بازدید 22757

کلاهبرداری یک انجمن بی‌مجوز به بهانه کمک به معلولان!

اپراتورِ آن سوی خط با چنان اعتماد به نفسی این محصول را برای افراد غیرمعلول معرفی می‌کند که شنونده پیش خود می‌اندیشید که فساد تاکجا فراگیر شده که می‌توان بدون معلولیت، برچسب معلولان را خریداری کرد و از مزایای آن بهره برد و حتی (نقل به مضمون) در پرداخت خلافی نیز شامل تخفیف شد.
کد خبر: ۳۷۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰ 14 January 2014
نه کلاهبرداری تلفنی چیز عجیب و ناشناخته‌ای است و نه دسترسی کلاهبرداران به بایگانی شماره تلفن‌های همراه بر اساس شهر، جنسیت، سن و ده‌ها پارامتر دیگر؛ اما این بار ماجرا اینقدر هم ساده نیست. کلاهبرداران از درون یک انجمن سر بر آورده‌اند که تا چندی پیش، مجوز فعالیت داشته و مجاز شناخته می‌شده است!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که انبوه پیامک‌های تبلیغاتی مدت‌هاست موجبات آزار مشترکان تلفن همراه را فراهم آورده و نشانه‌ای از رفع آن در دست نیست، روز به روز بر آمار مزاحمت‌های تبلیغاتی از نوع تماس تلفنی افزوده می‌شود؛ تماس‌هایی که برای معرفی محصولات گوناگون انجام می‌گیرد و البته بیشتر آمیخته با اغراق و بعضا دروغ‌های آشکار است.

در تازه‌ترین نمونه از این دست، از طرف «انجمن معلولین نخبه ایرانیان» با برخی شهروندان تماس گرفته شده و با طرح این پرسش که «آیا مایل به حمایت از معلولان هستید؟»، بسته‌ای به ایشان معرفی می‌شود شامل برچسب حمایت از معلولان که قابلیت الصاق روی شیشه خودرو را دارد و از مزایای آن، همکاری پلیس با شماست!

اپراتورِ آن سوی خط با چنان اعتماد به نفسی این محصول را برای افراد غیرمعلول معرفی می‌کند که شنونده پیش خود می‌اندیشید ‌فساد تاکجا فراگیر شده که می‌توان بدون معلولیت، برچسب معلولان را خریداری کرد و از مزایای آن بهره برد و حتی (نقل به مضمون) در پرداخت خلافی نیز شامل تخفیف شد.

البته این تنها یکی از محصولاتی است که اپراتور معرفی می‌کند و افزون بر آن، کارت هوشمند انجمن هم برای متقاضیان صادر می‌شود که آن هم مزایای جادویی فراوانی دارد و همه این خدمات بی‌نظیر تنها با ۱۵۰ هزار تومان هنگام تحویل برچسب، کارت هوشمند حمایت از معلولان و البته یک کارت هوشمند امداد خودرو در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

همه این مؤلفه به خودی خود، حکایت از نوعی کلاهبرداری دارد؛ اما برای آنکه مطمئن شویم، از اپراتور مشخصات انجمن، شماره ثبت آن، آدرس و سایت اینترنتی را می‌خواهیم و جالب اینکه اپراتور برای تمامی پرسش‌هایمان پاسخ آماده کرده است.

او می‌گوید: «انجمن مجوز قانونی فعالیت از سازمان بهزیستی دارد و با شماره ۲۰۳۰۴ به ثبت رسیده و آدرس سایت اینترنتی آن، anjoman-nokhbe. com است و شعبه‌ای که از آن تماس گرفته‌اند، در سه راه افسریه‌... ‌است».

با کمی کنکاش درخواهیم یافت که آدرس اینترنتی و شماره ثبت، صرفا ادعای دروغی بیش نیست، ولی برای اطمینان‌ از سازمان بهزیستی استعلام می‌گیریم. نخست به واحد توانبخشی زنگ می‌زنیم و پس از آن با واحد سمن‌ها (همان NGO‌ها) ارتباط می‌گیریم و برای اطمینان بیشتر، از مرکز استانی نیز استعلام می‌گیریم و در ‌‌نهایت به اینجا می‌رسیم که این انجمن زمانی مجوز داشته و انواع کیف و کیت‌های امدادی را تولید و عرضه می‌کرده، ولی حدودا دو سالی می‌شود که مجوزش تمدید نشده و مدیرعاملش نیز اطلاع داده که برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده‌، پیشاپیش از خود رفع اتهام می‌کند.

کلاهبرداری یک انجمن بی مجوز به بهانه کمک به معلولان!

بار دیگر با اپراتور تماس می‌گیریم و ‌می‌ خواهیم ‌با مدیر انجمن گفت‌وگو کنیم و او هم در ‌‌نهایت همکاری، شماره تماس دفتر رئیس را می‌دهد و حتی تعجب می‌کند که سایت وجود خارجی ندارد؛ اما سرانجام می‌گوید ‌چند ماه است در انجمن مشغول به کار شده و در جریان جزئیات نیست. جالب اینکه نام خانوادگی مدیر مجموعه،‌‌ همان نام خانوادگی مدیر سابق است که انجمن را اداره می‌کرده و با تعطیلی آن، نامه داده که شاید سوءاستفاده کنند و مسئولیتی در آینده متوجه وی نیست!

به سراغ بازرسی سازمان تأمین اجتماعی می‌رویم و شرح ماجرا می‌گوییم و در پایان‌ اطلاعاتمان را در اختیار بازرس می‌گذاریم و قول مساعد برای پیگیری در اسرع وقت می‌گیریم.

بدین ترتیب برایمان مسجل شده که برخی با استخدام عده‌ای اپراتور برای تماس ‌با بانک اطلاعاتی تدارک دیده شده ـ که ظاهرا شامل شماره تلفن مالکان خودرو در سطح شهر تهران است ـ محصولاتی دروغین را تبلیغ کرده و تلاش می‌کنند افراد خام را سرکیسه کنند، ولی مگر می‌شود تنها به ایشان خرده گرفت و از حفره‌ای که این کلاهبرداران از آن بهره می‌برند، گذشت؟

آیا اگر مزاحمان تلفنی یا پیامکی با برخورد شدید مسئولان روبه‌رو می‌شدند، کسی می‌توانست در این عرصه ورود کرده و با ‌تلفن، مزاحمت و کلاهبرداری کند؟ آیا اگر می‌شد جلوی این مزاحمت‌ها را با اطلاع به سامانه‌ای گرفت و یا به روشی ساده، هویت این دروغگویان را استعلام و آشکار کرد، باز کسی به خود اجازه می‌داد ‌با سوءاستفاده از نام معلولان، کلاهبرداری کند؟

از این دست پرسش‌ها که بگذریم، جا دارد ‌کمی ‌به خودمان خرده‌ ‌گیریم؛ مایی که‌ گاه برای مسائل کوچک‌تر بسیار دقیق کار می‌کنیم، گاه‌ یادمان می‌رود ‌برچسب معلولان قابل خرید و فروش نیست، یادمان می‌رود کمی شک کرده و تأمل کنیم، یادمان می‌رود ‌مشورت کنیم و حاضر به پرداخت مبلغی می‌شویم که فرقی با تقدیم کیف پولمان به دزدان ندارد.

اکنون اگر فکر می‌کنید ‌کسی نیست که فریب این افراد را خورده و به دام ایشان بیفتد، بد نیست که نخست بیندیشیم ‌که ‌منبع درآمد این انجمن‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دروغین چیست و بعد تلاش کنیم ‌به قدر خودمان به اطرافیانمان آموزش دهیم که چگونه می‌توان فریب تسلط اپراتور‌ها و پیامک‌ها را نخورد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۲۹
دوست جوان من که یک بی ام و مدل ایکس 6 داره از این برچسب ها خریده هم طرح زوج و فرد میره باهاش هم جای معلولان پارک میکنه هم کلی مزایای دیگه ! مملکت گل و بلبله برادر
روبروی منزل ما بیک مرکزبهزیستی هست که جلوی ان تابلوتوقف معلولین وجودداره ولی تمام کارمندان انجاروقرق میکنندالبته باگذاشتن مانع تاامدن کارمندا ومعلولین مظلوم رو به درب پارکینگ ماهدایت وانها به چه زحمتی به بهزیستی مرن
عجب . از کی کلاهبرداری صد پنجاه هزار تومانی احتیاج به مقاله به این بالا بلندی دارد . تابناک فکر کنم شما در ایران نیستید و خبر از کلاهبرداری های میلیونی و میلیاردی که در بعضی موارد برخی از اقایان هم در اینها دست دارند ندارید . و یا شاید با خبرید اما .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
از یه نفر که اخاذی نمیکنند......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
آگاه سازی وظیفه رسانه هاست حالا کلاه برداری میخواد 150 هزار تومنی باشه میخواه 150 هزار میلیاردی..این مقاله تابناک کاملا بجا بود..
این هوش و ذکاوت در کلاهبرداری واقعا عجیبه
این نیز بگذرد ......
تابناک ممنون که روشنگری کردی
اینکه این حضرات شماره تلفن دارندگان خودرو را از کجا م اورند هم نشان این است که جایی مرجعی رسمی این اطلاعات را به انها میفروشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
اینکه برچسب ها رو از کجا می‌آورند عجیب تر نیست؟
واسع ١٥٠ هزار تومن خودتو ناراحت ميكني پس واسه ٣٠٠٠ ميليارد خودكشي ميكني
دیروز عصر خسته و کوفته تو اتوبوس بودم که این پیامک برام اومد: بنظر شما یک کیلو آهن سنگین تر است یا یک کیلو پنبه ... با ارسال گزینه درست به ...
کسی نیست این بساط و جمع کنه. نزدیک بود گوشی بیگناه و پرت کنم.
بر خلاف میل باطنی باید گفت هر دم از این باغ بری می رسد!
با ابراز تاسف این شرکت در نزدیکی منزل ما قرار دارد
تابناک خیلی خوشحال میشدم اگر درباره علت عدم دادن مجوز به این سازمان مردم نهاد تحقیق میکردید!!!

دوست گرامی بنده این ngo را مد نظرم نیست اما کم نیستند که سازمان های مردم نهادی که به دلایل واهی مجوزشان را یا نمیدهند یا با تاخیر میدهند!!
تابناک دمت گرم از پیگیریت ممنونیم مگه اینجوری تو این مملکت جلوی یه کارایی را بگیرند
اطلاع رسانی بیشتری توسط رسانه ملی لازم است.ممنون از تابناک
باسلام از این نوع کلاهبرداری ها به وفور وجود دارد ماشرکت ساختمانی داریم هر از چندگاهی شخصی با عنوان دکتری زنگ زده و اظهار میدارد نماینده فلان ارگان بوده شرکت را برای مناقصه چند مجتمع دعوت کرده اند واظهار میدارد اسناد مناقصه را میفرستیم مبلغ 500000 را به آورنده پرداخت کنید وشماره تلفنی میدهد که موقع تماس مشخص میشود که موضوع کلاهبرداری بوده وتلفن متعلق به دیگری است
باید از شهدا و جانبازان خجالت کشید آن دلاوران جنگیدند و سختیها کشیدند و گروهی از انها شهید شدند تا ما در امنیت و آسایش قرار دهند نه اینکه افراد سودجو جیب مردم را خالی کنند از مسئولین محترم تقاضا دارم با این افراد به شدت برخورد قانونی کنند .
اين وسط بيچاره معلولين كه هيچي گيرشان نمي آيد هيچ آبرويشان هم مي رود.
خیلی جالبه که بدونید خیلی از معلولان از این امکاناتی که برایشان در نظر گرفته شده محروم هستند. نمونه ایی از همین معلولین هستم هر وقت برای انجام کاری بیرون میروم مشاهده میکنم تمام جاهای پارک که اختصاصی معلولین هست توسط افراد سالم اشغال شده ناگزیر باید دنبال یه پارکینگ عمومی بگردم بعد که پیدا کردم طبقه همکف یا طبقه اول که جاهایی رو برای افراد جانباز و معلول مشخص کردن یا در اختیار خودرو های صفر کیلومتر نمایشگاه داران هست یا در اختیار خودرو افراد سالم خلاصه بعد از کلی گشتن در طبقات برای پیدا کردن جای پارک (البته برخی پارکینگ های مکانیزه جاهای خالی مشخص هست) و معمولا پارکینگ ها برای کاهش هزینه اسانسور را هم خاموش میکنن با هزار بدبختی و هنگامیکه خود رو به طبقه اول میرسانم متصدی پارکینگ جلو میاید و میگوید خوب شما که معلولیت داری میگفتید در حالیکه هم گفته بودم و هم اینکه روی پلاک خودروی بنده ارم ویلچر هست.در جوابی که در پارکینگ های مختلف به من داده میشود میگویند روزانه ده ها خودرو با پلاک معلولین مراجعه میکنن و ما هم به گمان معلول بودن راننده در همان طبقه ورودی جای خالی در اختبار خودرو قرار میدیم ولی هنگام پیاده شدن انها با تعجب میبینیم که راننده یا همراهان هیچ گونه معلولیتی ندارن و با استفاده از پارتی بازی توانسته اند این پلاک را دریافت کنند جالب است بدانید خیلی از جانبازان و معلولین با داشتن شرایط برای دریافت پلاک معلولین از داشتن ان محروم هستند
سلام. بنده هم متاسفانه فریب خوردم و 2 تا برچسب بدرد نخور معلولین برای خودم و یکی از دوستان به 300 هزار تومن خریدم ولی بعدا متوجه شدم پولم رو سوزونده ام و کلی هم شرمنده دوستم شدم. خواهش میکنم پیگیری مفیدی داشته باشید.
چندی پیش در سایتها شماره ای رو اعلام کردند که با ارسال پیامک به اون از دست پیامکهای تبلیغاتی راحت بشی و دیگه پیامک برات نیاد. ما انجام دادیم جواب نگرفتیم. بنظر می رسه خود مخابرات ما مشکل داره و برای پول هر کاری حاضره انجام بده.
اقا همین دیروز یک خانمی از تهران با من تماس گرفته ، آمار ماشین سواری من می داد، می گفت که شما جز 25 نفری هستیم که 50% تخفیف ویژه! دولتی برای کارت امداد خودرو شما لحاظ شده امروز هم روز آخر ! 60 تومان قیمت کارت ، خیلی هم موجه و با اعماد به نفس صحبت میکرد.
گفتم خانم زودتر باطل کن نمی خوام !
حالا ماندم کجا باید این کلاه برداری گزارش بدم کجا اصولا پیگیری موثر
ما اون مبلغ رو به نیت کمک به معلولین اهدا کردیم . خودشون میدونن با خدای خودشون
به من هم زنگ زدن، در استان قم ! بهترین راه اطلاع رسانیه
بله با شماره با من تماس گرفتن و همین صحبت ها را کردند و می خواستند جنس بفروشند برای کمک به معلولین.
ااا خیلی جالبه به من هم زنگ زدند همینو گفتند منتها به کاهدون زدن چون من خودم معلولم در جوابشون گفتم که دوربینهای کنترل ترافیک فقط پلاک رو میشناسن نه برچسب رو ، تازه اون برچسب ها هم همه جا هست دونه ای 5 هزار تومان بیشتر دلخوشیه وگرنه گفتم دوربین فقط پلاک رو ثبت میکنه
خجالت داره پول آدم بخورن با استفاده از اسم معلول نخبه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی