بازدید 6496

ممنوعیت زنان در مشاغل تا کجا پیش می رود؟

کد خبر: ۳۶۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶ 17 December 2013
در حالی که زنان امروز در مشاغلی چون رانندگی ، مهندسی ، معماری و مشاوران آژانسهای مسافر بری حضور پر رنگی دارند اما رییس اتحادیه مشاوران املاک از ممنوعیت مشاوره املاک برای زنان خبر می دهد.

به گزارش خبرانلاین پیش از این زنان در قانون تامین اجتماعی از مشاغل سخت و زیان آور منع شده اند این مطلب را محمدحسن زدا در نشست خبری مربوط به عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان تامین اجتماعی گفت و افزود: در قانون کلی حضور خانم‌ها در مشاغل سخت و زیان‌آور ممنوع است، حتی اضافه کاری در کارهای سخت و زیان‌آور ممنوع شده، چرا که فرد در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار دارد.

اما مشاوره املاک معلوم نیست با چه معیاری برای خانمها ممنوع شده است. در همین رابطه رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نسبت به نوع فعالیت بانوان در دفاتر مشاور املاک هشدار داد و به ایسنا گفت: مباشر و مشاور زن نباید در دفاتر مشاور املاک استخدام شوند که پیش‌تر هم اماکن بر این موضوع تاکید کرده بود.

حسام عقبایی با اشاره به ممنوع بودن استخدام و فعالیت نیروی زن در دفاتر مشاور املاک به عنوان مشاور و مباشر املاک اظهار کرد: دفاتر مشاور املاک فقط می‌توانند منشی یا کارمند زن استخدام کنند.

وی در این زمینه به مشاوران املاک هشدار داد و گفت: زنان نمی‌توانند در دفاتر املاک مشاور یا مباشر باشند اما می‌توانند مباشر مرد داشته باشند و پروانه کسب دریافت کنند.

در دولت قبلی هم رستم قاسمی ‌وزیر سابق نفت دستوری مبنی بر ممنوعیت ورود زنان برای تحصیل به دانشگاه صنعت نفت صادر کرده بودوی در این زمینه اعتقاد داشت: تحصیل خانم‌ها در رشته‌های عملیاتی همچون حفاری و فرآورش و امثال آن که نیازمند فعالیت در مناطق عملیاتی و سایت‌ها است، فایده‌ای ندارد و این مشاغل، مردانه است. به صلاح خانم‌ها نیست که در مناطق عملیاتی و دریا بین 500 مرد کار کنند و بهتر است خانمها در رشته‌هایی همچون مدیریت و حسابداری یا حتی مهندسی صنایع تحصیل کنند.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، زنان ایرانی کمتر از ۱۴درصد در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند.
برابر این آمار، مشارکت اقتصادی مردان حدود پنج برابر زنان است. به طوری که نرخ مشارکت در بین مردان ۷/ ۶۴ درصد و در بین زنان ۱۳/۶ درصد گزارش شده است.

موضوعات این چنین و مطرح شدن اولویت استخدامی برای مردان و مردان متاهل نسبت به زنان و زنان مجرد سبب شده است که محروم سازی اقتصادی - اجتماعی جنسیتی ابعاد جدیدی پیدا کند و منتقدان جدی ای حتی در بدنه دولت داشته باشد.

در همین زمینه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از ماده 9 طرح جمعیت و تعالی خانواده و گفت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد مخالف است؛ بررسیهای کارشناسی روی این بند در حال انجام است و بزودی نتایج آن در اختیار نمایندگان مجلس قرار می گیرد.

شهیندخت مولاوردی با بیان این مطلب گفت: به زعم ما طرح استخدام نشدن زنان مجرد به عنوان اولویت دستگاهها نقض غرض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود. هدف از طرح جمعیت و تعالی خانواده، افزایش مشوق هایی برای تشکیل خانواده و آوردن فرزند است اما در ماده 9 تاکید بر برداشتن حق استخدام مجردها ابتدا برای زنان و سپس مردان شده است که این موضوع با هدف اصلی طرح تعالی خانواده در تناقض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود.

به نظر می رسد در شرایط کنونی که در صد مشارکت زنان در اقتصاد یکی از معیارهای کامیابی اجتماعی و توسعه همه جانبه است طرحهای محدود کننده اشتغال زنان نظیر آنچه در مورد مشاوران املاک اتفاق افتاده نمی تواند گام مثبتی تلقی شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۲۲
اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور موجب می شود فرد در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار گیرد یعنی همه خانم ها بروند چکار کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همسر و زندگی که پیدا نمی شود کار شرافتمندانه هم که در شان نیست چه کار کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من زنی خودسرپرست هستم و از داشتن شغل سخت ناراحت نیستم دلم نمی خواهد زن صیغه ای دست چندم مردی هوسباز شده منتظر افاضه آقا باشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
در نوشته شما تناقض وجود دارد . دوباره بخوانيد چه نوشته ايد . ضمنا همانطور که در برخي مشاغل به لحاظ کاري بازده آقايان بيشتر است در برخي ديگر بازده خانمها بيشتر است و عدالت حکم مي کند هر چيزي و هر کسي در بهترين جايگاه مورد استفاده قرار گيرد . حال اينکه در جامعه و مملکت ما و حتي در دنيا به آن عمل نمي شود بحث ديگري است .
به جز زنان سرپرست خانواده و مشاغل خاص هیچ زنی نباید استخدام شوند تا مشکلات بیکاری حل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
این راه حل هوشمندانه شما فرض می کند که زنان مشکل بیکاری ندارند! پس زنان بیکار چه کار کنند؟
bahar
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
خوبه که بعضی از آقایون تفکرات سنتی که مانع پیشرفت خانوما میشه کنار بگذارن...اگر شایسته سالاری مطرح باشه تفاوت بین خانوم ها و آقایون معنایی نداره....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
از منفی های بالا مشخصه چقدر دختر تو تابناک اخبار میخونه
البته گفته شما هم صحیح هست چرا که دختری که شغلی دارد حاضر به ازدواج با پسر کارگر یاپسری که شغلش با کلاس نیست نمیشود از طرفی اگر ابن کارها به پسرها داده میشد الان ازدواج خیلی بیشتر از الان بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
دوست عزیز بهتر نیست اجازه دهیم تا عدالت مسیر طبیعی خودش را بپیماید و هر کس چه زن و چه مرد در هر شغلی که می تواند جایگاه خود را کسب کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
باتوجه به فرهنگ و بافت جامعه که مرد را مسول خانواده می داند فرمایش این دوستمان صحیح است.اما اگه فرهنگ ما مثل آلمان یا آمریکا بود خوب اون یه چیز دیگه می شد.
در حالی که مردان زیادی در جامعه بیکار هستند، اشتغال زنان باعث کاهش رشد جمعیت کشور می شود. این مطلب براحتی قابل درک و فهمیدنه.
پاسخ ها
ha
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
منم کاملا موافقم ، یکی از مشکلاتی که در کشور ما هست ، اینه که تکلیف خودمون رو نمی دونیم ، میخوایم اسلامی زندگی کنیم یا نه ؟ در الگوی زندگی اسلامی کار برای زنان تعریف نشده ، البته که مواردی نظیر زنان سرپرست خانوار شامل این نخواهند بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
این مطلب هم به راحتی قابل درک و فهمیدنه که زنان نیز هم نیاز و هم حق معیشت را دارند و همه آنها نه امکان و نه علاقه به تبدیل شدن به ماشین تولید بچه را ندارند.
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
این حرف کاملاً غیر منطقی است. باید مسئله اشتغال در جامعه حل شود نه اینکه چون مردها کار ندارند زن ها بشینند تو خونه بچه داری کنند.
اگر پدری احساس کند که بچه اش فقط به جرم دختر بودن شانس کار کردن و روی پای خود ایستادن نخواهد داشت چطور حاضر به ریسک فرزند اوری تن می دهد؟ زن بودن در کجای دنیا جرم و موجب محرومیت اجتماعی است؟
هرانسانی(زن یا مرد) ازلحاظ روحی،جسمی، اقتصادی،اجتماعی و..... نیازبه کاردارد.لطفا محدودیت نذارین
درکشورما این که عادی است ازآنجا که 50 درصد جامعه زنان می باشند دربین مسئولین کشوری ومدیران واستخدام کارکنان چند درصد اززنان استفاده شده است !!!
با نظر نفر اول موافقم. احسنت. پس زنان خودسرپرست بايد چه كار كنند؟ ضمنا خانمهاي مجرد با تحصيلات عاليه هم با سن بالاي سي سال واقعا در شانشان نيست كه هنوز منتظر پول تو جيبي از طرف پدر بازنشسته با چندرغاز حقوق باشند. به ما هم حق بدين و مشكلات بيكاري رو ريشه اي حل كنين نه اينكه يك سري از افراد جامعه رو از حق مسلم محروم كنين. با اين تورم و گراني واقعا نميتوان همچين نسخه هايي پيچيد آقايون.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
پسر مجرد بیکارنزدیک به سی سال با مدرک لیسانس که خجالت میکشه از پدر بازنشسته پول بگیره بجاش مادرش بهش پول میده چی بگه
اخه چرا ما خانومهای باید انقدر اذیت بشیم بابا ما هم درس خوندیم دانشگاه خوب رفتیم زحمت کشیدیم چرا هر چی قانون میاد ضد ما هست مگه ما ایرانی نیستیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
خانم بهار هر موقع قانون کشور تامین مخارج ونفقه و تامین کل زندگی را از دوش مرد بصورت قانونی خارج کرد اون موقع دختران هم مانند مردها میتوانند در هر رشته و کاری که خواستند مشغول به کار شوند اما تا زمانی که قانون کشور ما به گونه ای هست که تمام مسئولیت ها بر دوش مردان هست این مشکلات وجود دارد حتی ترس از ازدواج بخاطر نبود
عبدالله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
آخه وقتی ازدواج کنید مال خودتون مال خودتونه و مال شوهر مال هردوتونه!!
میدونم که نظرم رو مثل همیشه تأیید نمی کنید ولی:
زنان باید به کمک مردان بیان و باعث پیشرفت کشور بشن ولی الان این طور که نشده هیچ باعث بیکاری آقایون نیز شدند.
اونایی که میگن قوانین بر ضد ماست ، برادرم الان داره از بیکاری توی عراق کار می کنه و هر لحظه ممکنه کشته بشه ، خودم بیکارم ، آگهی های نیاز مندی های شغلی روزنامه رو ببینید از بالا تا پایینش زده نیازمند خانم.
بله ، خانم ها باید کار کنند ، حتمآ هم باید کار کنند ولی الان بانوان کارهایی که توش تخصص دارند رو ول کردند و یکی یکی بیکاری آقایون رو افزایش میدن.
من از خدامه که بیکار باشم ولی هر جا میرم اولین چیزی که ازم می پرسند میگن شغلت چیه؟ تاکسی ، نونایی،خواستگواری(البته اینو امتحان نکردم) ، بانک و وقتی میگم بیکارم ، چنان نگاهی می کنند که میخام آب بشم برم زیر زمین.
بیکاری آقایون بدتره یا بانوان؟ آیا شده بانوان رو به خاطر بیکاری تحقیر کنند؟ خانواده شون دچار فقر بشه؟
آقایون خرج کارشون رو مخارج زندگی خانواده شون می کنند ولی خانم ها هم این طوره؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر