بازدید 16345

همزمان با سالگرد فاجعه شین‌آباد؛ خطر از بیخ گوشمان گذشت!

نزدیک‌ترین روز کاری به سالگرد حادثه جانسوز شین‌آباد که به جان باختن دو دانش‌آموز و آسیب‌دیدگی شدید چند تن دیگر منجر شده بود، با خبری به پایان رسید که خوش‌بختانه ختم به خیر شد اما اگر بگوییم نشانه‌های ریشه دواندن سهل‌انگاری نسبت به بدیهی‌ترین اصول ایمنی در آن نهفته، سخنی به گزاف گفته نشده است.
کد خبر: ۳۶۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱ 08 December 2013
پانزده آذر ماه ۹۱ حادثه‌ای در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر رقم خورد که یکی از تلخ‌ترین حوادث دانش‌آموزی کشور است؛ اکنون خبر می‌رسد که به فاصله یک سال از آن رویداد، خطری به مراتب بزرگ‌تر در کمین دانش‌آموزان دختر یکی دیگر از شهرهای غربی کشورمان بوده که خوش‌بختانه به خیر گذشته است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته (شانزدهم آذر ماه)، نزدیک‌ترین روز کاری به سالگرد حادثه جانسوز شین آباد که به جان باختن دو دانش‌آموز و آسیب دیدگی شدید چند تن دیگر منجر شده بود، با خبری به پایان رسید که خوش بختانه ختم به خیر شد؛ اما اگر بگوییم نشانه‌های ریشه دواندن سهل‌انگاری نسبت به ساده‌ترین اصول ایمنی در آن نهفته، ‌سخنی به گزاف گفته نشده است..

همزمان با سالگرد فاجعه شین آباد؛ خطر از بیخ گوشمان گذشت!

‌۳۶ دانش آموز دختر یک دبیرستان دخترانه نمونه دولتی در مریوان بر اثر استنشاق منوکسید کربن مسموم ‌و به بیمارستان شهر منتقل شدند تا ‌درمان شوند. مدیر آموزش‌و‌پرورش این شهرستان، شب گذشته با تأیید خبر به ایرنا گفن: ۲۸ دانش‌آموز با مداوای سرپایی از بیمارستان مرخص و هشت تن نیز پس از سه تا چهار ساعت ترخیص شدند. خوشبختانه هیچ یک از دانش آموزان دچار مصدومیت جدی نشده‌‌ و وضعیت همه آن‌ها خوب است و هم اکنون در منازل خود هستند.

عبدالحمید فرجی در توضیح چرایی وقوع این حادثه‌ گفت: جدا شدن لوله بخاری در یکی از کلاس‌ها، عامل مسمومیت این ‌دانش‌آموزان بود.

‌گویا در سالگرد رویداد دردناک مدرسه شین‌آباد، بار دیگر حادثه‌ای ناشی از نقص فرآیند گرمایش کلاس درس می‌رفت که فاجعه آفرین شود که بخت یارمان بود و این گونه نشد، ولی اگر بدانیم کلاس درسی که حادثه در آن رقم خورده، تنها یکی از ۱۵۰ هزار کلاس درسی در کشورمان است که به سیستم گرمایش استاندارد مجهز نیستند، چندان هم نمی‌توان گفت که خطر از بیخ گوشمان گذشته است.

دکتر جواد نوفرستی، رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش ناشی از گاز CO در این باره می‌گوید: با شنیدن اخباری از این دست، باید بگوییم کاش پیام «پیشگیری ساده‌تر یا کم هزینه‌تر از درمان است» را باور می‌کردیم که اگر این مهم روی می‌داد، «اطمینان از کارکرد درست دودکش» و «ورود مستمر هوای تازه»، دو اصل کلیدی برای در امان ماندن از گاز گرفتگی و مرگ خاموش، فراموش نمی‌شد.

همزمان با سالگرد فاجعه شین آباد؛ خطر از بیخ گوشمان گذشت!

عضو شورای سیاستگذاری انجمن جوامع ایمن کشور می‌افزاید: آنچه در این رویداد‌ها بااهمیت به نظر می‌رسد و کمتر به آن پرداخته می‌شود، درس گرفتن از حادثه به جای پرداختن به جزئیات آن است، زیرا بنا بر آمار، سیستم گرمایش ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور، هنوز به سطح استاندارد نرسیده که امیدواریم پیش از آنکه‌ حادثه دیگری در یکی از این کلاس‌ها رخ دهد، به انجام برسد؛ اما باید تا آن زمان‌ با اتکا به اصول ایمنی، از رخدادهای احتمالی پیشگیری کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان بار دیگر با تأکید بر ساده و کم هزینه بودن به‌کارگیری تدابیر پیشگیرانه، می‌گوید: اگر به گفته نماینده محترم شهرستان پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی دقت کنیم که گفته بود، هزینه درمان دانش‌آموزان عزیز مصدوم حادثه شین آباد، سالی ۲ میلیارد تومان است، کار سختی نیست که با یک محاسبه ساده نتیجه‌گیری کنیم ‌با صرف چنین هزینه‌ای، می‌توان سالیانه دویست مدرسه مشابه مدرسه شین آباد را به سیستم گرمایش ایمن مجهز کرده و مانع شد تا خدای ناکرده حادثه مشابهی رخ بدهد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۰
قسمت اخر گزارش مورد توجه مسولین قرار گیرد
پاسخ ها
محمد
| - |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
گوش اگر گوش تو وناله اگر ناله من
آنچه البته به جايي نرسد فرياد است !!!
هر دم از این باغ بری می رسد :D
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
فعلا بخیر گذشت ، بخند ولی بدون که داری به چی میخندی.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
این خندس D: نه این :D
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
داستان خنده دوستمون چیز دیگس !
هرگی نکته رو گرفت لایک کنه!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
شما تا حالا تو زندگیت جدی بودی؟
تابناک عزیز چه توقعی داری آموزش و پرورش میگه فقط کلاس و معلم و دیگر هیچ.کیفیت آموزش ،تربیت،تکنولوژی آموزشی همه ی اینها فاقد اهمیتند.سیستم سیم کشی هنرستان ما افتضاحه چندی پیش از یکی از جعبه تقسیم ها دود بلند شد و روکش سیها سوخت .نامه زدیم اداره آموزش و پرورش ناحیه.اما کی اهمیت میده.فعلا وضع خرابه و پول نیست .فقط همین
درود بر شما!
حال که الحمدالله بخیر گذشت ...
مسوولین محترم هم که دایم از کمبود بودجه مینالند و بس ...
پیشنهاد میکنم حال که بودجه به قول بعضی ها کم هست و بعضا با کمک از اولیا و دانش آموزان محترم بودجه فراهم میشه در عوض هزینه های بیهوده و بیجا معلمین محترم و اولیا در خرید و تامین و تجهیز مدارس و کلاسهای درسی را به بخاریها و ادوات استاندارد و ایمن در زمستان و فصول دیگه گوی سبقت از هم بگیرند ...
اولیای محترم بخوبی واقفند که چه هزینه هایی را من میگم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
آقای کاویانی مطمئن باشید هر پولی که به مدارس هم بدید یه ریالش هم تو جیب معلم و مدیران مدرسه نمی ره و فقط برای بچه های خودتون هزینه می شه و این قدر هم منت نذارید شما اولیاء ها توقع های بیجا دارید، یادم میاد تو یکی از مدارس کشور یکی از اولیا آومده بود و گفتش که معلمان مدرسه یه نهار مهمون من هستند و بعد چون پسرش نمره قبولی تو 4 درس نگرفته بود، اومد مدرسه و گفت که ن چرا به پسرم نمره ندادید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
دوست عزیز اولیا رو جمع نمی بندن چون خودش جمع ولی هست .اولیـــــــــا ها اشتباست
با این حساب کل هزینه استاندارد سازی 150 هزار کلاس باقیمانده مبلغی در حدود 15 میلیارد تومان می شود. اگر یک موسسه مردمی ایجاد شود و سایتهای خبری نظیر تابناک با آنها همکاری کنند خود مردم این 15 میلیارد تومان را کمک خواهند کرد. نمونه موفق این کار سایت خیریه همت است که توسط سایتهای خبری حمایت می شود و تاکنون بسیار موثر و موفق بوده است. این پیشنهاد را اجرایی کنید تا مردم مثل همیشه به کمک بیایند و کوتاهی دولتمردان را جبران کنند.
شاید به خیر گذشته باشد ولی جواب صورت ها و دل های سوخته این دختران را چه کسی میدهد؟
واقعا جاي تاسف دارد كه دنيا از سالها پيش آموزش مجازي و از راه دور را در نقاط روستايي و دور افتاده را بكار گرفته و ما هنوز بودجه مملكت را صرف مدرسه سازي در روستاها ميكنيم اگر تمام بودجه مملكت در اختيار آموزش و پرورش قرارگيرد در 50 سال آينده هم در همه روستاهامدرسه استاندارد نخواهيم داشت و تنها راه رفتن به سمت مدارس مجازي و آموزش در منازل روستايي است
باز که دارد این فجایع کم و زیاد در گوشه و کنار اتفاق می افتد!
پسر من دانش اموز کلاس اول ابتدایی است، در یکی از مدارس شهر رشت و هنوز سیستم گرمایشی ندارند و در این هوای سرد باید بدون بخاری و با کلاه و کاپشن سر کلاس بنشینند
نيازي به كمك هاي مردمي هم نيست .فقط آقايون بخشي از هزينه كم كنند پول جوره .فقط بخشي از ريخت و پاش هاشونو
در مدرسه پسرم که کلاس اول ابتدایی تو تبریز در س می خونه شوفاژ داره و تا حال مدرسه اقدام به روشن کردنش نکرده و همه 37 نفر دانش آموز کلاس در سرمای زیر صفر درجه کلاس مریض شده اند و با کاپشن و دستکش تو کلاس می شینن .
سلام با آرزوی بهروزی و تندرستی برای شما عزیزان من آموزگاری هستم از خطه لرستان که در سال 1377 در یکی از روستا های شهرمان این اتفاق برایم افتاد. که منجر به سوختگی شدید در ناحیه دستها شد. بعد کمیسیو ن پزشکی استان در همان سال نظر داد که با تو جه به کراهت منظر دستها در امور غیر آموزشی بکار گرفته شود. ولی امسال گفتند که باید کلاس برید.
کابل برق مدرسه ی روستایی ماهم درثلاث باباجانی براثر رعدوبرق سوخته است تیربرق هفتاد متر ازمدرسه فاصله دارد اداره ی برق هم جوابگو نیست هزینه خرید کابل هم نداریم سه روز است مدرسه بدون برق است تمام کارهای اداری مجتمع روستایی مختل شده، امتحانات نوبت اول هم نزدیک است نمی دانم چکار کنیم...
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی