بازدید 30349
۸

بي‌معرفتي كشورِهای دوست و برادر!

کد خبر: ۳۶۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵ 22 December 2013
قطعنامه‌ حقوق بشري اخير عليه كشورمان در سازمان ملل در حالی با 86 راي موافق در مقابل 36 راي مخالف به تصويب رسید که 61كشور به آن راي ممتنع دادند. در اين ميان راي ممتنع برخي كشورها محل تامل است چراكه اين كشورها در سال‌هاي گذشته از حمايت‌هاي مالي ايران برخوردار بودند و احمدي‌نژاد رابطه نزديكي با آنها داشت.

به گزارش آرمان، نزديكي دولت احمدي‌نژاد با اين كشورها به اندازه‌اي بود كه بعضا برخي با شنيدن نامشان تعجب مي‌كردند چراكه نام برخي از اين كشورها تاكنون به گوش بسياري از هموطنان نخورده بود. يكي از اين كشورها، كومور است. ارتباط ايران با كومور در زماني قوت گرفت كه احمدي‌نژاد باب دوستي با آنها را گشود و آن زمان بود كه ايرانيان متوجه شدند مجمع‌الجزاير قمر يا كومور در جنوب شرقي آفريقا در آب‌هاي اقيانوس هند و در شرق سواحل موزامبيك و شمال غربي ماداگاسكار واقع است. برخي سايت‌ها هم نوشتند كه احمد عبدا... محمد سامبي، رئيس‌جمهور كومور معروف به آيت‌ا... سامبي در سال ۲۰۰۶ رئيس‌جمهور اين كشور شد. سامبي مانند اكثر اهالي ديگر قمر مسلمان سني است و لقب آيت‌ا... را به خاطر اقامت و تحصيلش در شهر قم بر او نهاده‌اند. او در قم درباره نظريه‌هاي سياسي اسلامي مطالعه مي‌كرد و گفته مي‌شود شاگرد آيت‌ا... محمدتقي مصباح‌يزدي بوده‌ است. آخرين ماه تابستان سال90 بود كه احمدي‌نژاد در جريان سفر به نيويورك به‌منظور شركت در شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل با رئيس‌جمهور كومور ديدار كرد و طي آن روابط دو كشور را مستحكم و برادرانه دانست و گفت: هيچ مانعي در مسير توسعه روابط ميان دو كشور وجود ندارد.

وي تصريح كرد: بايد از همه ظرفيت‌هاي ممكن براي گسترش حداكثري روابط ميان دو كشور در تمامي زمينه‌ها استفاده كنيم. رئيس‌جمهور كومور نيز در اين ديدار با اشاره به جايگاه برتر ايران در تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي اظهار كرد: جمهوري كومور اهميت ويژه‌اي براي گسترش هرچه بيشتر مناسبات دوجانبه و منطقه‌اي با جمهوري اسلامي ايران قائل است. وي همچنين خواستار تقويت هرچه بيشتر روابط و همكاري‌هاي بيشتر در زمينه‌هاي آموزش، انرژي، كشاورزي و حمل و نقل شد. در 5ارديبهشت92 هم محمود احمدي‌نژاد در ديدار احمد عبدا... احمد مواتان، سفير جديد كومور روابط دو كشور را برادرانه و پايدار توصيف كرد و گفت: با وجود تلاش‌هاي دو كشور براي گسترش سطح روابط، ظرفيت‌هاي زيادي براي تعميق اين روابط وجود دارد. وي با اشاره به اينكه «ايران و كومور در يك جبهه قرار دارند»، اظهار كرد: ملت ايران همواره در كنار ملت كومور ايستاده و براي گسترش روابط با اين كشور تلاش مي‌كند. مواتان، سفير جديد كومور نيز در اين مراسم پس از تسليم استوارنامه خود، اظهار اميدواري كرد كه بتواند نقش موثر و مفيدي در گسترش هرچه بيشتر روابط دوجانبه داشته باشد. اما ظاهرا پس از رفتن احمدي‌نژاد از پاستور، رئيس‌جمهور كومور و سفير اين كشور در تهران تمام اظهارات خود را فراموش كرد كه راي ممتنع به تصويب قطعنامه نمونه آشكار آن است. راي ممتنع كومور به قطعنامه ضدايراني نشان داد كه دولت قبل در برقراري ارتباط با برخي كشورها و ارائه تسهيلات مالي به آنها عجله كرده است و به نوعي اين ارتباطات با شناخت كافي صورت نگرفته است.

صداي مجلس هم درآمد

روز گذشته عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در واكنش به اين مساله كه در تصويب قطعنامه شوراي امنيت برخي از كشورهاي دوست و همپيمان كه همكاري گسترده اقتصادي با كشورمان دارند به اين قطعنامه راي ممتنع يا موافق داده‌اند، گفت: اعتقاد دارم وزارت خارجه بايد بررسي كند و نسبت به آرايي كه داده شده پيگيري لازم و موضع موردنياز را اتخاذ نماید. محمدحسن آصفري با بيان اينكه برخي كشورهايي كه روابط اقتصادي خوبي با ايران دارند يا از ايران كمك دريافت مي‌كنند به قطعنامه حقوق بشري عليه ايران راي موافق يا ممتنع داده‌اند، افزود: وزارت خارجه نسبت به كشورهايي كه به قطعنامه حقوق بشري عليه كشورمان راي موافق داده‌اند موضع‌گيري كند. وي درباره راي كشورهاي سوازیلند و كومور كه كمك‌هاي اقتصادي از ايران مي‌گيرند و به اين قطعنامه راي منفي نداده‌اند، تصریح کرد: اعتقاد دارم جمهوري اسلامي سكوت نداشته باشد و نسبت به اين اقدام دو كشور واكنش نشان دهد. وي درباره تصويب قطعنامه حقوق بشري در مجمع عمومي سازمان ملل عليه كشورمان گفت: نخستين چيزي كه مهم است اينكه در هيچ كشوري به اندازه ايران حقوق بشر رعايت نمي‌شود بطوري كه اقليت‌هاي ديني در مجلس نماينده دارند و از حقوق اقوام دفاع مي‌كنند.

وي با بيان آنكه پايبندي به حقوق بشر در ايران در هيچ كشوري نيست، ادامه داد: اساس پايه اسلام بر مبناي برابري و برادري است و رنگ و نژاد و قوميت از نگاه اسلام يكسان است ولي برخي كشورها كه ادعاي دموكراسي و حقوق بشر دارند حقوق بشر در كشورشان رعايت نمي‌شود. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تاکید كرد: جاي تاسف دارد كه چنين قطعنامه‌اي توسط بسياري از كشورهايي كه حقوق بشر در آنجا رعايت نمي‌شود عليه ما تصويب مي‌شود اين يك نگاه سياسي است و غربي‌ها دنبال يك سناريوي جديد هستند وقتي مي‌بينند مساله هسته‌اي دارد به نتيجه مي‌رسد چنين مسائلي را مطرح مي‌كنند و در آينده نيز احتمالا سراغ مسائل موشكي خواهند رفت. آصفري با بيان اينكه تصويب قطعنامه نشان‌دهنده اين است كه غربي‌ها درصدد مقابله با نظام ايران هستند، خاطرنشان كرد: اين شانتاژگري و استفاده از اهرم فشار يك كار سياسي است و بايد آقاي بان‌كي‌مون پاسخگو باشد و بگويد چرا قبل از تصويب قطعنامه پاسخگوي جنايت‌هاي تروريست‌ها در عراق و سوريه نيستند. بگويند كه فرانسه كه مدعي ليبراليسم و آزادي است چرا با مهاجران آن كشور برخوردهاي ضدحقوق بشري مي‌كند درحالي كه هيچ كشوري اين تعداد افغاني را به كشورش راه نداده جمهوري اسلامي ايران 2 ميليون افغاني را در كشور جاي داده و با آنها مانند شهروند ايراني برخورد مي‌كند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۵
انتشار یافته: ۸
تازه فهمیدید تازه شناختید کشورهای دوست و برادر رو
نفهمیدیم اسم کشورهای دوست چیست؟
من دیگه چی بگم، کومور شاخ وشونه نکشیده بود که کشید، نگویید بی معرفتی بگید دشمنی، آخه چرا به این کشور ها کمک میشه در حالی که هیچ سودی برای ما ندارند؟ در حالی که ما خودمون هزاران مشکل داریم- چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام است
دلسوزی هم حدی داره.به هر کسی کمک کنی انگشتات و گاز میگیره.باید به کسی کمک کرد لیاقت داشته باشه.حالا دولت هی به این کشور و اون کشور کمک کنه.وقتی لیاقت ندارند انگار پول دولت دود شده رفته هوا.
اسامی کشور ها را بنویسید تا روابط تجاری را قطع کنیم.
ازماست که بر ماست....
این دغل دوستان که می بینی مگسانند گرد شیرینی
این روابط اقتصادی خوب یعنی چی ؟ از ما کمک دریافت میکنند ؟ این که اسمش رابطه اقتصادی خوب نیست !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار