بازدید 14409

شاهزاده‌ای که تریبون ضد ایرانی سعودی‌ها شده است

از دید نزدیک به همه ناظران و تحلیلگران مسائل منطقه، امضای توافق ژنو، ضربه‌ای بسیار سنگین‌ برای عربستان سعودی بود که این دولت را با یکی بزرگ‌ترین بحران‌های خود در چند دهه اخیر روبه‌رو کرده است. در این میان، یکی از ابزارهایی که دولت سعودی برای مواجهه با این چالش به کار گرفته، تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن جو کلی بین‌المللی با استفاده از برخی چهره‌های خاص است.
کد خبر: ۳۶۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱ 18 December 2013
شاهزاده‌ای که تریبون ضد ایرانی سعودی‌ها شده است
از دید نزدیک به همه ناظران و تحلیلگران مسائل منطقه، امضای توافق ژنو، ضربه‌ای بسیار سنگین‌ برای عربستان سعودی بود که این دولت را با یکی بزرگ‌ترین بحران‌های خود در چند دهه اخیر روبه‌رو کرده است. در این میان، یکی از ابزارهایی که دولت سعودی برای مواجهه با این چالش به کار گرفته، تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن جو کلی بین‌المللی با استفاده از برخی چهره‌های خاص است.

به گزارش «تابناک»، ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور، یکی از چهره‌هایی است که این روز‌ها به شدت در عرصه بین‌المللی فعال بوده و در راستای تلاش برای احیای منافع بین‌المللی عربستان و به ویژه طرح ادعاهای گوناگون علیه جمهوری اسلامی ایران، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

در این راستا، تلاش برای زیر سؤال بردن توافق هسته‌ای ژنو، یکی از مهم‌ترین محورهای مأموریتی بوده که ترکی از سوی دولت سعودی به عهده گرفته و مشغول انجام آن است.
به هر حال، این گونه کارهای ترکی‌الفصیل به طور خاص از اواسط آذر ماه آغاز شد؛ یعنی زمانی که وی در گفت‌و‌گو با نشریه آلمانی «اشپیگل»، مدعی شد، ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. در این گفت‌و‌گو که اندکی پس از امضای توافق ژنو انجام شد، ترکی خواستار کاهش تأسیسات هسته‌ای ایران شد و گفت که در غیر این صورت، عربستان نیز باید به سلاح هسته‌ای مسلح شود.

اندکی بعد، یعنی روز ۲۴ آذر، خبری در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد، مبنی بر اینکه این شاهزاده سعودی، در اقدامی کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه، با یکی از اعضای «کنست» (پارلمان رژیم اسرائیل) دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. بنا بر اعلام رادیو اسرائیل، ترکی الفیصل با «مئیر شطریت» دیدار ‌و در این دیدار، شطریت از وی دعوت کرده تا در کنست سخنرانی کند.

کنفرانس سیاست خارجی برلین که توسط وزارت خارجه آلمان و بنیاد کوربر برگزار شده بود، عرصه دیگر خودنمایی ترکی الفیصل بود. وی در جریان این نشست ادعا کرد ایران از آغاز انقلاب در امور داخلی کشورهای عرب منطقه دخالت کرده و در بحرین به دنبال ایجاد شورش بوده است.

وی همچنین مدعی شد، ایران جزایر امارات را اشغال کرده، در سوریه حضور نظامی دارد و در برابر خواست مردم سوریه ایستاده و به بشار اسد که تظاهرات مسالمت آمیز مردم را با گلوله پاسخ می‌دهد، حمایت می‌کند. البته این ادعاهای وی، در‌‌ همان نشست با پاسخ سید حسین موسویان، دیپلمات سابق کشورمان روبه‌رو شد.

در ‌‌پایان درخواست ترکی برای حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات هسته‌ای ایران و تبدیل ۱+۵ به ۲+۵ یکی از آخرین هنرنمایی‌های ترکی در عرصه جهانی بود! وی با انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما؛ رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه، خواستار حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای با ایران شد و گفت: ‌برای ما مهم است که پشت آن میز بنشینیم، زیرا ما از این مذاکرات غایب بوده‌ایم.

وی همچنین با انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید گفت: ورود آمریکا به مذاکره با ایران ـ که جدی‌ترین رقیب ما در منطقه است ـ ریاض را غافلگیر کرد. ترکی الفیصل در ادامه گفت: آنچه ‌ما را بیشتر از همه چیز تعجب‌زده کرد، دور نگه داشتن ما از مذاکرات بود. شما چگونه می‌توانید اعتمادسازی کنید، در حالی که مذاکرات را از ما که متحد شما هستیم، پنهان می‌کنید؟
 
اما این شاهزاده سعودی که این روز‌ها در حکم ‌تریبون بین‌المللی آل سعود فعالیت می‌کند، کیست؟

ترکی بن فیصل آل سعود که بیشتر با نام ترکی الفیصل شناخته می‌شود، متولد پانزدهم فوریه ۱۹۴۵ و از اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی است. وی یکی از بنیانگذاران بنیاد به اصطلاح خیریه ملک فیصل بوده و اکنون ریاست مرکز تحقیقات مطالعات اسلامی ملک فیصل را بر عهده دارد.

ترکی در فاصله سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ ریاست «المخابرات العامه» (سازمان اطلاعات عربستان سعودی) را بر عهده داشت و سپس به عنوان سفیر عربستان در آمریکا، راهی واشنگتن شد. استعفای وی از ریاست سازمان اطلاعات عربستان به نوبه خود، بسیار بحث‌برانگیز بود، زیرا درست ده روز پیش از وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام گرفت و سبب تقویت این گمانه شد که دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان در این واقعه دخالت مستقیم داشته‌اند.

پس از استعفا از سازمان اطلاعات، ترکی چند سالی را ‌‌دیپلمات ارشد عربستان در انگلیس بود و پس از آن، در ژوئیه ۲۰۰۵ به عنوان سفیر این کشور به واشنگتن رفت. با این حال، رقابت‌های درونی آل سعود و به ویژه دخالت‌های بندر بن سلطان، سفیر پیشین ریاض در واشنگتن، سبب شد مدت حضور ترکی در این سمت چندان زیاد نباشد و وی پس از پانزده ماه استعفا کند.

هر چند از آن زمان تاکنون ترکی سمت دیپلماتیک یا سیاسی عالی‌رتبه‌ای در عربستان ‌نداشته، ‌این به معنای قطع ارتباط وی با عرصه سیاسی سعودی نبوده و وی همچنان ریاست و سرپرستی شماری از سازمان‌های دولتی و نیمه دولتی این کشور را بر عهده دارد.

مواضع ترکی در قبال ایران، یکی از ویژگی‌های مشخص وی به شمار می‌رود، زیرا وی در مقاطع مختلف ‌و به بهانه‌های گوناگون، مخالفت خود را با گسترش نفوذ ایران در منطقه اعلام و تلاش کرده تا با تأثیرگذاری بر افکار عمومی و یا لابی‌گری از طریق کانال‌های سیاسی، در راستای ضربه زدن به منافع منطقه‌ای ایران حرکت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۳۱
باید ر جواب عربستان گفت
شب بود سبیلاتو ندیدم
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
مرگ بر وهابیت که سر سپرده آمریکا و اسراییل است
مورچه چیه که کله پاچش چی باشه
نتیجه دیپلماسی ضعیف داشتن این میشه که هر کس و ناکسی برامون شاخ شده.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
شما كه ميگي ديپلماسي ضعيف نتيجش اين ميشه از دي‍پلماسي چي ميدوني كه تز ميدي؟
در مسایل منطقه ای رقابت بین کشورهای همسایه طبیعی است ولی اینکه کشور عریی چنان در این رقابت محو شود که دشمن دیرین اسراییل را همرا خود ببیند جای تعجب دارد و از طرفی نشان دهنده این است که کشور عزیزمان ایران به جایگاه واقعی خود نزدیک شده ..و واقعا مثل اینکه توافق ژنو زلزله ای در منطقه ایجاد کرده است...به امید موفقیت های بیشتر دولت تدبیر و امید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
دشمن دیرین اسرائیل کجا بود . اینا از آمریکا هم بیشتر متحد اسرائیلند . فقط حفظ ظاهر می کنن
چطوره که از ایشان دعوت بشه که به ایران بیاید و از نزدیک ایران عزیز را ببیند یعد هم در یک مناظره منطقی بدور از تعصب به نطراتش جواب داده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
این یارو منطقش کجاست که بخواهیم باهاش مذاکره منطقی کنیم عمو.
هر کاری کنید , نوکر صفت هستید و خائن
ایران مسیر ترقی خود را هموار خواهد کرد
نظام پادشاهی یعنی دست نشاندگی
عجب باریک اله عربستان هم اومده تو وادی کشورا.بدجور ترسیده فیصل .بنده خدا.نترس ایران کاری باشما نداره
این شاهزاده های احمق خودونیروهای نظامیشون جرات حمله ولشکرکشی به هیچ کشوری ندارند. فکرمیکنند با پول نفتشون که به خاطر تحریم های ایران چندبرابرشده آمریکا به هرکشوری که دستوربدن حمله میکنه وجون سربازانشوبه خطرمیندازه...خیلی احمقند
تو که سهلی پادشاهتونم نمیتونه درباره جزایر ایرانی اظهلرنظر کنه
آب که سر بالا بره غورباغه ابو عطا میخونه
انشاالله سقوط شون نزدیک است.
باید از عربستان خسارت جنگ را به خاطر حمایت های بی دریغ از صدام مطالبه کرد. تا کنون هم اهمال شده است.
خدا را شکر که دشمنان ما را از احمق ها آفریدی .
این اراجیف چیه میگه؟اسم خودشو گذاشته دیپلمات؟کلی خندیدم!!!:)))
هه هه هه عجب آدم با مزه ای این ترکی !!!
همه دنبال منافع خودشان هستند. بهترین منفعت آرامش است.
شازده. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولنگه توست. عرض خود میبریو زحمت ما میداری.
جالبه که ارتش پادشاهی عربستان با آن همه هزینه مالی از پس 800 یمنی الحوثی برنیامد حالا برای ایران شاخ و شونه میکشه از ریگی حمایت میکند از جنداله و ..اله حمایت میکندو....حالا میخواهد 2+5شود !!!اصولا شما عربستانی ها بیشتر به قتل و غارت فکرمیکنید تا مذاکره و گفتگو چون مال این حرفها نیستید.طرف غربی هم متوجه این وحشگیری های شما شده که دیگر به شماها اعتماد ندارد.
امیدوارم با اتخاذ تدابیری درست ومدبرانه دولت درعرصه بین المللی ورابطه صحیح ومنطقی با جهان غرب وبویژه آمریکا براساس احترام متقابل وبدور از غوغا سالاری وشعارزدگی کارها بگونه ای پیش رود که چنین افراد دون مایه ای فرصت پیدا نکنند تابا سخنان سخیف خود بیش ازین مایه ابروزیزی خود وآل سعود نشوند هرجند طبق فرمایشات امام سجاد خدارا شکر که دشمنان مارا ،از احمقها قرارداده است.
این دیکتاتورها هم دارن نفس آخرشونو میکشن. سرنگونیشون نزدیکه...
ثبات نسبی دولت سوریه و پیروزی او بر دشمنانش و جلوگیری از جنگ تمام عیار بر علیه دولت سوریه شکست سختی برای دولت اسرائیل و عربستان بود اصلا مثل این که این جا قلب خاورمیانه است چون فروپاشی دولت سوریه مساوی بود با تغییر نقشه خاورمیانه
يه جايي خواندم ، طبق برسي هاي دستگاه هاي مهم اطلاعاتي آمريكا ،، عربستان و افكار وهابي و تروريستي اعراب تندرو در عربستان مهمترين و دشمن درجه يك آمريكا در جهان هستند ،،
از کشور وهابی پرور عربستان میخواهم از دشمنی با ایران دست برداره، چون ما توانستیم با کمتر از یک میلیون بشکه نفت زندگی کنیم ولی آیا شما میتونید؟ ضمنا" حواستون باشه که فقط جنوبی ها( بوشهر ، خوزستان و...) براتون کافی.
مرگ بر وهابی
اینا دنبال این بودند خودشون رو به اسراییل بچسبونند حالا بهانه اش جور شده
عربستان يك نيست كه به مذاكرات اضافه بشه انها حداكثر0.0000000001 هستن يعني صفر
انشااللاه هرچه زودتر نسل خاندان سلطنتی عربستان ازبین بره تا مسلمانان جهان یه نفس راحت بکشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل