بازدید 14498
عربستان هم دعوت شد؛ ‌اما ایران نه!

مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه

در حالی که به نظر می‌رسد، سرانجام پس از ماه‌ها، تلاش‌های بین‌المللی برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه در حال نتیجه دادن است و انتظار می‌رود، این کنفرانس به زودی برگزار شود، مخالفت دولت آمریکا، سبب شده این بار هم ایران به این کنفرانس دعوت نشود. این در حالی است که پیشتر برخی مقامات غربی از قطعی شدن دعوت ایران خبر داده بودند.
کد خبر: ۳۶۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۷ 20 December 2013
مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه
در حالی که به نظر می‌رسد، سرانجام پس از ماه‌ها، تلاش‌های بین‌المللی برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه در حال نتیجه دادن است و انتظار می‌رود، این کنفرانس به زودی برگزار شود، مخالفت دولت آمریکا، سبب شده این بار هم ایران به این کنفرانس دعوت نشود. این در حالی است که پیشتر برخی مقامات غربی از قطعی شدن دعوت ایران خبر داده بودند.

به گزارش «تابناک»، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه اظهار داشته، لیست شرکت کنندگان در کنفرانس صلح سوریه که قرار است به زودی برگزار شود، نهایی شده؛ اما مخالفت‌های آمریکا سبب شده هنوز دعوتی از ایران در این زمینه نشود. این در حالی است که حتی نام عربستان سعودی نیز در میان سی کشور دعوت شده به این کنفرانس به چشم می‌خورد.

به نوشته «رویترز»، اخضر ابراهیمی اشاره کرده که قرار است کشورهای دعوت شده به این کنفرانس، در ‌۲۲ ژانویه سال جدید میلادی برای بحث درباره شیوه‌های برقراری صلح در سوریه گرد هم آیند؛ اما حضور ایران در جمع این کشور تاکنون با مانع روبه‌رو شده است.

وی اظهار داشته: «درباره ایران، ما هنوز به توافق نرسیده‌ایم؛ اما بر کسی پوشیده نیست که ما در سازمان ملل از حضور ایران استقبال می‌کنیم. با این حال، شرکای ما در ایالات متحده هنوز متقاعد نشده‌اند که حضور ایران در این کنفرانس کار درستی باشد».

ابراهیمی افزوده است: حتی در صورت ‌دعوت نشدن رسمی از ایران، ‌وی به همکاری با مقامات ایرانی در زمینه سوریه ادامه می‌دهد، زیرا ایرانی‌ها به‌ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفته‌اند، ‌دعوت نکردن از آن‌ها به معنای پایان همه چیز نیست و در صورت عدم حضور در کنفرانس نیز آن‌ها به همکاری خود در حاشیه ادامه می‌دهند.

در واکنش به این خبر، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ با خبرگزاری «اینترفاکس» اظهار داشته، احتمالاً موضوع حضور ایران را باید با برگزاری مذاکراتی در سطح وزرای خارجه حل و فصل کرد.

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته «تصور حضور ایران در مذاکرات دشوار است»، زیرا این کشور از توافق‌نامه ژوئن ۲۰۱۲ (مربوط به کنفرانس ژنو ۱) مبنی بر تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه حمایت نکرده است.

این مقام آمریکایی افزوده: راه‌هایی برای مشارکت ایران، بدون حضور رسمی در کنفرانس وزرای خارجه وجود دارد، ولی در عین حال اظهار داشته، ایران باید فرستادن نیروهای نظامی و همچنین کمک‌های نظامی به دولت سوریه را متوقف کند.

گفتنی است، در کنفرانس قبلی صلح سوریه نیز که در ژوئن ۲۰۱۲ برگزار شد، مخالفت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی، سبب شد ایران امکان شرکت در این کنفرانس را پیدا نکند. در مقابل، دولت روسیه نیز با حضور عربستان سعودی مخالفت کرد؛ اما به نظر می‌رسد این بار با وجود حضور عربستان و به رغم عدم مخالفت دیگر کشور‌ها، تنها پافشاری آمریکا بر عدم حضور ایران، سبب دعوت نشدن کشورمان شده است.

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، بیشتر مقامات غربی نزدیک به مسأله سوریه اذعان داشته‌اند، حضور ایران برای حل و فصل بحران سوریه ضروری است. از سوی دیگر، شب گذشته و در جریان کنفرانس سازمان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، از نقش سازنده ایران در زمینه فرستادن کمک‌های انسان دوستانه به سوریه تقدیر شد.

با این ملاحظات، دقیقاً مشخص نیست که این بار بهانه دولت آمریکا برای مخالفت با حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه ‌چیست؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳۴
فقط بخاطر خوشایند عربستان و شاید اسراییل این توهینو کرده,ایرانم باید کلیه مذاکرات پنهانشو با غرب بر سر این فعلا تعطیل کنه تا خیلی با احترام ازش تو مذاکرات رسمی دعوت بشه
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
یعنی بعد از این همه تلاش که تازه مذاکرات هسته ای داره پیش میره به خاطر سوریه مذاکرات رو تعطیل کنیم و به همون دوره 8 سال قبل برگردیم؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
آرش جان،مذاکرات پنهانی بر سره سوریه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
ارش عزیز مذاکرات کجاش پیش میره سرمان شیره مالیدن این همه امتیاز گرفتن تحریمها اضافه شده تو میگی مذاکره پیش میره؟
اصلا مهم نیست که ایران باشه تا نه. ایران تا آخرش از ساپرت با سوریه دریغ نخواهد کرد.
لطفا یه مقاله واقع بینانه و مستند بنویسن برای پاسخ به این سوال:

اگه مخالفت امریکا در دعوت ایران درست باشه پس امریکا دقیقا در چه موضوع یا موضوعاتی نیاز به کمک فوری ایران داره و حاضره بخاطرش امتیاز بده؟
حالا شايد تا زمان برگزاري دعوت شديم!
مهم نيست.
بهتر. ایران کار خودش را میکند تازه باید ناز ایران هم بکشند و بهتر است ایران در این کنفرانس نباشد
هرچی میخوان کنفراس برگزار کنند بدون ایران مسئله سوریه حل نمیشه
دعوت نکردن از ایران مثل این می مونه که از یک طرف دعوا دعوت نکردن و مطمئنا مذاکرات نتیجه ای نخواهد داشت...
مرگ بر آمریکا
آمریکا هیچ وقت دست از دشمنی هایش با ایران برنمی دارد.مرگ بر آمریکا
احساس میکنم کسی ما رو دوست نداره!
خب بهتر.
همه ميدونن بدون حضور ايران اين كنفرانس هم ميشه مثل كنفرانس قبليشون.
فقط چاي و شيريني ميخورن و ميرن و هيچ چيز عوض نميشه.
پس بهتره از همين حالا به فكر ژنو 3 باشن.
ايران يك طرف دعواست. اگه نباشه دولت سوريه هم نيست. خودشون با هم توافق كنن كيه كه اجرا كنه؟
ما امریکا را زیر پایمان له می کنیم
شاید با این کار نمی خوان صلحی بشه
امروز صبح اعلام كردند از 26 كشور براي حضور در اين كنفرانس دعوت شده است، اگر ايران نباشد، حضور بسياري ديگر توجيه ندارد.
به آمریکایی ها در مورد سوریه باید گفت باش تا صبح دولتت بدمد
احتمالا این دفعه قطعنامه ای رو تصویب میکنن که حضور ایران در سوریه رو محدود میکنه
ایران سرمایه گذاری زیادی در سوریه انجام داده واقعا متضرر میشه
نگفتم به این آمریکا اعتمادی نیست وشعار مرگ برآمریکا جایگاه ابدی خواهد داشت .
سلام
اگر منطقه جنوب غربی آسیا را بتوان بعنوان یک مجموعه امنیتی منطقه ای درنظر گرفت ، حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 ضروری است چراکه بر اساس اسن نظریه امنیت ملی سوریه در ارتباط با امنیت ملی کلیه کشورهای عضو این مجموعه امنیتی می باشد ولیکن نظام بین الملل به رهبر یآمریکا با توجه به آگاهی از نقش بارز ایران در سوریه از ورود رسمی ایران به مذامرات جلوگیری می نماید .
بهانه مهم نیست ،درحال حاضر آمریکاوهم پیماناش درمنطقه از اقتدار و نفوذ ایران احساس حقارت می کنن،اگه با مخالفت هاشون موفق به تخلیه عقده هاشون بشن،اونوقت بهانشو پیدا میکنن ،اگرچه احمقانه باشه.........
این مقام آمریکایی افزوده راه هایی برای مشارکت ایران، بدون حضور رسمی در کنفرانس وزرای خارجه وجود دارد؛ اما در عین حال اظهار داشته ایران باید ارسال نیروهای نظامی و همچنین کمک های نظامی به دولت سوریه را متوقف نماید.
عزیزم اگر شما و همپیماناتون به شورشی ها کمک نکردین ما هم کمک نمیکنیم .
تمام اینها یعنی با آمریکائیها تنها در مورد موضوع هسته ای باید گفتگو کرد نه بیشتر نه کمتر .گفتگو هم باید اینگونه باشد که ما طبق معاهده های بین المللی داریم پی می رویم ، حرف حساب شما چیست ؟ به نظر اینجانب سالی که نکوست از بهارش پیداست . آمریکا که اولش اینطور باشد ببین وقتی معهداتی بسته شود چه کار می کند .به نظر من عطای این قدرت در حال افول را به لقایش ببخشیم و فکر روابط را از خیالمان هم بیرون کنیم و برویم به جای اینها قوی تر شویم و وحدت کلمه را بیشتر رعایت نماییم .
در این که این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید که شکی نیست.چون هدف نهایی شرکت کنندگان اینقدر از هم دور است که امکان این امر میسر نیست.اتفاقا همان به که ایران دعوت نشود و ایران هم هیچ گونه تقلایی برای دعوت شدن نکند.در نهایت اینگونه جا می افتد که چون ایران نبود انگار نبود!
مهم نیست چه بخواهند چه نخواهند ماهم بازی هستیم حالا با دعوت یا بی دعوت
نتیجه این کنفرانس کناره گیری اسد از قدرت و تشکیل دولت انتقالی خواهد بود حالا چه ایران باشه چه نباشه
پاسخ ها
aa
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
احسنت اونا همين را مي خواهند ما هم كه زير بار نمي رويم و نخواهيم رفت و تحولات ميداني هم به نفع ماست پس دليلي براي رفتن به اين مذاكران نيست
معلومه که نمی خواهند صلح تو سوریه برقرار شه. بدون ایران مگه میشه.
وقتی ظریف نباشد یعنی آدم حسابی در جمعشان نیست .
احتمال اینکه دعوت نشویم بسیار کم است.چون کشوری بزرگ وتاثیر گذار خصوصا دربحران سوریه هستیم.لذا چنانچه دعوت نکنندخودشان متضرر می شویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
اصلاح.غربیهامتضرر میشوند.
دوستان توجه داشته باشن كه امريكا و دارو دستش ايران و سوريه را در يك پكيج جا دادند و حل مساله سوريه به معناي ايزوله كردن ايران هست. اگر امريكا بتونه روسيه و چين رو بدون حضور ايران در مورد اينده سوريه متقاعد كنه، در واقع مسير تداركاتي مقاومت دچاراختلال شديد شده بگونه اي كه ممكن رو دكترين ايران اثر بذاره. به نظر من دو كار همزمان تا ژنو ٢ بايد أكيدا انجام شه:١). متقاعد كردم رؤسها و چيني ها به حضورمان در كنفرانس و ٢). تقويت ميادين كارزار با تكفيريها و تصرف حمص طي ٢ هفته اينده.
اگر حضور نداشته باشيم در اينده سياسي و اقتصادي سوريه حضور نخواهيم داشت! 
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر