بازدید 75094
واکنش رسانه‌های بین‌المللی به یک برنامه تلویزیونی در ایران

ولایتی خواهان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شد

‌اگر ما با تک‌تک این شش کشور به اقتضا‌ تعامل‌ و ‌مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده‌ایم. ما باید با کشورها جداگانه صحبت کنیم، چرا که هر کدام از این کشور‌ها، ویژگی‌ها و منافع خاص خودشان را دارند. ‌اگر ما کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده‌ایم.
کد خبر: ۳۶۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۵ 28 December 2013
مشاور رهبر انقلاب ایران خواهان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شدحضور علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «شناسنامه» مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، برنامه شناسنامه، برنامه‌ای گفت‌و‌گو‌محور است که روزهای جمعه از تلویزیون ایران پخش می‌شود. در این برنامه، شخصیت‌هایی از نسل اول انقلاب که سوابقی در مبارزات پیش از انقلاب و یا سمت‌هایی در پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران تا کنون داشته‌اند،‌ گفته‌ها و ناگفته‌های خود را برای مخاطبان بیان می‌کنند. 

مشاور رهبر انقلاب ایران خواهان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شد
در برنامه روز جمعه‌ شناسنامه علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در حوزه بین‌الملل حضور یافت و بخشی از سخنان وی که در مورد لزوم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای بود، مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفت.

ولایتی در این برنامه تلویزیونی گفت: «‌اگر ما با تک‌تک این شش کشور به اقتضا‌ تعامل‌ و ‌مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده‌ایم. ما باید با کشورها جداگانه صحبت کنیم، چرا که هر کدام از این کشور‌ها، ویژگی‌ها و منافع خاص خودشان را دارند. ‌اگر ما کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده‌ایم. چون این شش کشور در بسیاری از مسائل بین‌المللی با هم اختلاف دارند. ما چه کار کردیم که شش کشور مختلف‌الجهت که در معدود مسائلی با هم توافق دارند، در مخالفت با ایران به اشتراک رسیده‌اند؟».

این بخش از سخنان ولایتی را رسانه‌های بین‌المللی پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران به آمریکا در نظر گرفتند. شبکه تلویزیونی الجزیره در این باره نوشت: مشاور عالی رهبر ایران پیشنهاد داده ‌که ایران و آمریکا ‌مستقیم با هم مذاکره کنند.

الجزیره همچنین نوشته‌ که ولایتی گفته است، ‌اگر چنین اتفاقی بین ایران و دیگر کشور‌های ۱+۵ نیفتد، در مسیر درستی قرار نخواهیم داشت. این شبکه تلویزیونی این گونه نتیجه‌گیری می‌کند که سخنان ولایتی در واقع نشانه‌ای بر تأیید مواضع حسن روحانی برای گفت‌وگو با آمریکا در موضوع هسته‌ای است.

از ‌سوی دیگر، نشریه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» هم به این مطلب پرداخته و می‌نویسد که سخنان ولایتی احتمالا نشانه‌ای از تمایل رهبران ایران برای پایان دادن به انسداد روابط ایران و آمریکا در سی و چهار سال گذشته است.

تایمز نوشته است، ‌زمانی که علی اکبر ولایتی از دستاورد و موفقیت مذاکره مخفی ایران و آمریکا در موضوع عراق و افغانستان در این برنامه سخن می‌گفت، شاید این ‌را به اذهان می‌آورد که رویکرد رهبران ایران برای بهبود رابطه با آمریکا تغییر کرده است.

لس‌آنجلس تایمز این گونه نتیجه گرفته که با توجه به سخنان ولایتی، باید گفت که رهبران ایران از گفت‌وگو با آمریکا حمایت می‌کنند و شانس موفقیت در این زمینه بسیار بالاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳۹
انتشار یافته: ۴۲
مذاکره همیشه بهتر از قهر کردن است
قهر کردن باعث میشود حرفهای حق هم ناگفته باقی بماند
این شاید تفسیربه رای باشد به نظر من صحبت اقای ولایتی نشان دادن یک راهکار صحیح در عرصه دیپلماتیک است نه نشانه تمایل به مذاکره با امریکاگو اینکه مذاکره با امریکا نیز در این راهکار نیز میتواند بگنجد.
به امید روزهایی بهتر برای ایران عزیزمان..
پاسخ ها
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
چرا منفی میدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حرف حق جواب نداره. ممنونیم دکتر. فقط ارزو میکنیم هرچه پیش میاد به نفع مملکت و رونق اقتصادی باشه و مردم وهزاران جوون بیکار امیدی به زندگی پیدا کنن. انشاا. . .
اگه اعراب و اسرائیل بگذارند!
باسلام آفرین به این بینش اگه ما میخواهیم اختلافات برطرف شود باید مستقیم با هم مزاکره کنیم تا تندروها دیگر توان صحنه ساری علیه این سرزمین صلح طلب نداشته باشن.به امید خروج از این مشکلات......
افرين
مچكريييييييم
خدا کند به نفع ملت است
همه ما اميدواريم كه با تدابيري بتوان هم گره از مشكلات باز شود هم اين كه غرور ايراني لگد مال نشود. اگر سازشي هم باشد به نفع همه كشور ها.
سلام به همه گفتگو به خودی خود اشکال نداره به شرطی که بر اساس احترام متقابل باشه
پاسخ ها
پوریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
دوست عزیز باید ابتدا مذاکرات انجام بشه تا بشه مذاکرات رو در بخش احترام متقابل فعال کرد.
تا مذاکره نباشه، چطوری میشه که با احترام متقابل باشه؟
انشالله این مذاکرات با امریکا انجام شود
پیشرفت در گرو تعامل با دیگران هست.
مشاور رهبر انقلاب از روی عقلانیت و دید باز این دید را داشته. ایشان سالیان دراز از دور. و نزدیک دست بر اتش دارند و مورد تایید طیفهای مختلف
این درسته درود بر ولایتی
دکتر ولایتی را دوست دارم
احسنت بهش
احسنت دکترجان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
احسنت رو خوب اومدی
نظر خوبی هست انشائلهاگه عمل بشه خوب جواب میده.به امید نابودی اسرائیل و عربستان
موافقم
انشا الله
امیدواریم
با توجه به تجربه بالای جناب آقای دکتر ولایتی در دیپلماسی نظر ایشان می تواند بسیار نقش تعیین کننده ای داشته باشد خصوصا گفتگو با تک تک کشورها که تز بسیار خوبی است .
دکتر ولایتی مظهر درایت
ايشالا باهم خوب ميشن
برنامه بسيار عالل بود .اي كاش زنده برگزار شود
روابط حسنه دوطرفه بایدبه شکلی برقرارباشدحتی درصتایع کوچک تولیدی وعلمی
ممنونم
بسيار کار درستي است
همیشه حرف خصوصی درجمع به نتیجه کامل نمیرسد حرف آقای ولایتی متین ومنطقی است
ماهم بايد فرصت طلب باشيم هروقت منافع ملي مان مستلزم مذاكره يا عمل ديگرباشد ازهيچ اقدامي نبايد فروگذاري كنيم
حتما به نفع ماست
دکتر جان مگر تا به حال مذاکرات غیر مستقیم بوده :مذاکرات تلفنی با اوباما ،مذاکرات مستقیم با آمریکایی ها در 5+1 ،مذاکرات پنهانی و .... جوابمون راچی گرفتیم ،همه گزینه ها روی میز است با این آمریکایی ها که خوی استکبار ستیزی دارند و خط قرمز شان اسرائیل است نمی توان با هیچ منطقی گفتگو کرد.
کاملا موافقم .
اگر اعراب بذارن
صحبت مستقيم يعني جلوگيري از كلي خسارت مالي كه بايد از طريق غير مستقيم بپردازيم!!!
دکترولایتی سیاستمداری صادق ومعتقدومورداعتمادرهبری هستند
پيشرفت ايران عزيز منوط به تعامل و گفتمان مبتني بر احترام متقابل با تمام دنياست بجز اسرايئل جنايتكار
آفرين بر دكتر روحاني و دكتر ولايتي
البته بايد اين نكته رو مد نظر قرار داد كه ما با چين و روسيه آن چنان مشكلي نداريم و با چهار كشور البته در راس اون ها با آمريكا به مذاكره بنشينيم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی