بازدید 6622
حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛ (بخش نخست)

مسئولین کشور کاملا در جریان جزئیات مذاکرات هستند

جزئیات و ریز مذاکرات، چیزی نیست که تنها در انتخاب ما باشد تا آن‌ها را آشکارا به رسانه‌ها ارائه کنیم. مذاکرات دو طرف دارد؛ موضوعاتی ‌که طرف ایرانی در مذاکرات مطرح می‌کند و هیچ حالت محرمانه‌ای ندارد‌ و ‌مذاکراتی که ‌جزئی انجام می‌شود و ‌در اختیار ما نیست تا هر چه در گفت‌وگوهای خصوصی بیان می‌شود، رسانه‌ای کنیم.
کد خبر: ۳۷۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲ 28 January 2014
جزئیات توافق اجرایی ژنو منتشر نخواهد شد/مسئولین درجه یک کشور از جزئیات توافق هسته ای با خبرندآقای روحانی در مناظرات انتخاباتی شعاری‌ مطرح کرد که تا مدتی نقل مجالس بود. وی گفته بود که معتقد است، باید همزمان با چرخیدن چرخ سانتریفیوژ‌ها، چرخ اقتصاد و زندگی مردم نیز بچرخد.

در همین راستا، در اوایل آغاز به کار دولت، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، مأمور پیگیری پرونده هسته‌ای شد و سرانجام پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، توافق ایران و ‌۱+ ۵‌ ‌به نام توافق ژنو در سوم آذر ماه سال ۹۲ به تصویب رسید. در همین حال پس از مذاکرات کار‌شناسی از سی‌ام دی ماه نیز توافق در حال اجرایی شدن است که قرار است طرفین تا اواخر بهمن ماه دور مذاکرات جامع برای رسیدن به توافق نهایی را آغاز کنند.

«تابناک» در گفت‌و‌گو با «حمید بعیدی‌نژاد» مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای، روند اجرایی توافق ژنو را بررسی کرده است. وی اکنون در حکمی از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به ریاست دبیرخانه اجرای توافق ژنو منصوب شده است.

بعیدی‌نژاد پیرامون تشکیل دبیرخانه اجرای توافق ژنو عنوان داشت، در روزهای گذشته وزارت امور خارجه نامه‌ای به هشت سازمان و وزارتخانه که به نوعی با اجرای توافق ژنو مرتبط هستند، فرستاده و در آن‌ از سازمان‌های مربوطه خواسته شده‌ واحدی در آن دستگاه‌ها برای اجرای توافق ژنو تشکیل شود.

‌در همین راستا دبیرخانه‌ای در وزارت خارجه با نام «دبیرخانه اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو» تشکیل ‌‌و از سایر وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها ‌خواسته شده ‌که یکی از مدیران آن نهاد به عنوان مسئول ارتباط با وزارت خارجه معرفی شود. در واقع، افراد سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها ‌حلقه‌های اتصال با وزارت امورخارجه هستند، که تیم هسته‌ای همواره با این افراد جلسه خواهد داشت تا بتواند اجرای سند را از نزدیک پیگیری ‌و مشکلات اجرا را با طرف مقابل حل و فصل کند.

رئیس دبیرخانه اجرای توافق ژنو در ادامه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اینکه آیا طرف غربی نیز چنین سازوکاری را ایجاد نموده است، گفت؛ تفاهم ژنو دارای دو بخش است.

۱ ـ اقدامات هسته‌ای که ایران باید انجام دهد.

۲ـ اقداماتی که طرف ‌۵+ ۱‌ در جهت کاهش تحریم‌ها باید انجام دهد.

بنابراین، رفع هر کدام از تحریم‌ها نیاز به یکسری اقدامات اجرایی توسط سازمان‌های ذیربط دارد. دبیرخانه اجرای توافق ژنو نیز برای هماهنگی بیشتر برای اقدامات اجرایی با توجه به ساختار اداری خودمان تشکیل شده؛ اما مکانیزم‌های اجرایی طرف ‌۵+۱ ‌برای اجرای توافق ژنو با ایران متفاوت است.

وی افزود: تا آنجا که ما می‌دانیم، برای اجرای رفع تحریم‌ها در حوزه‌های گوناگون به ویژه ‌حوزه بانکی ساختارهای خاصی در میان کشورهای (۵+۱) به ویژه آمریکا تشکیل شده است. کشورهای ‌۵+۱‌ یکسری قوانین تحریمی علیه ایران وضع کرده‌اند که الان برخی از این‌ها تحریم‌ها در حال برداشته شدن است.

 وضع تحریم‌ها مبتنی بر قوانین و رویه‌هایی هستند که الان خوشبختانه یک روند معکوس قانون گذاری و تغییر رویه‌ها شروع شده است؛ یعنی برخی از قوانینی که برای تحریم گذاشته شده‌اند، برداشته ‌و برخی از رویه‌هایی که برای اعمال محدودیت‌ها ایجاد شده‌اند به ویژه در حوزه‌های پولی و بانکی تعدیل و یا تغییر و یا حذف می‌شوند و البته این‌ها به هماهنگی‌هایی نیاز دارند که آن کشور‌ها را نیز بناچار به ایجاد ساختارهای جدید اجرایی وادار کرده است.

جزئیات توافق اجرایی ژنو منتشر نخواهد شد/مسئولین درجه یک کشور از جزئیات توافق هسته ای با خبرند

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ارزیابی از روند اجرایی توافق ژنو گفت: تاکنون همه سازمان‌های داخلی نسبت با اقداماتی که باید برای اجرای تفاهم ژنو انجام شود، آشنا شده‌اند. با ‌وجود این، فعلا زود است که بخواهیم از لحاظ میزان عملیاتی شدن توافق ژنو ‌ارزیابی کنیم، زیرا چند روزی بیشتر نیست که روند اجرایی توافق ژنو آغاز شده است.

پس از اینکه سازمان‌های داخلی ما در زمینه‌های برداشتن ممنوعیت صادرات پتروشیمی، خودرو، ‌خرید قطعات هواپیما و تعمیرات هواپیما در ایران و موارد این چنینی که در موارد تحریم است، قدم‌های عملی بردارند، می‌توانیم ارزیابی درستی از ‌تأثیر اقدامات مقابل داشته باشیم. در همین راستا تیم مذاکرات هسته‌ای با سازمان‌های زیربط دائم در تماس بوده و قرار است که سازمان‌های مربوطه ‌مرتب ارزیابی خودشان را از روند اجرای توافق ارائه کنند تا بتوانیم جمع‌بندی بهتری داشته باشیم.

بعیدی‌نژاد در ادامه گفت: ‌جزئیات تفاهم اجرایی توافق ژنو با توجه به توافقات منتشر نخواهد شد.

وی افزود: ‌جزئیات و ریز مذاکرات چیزی نیست که فقط در انتخاب ما باشد که بخواهیم آن‌ها را ‌ علنی به رسانه‌ها ارائه کنیم. مذاکرات دو طرف دارد؛ موضوعاتی را که طرف ایرانی در مذاکرات مطرح می‌کند، هیچ حالت محرمانه‌ای ندارد. این‌ها‌‌ همان مواضعی است که ‌رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام و در صحنه عمل نیز آن‌ها را دنبال می‌کند.

اما مذاکرات فقط مواردی که طرف ایرانی مطرح کرده است، نیست؛ مسائلی را نیز طرف مقابل ما مطرح می‌کند؛ و بعد دیدگاه‌های طرفین به بحث گذاشته می‌شوند. بنابراین جزئیات باتوجه به حساسیت‌های مذاکرات هسته‌ای میان دو طرف تفاهم شده است که چه بخشی از مذاکرات به رسانه‌ها داده شود یا داده نشود.

همچنین وی اضافه کرد، ما می‌توانیم مسائلی را که خودمان مطرح کرده‌ایم، ‌آگاهی‌‌رسانی کنیم، همین گونه که این کار شده است؛ اما مذاکراتی که‌ جزئی انجام می‌شود، این فقط در اختیار ما نیست که هر چه در مذاکرات خصوصی گفته می‌شود، رسانه‌ای کنیم.

ماهیت مذاکرات بین‌المللی به گونه‌ای است که جریان مذاکرات در یک محیط آرام و غیر عمومی ادامه پیدا می‌کند و به نحوی که اقتضا پیدا می‌کند، نتایج آن به عموم داده می‌شود. البته ریز مذاکرات مرتب به نهادهای تصمیم گیرنده و تصمیم ساز مرتبط، ‌گزارش می‌شود. ‌باید گفت مسئولین کشور کاملا در جریان جزئیات مذاکرات هستند؛ اما این به معنا نیست که ما تمام جزئیات مذاکرات را به رسانه‌ها ارائه کنیم، چون این خلاف اصول مذاکرات بین‌المللی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۸
همه مردم جهان میدانند برنده واقعی مذاکرات کسانی هستند که با صراحت و سرعت اخبار مذاکرات را علنی کرده و بازنده مذاکرات ترس از علنی شدن مذاکرات دارند.
پاسخ ها
saeid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
مصطفي نبي لو نظرت خيلي سطحي و بچه گانه بود مگه سياست بازيچه هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
امثال شما بودن که توی این مدت سرع و قاطع و بی ترمز و ... عمل می کردن که وضع اینجور شده
واقعا معلوم شده که شناخت ما از مذاکرات بین المللی خیلی ضعیف و سطحی هست
بیایید به نخبگان خود اعتماد کنیم تا ایرانی سربلند در انتظار کشورمان باشد.
بعد از جنگ موضوع هسته ای یکی از مسایل حساس در حوزه بین الملل و داخلی است بهتر است مسولان بالاخص نمایندگان محترم کمی حرفه ای تر عمل کنند و به جای اظهار نظرها از تیم هسته ای حمایت کنند همانطور که مردم و رهبری حمایت کردند
احسنت بر ظریف
تازه کارو سپردن به کاردان. به درایت شما میبالیم.
ممنون از این مصاحبه، قبل تر نیز مصاحبه های ایشان را خوانده بودم و بی شک ایشان از متخصصین این مملکت هستند که باید قدرشان را دانست.
ان شاء الله به لطف خدا و مدیران کشور این مذکرات و مذکرات اینده بانی و باعث خیر و برکت برای کشور و مردم عزیز ایران باشه . قطعا اعتماد به تیم مذاکره کننده باعث بهبود و تسریع این روند خواهد بود . ان شاء الله
عزيز دلم همه مي دانند كه مسولين در جريان هستند آيا اين حق مردم نيست كه آنها هم در جريان باشند .آخر ما نفهميديم دانستن حق مردم هست يانيسيت.
خداوند یار و یاورتان باشد فرزندان عرصه دیپلماسی ایران
خدا كند تمام مشكلات كشور به دست افراد كاردان و لايق بدون تنش و جار وجنجال حل شده و وقت و نيروي دولت و مجلس صرف حل مشكلات كردد
تکرار میکنم : "هسته ای چه کمکی به پیشرفت و رشد و توسعه اقتصادی ما کرده است؟"
آخه این چه استدلالی است که شما میکنید مگر ما باید همه پیشرفت هایمان را که هرکدامشان امتیاز بسیار بزرگی در مقابل کشورهای زورگو است رو کنار بگذاریم تا آنها بگذارند که ما نان بخوریم . ما با داشتن تمام پیشرفت ها از جمله همین انرژی هسته ای و نانوتکنولوژی و ... به همه چیز دست خواهیم یافت . البته اگر برخی داخلی ها راضی به این امر باشند ...
ما كه ميگيم برديم اونهايي كه ميگن باختيم يا چشماشونو باز كنن يا ساكت باشن كه فلن تصميم گيرنده ما هستيم!!
خودتان خواهید دید وضعیت اقتصادی مردم هیچ تغییری نخواهد کرد،
روی صحبتم با دوستانی هست که اصرار دارند مذاکرات علنی برگذار بشه یا اینکه بلافاصله پس از مذاکره کامل به اطلاع مردم برسه،دوستان عزیز در تاریخ انقلاب کدام مذاکره این شکلی بوده که این دومیش باشه؟تا جایی که یادمه زمان جنگ مذاکرات همین شکلی بود،مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ هم همینطور،تمام مذاکرات هسته ای هم در این ۲۰ سال بلا استثنا همینطور،فقط مذاکرات ژنو ۳ و قطعنامه ۵۹۸ که هردو به امضای سند منجر شد،متن سند منتشر شد،حتی مذاکرات هسته ای که به شکست می انجامید هیچ اطلاعاتی ازش درز نمیکرد،در سطح جهان هم تا جایی من اطلاع دارم،مذاکرات اساسی و مهم همواره در سکوت انجام شده.یادتون رفته در دوره آقای جلیلی تنها چیزی که رسانه ای میشد دوتا جمله بود،ایران بسته جدید مذاکراتی به غرب ارائه کرد و دومیش :ایران در حال بررسی بسته غربی میباشد،همین و دیگر هیچ،هرگز نمیگفتن این بسته ها چیه و چرا پذیرفته نمیشه،حداقل این دوره بسته ها علنی شد،مخالفت ها و کارشکنی ها تا حدودی گفته شد و سند نهایی بلافاصله توسط ایران منتشر شد،حالا چی شده طرفداران آقای جلیلی و احمدی نژاد به جای تجلیل از این حداقل اطلاعات داده شده،دنبال اطلاع رسانی عمومی ان؟
در جواب دوستی که فرمودند انرژی هسته ای خیلی هم دست آوردهای خوبی داشته:عزیزم،کسی نمیگه انرژی هسته ای بده،اونم مثل نانو تکنولوژی و خیلی علوم دیگر قطعا مفیده،ولی ما باید اولویت بندی کنیم،به شرایط نگاه کنیم،در شرایط ایده آل اگه کسی بگه انرژی هسته ای بده،شک نکن منافقه ولی الان شرایط ایده آل نیست،وقتی ملت به نان شب محتاج بشن،هسته ای چه اولویتی داره؟این همه هزینه ای که ما برای انرژی هسته ای دادیم،اگه واسه هر صنعت دیگه داده بودیم،الان اقتصادمون کاسه گداییش جلو چین و ... نبود،چرا درک نمیکنید این بحث ساده رو،بدون شک صدها میلیارد دلار هسته ای هزینه رو دستمون گذاشته،خطر جنگ هم تهدیدمون میکنه،کسی از جنگ هراسی نداره ولی حداقل باعث میشه تعداد افرادی که به نان شب محتاجن بیش ازینی که هست بشه،اما درآمدش واسمون چی بوده؟نگین عزت واسمون داشته که هر جای دنیا بریم فقط ایرانی هارو تحقیر میکنن.امثال قطر و عراق هم که نفت و گازمونو بردن هیچی نمیتونیم بهشون بگیم،اشتغال هم که فوقش چند هزار نفر در صنایع هسته ای مشغول کار شدن،بجاش چند صد هزار تو صنایع دیگه بیکار و ورشکست شدن و فرصت های شغلی میلیون ها ایرانی از بین رفت.الان درک کردی؟
ما مطمئن هستيم كه بچه هاي انقلاب به انقلاب خيانت نمي كنند اينها سالهاي سال است كه در حوزه سياسي كاملا آگاه به مسائل حقوقي هستند و اگر كوچكترين انحرافي از منافع ملي داشته باشند رهبر انقلاب با درايتي كه دارند از آن جلوگيري مي كنند.
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی