بازدید 7905

زائران حرم رضوی به مرز ۳ میلیون نفر رسیدند

کد خبر: ۳۶۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹ 02 January 2014
معابر منتهی به حرم مطهر رضوی مملو از زائران و عاشقان اهل بیت(ع) است و هر لحظه بر تعداد زائران حرم رضوی افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، همزمان با سالروز شهادت عالم آل محمد(ص)، شور مذهبی مشهدالرضا(ع) را فراگرفته است و فوج فوج مردم و عزاداران به سمت حرم مطهر رضوی روان هستند تا شهادت آن امام بزرگوار را در حرم مطهرش بزرگوارش به عزا بنشینند و دل به پنجره فولاد توس ببندند و یاد و نام حضرت رضا(ع) را گرامی داشته و در رثای آن حضرت، اشک ماتم بریزند.

معابر منتهی به حرم مطهر امام هشتم(ع) نیز در حال حاضر مملو از خیل عظیم هیئت‌های عزاداری است که از نقاط مختلف کشور خود را به حرم مطهر رضوی رسانده‌اند.

تع‍د‌اد‌ی‌ ‌از ج‍و‌ان‍‍ان‌ م‍ش‍ت‍‍اق‌ ‌ائ‍م‍ه‌ م‍‍ع‍ص‍وم‍ی‍ن‌ (‌ع‌ ) و ‌ام‍‍ام‌ رض‍‍ا (‌ع‌) ب‍‍ا ب‍رپ‍‍ای‍‍ی‌ ‌ای‍س‍ت‍گ‍‍ا‌ه‍‍‌ه‍‍ا‌ی‌ ص‍ل‍و‌ات‍‍ی‌ در م‍‍ع‍‍اب‍ر ‌ع‍م‍وم‍‍ی‌ م‍ش‍‍ه‍د م‍ق‍دس‌ و ب‍ه‌ ویژه م‍ب‍‍اد‌ی‌ م‍ن‍ت‍‍ه‍‍ی‌ ب‍ه‌ ح‍رم‌ م‍ط‍ه‍ر (‌ع‌) ‌از ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ان‌ و ‌ه‍ی‍‍ئت‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ ب‍‍ا ش‍ی‍ر و چ‍‍ا‌ی‌ پ‍ذی‍ر‌ای‍‍ی‌ م‍‍ی‌‌ک‍ن‍ن‍د، ب‍رخ‍‍ی‌ ش‍‍ه‍رون‍د‌ان‌ م‍ش‍‍ه‍د‌ی‌ و م‍ج‍‍اور‌ان‌ ح‍ض‍رت‌ ‌ع‍ل‍‍ی‌ ب‍ن‌ م‍وس‍‍ی‌ ‌ال‍رض‍‍ا (‌ع‌ ) ب‍ر اس‍‍اس‌ ی‍ک‌ س‍ن‍ت‌ ‌ه‍م‍ه‌ س‍‍ال‍ه‌ در ‌ای‍ن‌ روز ‌اق‍د‌ام‌ ب‍ه‌ طب‍خ‌ و ت‍وزی‍‍ع‌ ن‍ذری م‍‍ی‌‌ک‍ن‍ن‍د.

علاوه بر این خیمه‌های متعدد عزاداری و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در اطراف حرم مطهر رضوی نیز بخشی از اقدامات خودجوش مردمی است که در روز شهادت امام رضا(ع)  انجام شده است.

پرچم‌های سیاه عزا بر سر در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا،‌ ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه و به ویژه صحن و سراهای حرم مطهر رضوی نصب شده است.

ورود زائران پیاده به مشهد مقدس نیز در آستانه شهادت امام رضا(ع) افزایش پیدا کرده است و بسیاری از این کاروان‌ها همزمان با شهادت پیامبر اکرم(ص) وارد مشهد شده‌اند و در عزاداری‌های دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی حضور پیدا می‌کنند.

بسیج شهرداری مشهد برای ارائه خدمات به زائران حرم رضوی

سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد در زمینه خدمات شهرداری به زائران اظهار کرد: در بازدید از مراکز پذیرائی از زائران پیاده شاهد تجمع چشم‌گیر مردم برای کمک به زائران مشرف شده به امام رضا (ع) بودیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه بخش‌های خصوصی و خیران با همکاری و مشارکت خود کمک بسیار فراوانی به شهرداری کرده‌اند، تصریح کرد: خیرین و بخش‌های خصوصی با ایجاد ایستگاه‌های صلواتی برای زائران امام رضا (ع) در اطراف شهر مشهد به خصوص مدخل‌های ورودی شهر کمک زیادی در این زمینه داشته‌اند.

 

مرتضوی افزود: کارکنان و همکاران شهرداری آنچه که تکلیف برخود داشتند همه را به نحو احسن انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اقداماتی که برای رفاه زائران در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در جاده‌ها و به ویژه مدخل‌های ورودی شهر مشهد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خدمات شهری، ایستگاه‌های صلواتی، مکان‌هایی برای اسکان زائران و سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه ایستگاه‌های شهرداری استاندارد کامل را به زودی کسب می‌کند، تصریح کرد: شهرداری مشهد هر ساله برای کسب استاندارد ایستگاه‌ها و رضایت زائران امام رضا(ع) تمام تلاش خود را می‌کند.

مرتضوی گفت: درباره ترافیک شهری مشهد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام داده است و همچنین امیدواریم با همکاری مردم، زائران و هیئت‌های مذهبی مشکلی در بحث ترافیکی رخ ندهد.

شهردار مشهد تاکید کرد: با توجه به حضور زائران امام رضا (ع) باید تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها برای خدمات‌دهی گسترده به این افراد بسیج شوند.

مسیر ورود و خروج هیئت‌های مذهبی در حرم رضوی مشخص شد

حسین یوسفی، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی نیز در این زمینه اظهار کرد: مسیرهای بست شیخ طبرسی و شیخ طوسی ویژه تشرف و ورود هیئت‌ها و بست شیخ حرعاملی نیز ویژه خروج هیئت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است.

یوسفی افزود: با توجه به حضور گسترده هیئت‌های مذهبی، صحن‌های انقلاب اسلامی ویژه آقایان و سایر صحن‌های مقدس اماکن متبرکه ویژه عموم زائران است و امکان تردد در رواق‌های مبارکه نیز همانند روزهای قبل است.

 

وی تصریح کرد: عزاداران و زائران بارگاه منور رضوی با رعایت نظم و انضباط، رعایت حال سال‌خوردگان و کودکان و همراه نداشتن وسایل اضافی مانند دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و همچنین عدم تصویربرداری در صحن‌ها و رواق‌های مبارکه می‌توانند همکاری لازم را با خدمتگزاران خود برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم‌ داشته باشند.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در راستای حفظ امنیت، آرامش و نظم اماکن متبرکه با فراخوانی تمام نیروها گفت: تمام بخش‌های حرم مطهر رضوی آماده خدمت‌رسانی به عزاداران و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در ایام دهه آخرصفر هستند.

75 هزار زائر پیاده وارد مشهد مقدس شده‌اند

مسئول روابط عمومی جمعیت خدمتگزاران زائر پیاده امام رضا(ع) گفت: براساس آخرین آمارها 74 هزار و 999 زائر پیاده از پنج محور منتهی به مشهد مقدس وارد پایتخت معنوی ایران شده‌اند.

حسین رضایی افزود: از مجموع 74 هزار و 999 نفر زائر پیاده، 43 هزار و 570 زائر مرد و 31 هزار و 429 زائر زن هستند.

مسئول روابط عمومی جمعیت خدمتگزاران زائر پیاده امام رضا(ع) گفت: مسئله قابل ذکر همکاری دستگاه‌های اجرایی در هماهنگ سازی و تسهیلات در خدمت‌رسانی به زائران بوده و امروز صبح نیز جلسه‌ای برای هماهنگی‌های بیشتر در استانداری داشته‌ایم.

رضایی خاطرنشان کرد: تاکنون برای 40 هزار زائر پیاده که پیش بینی اسکان نداشته‌اند، مکان برای اسکان و هم چنین پذیرایی تدارک دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه امسال شاهد این هستیم که هرگاه مسئولیت به خود مردم واگذار می‌شود به بهترین نحو آن مسئولیت و اقدام به سرانجام می‌رسد اظهار کرد: این همدلی به مناسبت‌های دینی میان مردم مثال زدنی بوده و نمونه بارز آن پذیرایی روز گذشته یکی از روستاهای اهل سنت در محور نیشابور به مشهد بوده که با ورود سه هزار زائر تمام حسینیه‌ها و مراکز اسکان خود را به همراه پذیرایی در اختیار زائران پیاده امام رضا(ع) گذاشته‌اند.

مسئول روابط عمومی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: تاکنون تمامی کاروان‌های زائران پیاده به سلامت و بدون هیچ مشکلی وارد مشهد مقدس شده‌اند، چندین کاروان اهل سنت از شهرستان‌های تایباد و خواف، کاروان‌های مهاجرین افغان در مهمانشهر نیز به مشهد مقدس به سلامت رسیدند.

رضایی با بیان اینکه در کاروان‌های زائران پیاده تاکنون مشکلی از نظر مسائل پزشکی و درمانی نداشته‌ایم، افزود: خدا را شاکریم که آب و هوا نیز یار زائران پیاده امام رضا(ع) بوده و در بازدیدی که از راه‌ها و جاده‌ها داشتیم شاهد این هوای معتدل در محورهای منتهی به مشهد مقدس بوده‌ایم.

ورود بیش از 2 میلیون نفر زائر حرم رضوی به مشهد مقدس

استاندار خراسان رضوی گفت: از یکم تا دهم دی ماه امسال 2 میلیون و 779 هزار و 828 نفر وارد مشهد مقدس شده‌اند که حدود 10 درصد آنها را زائران پیاده تشکیل می‌دهند.

محمدحسین فروزان مهر با تاکید بر استمرار روند خدمت رسانی به زائران تا خروج آنان از مشهد مقدس خواستار نظارت جدی بر عملکرد گروه‌های کاری 12گانه ذیل ستاد شد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید متناسب با شرح وظایف و مسئولیت‌های تعریف شده در راستای تامین نیاز زائران به صورت شبانه‌روزی تلاش کنند، افزود: توجه به مسایل بهداشتی زائران، ساماندهی نذورات و متمرکز کردن توزیع آن در اقامتگاه‌های بین راهی از جمله مواردی است که باید با جدیت دنبال شود.

فروزان مهر حضور مستمر نیروی انتظامی و اورژانس در محورهای مواصلاتی و حفظ امنیت روانی زائران را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این ایام شبانه روزی شدن فعالیت تعداد بیشتری از داروخانه‌ها، مراکز درمانی و محل‌های عرضه کالا و خدمات ضروری است.

نظارت بر عملکرد بازار، بررسی چگونگی عرضه کالا، جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت در کالاهای اساسی و همچنین کنترل نحوه خدمت‌رسانی مراکز اقامتی به زائران از دیگر تاکیدات استاندار خراسان رضوی بود.

رئیس شورای هماهنگی ستاد دائمی تسهیلات زائران خراسان رضوی از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا نسبت به افزایش فعالیت ستاد خبری 124 در طول شبانه روز و استفاده از ظرفیت مردمی برای نظارت و جلوگیری از هرگونه اهمال در مورد زائران اقدام کند.

وی تصریح کرد: در کنار موارد یادشده توجه به موضوعات فرهنگی و استفاده از فرصت حضور زائران در مشهد به منظور نهادینه شدن فرهنگ زیارت و تبیین سیره رضوی ضروری است و دستگاه‌های متولی باید در راستای اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه اهتمام داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ساماندهی بازگشت زائران به مقصد مورد نظرشان خواستار اطلاع رسانی به هیئت‌های مذهبی برای عقد قرار داد با سازمان حمل و نقل و پایانه‌های استان شد.

تحویل غذای متبرک به هیئت‌های مذهبی در مشهد مقدس

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از تحویل غذای متبرک به هیئت‌های مذهبی در روزهای پایانی ماه صفر خبر داد.

 محمود ممتاز از توزیع تصادفی بن غذای متبرک بین زائران پیاده خبر داد و اظهار کرد: تحویل تعدادی غذای متبرک حضرت به همه هیئت‌های عزاداری که دارای پرونده در دفتر رسیدگی به امور هیئت‌های مذهبی اماکن متبرکه هستند و در این ایام به حرم مطهر مشرف می‌شوند، نیز از برنامه‌های در حال انجام است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: ایستگاه پذیرایی صلواتی برون شهری و درون شهری و سه واحد سیار در مسیر منتهی به مشهد آماده پذیرایی از حدود 50 هزار نفر با حدود 300 هزار وعده پذیرائی، صبحانه، نهار، شام و میان وعده است.

ممتاز تصریح کرد: رواق‌های مبارکه شیخ حر عاملی، کوثر، غدیر، طوسی، دارالحجه، مقبره شیخ طبرسی و شبستان های میلانی، سبزواری، تبریزی، نهاوندی و نجف آبادی به منظور عزاداری 4 هزار هیئت مذهبی دارای پرونده اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: هیئت های مذهبی همه روزه می‌توانند از ساعت 7 تا 21 با مراجعه به مقبره شیخ محمد عارف، مجوز برگزاری مراسم در زمان و مکان تعیین شده را دریافت کنند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی عنوان کرد: امیدواریم با 25 هزار نفر از پرسنل، خدمه و خدمتگزاران اماکن متبرکه در 250 هزار متر مربع رواق و یک میلیون متر مربع زیر بنا بتوانیم بیش از حدود 10 میلیون تشرف زائران در دهه آخر صفر، رضایت ولی نعمتان علی بن موسی الرضا(ع) را کسب کنیم.

بزرگ‌ترین کاروان زائران پیاده  به حرم مطهر رضوی رسید

بزرگ‌ترین کاروان زائران پیاده «حامیان ولایت رهپویان حضرت مهدی(عج)» شهرستان نیشابور صبح امروز به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

این کاروان پیاده 4 هزار نفری طی 3 روز مسیر 120 کیلومتری نیشابور تا مشهد را با پای پیاده طی کردند.

این کاروان چهار هزار نفره بیست و سومین سالی است که از سوی دارالقرآن‌الکریم امام علی(ع) شهرستان نیشابور این مسیر را با پای پیاده طی می‌کنند.

بیش از 100 نوزاد و کودک به همراه مادران خود این مسیر را پیاده طی کرده‌اند.

اینجا همه با امام خود عالمی دارند

لیلا بتونی زائر پیاده 24 ساله است که به همراه کودک 2 ساله خود برای دومین سال متوالی مسیر نیشابور تا مشهد را پیاده طی می‌کند.

سرش را روی زانوهایش گذاشته و اشک می‌ریزد، بین هق هق‌هایش می‌گوید: یا امام رضا(ع) مریضم را شفا بده...، می‌گوید: نذر کرده‌ام برای شفای مریضم با فرزندم پیاده به پابوس آقا بیایم تا حضرت به لطف و کرمش به ما هم عنایتی کند و جوابمان را دهد.

دلش را به پنجره فولاد گره زده

زهرا کابلی، زائر پیاده 27 ساله نیشابوری است که در یک جای دنج نشسته و به گنبد طلای آقا زل زده است، احساس می‌کنم دیگر پاهایش پس از 4 روز پیاده روی توان رفتن ندارد و از همان گوشه صحن انقلاب دلش را به مشبک‌های پنجره فولاد گره زده است و اشک می‌ریزد.

نخستین سالی است که به نیت فرج امام عصر(عج) با پای پیاده به حرم می‌آید و می‌گوید: حلاوت و شیرینی این زیارت را تا آخر عمر به یادگار دارم.

خوب که نگاه می‌کنم می‌بینم که هر زائری در این حرم  با حضرتش عالمی دارد و بسیاری از این زائران پیاده و با پای برهنه صحن‌ها را طی می‌کنند تا به ضریح عشق برسند و قبل از آستان بوسی حضرتش پاهایشان خاک‌های حرمیش را لمس کنند.

ایجاد 33 ایستگاه صلواتی در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی

حسین یوسفی مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش بینی می‌شود طی سال امسال 25 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بزرگ‌ترین افتخار خادمان حرم مطهر رضوی، نوکری امام رضا(ع) و خدمت به این زائران است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین و اصلی ‌ترین وظیفه این آستان مقدس بحث‌های فرهنگی و معرفت افزایی است، افزود: در دهه پایانی صفر بیش از هزار و 400 برنامه با شاخصه سبک و زندگی سیره حضرت امام رضا(ع) طراحی شده است که برای سنین  و گروه‌های مختلف است.

یوسفی عنوان کرد: علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، ایجاد 20 ایستگاه و مجتمع میان راهی برای کمک  و خدمت رسانی به زائران تدارک دیده شده است.

وی افزود: ایجاد ایستگاه‌های صلواتی در 33 نقطه از مبادی نزدیک به ورودی حرم مطهر رضوی و مشهد الرضا(ع) از دیگر اقداماتی است که برای رفاه حال زائران انجام شده است.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی، از ایجاد 9 ایستگاه خدمت رسانی به زائران پیاده در جاده های منتهی به مشهد توسط خدام حرم مطهر رضوی با حداقل ظرفیت پذیرایی از 160 هزار زائر خبر داد و گفت: این ایستگاه‌ها  با ظرفیت‌های کامل رفاهی اعم از امداد، تغذیه، استراحت و رسیدگی درمانی درصورت نیاز آماده ارائه خدمت به زائران است.

بیش از 13 هزار تاکسی به زائران حرم رضوی ارائه خدمت می‌کنند

همایون محمدیان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  اظهار کرد: اولویت اول سازمان تاکسیرانی بر سرویس دهی مطلوب در اطراف حرم مطهر است و بدین منظور 30 گشت ویژه نظارت به همراه 150 بازرس به صورت شبانه روزی فعال هستند.

وی تصریح کرد: تعدادی از تاکسی‌ها به صورت خودش به سرویس دهی صلواتی می‌پردازند و همچنین تمامی مبلغ کرایه‌ها بر اساس تاکسیمتر محاسبه می‌شود.

سخنگوی سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: با افزایش 20 درصدی ناوگان در مبانی ورودی شهر، به ارائه خدمت مطلوب به زائران می‌پردازیم  و در بحث حمل و نقل درون شهری 13 هزار و 150 دستگاه تاکسی فعال هستند.

محمدیان فر بیان کرد: 15 ایستگاه بازرسی و رسیدگی به شکایات با محوریت ایستگاه میدان آب برای رسیدگی به شکایات و انتقادات مسافرین و همچنین رسیدگی به اشیاء گم شده فعال هستند و همچنین شماره 3134 و 137 شهرداری برای رسیدگی تلفنی به مشکلات مسافرین فعال است.

وی افزود: برای برگشت زائران، 100 دستگاه ون برای سرویس دهی آماده هستند و زائران محترم را به مبادی خروجی مشهد مانند پایانه مسافربری، ایستگاه راه آهن منتقل می‌کنند.

ارائه خدمات قطار شهری تا ساعت 22

جواد حمید زاده، سخنگوی قطار شهری مشهد نیز گفت: ساعات کار قطار شهری مشهد در این ایام تا ساعت 10 شب است که نسبت به ایام عادی یکساعت اضافه شده است.

وی تصریح کرد: برای رفاه حال مسافرین در این ایام، بلیط کاغذی در باجه‌های موجود است ولی از مردم تقاضا داریم که از من کارت استفاده کنند.

سخنگوی قطار شهری مشهد بیان کرد: در این ایام پیش بینی می‌شود 30 درصد اضافه مسافر داشته باشیم که با هماهنگی‌های صورت گرفته، سرویس دهی مرتب صورت می‌گیرد.

زائران مشهد مقدس تا صبح امروز به مرز 3 میلیون نفر رسیدند

سید وحید موسویان مدیر کل فرهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت هشتمین امام همام شیعیان علی ابن موسی الرضا(ع) اظهار کرد: طبق آخرین آمار تا ابتدای صبح امروز یعنی روز آخر ماه صفر میزان ورود زائران به مشهد مقدس به مرز سه میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: بیشترین حجم زائران توسط خودروهای شخصی و پایانه‌های مسافربری و پس از آن از طریق راه آهن و هوایی و پیاده به مشهد الرضا رسیده‌اند.

مدیرکل فرهنگی امور زائران استانداری خراسان‌رضوی گفت: در حوزه زائران پیاده نیز تا صبح امروز 110 هزار زائر پیاده وارد مشهد مقدس شده‌اند، همچنین آمارگیران در تمامی بخش‌ها با رصد دقیق آمار زائران ورودی را به ما داده و البته باید گفت تا انتهای امروز نیز شاهد حضور بیشتر زائران حرم مطهر رضوی هستیم.

موسویان با اشاره به آب و هوای معتدل و مناسب مشهدالرضا و جاده‌های منتهی به مشهد مقدس خاطرنشان کرد: خوشبختانه آب و هوا مساعد را در این چند روز شاهد ‌بوده‌ایم، همچنین در بحث اسکان و خدمات به زائران در حال حاضر مشکلی نداشته و تدابیر ویژه برای اسکان زائران جدا از بحث هتل آپارتمان ها و واحدهای اقامتی اندیشیده شده و برخی مدارس، حسینیه‌ها و ‌سالن‌های ورزشی نیز آماده میزبانی از ارادتمندان امام رضا(ع) هستند.

وی با تاکید بر این مطلب که زائران باید به مسئله تغذیه خود توجه داشته باشند، اظهار کرد: توصیه ما به زائران علی ابن موسی الرضا(ع) این است که در تغذیه توصیه‌های داده شده را رعایت کنند.

مدیرکل فرهنگی امور زائرین استانداری خراسان‌رضوی گفت: تنها مشکلی که در حال حاضر داریم ترافیک سنگین مشهد مقدس به ویژه در مبادی ورودوی حرم مطهر بوده که شاهد عزاداران و زوار و هم چنین هیئت‌های عزاداری هستند که البته باید ترافیک در چنین روزی کاملا مسئله‌ای طبیعی است.

موسویان عنوان کرد: تاکنون چهار هزار هیئت مذهبی و کاروان‌ها وارد مشهد مقدس شده‌اند که در این میان شاهد حضور هیئت‌ها و کاروان‌هایی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هند و عراق هستیم.

حمل نمادین پیکر مطهر ثامن الحجج(ع) از سوی زنان نوغان

زنان محله نوغان مشهد بار دیگر در سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) با تشییع نمادین پیکر مطهر امام رضا(ع) یاد و خاطره آن امام همام را گرامی داشتند.

زنان محله نوغان مشهد براساس یک رسم دیرینه، هر ساله پس از تجمع در مسحدالرضا(ع) نوغان این اقدام مبارک را انجام می‌دهند و با حضور حدود 10 هزار نفر از بانوان، حرکت تاریخی بانوان محله نوغان مشهد را گرامی می‌دارند.

این کاروان با ورود به حرم مطهر رضوی، به عزاداری می‌پردازند و نماز جماعت را نیز در حرم مطهر رضوی برپا می‌دارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی