بازدید 10296
اندر احوالات بستک و دیگر شهرهای زلزله‌زده در کشورمان؛

قانون نانوشته برای زلزله‌زدگانی که باید تا صبح در هوای سرد سر کنند!

اصل ماجرا شاید ریشه در این نکته ساده داشته باشد که تأکید امدادگران برای پخش اقلام حمایتی مانند چادر، بر نقاطی قرار گرفته که خرابی و ویرانی به بار آمده ‌و در این رهگذر، کمتر توجه می‌شود (بخوانید توجهی نمی‌شود) که پس از زلزله و به کمک پس‌لرزه‌های به وقوع پیوسته که ادامه‌دار هم هست، دیگر کسی جرأت نمی‌کند در منزل سالم مانده خود هم بخوابد و این امر به لحاظ عقلی چه بسا خلل‌ناپذیر هم می‌نماید.
کد خبر: ۳۶۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴ 04 January 2014
قانون نانوشته برای زلزله‌زدگانی که باید تا صبح در هوای سرد سر کنند!در حالی که مسئولان ‌از برپایی ۲۰۰۰ چادر امدادی برای زلزله‌زدگان بستک خبر می‌دهند، اخباری از این شهر به گوش می‌رسد که خوب نیست؛ آن هم در شرایطی که پس از صدور دستور مستقیم رئیس جمهور برای رسیدگی به مشکلات اهالی این خطه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وی، راهی منطقه شده و در آنجاست.

به گزارش «تابناک»، به فاصله حدود دو روز از وقوع زلزله ۵. ۵ ریشتری بستک (استان هرمزگان) و در شرایطی که زلزله‌های ریز و درشتی دیگر نقاط این استان را هم لرزانده و به ترس عمومی دامن زده و در شرایطی که نهادهای امدادی از برپایی چادرهای مورد نیاز در منطقه خبر می‌دهند، از برخی از روستاهای زلزله زده خبر می‌رسد که هنوز هستند زلزله‌زدگانی که باید شب را تا صبح زیر آسمان خدا سرکرده و با رنج بی‌مرهم ماندن درد‌هایشان سر کنند.

اصل ماجرا شاید ریشه در این نکته ساده داشته باشد که تأکید امدادگران برای پخش اقلام حمایتی مانند چادر، بر نقاطی قرار گرفته که خرابی و ویرانی به بار آمده ‌و در این رهگذر، کمتر توجه می‌شود (بخوانید توجهی نمی‌شود) که پس از زلزله و به کمک پس‌لرزه‌های به وقوع پیوسته که ادامه‌دار هم هست، دیگر کسی جرأت نمی‌کند در منزل سالم مانده خود هم بخوابد و این امر به لحاظ عقلی چه بسا خلل‌ناپذیر هم می‌نماید.

البته شاید این جنبه ماجرا ‌از فاصله دور و دراز تا کانون رویداد قابل قبول به نظر برسد، اما با حضور در درون غائله، نه تنها قابل اعتبار نبوده، بلکه بتواند موجبات خشم عمومی را هم فراهم آورد، به ویژه در اوضاع کنونی که آرامش خیال از ذهن ساکنان منطقه پر کشیده و فکر عاقبت‌اندیش هم در مقابل بحران حادث شده کم می‌آورد.

قانون نانوشته برای زلزله‌زدگانی که می‌بایست تا صبح در هوای سرد سر کنند!

اینجاست که اگر بگوییم شب نخست پس از زلزله، حدود پانزده هزار تن تا صبح در سرما مانده و در بی‌امکاناتی رنج کشیدند، به نظر ابعاد ماجرا آشکار‌تر از پیش خواهد شد.

این آمار را یکی از خبرنگاران اهل بستک به «تابناک» می‌گوید که به زعم خود، هرچه پیشتر درباره اخبار وقوع زلزله در جای جای کشورمان و جهان شنیده و آن را مایه خرسندی دانسته بود، با رویداد روز گذشته بستک و واکنش مسئولان امدادی، در ذهنش شکسته شده و فروریخته است.

او پس از ‌شرح مختصری از آنچه ‌زلزله بر سر زندگی روزمره مردم می‌آورد ـ تا نشان دهد ترس ‌و وحشت عمومی مردم از زلزله از کجا ناشی می‌شود‌ ـ به هوای بارانی منطقه هنگام وقوع زلزله به عنوان مزیدی بر رنج مردم اشاره کرده و می‌گوید:

‌«... حوالی ظهر بود که بخش‌های ‌خبری با پوشش خبر زلزله بستک، شروع به انعکاس اخبار کردند؛ هرچند ما تا شب برق نداشتیم، دوستان از سراسر کشور تماس می‌گرفتند و می‌گفتند، ‌در بخش‌های خبری دیده‌اند که انواع و اقسام چادر، پتو، موکت، بخاری، غذا و... در حال ارسال هستند.

‌شب گذشته‌، در خود شهر بستک فقط چادر توزیع شد و البته به همه ‌نرسید و این در حالی بود که‌ ‌در روستاهای پیرامون شهر ـ که به کانون زلزله هم نزدیک بودند ـ بیش از پانزده هزار تن، اعم از کودک تا بزرگسال و مرد و زن، شب را در هوای بسیار سرد گذراندند.

از آنجایی که پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد، مردم نمی‌توانند ریسک کرده و به‌ خانه‌هایشان برگردند. نکته دردآور اما اینجاست که چادر و پتو و موکت‌های بسیاری به بستک رسیده، ولی گویا از فرستادن این کمک‌ها به روستا‌ها، به ویژه دو روستای بزرگ این منطقه یعنی «کوخرد»‌‌ و‌ «هرنگ» که همچنان ‌درگیر پس لرزه هستند، خودداری می‌شود.

مسئولان در شبکه‌های گوناگون حاضر شده و ‌از خدمت‌رسانی کامل به مردم می‌گویند؛ اما... هنگامی که می‌گوییم شما که چادر دارید، لااقل با دریافت شناسنامه به عنوان گرو به مردم چادر تحویل داده و بعد پس بگیرید، خیلی ساده به مردمی که هنوز از زلزله وحشت زده‌اند، می‌گویند بروید که زلزله تمام شده!

مخلص کلام اینکه‌ در این ‌مواقع شما ‌خود‌ ‌باید به فکر پتو‌ یا پلاستیکی برای علم کردن چادر‌ باشی؛ آن چادرهای هلال‌ احمر برای...».

قانون نانوشته برای زلزله‌زدگانی که می‌بایست تا صبح در هوای سرد سر کنند!

گلایه‌هایی از این دست، فارغ از آنکه بدانیم تا چه حد بر واقعیت منطبق یا مخالف با اوضاع منطقه است، به نظر به جنبه‌های تدبیر نشده زلزله بر‌می‌گردد؛ حکایت پس لرزه‌های پی در پی و ترس از ماندن زیر سقف که به نظر می‌رسد با اسکان موقت، قابل رفع و رجوع باشد؛ اما به ظاهر‌ هرگز در اولویت‌های کاری مسئولان در این مواقع قرار نمی‌گیرد، ولو زلزله مهیب هم نبوده و کمترین خسارات جانی و مالی ‌به همراه داشته باشد.

گویی در گام نخست در کمک‌رسانی، زلزله‌زدگان به دو دسته تقسیم می‌شوند: آنهایی که خسارت یا خدای ناکرده داغ دیده‌اند و آنهایی که خسارتشان دیدنی نیست. به این ترتیب‌ به گروه اول ‌رسیدگی شده و تلاش می‌شود بر دردشان مرهم گذاشته شود، ولی اوضاع گروه دوم به روال تلقی شده و به حال خود وا‌نهاده می‌شوند.

البته همه چیز به این سادگی هم نبوده و چه بسا قدر و اهمیتی که امدادگران برای دسته نخست قائل می‌شوند، به نسبت شرایط ایشان کم هم باشد، ولی چه بسا بد نباشد که پس از سال‌ها کار امداد و نجات، به ویژه در مقابل زلزله‌های ریز و درشتی که در کشورمان روی می‌دهد، تدبیری بیندیشیم که در خدمت‌رسانی به مردم زلزله زده پیشرفت نشان داده و حتی بتوانیم برای ترس عمومی نیز خدماتی ولو اندک ارائه دهیم. ‌

برپا کردن خوابگاه‌های بزرگ اسکان اضطراری، می‌تواند از جمله این اقدامات باشد که می‌توان برای انجام آن‌ به بسیج عمومی‌ تکیه کرده و از تجربیاتی مانند برپایی تکایا و نذری‌پزی ایام محرم بهره گرفت، ولی تاکنون بدان پرداخته نشده تا زلزله‌زدگان همچنان روزهای نخست را مجبور به سر کردن در هوای سرد شده و بعد گلایه سر داده و به مرور خدمت دریافت کنند تا این روند ثابت هر بار تکرار شده و اینگونه به نظر برسد که گویی با قانونی نانوشته روبه‌رو‌ هستیم!

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۷
خدا ما رو دوست داره که زلزله هایی رو برامون میفرسته که قدرتش کمه و در شهرهای کم جمعیت میاد و این تمرینیه برای مدیریت بحران.
ان شاءالله با مدیریت پویای دولت تجربه بم و منجیل و... رو نداشته باشیم.
تقصیر روزگار هست که همه زلزله های ایران در فصل سرد سال و در شب( یانزدیک سحر)اتفاق میفتد!!!
اي بابا اين چادرهاي به اين قشنگي و محكمي كه به درد زلزله زده ها نميخوره. جون ميده واسه پيكنيك چند روزه ؛آخرش چند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
انشائالله خونت خراب بشه من بيام بگم چادرت رو چند ميفروشي ؟ ......و بخندم ...
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
در زلزله ورزقان همین چادرهای بی کیفیت که در شرایط عادی 40 هزار تومن هم بابتش پول نمیدن شده بود200 هزارتومن
خودمون هم بودیم با این اوضاع بهتر از این کار نمیکردیم
با سلام امیداست دولت محترم بتواند از طرح های مهندسان عمران - سازه در مورد ساخت خانه هایی
با کمپوزیت حمایت و در کمتر از 48 ساعت نسبت به پرپایی انها در نقاط زلزله خیز اقدام نماید.
انتظار مي رود در مناطق زلزله خيز خبرنگاران زحمت كش از همان اوايل وقوع حادثه حضور پيدا كرده و لحظه به لحظه وضعيت را گزارش نمايند تا اين شبهات پيش نيايد.به نظر من امداد رساني به اين منطقه نبايد خيلي سخت باشد.
سازمان بحران مديريت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جالبه
برای دادن حداقل امکانات که همون چادر و پتو و ... هستش، اونم برای جای کوچیکی مثه بستک میان و تو تلویزیون میگن منتظره کمک های مردمی هستیم
یعنیواقعا انقد وضع هلال احمر خرابه که برای 4 تا پتو محتاج کمک مردمیه؟
بیچاره اون مردمی که باید تاوان بدن
خدا به داد تهران برسه اگه یه روزی زلزله بشه! نمیدونم اونموقع برای این جمعیت میلیونی، هلال احمر از کجا میخواد پتو بگیره و مردم کدوم شهری باید بهش کمک نقدی کنن؟
حالا هی از مدیریت توفان تو آمریکا و جاهای دیگه دنیا انتقاد کنید اگر اون بلایا خدای نا کرده سر ما می اومد می دونید چه فاجعه بود مدیریت این آقایون ؟
آقا بیست هزار تا هم که چادر بدن باز بعضیا میگن به ما نرسید . باور کنید تو آذربایجان شرقی رفتم به یه خونه ای . خدا شاهده 4 تا چادر رو قایم کرده بود توی اتاقش . امیدوارم مدیریت بحران بهتر عمل کنه و بتونه توزیع رو مناسب انجام بده نه اینکه اینجوری تبلیغاتی
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
ضمنا اخبار هم هی میگه کلی وسایل داریم میفرستیم ولی در تصاویر فقط 1 خاور کوچک بود که نصفش هم پر نشده بود!!
مردم ما مردم خوب و دلرحمی هستند
اون هم با این اوضاع که یکی شب تا صبح توی سرما بخوابه یکی دیگه پتویی را که از جای دیگه یکی دیگه برای همشهریش فرستاده بهش نده با عقل جور در نمیاد
من خودم از شهر بستک هستم.
به شهر ده پانزده هزار نفری فقط 200 چادر دادن.
وقتی هم میگیم هوا سرده چادر بدین دعوا میکنن.
شماها تو خونه های گرم و نرمتون خوابیدین و نمیدونین بعد میگین به درد پیک نیک میخوره و مردم دارن انبار میکنن؟؟
واقعا متاسفم.
من 2 شب در بستک ماندم همه چی رسد کردیم فقط گوشی ام شارژ نداشت که فیم بگیرم تا به شما نشان دهیم که چقدر کمک سرازیر شد ولی متاسفانه .... نیامد بین مردم که ببیند مردم چه زجری می کشند فقط زنگ میزد و می گفت چادر به مردم ندهید . .... که دور خودش میچرخید نمیدانست چه کار کنند شهرستان بستک شده حیاط خلوت مدیران بی تجربه من خودم 2 شب توی سرما خوابیدم با بچه ها حسابی مریض شدیم و مجبور شدیم مهاجرت کنیم و عطاش به لقایش بخشیدیم ودر پایات از .... تشکر میکنم با این مدیریت بسیار بسیار قوی و مردم ایران میتوانند از ...................
بعضی وقتها هم در یک استان زلزله میاد بعد ماشین هلال احمر را همراه با چادر و پتو و آذوقه در کوچه های مرکز استان دیگر می بینی. با آرم استان زلزله زده به مدت چند شب.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل