بازدید 41828
پیش از حرکت به سمت تصویب این قانون سخت؛

یک زندان هفتاد و چند میلیونی در محدوده ایران بسازید!

تنها در یک برآیند بدیهی و نه عمیق، اگر قرار بر برخورد یا حتی نقد باشد، باید عادل فردوسی‌پور و دیگر مترجمان همچون قریب به اتفاق شهروندان کشورمان که از ویندوز غیراورجینال، نرم‌افزار‌ها کرک شده، کتب فاقد حقوق معنوی، آلبوم‌های موسیقی غیراورجینال، فیلم‌های کپی شده، بازی‌های کرک شده و... استفاده می‌کنند، برخورد می‌شد.‌
کد خبر: ۳۶۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶ 30 December 2013
یکی از دغدغه‌های پیش روی حوزه علم و فرهنگ که با طرح برخی پرسش‌ها پیرامون قانون کپی‌رایت از معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد، دوباره به صدر اخبار آمده، تصویب قانون کپی‌رایت و پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی است که رعایت قانون کپی رایت ‌‌‌در ایران پیرامون محصولات خارجی را کاملا لازم‌الاجرا خواهد ساخت و البته محصولات علمی و فرهنگی کشورمان را نیز در لوای قوانین جهانی کپی رایت قرار خواهد داد؛ اما آیا اجرای این قانون حتی برای بیست سال آینده در ایران ‌تحقق یافتنی است؟

به گزارش «تابناک»، قانون کپی‌رایت در برخی کشورهای اروپای غربی نظیر بریتانیا و سوئیس، پیشینه‌ای تاریخی دارد و در بریتانیا در ۱۷۰۹ میلادی پیرامون کتب و در ۱۸۸۶ میلادی در سوئیس به عنوان قانونی فراگیر به تصویب رسیده که شکل کنوانسیون را به خود گرفت و چون در برن سوئیس تصویب شد، این کنوانسیون بین‌المللی، کنوانسیون برن لقب گرفت که برای حمایت از آثار ادبی و هنری و... بود. با این حال، هم اکنون آمریکا سختگیرانه‌ترین قوانین را در حوزه کپی‌رایت و رعایت حق مؤلف و ناشر یک اثر فرهنگی و یا علمی دارد.

اجرای این قانون نخستین بار در دوران رژیم پهلوی مطرح شد، ولی‌‌ همان زمان مسئولان وقت هشیاری به خرج دادند و با بررسی سود و ضرر این طرح و این جمع‌بندی که ایران بیش از آنکه تولیدکننده علم و فرهنگ و محصولات این حوزه باشد، مصرف کننده است، زیر بار تصویب این قانون نرفتند و این در حالی بود که اساساً در آن دوران، دانش‌های نوبنیان حجم محدودی را به خود اختصاص می‌دادند و چنین دورنمای سخت‌گیرانه‌ای نیز در خصوص قانون کپی‌رایت پیش روی متصور نبود.

در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران نیز که دامنه رسانه‌ها و ابزارهای فرهنگی افزایش یافت و به طور خاص با ورود نرم‌‌افزار‌ها و اینترنت که حتی حوزه نشر و کتاب را نیز ‌‌دستخوش تغییرات جدی ساخت و سرقت علمی و فرهنگی معنای متفاوتی یافت، دولت‌ها روی خوشی به این قانون نشان ندادند و ترجیحشان عدم پیگیری این قانون بود اما عده‌ای همواره بر طبل تصویب این قانون کوبیده‌اند و حالا این مطالبه را از معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد داشته‌اند که او نیز این امر را در مسیر پیگیری تعبیر کرده است.

همین گفته‌ها نیز نگرانی‌هایی را در پی داشته که آیا قرار است ایران به کنوانسیون برن بپیوندد و‌‌ همان قوانین سخت گیرانه‌ای که در کشورمان اجرایی خواهد شد که کشورهای متمول اروپایی و آمریکایی اجرا می‌شود و با متخلفان نیز برخوردهای بسیار شدیدی صورت می‌پذیرد که اگر قرار بر اجرایش در ایران باشد؛ برای نمونه به یکی از این برخورد‌ها اشاره می‌شود که بازتاب آن در روزنامه تایمز آمده است.

این روزنامه خبر داده، چندی پیش، قانون سوئد برای دانلود غیرقانونی دامنگیر یک مرد ۲۸ ساله شد. این مرد سوئدی فیلم سینمایی «زنده به گور» محصول سال ۲۰۱۰ را از سایت فیلم هندی دانلود کرد که سه ساعت پس از دانلود فیلم مأموران به خانه وی آمدند و او را به جرم رعایت نکردن حق کپی‌رایت دستگیر کردند. پس از تشکیل دادگاه وکیل تسخیری وی نیز نتوانست برای او کاری کند. در نتیجه وی با جریمه نقدی ۴۰۳ هزار پوندی (۴.‌۳ میلیون کرون سوئد) و تحمل ۱۶۰ ساعت زندان مجازات شد.

استودیوی نوردیک فیلمز که مجری اکران این فیلم نیز بوده با طرح شکایتی از دادگاه خواسته دو برابر جریمه متداول را از این مرد دریافت کند، چرا که فیلم هنوز به اکران نرسیده وارد شبکه خانگی شده بود و در کشورهایی همچون آلمان نیز در دسترس قرار داشته است. مرکز مقابله با کپی‌رایت در سوئد این مرد را به واسطه ۵۱۷ فقره دانلود غیرمجاز به عنوانِ اتهام مطروحهٔ در حال رسیدگی، به عنوان بد‌ترین دزد اینترنتی معرفی کرده و او را ملزم به پرداخت این جریمه دانسته است. حال چنین فضایی را با فضای رعایت قانون کپی‌رایت در کشورمان مقایسه کنید.

یک زندان هفتاد و چند میلیونی در محدوده ایران بسازید!
تنها همین عکس 1.2 میلیون دلار روی دست خبرگزاری فرانسه و گتی ایمیج جریمه نقض کپی رایت گذاشت

اگر ضریب نفود رایانه در‌ ایران را ۳۰ درصد در نظر بگیریم ـ آمار‌ها معمولاً در این زمینه دقیق نیست و عمدتاً مبتنی بر خانوار تهیه شده و به سرعت در حال رشد است‌ ـ و از هر سه ایرانی به طور متوسط یک تن را صاحب یک دستگاه رایانه بدانیم، تنها برای تهیه ویندوز هشتِ اورجینال ۱۹۹ دلاری، بیش از پنج میلیارد و صد میلیون دلار هزینه لازم است. حال اگر این رقم را به مجموعه نرم‌افزارهای نصب شده بر ‌سیستم عامل‌های ویندوز ‌نیز در نظر گرفت، سالانه رقمی چند ده میلیاردی دلاری ‌در این بخش ‌خواهیم داشت که برای کشور‌ مصرف کننده‌ای چون ایران نیز پایانی نخواهد داشت و با هر آپدیت و نسخه تازه ویندوز و نرم افزار، هزینه‌های کلان تازه‌ای به مردم تحمیل می‌شود.

هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ ‌سود اصلی را نه در فروش سخت افزار که در فروش همین نرم‌افزار‌ها می‌برند و اپل و ماکروسافت و... بدون فروش این نرم‌افزار‌ها، سود چندانی در حوزه سخت افزار نخواهند داشت و طبیعتاً با تصویب این قانون در ایران دفا‌تر حقوقی‌شان را در ایران ایجاد خواهند کرد و خواستار برخورد با تک تک متخلفان خواهند شد. با توجه به آنکه بخش اعظمی از مردم ایران توان خرید ویندوز ۶۰۰ هزار تومانی را ندارند، چه رسد به نرم‌افزارهای جانبی؛ بنابراین، عدد چند ده میلیون مجرمین مشخص خواهد بود و این قانون سخت و هزینه‌زا، غیرکارآمد‌تر از برخی از قوانین کنونی خواهد بود.

در  حوزه نشر کتاب نیز همین فضا حاکم است و با توسعه نشر الکترونیک در کشورهای اروپایی، اهمیت کپی‌رایت دوچندان شده و سخت‌گیری‌ها نیز افزایش یافته است. ناشران کشورمان نیز که برخی از مهم‌ترین کتب روز را با تیراژ حداکثر سه هزار نسخه منتشر می‌کنند، توان خرید امتیاز بسیار گرانقیمت ترجمه و چاپ فارسی چنین کتبی را ندارند و با توجه به عدم عضویت ایران در کنوانسیون برن، از فضای کنونی استفاده کرده و بدون ‌مجوز از صاحب اثر، کتابشان را منتشر می‌کنند. اتفاقی که در خصوص برخی کتب نظیر «فوتبال علیه دشمن / Football Against Enemy» ترجمه عادل فردوسی‌پور، در پی اعتراض سیمون کوپر نویسنده‌ کتاب با جنجال همراه شد.

در یک برآیند بدیهی و نه عمیق اگر قرار بر برخورد یا حتی نقد باشد، باید عادل فردوسی‌پور و دیگر مترجمین همچون قریب به اتفاق شهروندان کشورمان که از ویندوز غیراورجینال، نرم‌افزار‌ها کرک شده، کتب فاقد حقوق معنوی، آلبوم‌های موسیقی غیراورجینال، فیلم‌های کپی شده، بازیهای کرک شده و... استفاده می‌کنند، برخورد می‌شد. در همین حوزه کتاب، برخی کتب علمی فوق تخصصی با تیراژ جهانی بسیار محدود چند هزار یا حتی هزار نسخه‌ای اما با قیمت چندهزار دلاری منتشر شده که در سطح جهان نیز دسترسی به آن‌ها تنها از طریق کتابخانه‌های بزرگ شهر‌ها و برای متخصصان ممکن است؛ اما در ایران این کتاب‌ها با قیمت چند ده هزار تومان و تیراژ ده‌ها هزار نسخه ترجمه و چاپ و در اختیار گروه فوق تخصص قرار گرفته و دامنه دربرگیری این قانون فرا‌تر از ‌تصور است.

در همین حوزه مطبوعات بیشتر روزنامه‌ها، یک ریال بابت استفاده از تصاویر خبرگزاری‌های جهان نمی‌دهند، حال آنکه با تصویب این قانون، همه روزنامه‌های ایران برای تهیه بخشی از اخبار تصاویرشان باید با خبرگزاری‌های جهان قرارداد ببندند و مراقب باشند، تصاویر ناقض قانون کپی رایت را استفاده نکنند، چرا که بنا بر گزارش رویترز، به تازگی دادگاهی در آمریکا، خبرگزاری فرانسه و شرکت خدمات تصویری خبری «گتی ایمیج» (Getty Images) را به واسطه استفاده از تصویر توییتر یک شهروند درباره زلزله هائیتی، به پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه ملزم کرد!

با این اوصاف، هرچند این ملاحظات مطرح می‌شود که کپی رایت دارای جنبه شرعی نیز بوده و باید در ‌تصمیم‌گیری این موضوع را نیز لحاظ کرد، تصویب این قوانین در ایران، علاوه بر آنکه سالیانه چندین میلیارد دلار ارزبری از جیب مردم ایران خواهد داشت، توسعه علمی و فرهنگی را نیز به شدت کند خواهد کرد و اساساً گروهی از مردم دسترسی‌شان به محصولات فرهنگی به صفر خواهد رسید. به عبارت ساده‌تر در کشوری چون ایران که میزان تولید علمی و فرهنگی قابل عرضه‌اش به عنوان محصول تجاری یک درصد میزان استفاده‌اش از محصولات مشابه جهان نیست، رفتن به سمت تصویب این قانون نیز رویکردی نابودکننده خواهد بود که پیش‌نیاز تصویبش، ساخت یک زندان هفتاد و چند میلیونی در محدوده کشورمان است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳۵
انتشار یافته: ۱۱۱
پولشو شما میدین؟
هزینه ش 5 6 میلیون میشه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
الان من مثل بیشتر مردم توان دیدن سریالهای سینمای خانگی را ندارم، چه برسد به چند میلیون بابت نرم افزار!
یک ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
به عقیده بنده، راهش فقط و فقط تصویب مرحله به مرحله و اجرای فازبندی شده یک قانون جامع است که با توجه به فرصت ها و تهدیدهای حال و آینده در صنایع و موضوعات مختلف، نسبت به تصویب و اجرای قانون اقدام نمود. تصویب و اجرای یکباره و همراه با سخت گیری، نه اجرایی است و نه به نفع ما.
قانونگذاران مواظب باشند . این قانون شوخی بردار نیست و خیلی خطرناک است ..
مثل NPT می ماند که امضا شده و ما مونیدیم و اسرائیلی که امضاء نکرده راحت و آسوده است . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
به نکته خیلی خوبی اشاره کردی مسئولان توجه کنند که یک ابزار جدید برای تحریم خودمون دست این غربیها ندهند.
من خودم گیمر هستم و هرچی که بازی میکنم کپی شدست نه اینکه نخوام اصل بخرم ندارم 60 دلار بدم بابت یه بازی. در این شرایط که مارو تحریم کردن و عملا از اقتصاد جهانی جدا هستیم همچین قانونی غیر قابل اجراست برای اجرای این قانون باید سطح درامد مردممون به سطح معمول دنیا برسه و ارزش پول ملیمون هم سطح دلار بشه که همونطور که گفتین تا 30 سال آینده غیر ممکنه.
پاسخ ها
مصلح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اولا پول نداری بازی نکن واجب که نیست
دوما بازی ایرانی بگیر هم ارزونه , هم باعث رشد صنعت نرم افزار ایران میشه
منو که گمون کنم اعدام کنن!!! ۲ ترا بایت فیلم دانلود کردم!!!۱۰۰۰ تا فیلم حدودا و ۱۰ تا سریال!!!!
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
ای نامرد، 2 ترا فیلم، لامصب آدرس بده بیاییم پیشت... به درک ما رو هم اعدام کنن. خیالی نیست... میدونی 2 ترا یعنی چی؟ چه حالی میده!
خخخخخخخخخخخخخخ
من یکی عمرا پول به این غربیها بابت حق کپی رایت بدهم. ما را در منگنه فشار اقتصادی قرار داده اند. تمامی اموال ما را بلوکه کرده اند. تحریم کرده اند. حال بیایم پول کپی رایت بدهم؟ کپی شده استفاده کنید، از شیر مادر حلال تر. مخصوصا نرم افزارهای آمریکایی را.
پیوستن به کپی رایت و کنوانسیون برن با توجه به اینکه ما در حیطه نرم افزاری هنوز به صادر کننده بزرگی تبدیل نشده ایم و مثل خیلی از کشورها بیشتر مصرف کننده ایم تا تولید کننده، به صلاح نیست.
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
شوخی نکن.
حالا این همه آدم شما گیر دادی عادل فردوسی پور!؟ بد بخت باید چیکار کنه!
این مساله یک عزم ملی می طلبه و این عزم ملی فقط نیاز به اینم داره که ما با جهان تعامل درست داشته باشیم×!
ببینید دوستان این کشورهای غربی در این دویست سال اخیر به گونه ای به ما ضربه زده اند. ما هم که پولی بابت نرم افزار اورجینال به اینها نمیدهیم به گونه ای داریم به شرکتهای غربی ضربه میزنیم با تصویت و اجرای این قانون موجب قدرتمند تر شدن این کشورهای غربی و شرکتهایشان میشویم.حالا اگه شرکتهای داخلی بخواهند نرم افزار بسازن چرا نرم افزارهایشان را کلا به زبان فارسی نمیسازند که خارجیها هم نتونن کپی کنن ازشون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
بحث اون نیست
بحث اینه که با وجود نرم افزار رایگان کی پول میده برای نرم افزار ایرانی
نویسنده گرامی
چرا به جنبه های مثبت این قانون نگاه می کنید. یک دلیل عدم پیشرفت نرم افزار نویسی در کشور ما همین نبود قانون کپی رایت می باشد. می دانید در این صورت چه اشتغالزایی عظیمی صورت می گیرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
در شرایط تحریم فعلی که حتی پول فروش را نمیتوانی دریافت کنی و باید کلی پورسانت و حق حساب بدی تا اندکیش گیرت بیاد، هیچ جنبه مثبتی وجود نداره.
تازه اونطرف هم کسی محصولتو کپی بزنه، تمام زندگیتو باید بفروشی و دلار بخری تا بتونی تو دادگاه ثابت کنی که حق باتوست که اونم فقط از ما بهترون تواناییشو دارن.
کلا این قانون واسه از ما بهترونه
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دوست من تو شرکت های زیادی هستند نرم افزار تولید می کنند و می فروشند کجای کارشون میلنگه این صدای شیپور بعضی هاست که توان تولید نرم افزار قوی ندارن با این استدلال می خوان عنوان کنند که نرم افزار ما خوب هستش
این مطالب نویسنده جز حقیقت چیز دیگه نداره
با تصویب این کار از خود دولت گرفته تا مردم باید هزینه ضررو زیان شرکت های بزرگی چون مایکروساف و اپل و دیگران رو بپردازنند
به شخصه از اینکه تو کشور می تونم راحت نرم افزار و لوازم کار و علمی رو با هزینه های جاری تامین کنم خیلی هم راضی هستم
این تصمیم ایجاد قانون کپی رایت باید در حیطه خود کشور ما باشه نه پیوستن به جامعه کپی رایت جهانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
کافي است اين قانون فقط براي محصولات داخلي تصويب شود در غير اين صورت در حالت تحريم چطور مي توان نرم افزار خريد ؟!!!
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
ما میتونیم این قانون رو به صورت داخلی و بومی استفاده کنیم، برای نرم افزار های ایرانی.
تا زمانی که وضع ارز و همینطور تحریم ها به این شکل باشه نمیشه به صورت بین المللی از این قانون استفاده کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دوباره تو خوشحال شدی
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
درسته، بریم اول آموزش ببینیم. مرد حسابی، بابت همون آموزش هم بایستی نرم افزارهای چندصددلاری بخریم... بیخیال بشیم فعلا بهتره.
کار فرهنگی بکنیم واسه این چند دهه اولش، بعدش خدا بزرگه.
من در شرکت دولتی کار می کنم . سرور های اینجا ویندوز کرک شده دارند . بعد چطور اجرای این قانون در سطح جامعه امکان پذیر است؟!
این قانون ضروریست
به شرطی که اول اونها درب ها رو بروی ما باز کنند
اگر من هم مانند اونها بدون مرز بتوانم تجارت کنم و محصولاتم را بفروشم بلی این هزینه را پرداخت می کنم
ضمنا باید این اتفاق روی بدهد تا مردم ارزش نرم افزار رو درک کنند و از دزدی دست بردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
لطفا شما نظر نديد كارشناس ناشناس
به عنوان دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته حقوق مالکیت فکری و وکیل دادگستری به جرأت عرض می کنم نود و نه درصد کسانی که در فضای مجازی و غیرمجازی مرتب در دفاع از قانون کپی رایت گریبان چاک می دهند و به شدت از پیوستن ایران به کنوانسیون برن حمایت می کنند نه تنها کوچکترین اطلاعی از آثار و تبعات آن این امر ندارند بلکه در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون مزبور اولین کسانی خواهند بود که فریاد اعتراضشان بلند خواهد شد چون همانطور که در این مطلب ذکر شده بابت ساده ترین نرم افزارهای غیرتخصصی مورد استفاده در یک رایانه شخصی باید حداقل دو سه میلیون تومان هزینه کنند. نرم افزارهای تخصصی، فیلم، موسیقی و .... که دیگر جای خود را خواهد داشت.
این را هم باید اضافه کنم که پیوستن به این کنوانسیون حداقل کسب و کار بنده را به عنوان یک وکیل متخصص در این زمینه رونق می بخشد زیرا شرکتهای خارجی شروع به طرح دعاوی مختلف در ایران خواهند کرد اما قطعا کشور و مردم متضرر خواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
موافقم، متوسط دستمزد ما در حد و اندازه آمریکایی ها نیست و قادر به خرید نرم افزارهای original نیستیم، از طرفی تحریم مالی هستیم پس چطور توقع دارند ازشان با کارت اعتباری خرید کنیم! Paypal یکی از موزی ترین سرویس هاست، اول اجازه میده حساب باز کنی پول بریزی به حساب بعدا به بهانه اینکه ایرانی هستی حسابت رو مسدود و پول زبان بسته رو مصادره میکنه!
جلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
متاسفم برای جماعتی مانند شما که قادر نیستن دورتر از نوک دماغشون رو ببینن
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دوست عزیز دقیقا به همین دلیله که کامپیوتر های ما پر از برنامه های غیرضروریه که همین دستکاری سورس ها و کدهای تقلبی باعث آسیب به کامپیوتر میشه . ضمنا خدا رو شکر دنیای مجازی پر از نرم افزارهای رایگان که شما به راحتی می تونیین از اونها استفاده کنید. بابا بدبختها زحمت کشیدن چیزی رو طراحی کردن . شما خودت دوست داری حاصل زحمتت رو افراد دیگری بدون اجازه استفاده کنن؟
بسیار خوب تحلیل کردی تابناک ولی می توانیم برای حمایت از مولفین و مخترعان داخلی، ارگانهای حفظ حق معنوی و مادی( شبیه حق کپی ) داشته باشیم مانند سازمان ثبت اختراع ولی با ضمانتهای اجرایی قضایی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
مولفین داخلی همین الان هم مورد حمایت قانون هستند
خیلی ممنون بسیار علی فرمودید ولی برخی جوگیر می شند بدون هیج استدلال کافی داد فریاد می کتتد که در ایران حقوق کپی رایت نیست در ایران حقوق هست برای اثاری که برای نخستین با در ایران منتشر شود و فعلا با توجه به عدم عضویت ما در سازمان تجارت جهانی همان قانون کافی است هر موصع از منافع عضویت در سازمان تجارت جهانی بهره مند شدیم مقررات جهانی را هم خواهیم پذیرف
پس لطفا دیگر انتظار تولید ملی و تشویق جوانان به مولد بودن بجای مصرف کننده بودن را نیز نداشته باشید.
شما چرا صورت مسئله را پاک می کنید
ایا به تولیداتی که در مقابل ایجاد می شود فکر کرده اید.
وقتی قرار با شد شما خرید کنید این شرکت ها هم قیمت را بر اساس ایجاد تقاضا تعریف می کنند .اگر غیر این باشد که فقط فیلم ها و کتاب ها باید در کشور های دیگر فروش نرود
بهتر است از کارشناسان مربوطه در تهیه مقاله کمک بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
شما چرا سفسطه میکنی؟
شما که دانشمندی بشین حساب کن ببین چندتا محصول تولید میکنی، چقدرشو حق! داری بفروشی و چقدر از فروشتو حق!داری پولشو دریافت کنی. تازه بلفرضم که اینطور باشه، کلی آدم که تو کشور بیکار و بدبخت میشن بخاطر هزینه های گزاف، تکلیفشون چیه؟ همه اونا فدای چند نفر قلیل برنامه نویس؟!
من که اگه این قانون بیاد حدود 200 میلیون تومان روی دستم میذاره با نرم افزارهایی که روی سیستمم نصب شده! :)
این آقا با دانلود 500 فیلم شده بدترین سارق اینترنتی...
پس بنده با دانلود 2000 تا فیلم حتی 2013 بدون دادن هزینه ، چی چی هستم؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
جانی
سلام به نظر من بهترین راه اینه که از لینوکس و نرم افزارهای متن باز استفاده کنیم. که هم رایگانند و هم کارایی نرم افزارهای پولی ویندوز را دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
تا وقتی نرم افزارهای یوزر فرندلی رو مردم نمیتونن باهاش کارکنند، دیگه لینوکس جای خود دارد
این چه حرفی است؟ خوب باید بالاخره از یه جا شروع کرد. چون بنفعمون نیست اجرا نشه!؟؟
اینجا که میشه میگن ما مصرف کننده ی علمیم! پس تصویب نشه. اما همیشه تو بوق و کرناست که ما تولید کننده ی علمیم

من شغلم کامپیوتر است. متضرر خواهم شد. اماکار درست را باید انجام داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
منافع ملت را قربانی کنید تا هزاران نفر فارغ التحصیل رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد شاید روزی به پولی رسیدند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
خوب اگر کار درست را باید انجام داد شما برو ویندوز و سایر برنامه های اصل رو خریداری کن و از این به بعد از فیلم یا سریال یا موسیقی خارجی دانلودشده استفاده نکن. اگر تونستی هزینه ها رو بدی بیا یه مطلب در مورد این مساله بنویس بده تابی چاپ کنه تا ما هم یاد بگیریم.
کسی که یک جانبه به قاضی بره همیشه راضی برمی گرده ، تابناک جان کپی رایت باید در ایران باشد و تمامی افراد هم اگر می سختگیری شود می توانند سراغ نرم افزارهای رایگان بروند ، مگه مهندسین نرم افزار ما آدم نیستند و نباید حق کپی رایت داشته باشند؟ یکی از نیازهای ضروری صنعت بازی سازی و نرم افزاری کشور قانون کپی رایت هستش چراکه اون موقع رقابت بین بازی های ایرانی و خارجی عادلانه میشه چرا که بازی چند صد هزار تومانی خارجی به قیمت چندهزار تومان با کیفیت AAA در ایران منتشر میشن نفس بازی های داخلی رو می برن و در مورد نرم افزارها هم همین امر صادقه!!
لطفا از جنبه بازی ها و نرم افزارهای ایرانی و خارجی و همینطور کتابها هم تحلیلی قرار بدید.
ضمنا موتور بای سازی یونیتی و چند شرکت دیگر یا ایرانی ها رو تحریم می کنند و یا اصلا به حرف اونها توجهی نمی کنند چراکه ایران قانون کپی رایت نداره!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
همچین میگه مهندس نرم افزار کسی ندونه فک میکنه اگه این قانون اجرا بشه ویندوز 9 را اینا مینویسن. برنامه نویسی ما بهتر ا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
مطمئن باش در این صورت هزینه تولید بازی های داخلی خیلی بیشتر از نسخه های خارجیش می شه!
1- هنوز هم وقتی در مورد یک موضوعی مطلب می نویسد فقط جنبه دلخواه خودتون رو بررسی می کنید.کما اینکه در مورد فواید اعمال کپی رایت چیزی اشاره نشده و یا به ذهن نویسنده نرسیده، بدون مقایسه تاثیرات مثبت و منفی مستقیم و جنبی کپی رایت نمی توان اینچنین نتیجه گیری کرد.
2- اصولا برای ساخت هر اثر زحمت کشیده شده و فارغ از اینکه چه کسی و در کجا این اثر را بوجود آورده، باید دستمزدش پرداخت شود و گرنه دزدی محسوب می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دزدی اینه که اونها نزارن ما حتی نفت خودمونو بفروشیم .
دزدی اینه که پول همان فروش اندک نفت را در بانکهایشان بلوکه می کنند.
دزدی اینه که هر وقت ملت ما به دانشی می رسند یک تحریم جدید عیه ما وضع می کنند.
قواعد حاکم بر این جهان خیلی ظالمانه است و این چیزیه که به ذهن شما نرسیده است محمود جان
كوهزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
درجواب ناشناس
خداوكيلي متن را خوندي؟ فقط نگاه كردي به كامنت محمود و يه چيزي نوشتي.اگه متن رو بخوني ميبيني اين جواب شما ربطي به موضوع نداشت
حق کپی رایت تو ایران رعات بشه؟؟؟؟؟؟؟ ...ههههههه.
بابا بی خیال
این چیه دیگه
ما به اندازه کافی از طرف اون طرفی ها تحریم شدیم
خودمون بیایم خودمون رو دوباره تحریم کنیم
کدوم آدم عاقلی این کارو میکنه اخه ؟ :|
چقدر خوب میشه اگه بشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اره اونوقت میخوای بیای سایت تابناک ببینی باید فقط یک میلیون تومن بسلفی که یک فقط ویندوز داشته باشی بازم این حرفو میزنی
شما غیر کارشناسی ترین تحلیل ممکن رو در مورد مسئله کپی رایت انجام دادید. تو رشته کامپیوتر مخصوصا هوش مصنوعی و نرم افزار ما به راحتی توان تولید کردن نرم افزار رو داریم و عدم وجود قانون کپی رایت تو کشور باعث عدم رشد ما در این زمینه شده است. اگر قانون وجود داشته باشد تعداد بسیار زیادی شغل در کشور ایجاد خواهد شد که می تواند حتی اقتصاد کشور را متحول کند. در این زمینه تا زمانی که قانون کپی رایت درست اجرا نشود تا ابد ما مصرف کننده باقی خواهیم ماند و هیچ گونه پیشرفتی حاصل نخواهد شد. صنعت نرم افزار می تواند صدها برابر بیشتر از صنعت نفت برای کشور سودآوردی داشته باشد که شرط اول در این زمینه قانون کپی رایت خواهد بود. فقط کافیه کمی چشم هامون رو باز کنیم و به کشورهایی مثل هند و همسایه هاش نگاه کنیم که در این زمینه چه سود سرشاری دارن. شما هم بهتره به جای تحلیل های غیر کارشناسی کمی مطالعه رو تحقیق رو چاشنی کارتون قرار بدید.
امیدوارم نظر من رو تایید کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
شما کامل قانون کپی رایت رو نخونده ای. طبق این قانون شما بعد از اختراع یک محصول جدید حداقل ده سال (بسته به نوع محصول)نباید آن محصول را تولید کنی یا ایده خالق آنرا در محصول خودت کپی کنی.
به نظرت با وضعیت اقتصادی کنونی کشور ما چند سال طول می کشه که مثلا نرم افزار آفیس 2010 با سرمایه چند ده میلیون دلاری رو بر و بچ رشته نرم افزار تولید کنند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
شما حتما توان پرداخت نرم افزار اصل رو دارین، آنتی ویروس= 60 دلار سیستم عامل= 100 دلار آفیس = 100 دلار دانلود منیجر = 30 دلار نرم افزارهای مهندسی صد ها و بلکه هزاران دلار ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اگر شما مشکل داخلی دارید که میتوان قانونی گذراند و از تولیدات داخلی در داخل کشور حمایت کرد. برای خارج از کشور هم بروند و در آنجا ثبت کنند. که البته بعید تعداد قابل توجهی از تولیدات داخلی در حد عرضه بین المللی باشد.
حق با شماست و کاپی رایت در اونجا اعمال میشه و مردم هم رعایت میکنن
پس فلسفه این برنامه های اشتراک گذاری چیه؟
که همه چی داخل هست و از انواع نرم افزار و بازی بکیر تا انواع فیلمهای به روز
یعنی برای یک windows باید 100 دلار = 300 هزار تومان پول بدیم؟ آیا یک دانشجوی کم درآمد توان پرداخت این پول رو داره؟ دست Bill Gates درد نکنه من قدرش رو میدونم اما واقعا از توان ما خارجه، بدون سیستم عامل هم که کامپیوتر کار نمیکنه، لطفا به کپی رایت نپیوندید.
خوب شما که اینو میگی به کشورهائی هم که به تازگی این قانون رو اجرا کردن اشاره می کردی تا تجربه اونها رو هم بدونیم ، من مهندس نرم افزار به خاطر نبود همین قانون شغلم رو عوض کردم و کلی ایده داشتم که دود شد ، آیا کسی هستی که هزینه اینها رو برآورد کنی و یا هزاران نفر امثال من !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
ایده پرداز عزیز... آیا فک کردی تو شرایط تحریم میتونی راحت به پول حاصل از فروش ایده هات برسی؟! البته با کپی رایت در داخل کشور شدیدا موافقم ولی خارجی رو شک دارم سودی برای کسی بغیر از خارجکی ها داشته باشه
به نظر من در مرحله ی اول باید این قانون نسبت به تولیدات داخلی انجام بشه و نرم افزار ها بازی ها موسیقی و فیلم باید به صورت اورجینال تهیه بشه تا هم تولیدکنندگان داخلی بتونن به کارشون ادامه بدن و چه بسا کرشون رو توسعه بدن و هم مردم با این موضوع کنار بیان
در مرحله ی بعد باید برای شرکتهای خارجی شروطی تعیین بشه که قیمت محصولاتشون با قدرت خرید مردم سازگاری داشته باشه به این معنا که قیمت خرید یه سیستم عامل با چند تا نرم افزار به اندازه ی درامد چند ماهه ی یه خانواده ی ایرانی نباشه
اگر قبول کردن که مشکلی نداره محصول اورجینال فرهنگش جا افتاده و قیمت زیادی هم نداره
اگر که نه نباید ایران این توافق نامه را امضا کنه چونکه بخش زیادی از مردم دست رسیشون به تکنولوژی قطع میشه و این جلوی پیشرفت جامعه رو میگیره
ای دوست ما که به نان شب خود محتاجیم تو سخن از قانون کپی رایت می کنی؟
فعلا قوانین قابل اجرا را در کشور اجرا بکنیم بقیه پیشکش؟
در کل جوک خوبی بود.
در تمام موارد بالا، در همان کشورهای پیشرفته، راه حل وجود دارد. مثلا در مورد کتاب استفاده از کتابخانه راه حل است و یا در مورد نرم افزار، همه می توانند به جای ویندوز از سیستم های سورس باز استفاده کنند. به هر حال باید بدانیم که با عدم تصویب چنین قوانینی، حقوق زیادی از خود ایرانی ها هم پایمال می شود، به خصوص که ارتباط ما ، بدون همچون قانونی، با بازار چند میلیارد نفری در این حوزه ها عملا قطع است و حوزه های IT و یا محصولات فرهنگی، علارقم استعدادشان نقشی در رشد اقتصادی نخواهند داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
این خیلی جزئی نگریست... شما فقط به سود و زیان یک قشر بسیار اندک از جامعه اشاره کردی که همین الان بیشترین درآمد مربوط به همین قشر است. بعید بدونم در شرایط تحریم کنونی بتونی محصولی رو بفروشی
کپی رایت تنها راه شخصیت دادن به تولیداتمون تو کشوره . باید همه از حقوق تولید کنندگان دفاع کنیم . ضمنا مگه ویندوز و فتوشاپ و ... تنها نرم افزارهای موجود تو دنیاست؟ برای هر کدوم از این نرم افزارها تقریبا یک نسخه متن باز هم وجود داره . مثل سیستم عامل لینوکس بجای ویندوز. مشکل ما اینجاست که همه چیز رو ساده و آسون و مجانی میخوایم.
اگر قانون کپی رایت بین الملل اجرا شه
یعنی حداقل 40 میلیون نفر در ایران مجرم داریم.
من به شخصه از 7 Windows و آنتي ويروس با لايسنس اصلي استفاده ميكنم.
ولي براي بقيش چون خيلي خيلي گرونه متاسفانه مجبورم...
پاسخ ها
شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اِ اِ اِ ؟! با ما هم بعله ؟!!! داداش من آنتی ویروسو واسه این از لایسنس اصلی استفاده می کنی که دردسر یوزای تریال و اکسپایر شدنشونو و آپ دیت آفلاین و ... رو نداشته باشی، ویندوز اصلی هم که روی لب تاپت بوده و مجبور شدی و الّا همونم ...
تا وقتی آنها ما را تحریم مالی کردند ما هم نباید به Copyright بپیوندیم. به کوری چشم هالیوود همین امروز یک فیلم سینمایی 2013 دانلود کردم All is Lost با شرکت Robert Redford
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
نه به این له له زدنت نه به توهینت به سازنده ها
حسینrg3750
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
درود به شرفت

این جنگیه که باید تو همه عرصه ها به دشمن ضربه زد.
...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
پیش کشیدن بحث تحریم مغلطه هست. چرا قبل از تحریم ها قانون کپی رایت رعایت نمی شد؟...یعنی الان اگر تحریم ها کاملا برداشته بشه شما قبول می کنید به این قانون بپیوندیم؟ خیلی راحت فیلم دانلود می کنید فکر مشکل شرعیش هم هستید؟
بسیار تحلیل خوبی بود. خود من شغلم فروش کامپیوتر و لپ تاپ هستش الانم مردم خصوصا در استانهای محروم مثل ما واسه خرید یک سیستم معمولی کلی به زحمت می افتند چه برسه به نرم افزار هاش این قانون خوبه به شرطی که پول ما هم ارزش داشت لطفا این نظر نمایش بدید
این موضوع را بدون حساب دو دو تا چهارتا نباید قبول و یا رد کرد. قطعا اگر کشورهای دنیا به این کنوانسیون ملحق شدند نه به لحاظ عذاب وجدان بوده که بخاطر منافعی بوده که به دست می آوردند. اگر واقعا در ایران و با شرایط کنونی از همه لحاظ منفعت و مصلحت با پیوستن باشد که بهتر است اما اگر فقط باعث هزینه زایی بیمورد شود نباید پذیرفته شود. عده ای ادعا میکنند که اگر کپی رایت رعایت شود کلی شغل ایجاد میشود اما از طرف دیگر باید مدنظر قرار دهند که عده بسیاری بیکار خواهند شد و شغل جایگزینی نخواهند داشت. پس باید هر دو طرف قضیه با هم سنجیده شود و شرایط کشور و تحریم ها را نیز مدنظر قرار داد
مردم واسه نون شبشون موندن.پول ندارن برن ورزشگاه.پول ندارن لب تاب بخرن.جالا قانون کپی رایت بیاد چون یه عده میخان پول دربیارن؟بقیه بدبخت بشن؟
این قانون باید اهرم قدرت برای دولت ایران بماند . حالا زود است .
اون دوستان کامپیوتری که صداشون گوش فلک رو کر کرده، یه نگاه به کارهایی که تا حالا کردن بندازن، چی چی رو اختراع کردین با اینهمه نرم افزار مجانی برنامه نویسی که می آد دستتون؟ شما اگر می تونی اختراع کنی 4 تا محصول جهانیتو نام ببر ما هم بدونیم
خودرویی که وارد میشه اینقدر ازش عوارض و مالیات میگیرن که قیمتش میشه چندین برابر قیمت اصلی. مطمئن باش همون ویندوز 8 هم اگه بخواد بصورت رسمی و با رعایت حق کپی رایت دست ما برسه یه دویست سیصد دلاری هم دولت خودمون می خواد روش بخوره
قبل از هر چیز باید بگویم یکی از دلایلی که توانایی تولید فیلم و کتاب و نرم افزار و موسیقی معتبر نداریم، همین عدم وجود کپی رایت است . ضمناً استفاده ی بی حد و اندازه از نرم افزارها هم بخاطر همین رایگان بودنشان است وگرنه روی یک کامپیوتر خانگی نیازی به نرم افزارهای عظیمی مثل محصولات adobe یا مایکروسافت یا اتودسک نیست . بلکه برای کارهای عمومی، انواع نرم افزارهای اوپن سورس و حتی ابزارهای آنلاین وجود دارد . بجای ویندوز هم میتوانیم از سیستم عاملهای متن باز استفاده کنیم . استفاده ی آنها سخت هم نیست، منتها تابحال بخاطر اینکه همه چیز مفت در دسترس بوده، دنبالشان نرفته ایم .

اما در نگاه دوم باید در نظر بگیریم که در کشور ما آنقدر محدودیتهای فجیع وجود دارد که اصولاً نمیتوانیم با اروپایی ها رقابت کنیم . اینترنت ما با زغال کار میکند و همین اینترنت زغالی حدود 60-70 درصدش فیلتر شده است ، فیلمهایمان کلاً کمدی است .... کتابهایمان باید از هفت خوان رستم رد شوند تا شاید ف...چاپ برسد . از لحاظ علمی هم که سرمایه گذاری ای انجام نداده ایم که قرار باشد مولد علم باشیم . بنابراین اگر این زیرساختها رعایت شوند ، آنوقت قوانین کپی رایت چیز بدی هم نخواهند بود .
سوئدی بیچاره آمده فیلم زنده به گور را ببینه، خودش رو زنده به گور کردن! این چه عدالتیست که برای دانلود غیر قانونی یک فیلم 40 دلاری باید 400 هزار یورو پرداخت کنه؟ 400 هزار یورو یعنی 1 میلیارد و ششصد میلیون تومان! واقعا مسخره ست
عدم رعایت کپی رایت مثل نوعی دزدی فراگیر است.
من حاضرم در کمتر 3 ماه نرم افزاری مشابه فتوشاب تهیه و عرضه کنم

ولی در شرایط فعلی بدون شک هیچ کس ان را میخرد چون کل محصولات ادوبی رو با 5 هزارتومن میخرن کی بالا یه برنامه ایرانی 20 تومن پول میده بفهم
با سلام
این نقد بسیار غلط است چرا که شما از هرچه استفاده می کنید باید هزینه آن را پرداخت کنید فکر می کنید اگر دنیا از این قانون طبعیت نمی کرد اینقدر مردم راحت اطلاعاتشان را در اختیار یکدیگر قرار می دادند. نکته دوم اینکه شما اگر بخواهید قدر چیزی را داشته باشید باید هزینهای آنرا بپردازید. انوقت قدر دانشمندان و تولید کنندگان علم نیز بیشتر نمایان خواهد شد.
و سوم اینکه اگر دزدی علمی داخلی بد باشد می تواند در سطح بین المللی اشکال نداشته باشد آنهم مال آدم کافر
به نظر من بایید قانون کپی رایت در ایران مثل قانون ممنوعیت ماهواره باشه
در ظاهر وجود داشته باشه و لی کسی رعایت نکنه مثل ماهواره که الان اگه روی پشت بام خانه بروید می بینید چقدر اجرا می شه.
اینجوری می شه نرم افزارهای تولیدی داخل را هم در بازار های جهانی فروخت
:d
اگر قرار است كپي رايت حقي داشته باشد،پس كبي رايت شعرهاي شاعران ما را كه بدون اجازه از انها در كتابهايشان استفاده مي كنند هم بايد پرداخت شود. هزينه علمي كه ابوعلي سينا، رازي و ديگر دانشمندان ايراني به جهان ارائه كرده اند بايد به ايران پرداخت شود. كتابهاي ابوعلي سينا مانند قانون ، پايه طب غربي است و تا قرن هفده ام در دانشگاهاي پزشكي اروپا تدريس مي شد. اول غربي ها بايد كپي رايت تمدني كه به انها صادر كرده ايم و باعث پيشرفتشان شده است بايد بدهند.
بابا ول کنین تورو خدا تو این وضع اقتصادی یه خرج اضافی نذارین رو دست مردم . بذارین اونا تولید کنن ماهم اینجا همونارو کرک میکنیم و استفاده میکنیم . آخه چرا به سری که درد نمیکنه دستمال میبندین . تا اینجاش که مردم ایران سودشو بردن .
ایران باید قوانین کپی رایت برای محصولات و تولیدات داخل ایجاد کنه
ضررش بیشتر از سودش هست
به نظر شما چند نفر تو ایران میتونن در حد جهانی نرم افزار بنویسن
دوستم تو کار پروژه کامپیوتره پول میگیره پروژه تحویل میده امسال اینقدر بهش زنگ زدن مجبور شد سیم کارتش رو دربیاره
بیشتر دانشجویان ما هیچ چیز بلد نیستن
مگر معاهده منع گسترش صلاح اتمي را امضا كرديم چه كمكي به ما كرده كه منع كپي رايت رو امضا كنيم؟ اونايي كه امضا نكردن خيلي از ما راحت تر و بي دردسرتر كار ميكنن
به ازای هر نرم افزاری که دارید دست کم دو تا سه نرم افزار متن باز رایگان وجود دارد. به جای ویندوز هم سیستم عامل های رایگان هست. مشکل ما این جاست که مال دزدی را به رایگان ترجیح می دیم. خیلی از مردم دنیا در اروپا و امریکا و به ویژه متخصص تر ها از این نرم افزار ها استفاده می کنن.
با تصویب این قانون در ایران! روسای شرکتهای King-Lord-Gerdooو ... ) رسما و در ملاء عام تیرباران میشوند :D
دیگه این رو نمی گید که اوپن سورس پا می گیره و سطح نرم افزاری ما بالا می ره و می تونیم تولید کننده باشیم اگه این کار رو کنیم فکر کنید ویندوز 100 دلاری در مقابل لینوکس رایگان ؟؟؟ چی می شه سطح امنیت و کارایی بالا می ره و جامعه نرم افزار میل می کنه به سمت متن باز و تولید به صرفه می شه مهندس نرم افزار تو ایران بیکار بهخاطر همین موضوع کپی رایت
دوستان همین ویندوزی که روی کامپیوترهامون نصبه و کارمون رو خیلی راحت کرده باید بالا 300 یا 400 هزار تومن بالای اورجینالش پول بدین!
فکر نکنین چون دی وی دی پشت نقره ای خریدین یعنی اورجینال!اون یعنی کپی شرکتی...کپی ترتمیز!
من خیلی تعجب میکنم آقایون کامپیوتری اینقدر ادعای تولید محتوا میکنند و خودشون رو محدود میدونند. همین چند سال پیش برای ساخت 4 تا فونت ملی چندین میلیارد بودجه گرفتند که آخر سر هم بلا استفاده موند. ببخشید وقتی اینقدر هم حمایت میشه و کالای تولیدی شما اونقدر برای کاربران داخلی جذابیت نداره چه ادعای بیخودیست که برخی دارند که اگه کپی رایت بیاد ما چه میکنیم و چه نمیکنیم!!!
چین با این رشد اقتصادی که داره نرفته سمت این بچه بازی ها... بابا یک عمره ما رو چاپیدن حالا بیایم برای این نرم افزار های زپرتکی پول هم بدیم ... بزارن به حساب نفتی که از ما چپاول کردن، بقیه اش هم مال خودشون ...
نمیزارین ولی میگم هرچند بگم بگم رفت خدا نیامرزدش کپی رایت یه نوع فیلتر کردنه با کمک این قانون میشه خیلی ها رو مجرم دونست طبق معمول هم عده ای استثناء ویندوز و کامپیوتر خیلی ها رو میشه غیر فعال کرد ارتباط اینترنتی تقریبا همه کاربران رو هم از ای اس پی ها قطع کرد و بیشتر به نفع فیلترینگ داخلیه تا به سود غربی ها ...
من کارشناسی ارشد کامپیوتر دارم،سخنم با دوستانیست که گمان میکنند با اجرای این قانون شبیه بیل گیتس خواهند شد!اگه یه حساب سر انگشتی کنید،اولا خواهید دانست این همه ویندوز و کامپایلر و انواع و اقسام نرم افزارها و کتبی که استفاده کردین تا به قول خودتون نرم افزار نویس شین،همینها قیمتش اونقد هست که اگه قرار به پرداختش بود،عمرا سمت برنامه نویسی نمیرفتین و رشته کامپیوتر متعلق به افراد پولدار بود،نه همه!از طرف دیگه شما آثارتونو تو ایران دارین میفروشین،و سودشو میبرین ولی اگه این قانون اجرا بشه،بی شک دو تا مشکل ایجاد میشه،مشکل اول اینکه تولید کنندگان خارجی وارد رقابت با شما می شوند،فکر نکنید خیلی برنامه هاتون شاخه،چیزی که باعث میشه نرم افزارهای کاربردی خارجی تو ایران نفروشه،عدم ارائه خدمات پس از فروش به دلیل همین قانونه که اگه وضع بشه،اونها خدمات میدن و بی شک نرم افزارهای تولید داخل،تو ایران هم بازار رو از دست میدن،تو خارج هم که اگه کسی فکر میکنه نرم افزارش به فروش میره،و میتونه به خارج خدمات بده،کاملا در اشتباهه،پس همینی که هست با یکم حمایت از تولید ملی،بهترین و عقلانی ترین تصمیمه
اينكه از نظر اخلاقي كار خوبي نيست قبول ولي بايد عرصه را ديد كه همچون ميدان جنگ شده و اين كار ما در برابر آنهمه ناملايمتي نوعي غنيمت جنگي به شمار مي آيد.
بهتره كه به وصيت نامه الهي سياسي امام مراجعه كنيد كه گفته بود مخترعين نبايد انحصار توليداتشان را در جهت اعمال فشار و به بردگي كشيدن بشريت به كار ببرند چون اختراعات آن ها حاصل زحمات چند هزار ساله بشر تا به امروز مي باشد(نقل به مضمون)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
هر چی می کشیم از دست این می کشیم و خواهیم کشید
به نظر من به جای اینجور بحثها به فکر خرج روز مره مردم جامعه باشیم بهتره .؟
باید ابتدا دولت از نرم افزار های غیر قانونی جریمه کمی دریافت کند و کم کم جریمه را زیاد کند تا صنعت نرم افزار رشد کرده و سپس قانون تصویب شود.
هند با رعایت قانون کپی رایت سالیانه چند میلیارد دلار صادرات نرم افزار دارد.
من اگر میلیاردر هم بشم باز از نرم افزار کرک و مجانی استفاده می کنم. مسخره تر از این دیگه ندیده بودم.
شاید اول سخت وغیر ممکن برسه اینکار عزم ملی و کمک دولت می طلبد که با حمایت از تولید داخلی و یارانه به بخش مصرف کننده با یاری خدا وخود باوری همه چیز امکان پذیر است
پیوستن به این کنوانسیون برای ما جز ضرر و پشیمانی چیزی در پی نخواهد داشت
مگر الان که تابع قانون کپی رایت نیستیم مشکلی داریم بابا دست نزنید این قانون رو تغیر ندید یه کم بیشتر فکر کنید کاری نکنید بدا پشیمون بشیم اون موقع دیگه راه برگشت هم نیست قانون داخلی نیست که روزی 4دفعه تغیرش بدید لطفا ازمون وخطا رو بگذارید کنار
چرا این استدلالتون در مورد مثلا خودرو نیست ؟ خودروی خارجی رو گرون میدن تا خودروی ایرانی سرپا بمونه. اگه این نرم افزار ها گرون بشه مشابه های ایرانی زیادی ساخته می شه و بازار کارشو تو ایران رونق می ده ولی اگه باعث بشه کیفیت نرم افزارها مثل کیفیت خودرو های داخلی بشه پس بهتره برای حمایت از مردم این قانون اجرا نشه.
تنها حقی که نمیخواهیم اینه
اگه قرار باشه حکم درمورد من اجرا بشه
به جرم دانلود چندین هزار کتاب، فیلم ، نرم افزار ، بازی و ... باید تو آبجوش انداخته بشم.
به به من نرم افزار خوندم الان تو دم دستگاه دولت محترم ده ساله کار میکنم لیسانس دارم حکمم کارگریه کجای کارین بابا فهمیدین کارگرررررربا حقوق 4871250هزار ریال در ماه در رشته غیر مرتبط ططططططط
هر وقت درآمد سرانه ي ما اندازه ي يك آمريكايي شد براي يه ويندوز هم چند ده دلار پول ميديم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی