بازدید 5770

شروط اصولگرایان برای ائتلاف

حسین کنعانی مقدم
کد خبر: ۳۶۸۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵ 04 January 2014

مجلس شورای اسلامی در ادامه آنچه برخی فعالان سیاسی از آن تقابل مجلس با دولت یاد می‌کنند، چندی پیش  به علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی به دلیل اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره قیمت ارز کارت زرد داده بود و برای دومین بار رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به دلیل انجام انتصابات در سطح وزارتخانه، کارت زرد را دریافت کرد. روابط میان مجلس و دولت و همچنین برنامه های اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم و ارزیابی عملکرد دولت یازدهم موضوع گفت و گوی «تابناک» با حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز ایران است.
حسين كنعاني مقدم، عضو شورای عالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوایل دفاع مقدس بود . وی همچنین، عضو شوراي عالي جبهه همبستگي، رئیس سابق هیات مدیره آزادراه تهران – شمال، سخنگوی مسعفی حزب الله و دبیر کل فعلی حزب سبز ایران وابسته به جبهه ایستادگی است. 

اقای دکتر، بیش از چهار ماه از عمر دولت جدید می گذرد، جنابعالی عملکرد دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای ارزیابی و نمره به دولت تدبیر و امید زود است. به نظر می رسد که در ابتدای سال آینده فرصت مناسبی است که عملکرد دولت را مورد ارزیابی قرار دهیم. به هر حال در این مدت اخیر می شود؛ در پنج محور عملکرد دولت یازدهم را مورد  ارزیابی قرار داد.

1- دولت و ساختار جدید:
این سطح عمدتا بر اساس نقل  و انتقالات و پست هایی که بین افراد، وزرات خانه ها و نهادهای مختلف توسط دولت یازدهم جابجا شده است، ارزیابی می شود. موضع گیری های اخیر مجلس و جریان های که با اقای روحانی همسو هستند نشان می دهد؛ دولت در مجموع کارنامه خوبی از جابجایی ها و انتصابات نداشته است.

2- بهبود اوضاع اقتصادی:
در بعد  اقدامات اقتصادی، دولت بیشتر به دنبال ایجاد فضای امید به آینده قدم برداشته است. در واقع دولت اقدامات اجرایی چندانی در حوزه اقتصاد نداشته است  و فقط اقداماتش به ایجاد فضای آرامش در کشور کمک کرده است. به عبارتی دیگر مردم منتظر هستند شعارهای دولت یازدهم در عمل محقق شود و شاهد ارزانی ها وجلوگیری از تورم و گرانی باشند.

3- سیاست خارجی:
در این سطح، سیاست خارجی و مسئله هسته ای بسیار مهم می باشد. دولت سعی کرده است، اقدامات متعددی را در این خصوص انجام دهد، که نمونه عینی آن توافق ژنو بود. ولی باید بگویم، هیچکدام از این اقدامات به نتیجه قطعی نرسیده و نمی شود ارزیابی جدی در حوزه سیاست خارجی داشت . شواهد حاکی از این است که دولت تمام شعارهای خود را در مسائل مختلف منوط به موفقیت در مذاکرات با (5+1) کرده است. البته این اقدام ، آسیب پذیری دولت را بالا می برد. من از دولت و رسانه ها می خواهم که فقط به جنبه شیرین یا فقط تلخ دستاوردهای هسته ای بسنده نکنند و تمام واقعیت حوزه سیاست خارجی را به مردم بگویند تا مردم نیز به اقدامات در این حوزه اعتماد بیشتری پیدا کنند.

4- مسائل اجتماعی و فرهنگی: 
در مسائل اجتماعی و فرهنگی ، شاهد هستیم که دولت  هیچ برنامه مشخص و مدونی برای رسیدن به اهداف و آرمان های نظام ندارد. دولت یا نمی خواهد در موضوعات اجتماعی و فرهنگی  ورود کند و یا اینکه نمی خواهد اقدامانی را که انجام می دهد علنی کند. در هر حال جامعه با یک سکوت خبری در ارتباط با بحث فرهنگی و اجتماعی روبرو می باشد.

5- شعارهای انتخاباتی :
شاهد هستیم، تحقق شعارهای انتخاباتی دولت در زمینه های مختلف، خصوصا در مسائل تامین مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی در حاشیه قرار گرفته است. دولت سعی می کند، در ارتباط با جریان های سیاسی و تشکل ها ی مختلف و خواسته ای سیاسی مردم که عمدتا حول محور عدالت سیاسی می گذرد، یک نوع حاشیه نشینی را انتخاب کند و کمتر خود را  وارد معرکه صحنه سیاسی کند.
در نهایت باید بگویم، دولت و تعداد زیادی از جریان های سیاسی که همراه دولت هستند هنوز نتوانسته اند؛ اقدام مهمی در مسائل مختلف انجام بدهند. در واقع، مردم در مرحله آزمون دولت هستند که دولت چه میزان توانایی دارد، به شعارهایی که داده است، عمل کند.


آقای کنعانی مقدم با توجه به این که عمر زیادی از دولت جدید نگذشته است به نظر شما علت تعدد سوال نمایندگان و کارت زردها به وزرا چیست؟

در تاریخ پس از انقلاب همواره دولت ها با یک مجلس همسو و منتقد روبرو بوده اند. در مجلس نهم  که جریان اصولگرایی اکثریت را دارا می باشد، سعی کرده با نیت اصلاح، تغییراتی را در ساختار چیدمان دولت و یا رفتار دولت ایجاد کند. مثلا  شاهد بودیم که مجلس با بحث سئوال از بعضی از وزرا و حتی در رای اعتماد به وزیران به این وظیفه خود عمل کرد. به نظر می رسد، مجلس هنوز وارد تصمیم گیری برای نحوه تعامل با دولت نشده است و بیشتر سعی می کند همراه با دولت باشد و کمتر استفاده از ابزار استیضاح را در دستور کار قرا دهد.

بعضی از اخبار حاکی از آن است که جریانات سیاسی خود را برای انتخابات آینده مجلس آماده می کنند. حتی خود دولت نیز اقدامات خود را برای انتخابات آینده مجلس کلید زده است. نظر شما چیست؟

دولت نمی تواند از نظر قانونی به مسائل انتخاباتی ورود کند و اصلاً هم نباید به دنبال دخالت باشد. این اقدام اشتباهی است که دولت، مجلس را سازماندهی و در اختیار خود بگیرد. به عبارت دیگر اگر در مجلس افرادی حضور داشته باشند که وابسته به دولت باشند، نمایندگان به جای اینکه وکیل ملت باشند وکیل دولت  می شوند. این روش غلطی است. متاسفانه در دوره های گذشته نیز شاهد دخالت های قوه مجریه در انتخابات  بوده ایم. دولت باید فضای سیاسی را اماده کند که مردم حماسه سیاسی را ادامه دهند و نمایندگانی وارد مجلس شوند که بتوانند مشکلات قوه مققنه را حل و فصل نمایند.

آقای دکتر، آیا گردهمایی های  اصولگرایان برای انتخابات شکل گرفته است؟ شما هم دعوت شده اید؟

این جلسات گوشه و کنار برگزار می شود و کم و بیش ما هم شرکت می کنیم. بنده هم به کسانی که این جلسات را سامان دهی می کنند، سه شرط را برای ائتلاف پیشنهاد داده ام.

1- اگر اصولگرایان می خواهند، وارد فضای انتخاباتی شوند؛ باید ساختارها مشخص شود و نمی شود دیگر به صورت جزیره ای عمل کرد و هر حزب، گروه و تشکیلاتی راه خودش را برود. 

2- نقشه راه اصولگرایان برای کمک به نظام در قالبی معین مشخص باشد. واقعا ایا ما با اینکه در چند سال گذشته، مجلس و دولت را در دست داشتیم و با این همه قدرت، توانسته ایم مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را حل کنیم که مردم دوباره به ما اعتماد کنند.

3- رهبری جریان اصولگرایی باید مشخص شود. اگر بخواهد دوباره روند همینطور ادامه پیدا کند فایده ای ندارد. مثلا در مواقعی همچون انتخابات از وحدت صحبت شود ولی پس از آن هیچ رهبری منسجمی در این تشکیلات وجود نداشته باشد. اگر این شرایط ادامه داشته باشد، همان اتفاقی می افتد که در دوره های گذشته اتفاق افتاد.

 اگر این سه شرط را دوستان مورد عنایت قرار دهند، می شود به یک وحدت و انسجام در جریان اصولگرایی رسید.

به عنوان دبیر کل حزب سبز که جزیی از حزب ایستادگی است، برنامه انتخاباتی شما چیست؟

ما به دنبال شناسیی افرادی هستیم که بتوانند در قوه مقننه اثر گذار باشند و کشور را در حالی که تحریم ها ، تهدید ها و مسائل مختلف وجود دارد به سمت آرامش ، امنیت و رسیدن به اهداف اقتصادی هدایت کنند. ما از مدت ها است که بحث انتخابات را به جد دنبال می کنیم و جلساتی با تشکیلات همسوی خودمان داشته ایم. در جبهه ایستادگی سعی می کنیم بر اساس اهداف جمعی که مد نظر حز ب است عمل کنیم.

به عنوان سوال آخر، اخیراً اقای حجاریان مباحثی را پیرامون نظام سیاسی اعلام کرده اند؟ نظر شما پیرامون صحبت های ایشان چیست؟

روش آقای حجاریان بستن کمربند و انفجارهای انتحاری در فضای سیاسی کشور است. هر از چند گاهی ایشان با طرح موضوعاتی که  در قانون اساسی جای ندارد مثل انحلال مجلس توسط دولت سعی در عملی کردن این روش می کند. قانون اساسی می گوید هیچ کس حق انحلال مجلس را ندارد و حتی یک روز نمی شود کشور بدون مجلس باشد. کشور می شود بدون دولت اداره شود ولی بدون مجلس خیر.
این انفجارهای انتحاری یک حرکت جدید در جریانات سیاسی را سامان دهی می کند. با این گونه  عملیات انتحاری یک سری ساختار شکنی ها انجام می شود که بعد جریان منتصب به ایشان بتوانند با مطالبات غیر واقعی بر موج نارضایتی سوار شوند. من با تمام احترامی که برای آقای حجاریان قائل هستم، فکر می کنم ایشان سعی می کنند با موج آفرینی و انفجارهای سیاسی در کشور سمت و سویی بر ای سامان دهی نیروهای مخالف و ناراضی ایجاد کنند تا در انتخابات آینده بر این موج سوار و پیروز انتخابات شوند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی