بازدید 68521

پیام استعفای وزیر اقتصاد ترکیه برای مسئولان دولتی ایران

وزیر اقتصاد ترکیه ظفر چاقلایان امروز و در واکنش به بحران پیش آمده در پی ماجرای فساد مالی «هالک بانک» ترکیه از سمت خود استعفا کرده است. وی در بیانیه ای که به همین منظور منتشر کرده است به نکته قابل توجهی اشاره کرده است که میتواند حاوی پیامی مهم برای مسئولان ایرانی باشد.
کد خبر: ۳۶۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵ 25 December 2013
پیام استعفای وزیر اقتصاد ترکیه برای مسئولان دولتی ایران
وزیر اقتصاد ترکیه ظفر چاقلایان امروز و در واکنش به بحران پیش آمده در پی ماجرای فساد مالی «هالک بانک» ترکیه از سمت خود استعفا کرده است. وی در بیانیه ای که به همین منظور منتشر کرده است به نکته قابل توجهی اشاره کرده است که میتواند حاوی پیامی مهم برای مسئولان ایرانی باشد.

به گزارش «تابناک» در پی افشای فساد مالی عظیم در «هالک بانک» یا همان بانک خلق ترکیه صبح امروز ظفر چاقلایان وزیر اقتصاد دولت رجب طیب اردوغان از سمت خود استعفا کرد. در همین حال و بعد از وی اعلام شده است که وزیر کشور ترکیه نیز یعنی معمر گولر اقدام به استعفا کرده است.

در ماجرای فساد مالی صورت گرفته در این بانک پلیس ترکیه حدود 50 تن از مقامات سرشناس مالی و بازرگانان و همچنین پسران سه تن از وزرای دولت اردوغان از جمله فرزند وزیر اقتصاد این کشور را به جرم دست داشتن دراین ماجرا بازداشت کرده است.

اتهام این افراد فساد مالی، پولشویی و تقلب در مزایده‌های مربوط به ساخت مسکن دولتی است.

اما ظفر چاقلایان در بیانیه ای که در خصوص استعفای خود منتشر کرده است اشاره کرده: من سمت خود را در وزارت اقتصاد ترک می‌ کنم تا امکان روشنگری در باره این عملیات زشتی که دولت ما را هدف قرار داده است، فراهم ‌آید.

این بخش از بیانیه وزیر اقتصاد ترکیه بیانگر یک نکته مهم و حاوی یک پیام اساسی است: استعفای یک مقام مسئول رده بالا در پی افشای یک فساد اقتصادی در حیطه وظایفش به قصد روشنگری و عدم ایجاد اختلال در روند رسیدگی به فساد مالی از سوی نهادهای قضایی و امنیتی.

به عبارت دیگر وزیر اقتصاد ترکیه با این اقدام خود ضمن نشان دادن تعهد خود به مسئولیتش در قبال فساد و تخلف صورت گرفته، دست نهادهای قضایی ترکیه را برای کنکاش و تفحص در ابعاد ریز و درشت این تخلف مالی باز میگذارد و با تداوم حضور خود در دولت به عنوان وزیر اقتصاد – و همچنین کسی که فرزندش یکی از متهمان پرونده است – منجر به ایجاد فشار و مانع از رسیدگی کامل به موضوع مورد نظر نمیشود.

این اقدام حاوی پیامی مهم برای مسئولان رده بالای دولتی در ایران میتواند باشد. نگاهی به وقایع رخ داده طی سالهای گذشته و پرونده های تخلف اعم از مالی و غیر آن در کشور نشان از آن دارد که معمولا اصل بر آن است که مسئولان رده بالا، در قبال تخلفات ریز و درشت صورت گرفته در حیطه وظایف و اختیارات خود معمولا در پی فرافکنی و رفع مسئولیت هستند.

نمونه بارز آن در دولت قبل اقدام وزیر اقتصاد، شمس الدین حسینی در قبال ماجرای تخلف سه هزار میلیاردی، و فرار وی از قبول مسئولیت در خصوص اقدامات بانک مرکزی بود.

طی سالهای گذشته آنچه مرسوم بوده است، نشان میدهد که حتی مسئولان دولتی بعضا در باب حمایت از تخلفات صورت گرفته از سوی مقامات و مسئولان زیر دست خود بر آمده اند و سعی بر آن داشته اند که به هر نحو مانع از محکوم شدن مجموعه خود و پاسخ گویی آنها در قبال اتهامات وارد شده، باشند.

جالب تر از همه آنکه گاهی شاهد آن هستیم که حتی افرادی که خود پیگیر پرونده تخلفات در موضوع خاصی هستند، سعی بر آن دارند که با حفظ منافع خود از پیگیری پرونده کنار بکشند. نمونه آنکه اخیرا افضلی فرد عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص پرونده بابک زنجانی اشاره کرده است که برخی افراد در تماس با زنجانی او را تهدید کرده اند تا از وی رشوه دریافت کنند و به وي گفته اند که اگر می‌خواهی پرونده ات را پیگیری نکنیم و مسکوت بماند باید به برخی سازمان ها و نهاد ها کمک مالی کنید.

پیش از این بسیار در خصوص اقدامات مسئولان دولتی و رده بالای کشورهایی مانند ژاپن و برخی کشورهای اروپایی در قبال تخلف و فساد در مجموعه تحت سرپرستی آنها شنیده و گفته شده است. اما اقدام وزیر اقتصاد ترکیه و موضوعی که در بیانیه اش به آن اشاره کرده است نشان میدهد که در یک کشور درحال توسعه هم میتوان فرافکنی و حمایت نکرد و به راحتی با اقداماتی که منجر به ایجاد فضای بهتر در راستای شفافیت و رسیدگی به تخلفات شود، خود را دست کم «مسئول» نشان داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۵۱
انتشار یافته: ۲۶
غیرت داره. غیرت.
تابناک عزیز مرهمی بر دردمان گذاشتی...
ت...
افرین به این وزیر با وجود و وظیفه شناس که دست مراجع قضائی ترکیه را باز گذاشت خوب است که مسئولین ما هم یاد بگیرند وهر خطائی که انجام دادند با شهامت بپذیرند .
این مساله تفاوت بین کشورهای درحال توسعه، کشورهای پیشرفته و کشورهای عقب افتاده را نشان میدهد. (پیش رفته مانند امریکا، در حال توسعه مانند ترکیه و عقب افتاده مانند ایران)
پاسخ ها
z
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
پيام اين استعفا اين است كه شما محكم سرجايتان بنشيد ! ما كه رفتيم ولي از آن چسبي كه شما به صندلي مبارك چسبانده است براي ما بفرستيد كه چسبم آرزو است! ايام عزت مستدام!وزير مستعفي تركيه
هه :) یه رؤیایی رو ذکر کردی تابناک که با توجه به شرایط حال حاضر و با در نظر گرفتن فرهنگی که من از کشورمون و مسئولان سراغ دارم، تا سال های ساااال فقط در محدوده همون رؤیا باقی خواهد ماند!
براي اينه كه اونا تركيه هستن و اجناسشون با كيفيت و ما ايراني هستيم با ادعاي تمدن هفت هزار ساله و اين اجناس بي كيفيت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
همینه که ترکیه سعی در اتصال به اروپا را دارد
متل تركيه برخورد شود ديكر كسي جرات دزدي خيانت رانت وغيره نخواهد كرد اكر جدي باشيد همه اش اشكار خواهد شد.
تحلیل خوبی بود اما نباید فراموش کنیم که اگر مدیریت قوی داشته باشیم میتوانیم از خیلی مسایل اینگونه جلوگیری نماییم و با محکم کردن قانون بانکی و قراردادهای تجاری جلوی بسیاری از رانت ها و متخلفین را بگیریم تا کار به استعفا و سایر موارد کَشیده نشود .
دوستان تفاوت بین مسئولین ما و آنها در نوع چسب است که ایشان را به صندلی چسبانده و ظاهرا پیشرفت ما در این صنعت از ترکیه بهتر بوده و چسب بهتری تولید کرده ایم.
افکار عمومی برای مسوولان مهم نیست
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
مگر کی مهم بوده که حالا مهم باشه ؟
تابناک هم روزی هزارتا از این ماجراها بنویسه چه فرقی می کنه ؟
این نشانه مقام بلند ایشان است و مسئولین مملکت ما هم باید یاد بگیرند . در قبال مسئولیتی که دارند باید مسئول باشند در فقط در قبال منافع شخصی مسئول باشند .
اینطوری هستن که پیشرفت می کنن
ماهم شانه خالی کردن از بار مسئولیت
چقدر شباهت با پرونده اختلاس در بیمه ایران ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
اقايان دولت نهم و دهم ياد بگيرند اگر چه که ديگه زماني باقي نمانده.
از ژاپن اسلامی شدن گذشتیم، ترکیه ام آرزوست.
پاسخ ها
اقتصاد دان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
جالب 70 سال پيش تركيه اي به اين شكل وجود نداشت ! و ايران در آن زمان با رشد اقتصادي بالا و توسعه و فرهنگ غني از تركيه بسيار بالاتر بود و اونها آرزوي ما را داشتن ببينيد چه بر سرمان آمده كه ما آرزوي تركيه را داريم ؟
دوستان فراموش نکنید ، مدیریت ما جهانی می باشد ما باید به مدیریت جهان فکر کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همين روشها را در اداره كشورشان به كار بستند كه ظرف 30 سال تركيه كه بدبختي و نكبت از سر و رويش مي باريد به اين شكل امروزي در آمده است ! بعد متهمان در اختلاس بيمه همه داد ميزنند كه بابا شاه درد فلاني بوده و فلان قدر بهش داديم ، در عوض اون بنده خدا راست راست داره راه ميره و به ريش همه ميخنده !
این اقدام مسئولین کشورهای دیگر که در صورت فاش شدن فساد در زیر مجموعه استعفا می دهند خیلی در رسیدگی به جرائم مفید است
من از تابناك متشكرم
کلا همه ماایرانی هامسولیت پذیر نیستیم درهیچ کاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
زنده باد تو که خوب نوشتی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار