بازدید 11652
۳

5 کشته در انفجار پشت‌صحنه «معراجی‌ها»

کد خبر: ۳۷۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷ 09 January 2014
 استفاده از مواد منفجره جنگی هنگام فیلمبرداری «معراجی‌ها» انفجاری را سبب شد که جان پنج‌نفر را گرفت.

به گزارش همشهری، این حادثه صبح دیروز در شهرک سینمایی دفاع‌مقدس و پیش از ضبط آخرین صحنه‌های فیلم «معراجی‌ها» به‌کارگردانی مسعود ده‌نمکی رخ داد. 

محمدجواد شریفی‌راد، مدیر جلوه‌های ویژه «معراجی‌ها» که مسوولیت جلوه‌های ویژه بیش از 30 فیلم سینمایی را برعهده داشت، عباس رنجبر، مدیر شهرک سینمایی دفاع‌مقدس، رضا فرجی، جانشین تولید فیلم به‌همراه مهدی مرادی،

دستیار جلوه‌های ویژه و یکی از کارگران جلوه‌های ویژه از کشته‌شدگان این حادثه هستند.  همچنین سه‌نفر از عوامل این فیلم دچار جراحت شدند که دونفر بعد از انتقال به بیمارستان امام‌زمان اسلامشهر به‌صورت سرپایی مداوا شدند و حمید شهیری، طراح صحنه و لباس فیلم به اتاق عمل انتقال یافت و درمان وی همچنان ادامه دارد. 

عباس شوقی، عضو هیات‌مدیره انجمن جلوه‌های ویژه خانه سینما درباره این حادثه به ایسنا گفت: مواد در حین حمل، منفجر شد و سر صحنه فیلمبرداری نبود.  بابک برزویه، عکاس این فیلم نیز گفت: من در سر صحنه حاضر نبودم اما طبق اطلاعاتی که گرفتم چاشنی‌ها دیر عمل کردند و زمانی که عوامل جلوه‌های ویژه برای چک‌کردن این چاشنی‌ها رفتند ناگهان هنگام جازدن چاشنی همه آنها ترکیدند. 

وی ادامه داد: جواد شریفی یکی از عوامل جلوه‌های ویژه دیروز گفته بود دوست دارم سر صحنه فیلمبرداری بمیرم. در همین حال مهدی فرجی، مدیر شبکه اول سیما که دقایقی بعد از انفجار در صحنه حاضر شده بود به تسنیم گفت: در حادثه‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی تعدادی از چاشنی‌های آماده‌شده برای استفاده در صحنه‌ای از فیلم «معراجی‌ها» منفجر شد و پنج‌نفر در پشت صحنه «معراجی‌ها» کشته و چندنفر هم زخمی و به‌سرعت روانه بیمارستان شدند.

چون سانحه، قبل از شروع فیلمبرداری صحنه بود آسیبی به بازیگران و کارگردان فیلم نرسید.  علی سرتیپی، مدیرعامل پخش «فیلمیران» نیز بعد از حضور در محل حادثه گفت: متاسفانه این‌روزها آخرین روزهای فیلمبرداری «معراجی‌ها» بود که این اتفاق افتاد.

 او که پخش‌کننده «معراجی‌ها» است گفت: آنطور که در محل حادثه متوجه شدم، پیش از شروع فیلمبرداری مواد منفجره در ماشین شریفی‌راد، مسوول جلوه‌های ویژه فیلم منفجر شد. 

مسعود ده‌نمکی، جمعی از بستگان کشته‌شدگان، مجروحان و همچنین مسوولان بعد از وقوع این حادثه به شهرک سینمایی دفاع مقدس رفتند. همچنین نیروهایی از یگان امداد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برای خنثی‌سازی مهمات باقیمانده راهی محل حادثه شدند اما به آنها گفته شد نیازی به حضورشان نیست و نیروهای تخریب مستقر در شهرک کار خنثی‌سازی را انجام داده‌اند.

 بنا به اخبار رسیده پرونده اولیه درخصوص این حادثه تشکیل شده و قرار است در دادسرای کهریزک به آن رسیدگی و علل وقوع حادثه مشخص شود.

 مسعود ده‌نمکی نیز اعلام کرد، هنوز دلیل حادثه انفجار در پشت صحنه این کار مشخص نشده است. او گفت: روزهای پایانی معراجی‌هاست و در حال ضبط سکانس‌های جنگ این مجموعه هستیم که قرار بود دیروز تمام شود اما متاسفانه خودرو حامل مواد منفجره‌ای که برای استفاده در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی به‌کار می‌رود، منفجر شد و محمدجواد شریفی راد که از متخصص‌ترین افراد این عرصه و از افسران ارتش جمهوری اسلامی بود و در زمان جنگ تحمیلی در خنثی‌سازی مین و موانع جنگی تخصص داشت و تمامی افرادی که اطراف خودرو بودند نیز در پی این انفجار جان باختند.

ده‌نمکی در پاسخ به این سوال که موادمنفجرشده از چه نوعی بودند، گفت: این موارد در تخصص ما نیست و من هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم و صحبت در این زمینه در تخصص گروه‌ جلوه‌های ویژه است. 

کارگردان سریال «معراجی‌ها» همچنین در پاسخ به این سوال که علت انفجار چه بود، گفت: ‌هنوز اطلاع دقیقی از لحظه انفجار نداریم اما از سوی اداره تشخیص هویت در صحنه انفجار حضور یافتند و به‌زودی دلیل این حادثه را اعلام خواهند کرد.

فرجی نیز در این‌باره اعلام کرد علت دقیق این حادثه هنوز مشخص نشده است و کارشناسان هم‌اکنون کار بررسی دقیق این حادثه را شروع کرده‌اند و به‌زودی علت آن اعلام می‌شود.  این در حالی است که اخبار اولیه نشان می‌دهد استفاده از مواد جنگی علت اصلی حادثه مرگبار روز گذشته بود.

شوقی در این‌باره گفت: مواد منفجره جنگی بود و دست ما به هیچ جایی بند نیست چون اجازه نمی‌دهند موادی را که مخصوص استفاده در فیلم است، وارد کنیم و به‌همین‌دلیل مجبور هستیم از مواد جنگی استفاده کنیم.  شوقی با اشاره به اینکه حدود 600 فیلم تجربه حضور در چنین صحنه‌هایی را دارد، گفت: همه‌چیز بازی سیاسی شده و با وجود اعتراض‌هایی که ما همواره در این‌باره داشتیم هیچ اتفاقی نیفتاده است و به‌دلیل اینکه مجبور به استفاده از مواد منفجره جنگی بودیم، شاهد کشته‌شدن چندنفر از عوامل فیلم «معراجی‌ها» هستیم.

نسخه اولیه فیلم «معراجی‌ها» به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی در حالی‌که 10‌درصد فیلمبرداری باقیمانده بود، اوایل دی‌ماه به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد. داستان «معراجی‌ها» درباره دفن تعدادی از شهدای گمنام تفحص‌شده در یکی از دانشگاه‌هاست که گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی سعی می‌کنند مانع این اتفاق شوند و...  در این فیلم بازیگرانی همچون محمدرضا شریفی‌نیا، اکبر عبدی، سیدجواد هاشمی، مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ‌شاهی، برزو ارجمند و... حضور دارند که در حادثه روز گذشته به هیچ‌یک از آنان آسیبی نرسید. 

حادثه‌های مرگبار در صحنه‌های فیلمبرداری پیش از این نیز سابقه داشت. علی سجادی‌حسینی کارگردانی بود که در سال 73 هنگام فیلمبرداری آخرین کارش به نام «خط‌آتش» جان باخت. هنگام حادثه قرار بود قطاری از مقابل دوربین رد شود و فردی تیراندازی کند اما گلوله‌ای که در سلاح قرار داده شده، جنگی بود و بعد از اصابت به کارگردان باعث مرگ او شد.

 پیمان ابدی، بدلکار معروف سینما نیز روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ در حین اجرای صحنه‌ای اکشن، در تله‌فیلم چشم‌های نامحسوس به‌کارگردانی محسن موسویان جان خود را از دست داد.  مصطفی کرمی نیز مستندساز جوانی است که در سال 86 دچار حادثه و دست و پایش قطع شد.

این حادثه در استان گلستان و بر اثر برق‌گرفتگی حین فیلمبرداری مستندی با موضوع سرقت کابل‌های برق اتفاق افتاد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
آخرش چاشنی عمل نکرده و تا جا زدند منفجر شده یا موقع حمل تو ماشین منفجر شده
میگن ماشینو مسلح کردن بعد سوارش شدن برن اونطرف صحنه
میگن جواد شریفی کلی سابقه داشته در این زمنیه ، پس چرا این همه بی احتیاطی؟
کسی هم پاسخگوی خانواده و بچه های این عزیزان هست؟ خدا روح همه شون را مورد مغفرت قرار ده . انشاءالله.صلوات
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل