بازدید 22568
۵
تماشای مجانی مستندهای بر‌تر ۲۰۱۳ جهان در تهران

دعوت مردم برای دیدن نلسون ماندلا از سوی شهاب حسینی

مستند «تنهایی صدا» the loneliness of sound ساخته «یاسک پیو‌تر بلاوت» که تولید سال ۲۰۱۲ لهستان است، زندگی آهنگسازی را به تصویر می‌کشد که در دوره سلطه کمونیسم در لهستان زندگی می‌کرد و موسیقی می‌نوشت... فیلم مستند «اسلحه باور من است» محصول ۲۰۱۳ که در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳ به نمایش درآمد...
کد خبر: ۳۶۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۸ 09 December 2013
هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، از سه‌شنبه ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد شد؛ رویدادی که مهم‌ترین اتفاق حوزه مستند در ایران و کشورهای پیرامون به شمار ‌‌می‌آید و بخشی از مهم‌ترین مستندهای جهان از جمله منتخبین جشنواره معتبر بین‌المللی در آن به نمایش در‌می‌آید؛ رویدادی ارزشمند که بدون یک ریال هزینه می‌توانید‌آن را تجربه‌‌ کنید.

به گزارش «تابناک»، هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که شاید تنها برنامه ‌بر جای مانده با کیفیتی استاندارد باشد که تحویل تیم تازه مدیریت سینمای کشور داده شده و خوشبختانه در چند سال اخیر نیز ـ دست‌کم در پذیرش فیلم‌ها ـ سیاسی کاری در آن کمتر از انتظار بود؛ اتفاقی که انتظار می‌رود در این دوره کمتر نیز شده باشد و فضای مستند، صریح‌تر از فضای سینمایی باشد و این فرصت بیش از پیش مورد بهره‌برداری جدی برای نقد از درون قرار گیرد.

این رویداد امسال با اقبال به مراتب بیشتری نسبت به چند دوره پیش‌ همراه شده است و برخی از مستندسازان که به واسطه فضای مدیریتی پیشین حاضر به سپردن مستند‌هایشان نبودند، در این دوره آثار ارزشمندی ‌به دبیرخانه جشنواره دادند که احتمالاً سالن‌های خالی دوره پیشین را تغییر وضعیت خواهد داد و سینمافلسطین و سینماسپیده در این دوره صندلی خالی برای نشستن نخواهند داشت.

وقت تماشای مستندهای برنده جوایز جهانی در قلب پایتخت

یک اتفاق مهم در این جشنواره، آزاد بودن حضور همه علاقه‌مندان برای دیدن مستندهایی است که برخی از آن‌ها جوایز معتبر جهانی برده‌اند و از آثار سینمایی روی پرده به مراتب جذاب ترند. به واقع می‌توانید همه آثار مستند حاضر در این جشنواره را به رایگان ببینید و با توجه به دو اکران در نظر گرفته شده برای هر اثر سینمایی، فرصت کافی دارید تا هیچ اثر مهمی را از دست ندهید. نکته جالب اینکه کلیپ دعوت مردم برای استفاده از این فرصت با حضور شهاب حسینی ساخته شده و این بازیگر محبوب سینمای ایران در قالب این کلیپ که از تلویزیون پخش خواهد شد، مردم را دعوت خواهد کرد تا از این امکان بهره‌برداری کنند.

در رویداد مهم دیگر، یازده منتقد سینما، فیلم‌های بخش مسابقه ملی هفتمین جشنواره سینماحقیقت را در سه بخش مستندهای کوتاه، نیمه‌بلند و بلند داوری می‌کنند. فیلم‌های بلند و نیمه بلند جشنواره را جواد طوسی، اسماعیل میهن دوست، مهرزاد دانش، شاهین امین و مرجان ریاحی داوری خواهند کرد و شاپور عظیمی، سحر عصرآزاد، مرضیه ریاحی، امیرحسین ثنایی و وحید زارع‌زاده هم فیلم‌های کوتاه را به قضاوت خواهند نشست. این جمع را کیوان کثیریان به عنوان سرپرست و هماهنگ کننده تیم داوری همراهی خواهد کرد.

دکتر حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی برای این جشنواره در پیامی آورده است: «تاریخ را سیاست می‌نویسد. تاریخ روایت اغراق‌آمیز کشورگشایان و فاتحان جنگ‌هاست. برق شمشیر‌ها، غرش توپ‌ها، چاره‌‌اندیشی‌های مردان هزارتوی سیاسی را غالباً تاریخ می‌خوانند. در تاریخ اما گویی لحظه‌ها گم می‌شوند. از زندگی خبری نیست؛ اما زندگی همواره در جریان است.

وقت تماشای مستندهای برنده جوایز جهانی در قلب پایتخت

تاریخ یعنی لحظه لحظه زندگی انسان‌ها؛ لحظه‌هایی که می‌تواند پُر بار باشد از شکوه و‌ زیبایی؛ لحظه‌هایی که هر کدام ‌نشانه‌ای از زیبایی خداوندگار زیبایی‌هاست. ثبت این لحظه‌های گمشده در هیاهوهای تاریخ، دیده‌بانانی می‌خواهد که سراپا دیده باشند. دلدادگانی که دیدن را آموخته‌اند. روایتگران لحظه‌های زندگی، غم‌ها، شادی‌ها و صبوری‌ها.

آنها که صدای سکوت را می‌شنوند و دل تاریکی را برای دیدن می‌شکافند. آن‌ها که پیوسته در جست‌و‌جوی حقیقت‌اند. آن‌ها که حقیقت را در لابلای زندگی می‌جویند، تا نشان دهند که حقیقتِ زندگی تنها جنگ و صلح و شکست و پیروزی نیست‌ و ما امروز در دوران تازه‌ای که پُر است از امید به زندگی، جشنواره‌ای به نام حقیقت را برگزار می‌کنیم تا ارج نهیم تلاش دیده بانان حقیقت را...».


افتتاح با خنده‌های بلند


هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ساعت ۱۱:‌۴۵ ‌سه‌شنبه (۱۹ آذر ماه ۹۲) با نمایش فیلم مستند «لطفاً با لبخند وارد شوید» در سالن شماره ۲ فلسطین افتتاح خواهد شد. این فیلم به کارگردانی رضا عباسی و تهیه کنندگی جواد ظهیری، در بخش «مستند اجتماعی» از مسابقه ملی هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده خواهد رفت.

در خلاصه فیلم ۲۸ دقیقه‌ای «لطفاً با لبخند وارد شوید» که تولید سال ۱۳۹۲ است، آمده: ابراهیم ۴۶ سال است که در تهران راننده تاکسی است و شرط سوار شدن در تاکسی او، لبخند داشتن است!

در پرونده این مستندساز اصفهانی، آثاری چون جعفرآقا آکتور سینما، سه عکس در پنج تابلو، اندر احوالات گیاه خوش حال نیز به چشم می‌خورد. از عوامل اصلی تولید فیلم مستند «لطفاً با لبخند وارد شوید» هم می‌توان به امیر جوزدانی (تصویربردار)، نیما اکبریان (صدابردار و صداگذار)، معصومه شاه نظری (تدوینگر) اشاره کرد.

وقت تماشای مستندهای برنده جوایز جهانی در قلب پایتخت


اکران مستند منتخب بخش مسابقه جشنواره کن

فیلم مستند «اسلحه باور من است» که در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳ به نمایش درآمد، در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده خواهد رفت.

خلاصه فیلم «اسلحه باور من است» in guns we trust ساخته «نیکولاس لوسک» که تولید سال ۲۰۱۳ کاناداست، به این شرح است: در کنساو Kennesaw شهر کوچکی در جورجیای آمریکا، یک شهروند خوب یک شهروند مسلح است! در این شهر از سال ۱۹۸۲ ‌قانونی هر سرپرست خانوار حداقل باید صاحب یک اسلحه همراه مهمات آن باشد!

مستند «اسلحه باور من است» تاکنون در جشنواره‌های کن فرانسه، لیسبون پرتغال، تورنتو کانادا، ملبورن استرالیا، ترووری فرانسه، کبک کانادا به نمایش درآمده است.

وقت تماشای مستندهای برنده جوایز جهانی در قلب پایتخت


نمایش مستندی از «نلسون ماندلا»

فیلم مستند بلند «نقشه صلح» ساخته کارلوس آگولو ومندی یاکوبسن که مستندی درباره «نلسون ماندلا» رهبر فقید جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی است، در بخش «مسابقه بین‌الملل» جشنواره سینماحقیقت به نمایش درخواهد آمد.

نقشه صلــــح که به تازگی با ‌جوایزی از جشنواره‌های سائوپائولو، همپتون، گالوی و... مورد تحسین تماشاگران و منتقدان سینمای مستند قرار گرفته است، به تلاش‌ها و مبارزات خستگی ناپذیر «نلسون ماندلا»‌ علیه تبعیض نژادی می‌پردازد.

این فیلم مستند ۸۵ دقیقه‌ای، از ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۴ آذرماه، در سالن شماره یک سینما فلسطین اکران عمومی خواهد شد. کارلوس آگولو یکی از کارگردانان این فیلم مستند، تدوینگر فیلم معروف و اسکاری «دریای درون» به کارگردانی آلخاندرو آمنه نابار و بازیگری خاویر باردم بوده است.

نمایش برنده جایزه اسب نقره‌ای جشنواره کراکو لهستان


فیلم مستند «تنهایی صدا» برنده جایزه اسب نقره‌ای پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی کراکو لهستان‌ در بخش مسابقه بین‌المل روی پرده می‌رود.

مستند «تنهایی صدا» the loneliness of sound ساخته «یاسک پیو‌تر بلاوت» که تولید سال ۲۰۱۲ لهستان است، زندگی آهنگساز ناشناخته‌ای به نام توماس سیروسکی (۱۹۳۹-۱۹۸۸) را به تصویر می‌کشد که در دوره سلطه کمونیسم، در لهستان زندگی می‌کرد و موسیقی می‌نوشت.

در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره سینماحقیقت، هشت فیلم مستند لهستانی دیگر به این شرح نیز به نمایش درمی‌آیند: خانه‌ام بدون من (ماگدالنا ژیمکف ـ لهستان)، روگالیک (پاول زیمیلسکی)، قلمرو (بارتوژ کروهلیک)، پدر و پسر (پاول لوزینسکی)، مادر ۷/۲۴ (مارسین یانوس کراوژیک)، قصر (توماژ ولسکی)، ابو هراز (ماسیژ دریگاس)، یورزیت (سوزانا سولاکیه ویچ).

همه میهمانان خارجی جشنواره سینماحقیقت


امسال نزدیک به چهل میهمان خارجی در مقام داور، فیلمساز، مدیر جشنواره، مدرس کارگاه آموزشی و پخش کننده فیلم مستند در جشنواره سینماحقیقت حضور خواهند داشت.

بر پایه این گزارش، نام میهمانان خارجی هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به این شرح است:

رزلا راگازی (دانمارک؛ استاد دانشگاه و مدیر جشنواره نفتا)، ریچارد پتیگرا (آمریکا؛ مدیر موسسه باستان‌شناسی و جشنواره فیلم و ویدئو)، آمریت گانگار (هند؛ منتقد سینما و استاد دانشگاه)، پاول پچنکین (روسیه؛ مدیر جشنواره فلاهرتینا)، ترزا اوبرایان (انگلیس؛ عضو هیات انتخاب جشنواره اوپن سیتی لندن)، دکتر کلاوس اشتانیک (آلمان؛ مستندساز و استاد دانشگاه مونیخ)، پروفسور آرنه برو (دانمارک؛ رئیس بخش مستند و استاد مدرسه عالی فیلم کپنهاک)، نیشتا جین (هند؛ فیلمساز)، اوناپاما سیرینی واسان (هند؛ مدیر جشنواره زنان هند)، ولکان اولمز (ترکیه؛ جشنواره مستند استانبول)، عباس ارناووط (قطر؛ مدیر جشنواره مستند الجزیره)، آناماریا گالونه (ایتالیا؛ مدیر جشنواره فیلم‌های آسیایی میلان)، نصیر سعیدف (تاجیکستان؛ مستندساز)، صفر حقدادف (تاجیکستان؛ مدیر جشنواره مستند دیدار)، تاج الدین قدم اف (تاجیکستان؛ فیلمساز)، سرنا شیم (آمریکا؛ فیلمساز)، کارلوس آگولو (اسپانیا؛ فیلمساز)، ژان ایو اولیویه (فرانسه؛ فیلمساز)، راسموس استین (دانمارک؛ منتقد فیلم)، اسیف کریم (هند؛ فیلمساز)، مینا راد (فرانسه؛ فیلمساز)، فیروز شامیف (آذربایجان؛ مستندساز)، برونو چاتلین (فرانسه؛ پخش کننده، عضو آکادمی فیلم اروپا)، وانادانا کوهلی (هند؛ فیلمساز)، نالین کوهلی (هند؛ فیلمساز)، هوشنگ الهیاری (اتریش؛ فیلمساز)، داریوش الهیاری (اتریش؛ فیلمساز)، پرشنگ صادق وزیری (آمریکا؛ لینک تی وی)، هری آمیس (انگلیس؛ پخش کننده از جرنی من پیکچرز)، ایو مونمایر (فرانسه؛ فیلمساز)، فردریک لابن (فرانسه؛ فیلمساز)، فردریک بونت (فرانسه؛ کارگردان)، ماسیژ دریگاس (لهستان؛ فیلمساز) و پاول لوزینسکی (لهستان؛ فیلمساز).
 
از میان این مدعوین، پروفسور «مایکل اوپیتس» استاد مستندسازی و مردم نگاری دانشگاه مونیخ، پروفسور «آرنه برو» استاد گروه مستند مدرسه عالی فیلم دانمارک، خانم «ترزا اوبرایان» استاد دانشگاه و مدیر برنامه ریز جشنواره اوپن سیتی لندن و دکتر «کلاس اشتاین یک» استاد مستند مدرسه عالی فیلم و تلویزیون پستدام آلمان، اساتید مدعو کارگاه‌های آموزشی به شمار می‌روند..

«تابناک» در ‌این جشنواره، به معرفی آثار معتبر مستند خواهد پرداخت و این اتفاق مهم سالیانه را به طور ویژه پوشش خواهد داد. جزئیات برنامه‌های جشنواره را در زیر می‌توانید دیده و در ابعاد بزرگ‌تر دانلود کنید.

وقت تماشای مستندهای برنده جوایز جهانی در قلب پایتخت
برای دیدن برنامه‌های جشنواره در ابعاد بزرگ‌تر، ‌روی تصویر کلیک کنید

دانلود با کیفیت بالاتر در قالب فایل فشرده
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
خیلی اتفاق خوبیه، به خصوص برای مردم که واقعاً از پسشون نمیره هزینه سینما رو بدن و چهار نفر برن سینما میشه 24 هزار تومن. من که نمیگذرم و این هفته همش سینما فلسطینم :D
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
از پسشون ؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
منظورش از پیششون نمیره بوده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
what u say?
خيلي خوبه كه تو شهرستان ها هم چنين برنامه هايي باشه همه چير مختص تهرانه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار