بازدید 14150
۷
خبرگزاری فرانسه:

ایران به کنفرانس صلح سوریه دعوت شد

سرانجام پس از چندین ماه بحث و گمانه‌زنی درباره ترکیب شرکت‌کنندگان در دور جدید مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه، برخی منابع دیپلماتیک از نهایی شدن لیست دعوت شدگان به این کنفرانس خبر می‌دهند؛ لیستی که ایران و عربستان سعودی، دو رقیب مهم منطقه‌ای و در عین حال دو قطب اصلی تحولات منطقه نیز در آن هستند.
کد خبر: ۳۶۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲ 12 December 2013
ایران به کنفرانس صلح سوریه دعوت شدسرانجام پس از چندین ماه بحث و گمانه‌زنی درباره ترکیب شرکت‌کنندگان در دور جدید مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه، برخی منابع دیپلماتیک از نهایی شدن لیست دعوت شدگان به این کنفرانس خبر می‌دهند؛ لیستی که ایران و عربستان سعودی، دو رقیب مهم منطقه‌ای و در عین حال دو قطب اصلی تحولات منطقه نیز در آن هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایران و عربستان سعودی که هر یک ‌مهم‌ترین حامی یکی از طرفین درگیر در سوریه شناخته می‌شوند، در میان بیش از سی کشوری هستند که ماه آینده در کنفرانس صلح سوریه در ژنو شرکت خواهند کرد.

این کنفرانس که به «ژنو ۲» معروف شده (ژنو ۱ در سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد) با هدف ترسیم مختصات یک دوره انتقالی سیاسی در سوریه به منظور پایان دادن به درگیری‌های سه ساله در این کشور برگزار خواهد شد؛ درگیری‌هایی که تاکنون به کشته شدن ده‌ها هزار تن منجر شده است.

در این راستا، یک دیپلمات عرب به خبرگزاری فرانسه گفت‌: «تا این لحظه، ۳۲ کشور دعوت شده‌اند، ولی شاید این تعداد افزایش یابد، زیرا همه خواستار شرکت در این کنفرانس هستند».

وی می‌افزاید: «به جز پنج عضو دائمی شورای امنیت، کشورهای همسایه، از جمله ایران و عربستان سعودی و همچنین آلمان و ایتالیا و دیگران در این کنفرانس حاضر خواهند بود».

به گفته وی، قرار است کشورهای دعوت شده در سطح وزیر خارجه شرکت کنند و هر وزیر پنج دقیقه فرصت صحبت خواهد داشت.

قرار است، دولت سوریه و مخالفان نیز هیأت‌هایی را به این کنفرانس بفرستند.
این دیپلمات عرب می‌گوید: «هر هیأت از نه نفر تشکیل شده و هم حکومت و هم مخالفان باید لیست‌های خود را تا تاریخ ۲۷ دسامبر به سازمان ملل ارائه دهند. البته تضمینی نیست این تاریخ از سوی آن‌ها رعایت شود».

گفتنی است، تهیه لیست شرکت‌کنندگان، خود یکی از چالش‌های پیش روی مخالفان سوری است، زیرا در میان گروه‌های ‌مخالف دولت، اختلافات شدید و بعضاً آشتی‌ناپذیری وجود دارد.

به هر حال، به نظر می‌رسد این بار بر خلاف دوره گذشته مذاکرات، برگزارکنندگان اصلی به این نتیجه رسیده‌اند که بدون حضور کشورهای منطقه و به ویژه ایران، بحران سوریه ‌حل و فصل شدنی نیست.

گفتنی است، در ژنو ۱، آمریکا و برخی کشورهای غربی با حضور ایران مخالفت کردند و به همین دلیل، روسیه نیز مانع حضور عربستان سعودی در کنفرانس شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۷
نه بابا! عریستان هم قطب شده!!
چاره ايي جز اين نداشتن
این بحران راهکار نظامی نداره اگه قرار بود ارتش با سرکوب کردن مخالفان پیروز بشه و یا مخالفان رژیم اسد رو سرنگون کنن تا الان این اتفاق افتاده بود
عربستان هرگز رقیب ایران اسلامی قدرت مند نیست و نخواهد بود. ...
جهت یاد آوری :
سپاه حق همیشه دارای جایگاه بلند و آسمانی است و شیاطین در پست ترین نقطه قرار دارند ....
زنده باد ایران و ایرانی و به امید داشتن منطقه ای بدون جنگ و نزاع
ایران یک حقیقت روشن است که نمی توانند آن را انکار کنند
درود بر فرزندان این خاک که خون پارسی در رگهایشان جاری است پیروزی از ان ایران و ایرانی ست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل