بازدید 33101

ثروتمندان ایران خلاف کارند یا خبرگان چنین تصور می‌کنند؟! +ویدئو

اگر چنین فضایی باشد، نباید تعجب کرد که برخی اشخاص در همین کشور به عنوان مدیر نمونه اقتصادی یا کارآفرین مورد تقدیر قرار گیرند و چندی بعد به عنوان مفسد اقتصادی، اعداد چندصد تا چندهزار میلیاردی درباره شان شنیده شود و در واقع نباید متوقع بود عموم جامعه نیز دید چندان مثبت نسبت به طبقه ثروتمند جامعه داشته باشد؛ طبقه ثروتمندی که از میان صدها تن آنها، حتی یک تن مشاهده نمی‌شود که چندصد میلیارد تومان یا چند هزار میلیارد تومان معادل بخش اعظم ثروتش را وقف کند.
کد خبر: ۳۷۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹ 13 January 2014
اتفاقاتی که شب گذشته در برنامه پایش رخ داد، نگرانی بزرگی را پیرامون دورنمای اقتصاد کشور و عقبه قدرت‌های حقیقی اقتصادی کشور رقم زد و پرسش‌های اساسی در این بخش به وجود آورد که مهم ترین آنها پیرامون ریشه داراییِ ابرسرمایه داران و سرمایه داران در کشورمان است.

به گزارش «تابناک»، برنامه پایش شب گذشته ضمن بررسی مباحثی پیرامون نوع هزینه کردِ ثروت بزرگ ترین سرمایه داران، به سه مورد از آمریکا، آلمان و ژاپن اشاره کرد که مجموع ثروتشان عددی چند ده میلیارد دلاری را شامل می‌شود و جالب اینکه حاضران در این لیست که در صدرشان بیل گیتس قرار داشت، بخشی اعظمی از ثروتشان را وقف امور خیریه و طرح‌های انسان دوستانه کرده بودند که همین امر با نمونه های داخلی مقایسه غیرمستقیم شد که طبیعتاً نتیجه این مقایسه مشخص است.

ثروتمندان ایران خلاف کارند یا خبرگان چنین تصور می‌کنند؟!

اما نکته مهم در این زمینه پرسشی بود که با خبرگان در میان گذاشته شده بود و نتیجه اش در این برنامه اعلام شد؛ پرسشی که حیدری مجری برنامه پایش تاکید کرد به واسطه آنکه احتمال میداده نتایج رادیکال تری شده باشد، به رای اس ام اسی مردمی گذاشته نشده است. پایش در سوال خود از خبرگان اقتصادی نحوه ثروتمند شدن ایرانیان را به نظرسنجی گذاشت. سوال نظرخواهی از خبرگان به این شرح بود: به نظر شما ثروتمندان ایران به طور معمول از چه راهی ثروت خود را به دست آورده اند؟

در این نظرسنجی که تعدادی از نمایندگان مجلس، مدیران ستاد اقتصادی دولت و وزارتخانه ها، مدیران شرکت‌های خصوصی و دولتی، استادان دانشگاه و خبرنگاران اقتصادی رسانه ها، در این نظرسنجی شرکت کردند. 83 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که ثروتمندان ایران ثروت خود را از طریق 'رانت و رابطه' بدست آورده‌اند. 12 درصد نیز به 'کار و تلاش' و 5 درصد نیز به 'بخت و اقبال' رای دادند.

ثروتمندان ایران خلاف کارند یا خبرگان چنین تصور می‌کنند؟!

نظرسنجی عمومی این برنامه  که نیم میلیون شرکت کننده داشت نیز به این شرح بود : اگر ثروتی افسانه ای داشته باشید، چه نوع خانه و خودرویی می خرید؟ 1- اشرافی و لوکس 2- در حد متعارف در پایان این برنامه 69 درصد از شرکت کنندگان گزینه دو را انتخاب کردند و 31 درصد نیز به خرید خودروهای لوکس و اشرافی رای دادند که البته در این زمینه نیز نقدهایی وجود دارد که به آن وارد نمی‌شویم و به نقد همان نظرسنجی از خبرگان که اتفاقاً جزو عامه مردم نیستند، می پردازیم.

بر اساس این نظرسنجی اکثریت قابل توجهی از خبرگان اعم از نمایندگان مجلس، مدیران اقتصادی دولت و وزارتخانه‌ها، مدیران شرکت‌های خصوصی و دولتی، استادان دانشگاه و خبرنگاران اقتصادی رسانه‌ها تاکید داشته اند که کسب ثروت آن هم در ابعاد بالا از طریق رانت محقق شده و نه از طریق رویه معمول و اصولی و این در واقع نه نگاه کف خیابان و تعبیری است که «یا خودش دزد بود یا پدرش» را به کار می برند، بلکه درباره اشخاصی است که هریک به ده ها و صدها کیس مشخص احاطه دارند.

اگر چنین فضایی باشد، نباید تعجب کرد که برخی اشخاص در همین کشور به عنوان مدیر نمونه اقتصادی یا کارآفرین مورد تقدیر قرار گیرند و چندی بعد به عنوان مفسد اقتصادی، اعداد چندصد تا چندهزار میلیاردی درباره شان شنیده شود و در واقع نباید متوقع بود عموم جامعه نیز دید چندان مثبت نسبت به طبقه ثروتمند جامعه داشته باشد؛ طبقه ثروتمندی که از میان صدها تن آنها، حتی یک تن مشاهده نمی‌شود که چندصد میلیارد تومان یا چند هزار میلیارد تومان معادل بخش اعظم ثروتش را وقف کند. آیا واقعاً سلامت اقتصادی کشورمان اینچنین محل خدشه است و آیا باید خوشحال شد که در چنین فضایی رتبه سلامت اقتصادی ایران در میان دیگر کشورها ارتقاء یا تنزل می‌یابد؟

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸۹
انتشار یافته: ۲۱
در دنیا و کشورهای ابر قدرت مثل روسیه و آمریکا و چین ثروتمندان مورد احترامند چون شغل تولید می کنند و برای کشورشان ثروت می آورند اما در کشور ما......
اینها که عکسشون رو بالا میبینیم واینطوری زندگی میکنند پول مفت بدست نیاوردند(برعکس آقازادهها و...)
با این سیاستهای احتمالا حساب نشده وهر روز در حال تغییر هر تولیدی در کشور محکوم به شکست است اگر هم کسانی که کم هم نیستند سرمایه دارشدند نه باکار افرینی بلکه با راند وزدوبند وواسطه گری بوده وچون پول مفت بوده درست وحسابی خرج نمیشه
عجیبه واقعا
ای کاش یک سوال دیگر هم می پرسیدند از نخبگان
اینکه:
شما چی شد که الان اینجایی؟!!
آقا چرا خودتان را گول میزنید !؟ با یک حساب ساده میتوان فهمید که ثروتمند شدن فقط از طریق خلاف امکان پذیر است . بطور مثال اگر بنده ماهی 10 میلیون درآمد داشته باشم و هر ماه 8 م پس انداز کنم و این کار را مثلا از سن 30 سالگی آغاز کرده باشم و تا سن 75 سالگی ادامه دهم تنها میتوانم حدود چهار میلیارد و نیم جمع کنم پس این همه سرمایه بابک ها و ..... همش از راه خلاف است و بس . بی خیال بابا شما فکر میکنید مردم چی هستن ؟ حالا یک سوال : این همه پول پیامک های مردم که برای اینجور برنامه ها به مخابرات و .... میرسه کجا میره ؟ چرا پیامک اینجور برنامه ها رو مجانی نمیکنید ؟ ضمنا آفرین به شعور اون 83 درصد .
البته من با اين جملات آخر كه محكم گفته ايد"حتي 1 نفر پيدا نمي شود..."محالفم شديد.شما احتمالا برخي از خيرين مدرسه ساز را نمي شسناسيد.من بعضي از آنها را مي شناسم ثروت زياد واز راه درست دارند وبخش زيادي براي ساخت مدرسه داده اند.اتفاقا كساني كه از رانت پولدار شده اند در اين راهها نمي آينداسم نمي برم چون پيامم حذف مي شود.
عدالت اجتماعی اگر باشد هیچ ناراحتی وجود ندارد
اما وقتی اقتصاد ناقصی که یک شبه شخص ملیاردر میشود ذهنیت ها عوض میشود و باور های اجتماعی تغیر میکند ای بسا که پیامد های خطرناکی هم بوجود بیاورد
تابناک اگه این بارهم متن مراچاپ نکنی ها ....خوب دفعه بعدحتماچاپ کن.
راجع به این موضوع که اشاره فرمودید بله حقیقت این است که اگه آدم مالیاتش رودرست پرداخت کنه وخمس وذکات وامورعامل المنفعه وخیریه و....هم درست درمون شفاف پرداخت کنه وهرروزبیشترازدیروز پولش ازپاروبالابره اونوقت معلوم میشه که یاتواظهاراتش دروغ گقته ویااینکه به جایی وصله که اسمش جیب ملته (خزانه بیت المال)والا....
تهران 1 چرخ بزنید ببینید چندتا از این جوان هایی که ماشین چند 100 میلیونی سوار می شوند تیپشان (منظورم عرضه است) به قیمت ماشین می خوره؟طرف تو چند تا معامله بار 7 نسل بعدش را می بنده برای من جوون با حقوق 700 زور داره!!! اخه کسی که با سختی به جایی رسیده که این طوری نمی گرده...بچش از صبح تا شب تو خیابونا ول باشه. خاوری رفت چند تا شرکت توریستی خرید 1 خانه اشرافی خرید با این پول تا چند نسل خانوادش احتیاج به کار نداره!!!
وقتی شرایط برای کار وتولید فراهم نیست و همچنین انحصارات دست برخی افراد خاص وام های کلان و واردات های .. دست بعضی هاس به نظر شما ثروت های افسانه ای عدهای از کجا اومده؟!
توی چنین فضایی که افکار عمومی چنین نظری در مورد ثرومتمندان دارند پرواضحه که هر کسی دستش به دهنش برسه سرمایه اشو از کشور خارج کنه و جایی ببره که مردمش ارزش سرمایه گذار رو بدونن.
واقعا این نتیجه نظر سنجی محافظه کار ترین نتیجه است . این را هر کسی که با دید باز در این جامعه زندگی میکند می بیند و حس میکند . شما نباید سعی در ماست مالی واقعیت بکنید و نتایج این طرز تلقی را فاجعه بار قلمداد کنید و دست آخر بگویید برای اینکه به یک نتیجه گل و بلبلی برسیم باید واقعیات را وارونه ببینیم
به نظر من حتی کوچکترین مقایسه بین ثروتمندان ایران و امثال بیل گیتس کاری است بس اشتباه،اصلاً نباید اسم اینها حتی کنار همدیگر قرار بگیره!
دیگه همه می دونن که ایران بهشت پولشویی نیست!...
به نظر من یا د ر قانون مشکل داریم یا در نظارت بر اجرای قانون اسان می گیریم وتا زمانی که جلوی مشکل گرفته نشود تولد رانت خواران ادامه دارد امروز بابک زنجانی و فردا بابک قزوینی سر بر خواهد اورد
نمیگم تو کشورهای دیگه ثروتمندان پشت پرده سیاسی ندارند ولی سیستم اقتصادی خیلی از کشورهای پیشرفته جوری تدوین شده وثبات دارد که قابل برنامه ریزی است واگر یک فرد نخبه باشد میتواند با برنامه ریزی موفق شود ولی در کشور ما فقط استفاده از پول بیت المال واطلاعات پشت پرده ای مثل گرانیهای یک شبه... صورت میپذیرد.رانتهایی که در خرید فروش کالاهای سوبسید دار است اینها علت تولید ثروت در کشور ما است. به طور کلی اقتصاد ایران غیر شفاف بوده به دلیل رانتها و....
از آسمان كه زر نباريده بر سرش، يا خودش دزد بوده، يا پدرش!
شک نکنید که این نظرسنجی درست بوده.تا نباشد چیزکی / نمایندگان و روسا و مدیران دولتی و ... نگویند چیزها

البته باید به این ضرب المثل هم توجه کرد که بادآورده را باد خواهد برد.
از كوزه همان برون تراود كه در اوست!!
سرمایه دار کار و تولیدش مشخص است. مالیات می دهد. برای دولتش ارزش بالایی قائل است. برای امنیت کشورش و مردمش ارزش زیادی قائل می شود. کم فروشی نمی کند. کسی که پول دارد و چنینی نیست یا دزد است، یا رانت خور و در بهترین حالت دلال. سرمایه با پول یکی نیست. سرمایه دار کسی است که تناسب درستی میان تولید، سرمایه اجتماعی، سرمایه مالی، با نیروی کارش وجود دارد.
سلام
من یک تولیدکننده در بخش صنعت در سطح کوچک میباشم.باید بگم که در مورد انتخاب کارآفرین برتر و القابی این چنینی ،تمام اینها خریدنی میباشند. به شرکت بنده بارها و بارها فکس هایی از طرف ... آمده که در قبال پرداخت مبلغ مثلا 20 میلیون تومان به عنوان کار آفرین برتر از دست فلان ... تو سالن ... لوح بگیرم و یا یک برنامه چند دقیقه ای در باره بسازند و به عنوان یک تولید کننده برتر معرفی کنند. سال گذشته یکی از پولدارهای شهر ... که برای پسر 21 ساله اش کارخانه روی خریده بود به واسطه همین پول خرج کردنها همین آقازاده به عنوان کار افرین جوان از طرف ... انتخاب و معرفی شد. همین آقا زاده اگه الان اراده کنه میتونه دهها میلیارد وام در عرض 2-3 روز دریافت بکنه .حالا من بدبخت برای 50 م تومن سرمایه در گردش باید ماهها بدوم.شما از داستان در مقیاسهای بسیار بزرگتر ببین چند تا تو مملکت داریم.
ما ایرانیها کلا" کارمان در دنیا رکورد زدن بر خلاف جریان آب است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل