام شده نشان می دهد 56.5 درصد زنان با تحصیلات ابتدایی ، 33.9 درصد زنان با تحصیلات راهنمایی، 18.1 درصد زنان با تحصیلات متوسطه ، 10.3 درصد زنان با تحصیلات کاردانی و کارشناسی و 18.1 درصد زنان با تحصیلات ارشد و دکترا دارای حداکثر سه فرزند بوده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۴۱
درصد ها رو جمع زدند دوستان ؟
تقاضا میکنم موضوع افزایش فرزند تبلیغ نشود و اجازه دهید در قرن آتی ایرانی با قدرت داشته باشیم به نحوی که همه صاحب شغل و رفاه باشند.
آیا خوب است گرسنه و بیکار اضافه کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
آخه برادر عزیز با کدوم جمعیت؟جالب اینجاست که کشورهای مرفه هم دغدغه افزایش جمعیت دارند
یک جمعیت پیر و خسته چه پیشرفتی میتوه داشته باشه؟!
بنده خدمت شما عرض کنم بچه داشتن و تعداد چنتا داشتن رابطه مستقیم با جیب پدر و مادر داره یه قانون تصویب کنن بچه رو از بدو تولد تا سن 15 سالگی ماهانه به حسابش 700 بریزن ببین جمعیت چند برابر میشه فدای شما یکنفر همسایه
آخه با این گرونی چطوری دو تا فرزند داشته باشیم؟!
من و همسرم با مدارک فوق لیسانس یک بچه هم ندازیم .
اخه با این وضعیت الودگی و پارازیت و سطح تغذیه همون یک بچه هم بوجود نمیاد . دیگه چه برسه به 2 تا
تجربه نشان داده خانم های شاغل متاهل به علت فشار کاری و اختلال در ادامه تحصیل به بچه بیش از یک عدد به هیچ عنوان رضایت نمی دهند و همین عامل باعث اختلافات خانوادگی زیادی شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
با نظر شما موافق نیستم خانم های تحصیلکرده و شاغل زیادی رو میشناسم که با چند فرزند در سطوح بالای جامعه فعال هستند
باسلا
فرزند بیشتر چه تاثیری در روند زندگی دارد با این همه مشکلات که در زندگی داریم چه جوری میشود فرزند بیشتر داشت بچه زیاد داشتن که کار مهمی نیست مهم اینکه توان بالا داشته باشی بخدا زندگی خیلی سخت شده چون بچه دار شدن با این وضعیت اقتصادی زنگی روز مره ما کار بسیار مشکلی است با این حقوق با این اجاره با این مشکلات با این گرانی به نظر شما چطور باید فرزند بیشتر داشت چه کسی جواب بگو است به نظر من همان شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بهترین شعار زندگی است هر موقع من نوعی تشخیص دادم از نضر اقتصادی و مالی وضعیتم بهتر شده جوابگوی زندگی ام هستم آن وقت به فکر فرزند دیگه هستم بخدا ما همین طوری با یک بچه تو زندگی داریم درجا میزنیم چون کسی به فکر مانیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
خب آقا حسین عزیز اگه کسی به فکر شما نیست شما خودت به فکر خانوادتون باش!
برادر عزیز همه این روزها مشکل دارند فکر کردی تک فرزند عزیز شما در آینده با چه مشکلات عدیده ای در مسائل تربیتی و اجتماعی مواجه میشه؟!
قبول دارم زندگی سخته ولی آدم اگه با سختی ها نجنگه تو آینده پشیمونیش سخت تر و غیرقابل جبران هست
پس برای افزایش جمعیت، دانشگاهها را برچینند
به جای اینهمه توضیحات نامفهوم. مطلب را به شکل جدول ارائه میکردید تا قابل درک باشد. ضمنا به جای اینکه بگویید "دارای حداکثر سه بجه بودند" می توانید خیلی ساده بفرمایید" حداکثر سه بجه داشتند".
خودمون هم زیادی هستیم بچه برای چه ؟
بچه ای که نمی شود آینده ای برای او پیش بینی کرد چه فایده دارد او را در منجلاب چه کنم چه کنم بیندازیم. کشوری که ثبات اقتصادی ندارد آینده ای برای فرزندانش ندارد .
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
شما میگید :(کشوری که ثبات اقتصادی ندارد آینده ای برای فرزندانش ندارد)
جالبه پس بریم بمیریم دیگه؟!
شما هنر داشته باش خودت و خانوادت رو خوب بساز جامعه هم مجموعه همین خانواده هاست برادر عزیز
بامدرک دکتری زن و شوهر بیکار، تو نگهداری همون یک بچه هم موندیم، مدرسه، پیش دبستانی هم نتونستیم بفرستیمش، وای به روز بقیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
واقعا خیلی جالبه که با مدرک دکتری بیکار هستید،احساس میکنم کمی اغراق میفرمایید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
مگه دکترای چی هستید که بیکارید؟
خیلی جالبه؟در تربیت همین فرزندتون با مشکل برنخورید؟!
د-ب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
دکترای جامعه شناسی و مدیریت داریم. شوهرم حق التدریسی پیام نوره ترمی 300 تومن میگیره منم بیکار (خانه دار)م
مدرکم کارشناسی ارشد است
ولی داشتن مدرک به تنهایی باعث نشده که تک فرزند باشم بلکه دلیل اصلی آن شرایط اقتصادی است . نمی توانم وقتی از صبح تا شب سر کارم تا مایحتاج خانواده تامین شود به فکر فرزند بعدی هم باشم ؟! در حالیکه تو مخارج این یکی هم کم آورده ام ! تازه باید به کی بسپارمش ؟ مهد کودک؟! اونهم بچه شیر خواره را که هم خودم زجر بکشم هم اون طفلک!؟ تازه مگر چند ماه می توانم از مرخصی زایمان و .... استفاده کنم! امنیت شغلی هم که نیست ؟ دفعه پیش هم بخاطر تولد فرزندم ارتقا شغلیی که 15 سال زحمتش را کشیده بودم از دست دادم.

چه توقعی از مادران تحصیل کرده شاغل دارید !!!
پاسخ ها
محمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
خواهر محترم
توجه داشته باشید که مشکلات تک فرزندی برای دردانه شما در آینده بسیار زیاد خواهد بود که شاید برای جبران در آنموقع دیر باشد!
برای عزیز دردانتون هم که شده کمی از این جنبه هم به قضیه نگاه بفرمایید
گاهی اوقات تغییر نگرش به شیوه زندگی و مخارج خیلی چیزها رو میتونه عوض کنه
با توجه به بحران کنونی جمعیت و با علم به مشکلات موجود بر سر راه ازدواج و بچه دار شدن معتقدم که اگر قشر تحصیل کرده که از پتانسیل خوبی برای تربیت فرزندان صالح و سالم برخوردارند چند فرزند داشته باشند کمک شایانی به بالا بردن سطح کیفی فرهنگ عمومی جامعه نیز نموده اند
نمونه این مدعا افرادی را سراغ دارم که با توجه به اشتغال زن و مرد در دانشگاه 4 تا 5 فرزند دارند که هرکدام از نظر تربیتی و اخلاقی نمونه هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
ما ندیدیم شما منظورتان ایران است؟ 4-5 بچه و زن شاغل از اون حرفهاست!!!!
دولت ومسوولین ابتدا مشکل اشتغال ,تورم وسایر مسایل اقتصادی را حل کنند وبعداز آن عارافزایش جمعیت بدهند. البته تنها مشکلات اقتصادی مانع افزایش جمعیت نیست ولی یکی از بزرگترین آن است. کیفیت جمعیت مهمتراز کمیت آن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
این دوستمون درست می گن چون اگه بدون تامین آینده و رفاه بچه فقط تعداد زیاد بشه می شه افغانستان و پاکستان و بعضی از این ایالات فقیر هند که بچه از در و دیوارش می باره
یک دسته گل دماغ پرور از خرمن صد گیاه بهتر.
هرچه قدر انسان آگاهتر می شود ریشه بسیاری از مشکلات زندگی برای او آشکارتر می شود
با کدو رفاه اقتصادی واجتماعی و فرهنگی ؟
به طور مطمئن اكثريت متاهل ها دوست دارند فرزند بيشتري داشته باشند ولي همه هم در يك نقطه اشتراك فكري دارند و آن اين است كه همه آنها از آينده آن فرزند مي ترسند كه مي توانند با اين شرايط اقتصادي موجود آن را تحويل اجتماع دهند يا نه.بنابراين بايد بستر اقتصادي جامعه درست شود تا همه بتوانند تمايل به داشتن فرزند بيشتر داشته باشند، ولي از طرف ديگر واقعا ظلم بزرگي هم به تك فرزندان در خانواده ها مي شود و در كل جامعه از زواياي مختلف از اين قضيه آسيب مي بيند
دوستان اگر به فکر افزایش جمعیت، کم شدن مشکل اشتغال، افزایش سطح تحصیلات پسران نسبت به دختران هستند و اگر می خواهند خانمها بیشتر به خانواده بپردازند بایستی مشکل سربازی آقایان را حل کنند. با مشکل سربازی زمان ورود یک پسر با تحصیلات لیسانس به بازار کار می شود 26 سالگی در بهترین حالت ممکن. فرد در 26 سالگی توان یاد گرفتن بازار کار را ندارد در صورتی که اگر سربازی نباشد فرد می تواند از 22 سالگی وارد بازار کار شود و در 26 سالگی به بلوغ کاری رسیده است و در 30 سالگی دارای زندگی و امکانات کافی می باشد بنابراین می تواند در بین 30 تا 40 سالگی دو فرزند داشته باشد و خانواده را از نظر مالی پشتیبانی کند.
با این اوضاع من که جرات ازدواج هم ندارم حالا بقیه اش دیگه بماند.
بچه رسیدگی می خواهد، آموزش، بهداشت،محبت و خیلی چیزهای دیگه، ولی وقتی پدر و مادر مجبورند برای تامین مخارج زندگی تا 7...8 شب سرکار باشند، سرنوشت اون بچه چی میتونه باشه، مهم داشتن بچه نیست، مهم پرورش نسلی سالم و قوی هستش که عهده دار مسئولیت باشه، با این تفاسیر ما چه نسلی می تونیم تربیت کنیم؟
من که فکز میکنم پدر مادرها نیز نیاز به زندگی کردن دارند چند تا بچه داشته باشی همش باید در فکر تهیه جهیزیه برای این پیدا کردن کار برای اون ،خرید یک خانه نقلی واسه سومی باشی و خودت و زنت تا آن وقت تمام کردین . اگر هم بچه نداشته باشین که همش باید جواب فک وفامیل را بدین و محکوم بشین واسه همین یکی بسه هم واسه بستن دهن مردم هم اینکه باقی عمر هم میشه بری و از زندگی آنجوری که میخواهی لذت ببری غیر از اینه .
زنگ خطری است بس بزرگ
اقشارباتحصیلات بالاتر که نسبت به تربیت فرزند حساس ترهم هستند کمتر زادو ولد میکنند وبرعکس .....!!!
الان با گسترش این همه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور و ... که همه تحصیل کرده شدن! کاش یه آمار میگرفتین که چند درصد افراد زیر چهل سال، تحصیلات لیسانس به پایین دارن؟ فکر کنم زیر پنجاه درصد باشه.
قسمت عمده دلیل تک فرزندی اقتصاد خراب مملکته به نظر من.
در همه شرایط یک قانون همیشه صادق و برقرار بوده و هست: فرزند کمتر زندگی بهتر!!!
بچه زیاد یعنی سعادت.
با این همه استرس و الودگی نگران پیری جمعیت نباشید اکثرا به پیری نمی رسند
واقعآ اگر قبول داریم که تحصیلات بالاتر شعور و بینش بیشتری برای افراد به ارمغان می آورد پس فرزند کمتر که انتخاب این قشر است انتخاب درستی است.
اينهايي كه مثبت مي دهند خود بچه هاي تابناك هستند ضايع معلومه . چون تو اين وضعيت باسواد و بي سواد از ترس وضعيت اقتصادي جرات فرزند آوري ندارند. من كه تو همه همكارام ديدم كه نسبت به افزايش جمعيت تو اين شرايط ديد منفي دارند
من فقط يك فرزند دارم چون نميخواهم با داشتن فرزندان بيشتر آنها هم مثل من زندگي كنند
عضو هیئت علمی دانشگاه
مشوقهای فرزند آوری و ازدواج در فیش حقوقی:
حق تاهل 420,804 ریال
حق اولاد 75,740 ریال
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل