آمار سال گذشته، نشان میدهد که تولید خودرو در ایران در نتیجه قطع ارتباط ایران با بازار جهانی تقریبا نصف شده است، حال آن که سالهاست که مصرفکنندگان داخلی، خودروهایی با کیفیت پایین را با قیمتی بالا میخرند. از سوی دیگر، وضعیت قیمت حاملهای انرژی و کیفیت خودرو در ایران، آسیبهای بسیاری به محیط زیست زده است.
گویا توافق اخیر ایران و ۵+۱ در مورد مسأله هستهای تا اندازهای شرایط را تغییر داده است. عبدالله شهبازی از مشهورترین مورخان ایرانی در این باره نوشته است: «دو طبقه شدن پل صدر که هیچ، اگر ده طبقه هم بشود، دردی از ترافیک روزافزون و آلودگی هوای تهران دوا نخواهد کرد. همین الان، در اولین روزهای افتتاح، طبقه دوم پل صدر مملو از اتومبیل است. کمپانیهای خودروسازی قرار است در تهران جمع شوند. تحریم خودرو برداشته میشود. دور باطل فروش نفت و گاز و وارد کردن اتومبیل، به صورت قطعات مجزا برای سرهم کردن در ایران یا به صورت کامل، ادامه خواهد یافت. با این سیاستها تهران هم اکنون مرده است. در این شک نکنید».
خوانده میشوید امروز به همین موضوع اختصاص دارد:
* تا چه اندازه با نظر آقای شهبازی موافقید؟
* به نظر شما، این بار صنعت خودروی ایران در ایجاد توانایی بومی موفق عمل خواهد کرد؟
* برای جلوگیری از آلودگی بیشتر شهرهای ایران چه میتوان کرد؟