بازدید 41796
اقدام دو منظوره کاخ سفید از فشار تحریمی جدید بر ایران:

آیا تحریم های جدید توافق ژنو را زیر سوال برده است؟

روز گذشته کاخ سفید اقدام به اضافه کردن نام 17 شرکت و شخص حقیقی خارجی به لیست سیاه تحریم های ایران کرد. این در حالی است که تیم های فنی مذاکره کننده ایران و 5 + 1 در حال بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی اجرایی کردن مفاد توافق نامه ژنو هستند که این اقدام کاخ سفید از تحریم شرکتهای جدید میتواند دو منظور را در پی داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸ 13 December 2013
آیا تحریم های جدید توافق ژنو را زیر سوال برده است؟
روز گذشته کاخ سفید اقدام به اضافه کردن نام 17 شرکت و شخص حقیقی خارجی به لیست سیاه تحریم های ایران کرد. این در حالی است که تیم های فنی مذاکره کننده ایران و 5 + 1 در حال بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی اجرایی کردن مفاد توافق نامه ژنو هستند که این اقدام کاخ سفید از تحریم شرکتهای جدید میتواند دو منظور را در پی داشته باشد.

به گزارش «تابناک» روزنامه لس آنجلس تایمز در مطلبی با اشاره به اقدام کاخ سفید در افزودن نام 17 شرکت و شخص حقیقی به لیست سیاه تحریم خود به دلیل همکاری با ایراان برای دور زدن تحریم های اقتصادی، این اقدام را یک عمل با دو هدف معرفی کرده است: نگه داشتن فشار بر روی ایران در مذاکرات هسته ای پیش رو و همچنین متقاعد کردن نمایندگان سنای آمریکا در خصوص کافی بودن تحریم های فعلی و عدم نیاز به تصویب تحریم های جدید.

آیا تحریم های جدید توافق ژنو را زیر سوال برده است؟اقدام مشترک وزارت کشور و وزارت خزانه داری ایالات متحده در اضافه کردن این 17 مورد به لیست سیاه تحریم، کمی پیش از حضور وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در «کاپیتال هیل» و تاکید وی بر اجرای محکم و بی خدشه تحریم های فعلی بود. وی در سخنان خود بدون تعارف تاکید کرد که تحریم ها و تنبیهات جدید منجر به خارج شدن ما از مسیر قرار دادن ایران در راستای توافقی بلند مدت بر سر برنامه هسته ای اش خواهد شد.

این اقدام دو منظوره دولت آمریکا همچنین یک روز بعد از تلاشهای جان کری در مذاکره و مباحثه با سناتورهای آمریکایی در پشت در های بسته بود که در ادامه تلاشهای یک هفته ای دولت برای جلب حمایت عمومی از توافق چند مرحله ای ژنو با ایران صورت گرفته.

کاخ سفید شدیدا در تلاش است تا با تبلیغات سناتورهای تند رو و لابی برخی گروهها در راستای این ادعا که کاخ سفید اقدام به تخفیف تحریم های ایران کرده است و تنها اجرای تحریم های جدید و بیشتر میتواند منجر به توقف برنامه هسته ای ایران شود، مقابله کند.

در همین راستا روز گذشته مقامات دولتی آمریکا اعلام کرده اند که همچنان به جلوگیری از استفاده ایران از شرکتها و اشخاص ثالث برای دور زدن تحریم های نفتی، بانکی، کشتی رانی و سایر بخشها ادامه میدهند. اقدامی که به ادعای آنها با وجود تورم حدود 40 درصدی، منجر به وارد شدن اقتصاد ایران به رکود میشود.

آیا تحریم های جدید توافق ژنو را زیر سوال برده است؟در همین رابطه، دیوید کوهن، مسئول بخش اجرا و پیگیری تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا، اعلام کرده است که توافق نامه موقتی ژنو تداخل و منافاتی با تلاش ما برای شناسایی و جریمه اشخاص و شرکتهایی که به برنامه هسته ای ایران کمک کرده یا در دور زدن تحریم ها این کشور را یاری میکنند، ندارد.

وی افزوده است: این تحریم ها ایران را از دستیابی به سیستم مالی بین الملل محروم میکند، فشار شدیدی بر اقتصاد ایران به وجود می آورد و منجر به آن میشود که مقامات ایرانی تشویق به دستیابی به توافقی معنی دار بر سر برنامه هسته ای خود بعد از حدود یک دهه شوند.

در رابطه با اضافه شدن به لیست سیاه تحریم های ایران، «رای تاکی» مشاور و متخصص سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در حال حاضر جزو سناتورهای بی طرف در شورای روابط خارجی است، عنوان کرده است که: نمیتوانم بگویم که آیا این اقدام جدید منجر به آرام شدن سناتورهای آمریکایی – طرفدار افزایش تحریم – شده است یا نه اما مطمئنا اگر این اتفاق نمی افتاد فشارها و اعتراضات بیشتری صورت میگرفت.

در همین حال مارک دوبوویتز از جمله موافقان سرسخت افزایش تحریم ها علیه ایران، عنوان کرده است: اکنون دولت در حال قدم برداشتن در یک خط کم خطر است، اما این اقدام جدید به هیچ وجه به اندازه تحریک کننده نیست که دولت روحانی از مذاکرات عقب بنشیند.

گفتنی است که 17 شرکت و شخص جدید که به لیست سیاه اضافه شده اند، شامل چهار شرکت – دو مورد در سنگاپور، یکی در فیلیپین و دیگری در اوکراین – است که ادعا شده به شکل فعالی مشغول هدایت نقل و انتقالات پشت صحنه برای شرکت ملی نفت کش ایران بوده اند.

همچنین وزارت خزانه داری اقدام به تحریم پنج نهاد ایرانی کرده است که مدعی شده که با برنامه هسته ای ایران ارتباط داشته و اقدام به تهیه مواد اولیه و حمایتهای دیگر برای غنی سازی و برنامه موشکی ایران میکرده اند. نام شرکت  کارخانجات «عیوض تکنیک» در میان نام این پنج نهاد دیده میشود.

آیا تحریم های جدید توافق ژنو را زیر سوال برده است؟

لس آنجلس تایمز در گزارش خود ذکر کرده است که هنوز متن توافق موقت ژنو به ایران این امکان را میدهد که از 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده خود استفاده کند و همچنین تجارت طلا و آزادی تحریم پتروشیمی و خودرو سازی نیز مبتواند منجر به درآمدی 1.5 میلیارد دلاری برای ایران شود.

همین امر منجر به آن شده بود که بسیاری از سناتورهای آمریکایی به مخالفت با کاخ سفید بپردازند و دولت آمریکا را به دادن امتیازات اقتصادی به ایران محکوم کنند.

در این رابطه مقامات دولت آمریکا امکان هرگونه استفاده ایران از این فرصت را برای جلب سرمایه گذاری رد و تکذیب کرده اند. یکی از این مقامات که نخواسته نامش فاش شود، در همین رابطه گفته است: هیچ دلیلی ندارد که تصور کنیم این روزها درایران یک فرصت سرمایه گذاری بزرگ مهیا شده است. هنوز بخش بزرگی از سیستم بانکی ایران تحت تحریم است و ورود و خروج پول به این کشور به سختی صورت میپذیرد.

در همین حال لس آنجلس تایمز اشاره کرده است که تلاشهای کاخ سفید برای متقاعد کردن سناتورها تا حدی نتیجه بخش بوده است و در هفته جاری دولت موفق شده است که حمایت سناتور تیم جانسون رئیس کمیسیون امور بانکی سنا را جلب کند.

وی روز پنج شنبه و بعد از اقدام جدید کاخ سفید، وی عنوان کرده است که: موافق این موضوع هستم که خواست دولت برای انجام یک توقف کوتاه دیپلماتیک در تحریم ها کاملا منطقی است. اجرای دور جدید تحریمی در حال حاضر منجر به شکست ائتلاف بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران میشود.

این در حالی است که هنوز تند روهای سنا بر سر مواضع قبلی خود ایستاده اند و دو تن از شناخته شده ترین آنها، یعنی رابرت منندز و مارک کرک بر روی طرح تحریمی جدید مشغول کار هستند که بلافاصله بعد از پایان مدت شش ماهه توافق ژنو آن را به رای گیری بگذارند.

این در حالی است که از امروز دولت آمریکا به تعطیلات آخر سال وارد شده است و همچنین سنای این کشور نیز در هفته بعد به تعطیلات میرود و در نتیجه هر گونه اقدامی در راستای تحریم ایران، طبق گفته معنا دار و کنایه دار لس آنجلس تایمز «تا سال بعد» به تعویق می افتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶۷
انتشار یافته: ۳۰
دولت مردان آمریکا یه چیز از توافق ژنو میگین و دولتمردان ما یه چیز دیگه تضاد فراوان در این بین وجود داره لطفا برای مردم همه چیزو توضیح بدین تا ما بدونیم.
پاسخ ها
saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
.هیچ امیدی به آینده ی این توافقات نیست.
داستانی که کاملا قابل پیش بینی‌ بود ، شروع شد، حالا ما باید از همین ب آغازین برای سالها با آنها مذاکره کنیم و دلیلش بسیار مشخص است، آنها می‌دانند هر گونه شکست این توافقنامه بسیار به ضرر ایران است، از آنطرف هم گذشت زمان بسیار به ضرر ایران است، پس آنها هیچ عجله‌ برای اجرای این توفقنمه ندارند و هر چه بیشتر طول بکشد بهتر است، فلان که چند ماه خواهد گذشت تازه ما به ابتدای ۶ ماه برسیم، حتما میخهدن کلّ هزینه بازرسی و این هتلها را هم از آن پول نفت آزاد شده ایران حساب کنند!!!
قابل توجه ذوق زدگان رابطه با آمریکا، عبرت بگبرید نباید در مقابل دشمن دچار وادادگی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
صحبت وادادگي نيست آقا!!! لطفاً لازم نيست از يك كشور ديگه نسخه براي ما مردم بيچاره بپچيد!!!
ديپلوماسي همين است شل كن سفت كن فراوان و دشوار و بسيار هوشمندانه براي افزايش ضريب امنيت ملي ..نه كله شقي مطلق !!! شما از آب و هواي خوب كانادا لذت ببر!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
شما ذوق زده نشو اینها یه تاکتیک برای فروکش کردن خشم اسراییل ومخالفان توافق در سنا ی آمریکا است وخواهید دید مذاکرات به خوبی وتا پایان ادامه خواهد یافت آمریکا اگر یک جانبه این توافق را بر هم بزند هرگز نمی توانذ زبان انتقاد اروپا را بر خود ببندد واز طرفی آتو بزرگی به ایران داده . پس هرگز این کار را نخواهد کرد این اقدامات آمریکا در جهت آزمودن اراده ایران بر سر توافق است ولا غیر که اشا الله سیاستمداران ما هشارند !
مرگ بر آمریکا
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب میزنه نه اینا مار خوردن تا افعی شدن اگه به اظهارات اوباما و کری توجه میکردین اونا به اونچه میخواستند رسیدند با کمترین هزینه خوش خیالا.
دیپلماسی عرصه واقع گرایی هس و ایدئال نگری فقط خسارت به بار میاره. زدن انگهایی مثل وادادگی و سازشکاری و... به دیپلماتهامون فقط شرایط رو برای استفاده طرف مقابل(آره طرف مقابل نه دشمن! ) فراهم میکنه و این وسط ما مردم ایران متضرر میشیم!
ایران نیز به توسط مجلس باید جواب اینکار را به صورت عملی اما منطقی و به دور از احساس بدهد .موشک جواب موشک .
اين اقدام ايران براي مذاكره باامريكا اتمام حجتي است به امريكا و جهان كه ايران با صداقت قدم پيش نهاده ولي اين غربيها هستند كه عهدشكني ميكنندامكان دارد اقدامات مقامات غربي دركوتاه مدت براي آنهاچاره سازباشدولي درميان ودراز مدت كنترل ازدست آنهاخارج شده وكلا ازاينكه باايران صادق نبودند بشدت متضرر خواهند شد عقل ومنطق حكم ميكندكه جهان بسوي صلح ودوستي وتعامل برود وعمركره خاكي درازشودولي بااين ادابازيها مستكبرين عمرخودوجهان راكم ميكنند
به نظر من نمیشه با یه کشوری که هدفش اینه که از اصل جمهوری اسلامی نباشه به توافق برد - برد رسید!
حتما ما یه جاهایی ضرر کردیم.
امیدوارم بعدازین قضیه تحریم های جدید مردم فهمیده باشن که توافق با آمریکا برای ما سودی نداره و فقط ضرر داره.
تحریم حقوقی جدید متفاوت از شناسایی افراد و سازمانهای دور زننده تحریم هست....طبق سند توافق ژنو کشورهت متعهد شدن نوع جدید یا افزایش تحریمهای قدیم را نداشته باشند نه کسانی که نقض تحریم میکنند را شناسایی نکنند...لطفا چاپ کنید که از سوتفاهم در بیاین
این اقدامات نابخردانه آمریکا همراه با نشان دادن حسن نیت ایران چنانچه به توقف مذاکرات منجر شود میتواند به وحدت داخلی ملت ایران و افتادن در مسیری سخت می گردد که سرانجام آن باز هم پیشرفت ایران خواهد بود. باید بیاموزیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. اگر مذاکرات پیش رفت چه بهتر و اگر با عهد شکنی طرف مقابل متوقف شد باز با انسجام راهمان را پیدا خواهیم کرد و دیگر کسی جلودارمان نخواهد بود.
از اول مشخص بود افراطیون در هر کشور مانع توافق خواهند شد به نظرم اگه توافق شکست بخوره جنگ حتمی به نظر میرسه .
فقط امیدوارم ایران دستش خالی نباشه , همین.
از اینجا به بعد هر چه کار طول بکشد به نفع آنهاست چون ما اهرم فشارمان را که همان پیشرفت برنامه هسته ای است را داده ایم و تحریم ها هم سر جایشان هستند پس هر چه در این وضعیت به جلو برویم بیشتر در باتلاق فرو خواهیم رفت
آقای فرهاد تضادی در کار نیست. هر طرف از نگاه خودش همه چیز رو میگه.مثلا مقامات کاخ سفید میرند سنا به اون تحریم هایی که لغو نشده و اون چیزایی که ایران متفوف کردند رو اشاره میکنند، مقامات ما هم تحریم هایی که لغو شده و چیزهایی که ادامه پیدا کرده. ولی اگر کاخ سفید بخواهد واقعا برای توافق با ایران کاری کنه، راهش همینه. چون بالاخره لابی های قدرتمندی وجود دارند که باید مدیریت بشند
بعنوان یک ایرانی خجالت میکشم واقعا
باید ایران برگرده به اول تا اونها حساب دستشون بیاد کوتاه اومدن به ضرر است
واقعا که شیطان بزرگ هست امریکا.
6ماه صبر میکنیم وبعد تکلیف خود با آمریکا را روشن میکنیم.درصورت اجرا نکردن تعهداتی که5+1در توافق ژنوپذیرفتندوتفسیرهای که منجربه بازی بــرد ــ باخـت به نفع اونها شود استارت غنی سازی با غلظت بسیار بالا میزنیم.ودر مدت کمی راکتور اراک را فعال میکنیم وسانتریفیوژهای پیشرفته تر بکار میگیریم تا حساب کار دست طرف مقابل بیاد...
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
در این صورت آنها هم حلقه تحریمات را تنگتر و تنگتر میکنند تا جاییکه اقتصاد و معیشت ما کلا مختل شودو.... آن وقت ما با اورانیوم غلظت بالا میخواهیم چه بکنیمم؟؟ باید ارزیابی صحیح از اوضاع داشت و با عقل ودرایت وسیاست نرمش قهرمانانه از بروز چنین وضعی جلوگیری کرد.
آمریکا در اشتباه است و مزه این اشتباه را خواهد چشید ... ایران تاکنون عکس العمل خاصی به این فشارها نداشته و مطمئناً آمدن به پای میز مذاکره نشان از ضعف نیست ...
من و تمام ملت مطمئنا از چیزهایی که در کشور اتفاق افتاده و در حال اتفاق افتادن است خبر نداریم ... ولی یک نمونه از آن را از عکسهای گرفته شده از ریگی و گرفتن وی در آسمان ایران را دیده ایم ... مطمئناً با فشار بیشتر بر ایران و اتمام صبرمان ... آمریکا جول و پلاسش را از این منطقه جمع خواهد کرد و گورش را گم خواهد کرد ...
آمریکا خبر ندارد که فقط یک قدرت منطقه ای توان به اتش کشیدن کل خاورمیانه را دارد و با این کار کلیه متحدین آمریکا در منطقه سقوط خواهند کرد ( البته به دست خود ملتها) و نظام دیکتاتوری مدرن در تمام این منطقه فروخواهد پاشید ...
آمریکا بسیار بسیار نابینا است
با آمریکا اگه یک قدم عقب نشستی 10 قدم جلو میاد قابل توجه خوش خیالها
در کل آمریکا داره نامردی خودشو نشون میده . ما هم نباید هر اتفاقی که میفته بشینیم یه تفسیر مثبت از داخلش در بیاریم . اوباما میخواد خودش رو مرد صلح طلب نشون بده و تا آخر هم این رویه ادامه خواهد یافت اما بعد از اون اگرجمهوری خواهان بیان بالاجنگ قطعیه .
دوست عزیزمون از کشور کانادا،
چشم وا نمی دیم و لنگش میکنیم. یه وخ به شما توی غربت سخت نگذره توی پروسه لنگ کردن ابرقدرت ها. مواظب باش برادر.
مشخص شد آمریکا هیچ گاه قابل اعتماد نیست
به نظر من مذاكرات چه با غرب و چه همكاري با چين و روسيه به ضرر استقلال ايران باشد نه غربي نه شرقي امام هرگز يادمان نرود.
تحریم افراد مهم نیست ولی تحریم شرکتهایی که با زندگی و معاش مردم در ارتباطند باید توقیف شود فورا.
قابل توجه تیم مذاکره کننده هسته ای که با تدبیر بیشتری عمل کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها