tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
انتخابی برای کاربران خانگی:
این روز‌ها داعیه‌های سه سیستم عامل بزرگ و به روز دنیا، یعنی ویندوز، Mac و لینوکس Ubuntu باعث شده ‌که نگاه‌ها به این امر معطوف شود که به راستی کدام سیستم عامل به نسبت رقبایش از ارجحیت بیشتری برخوردار است و برای کاربران خانگی می‌تواند مناسب‌تر باشد، به ویژه شاید این امر برای کاربران ایرانی، ‌اهمیت ذاتی داشته باشد؟
کد خبر: ۳۶۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 02 December 2013
امتیاز خبر: 98 از 100 تعداد رای دهندگان 52379
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
این روز‌ها داعیه‌های سه سیستم عامل بزرگ و به روز دنیا، یعنی ویندوز، Mac و لینوکس Ubuntu باعث شده ‌که نگاه‌ها به این امر معطوف شود که به راستی کدام سیستم عامل به نسبت رقبایش از ارجحیت بیشتری برخوردار است و برای کاربران خانگی می‌تواند مناسب‌تر باشد، به ویژه شاید این امر برای کاربران ایرانی، ‌اهمیت ذاتی داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، اگر تا یک دهه پیش، ویندوز بر‌ترین و پر‌کاربر‌ترین سیستم عامل روی کره زمین بود‌ و ‌تا چند سال پیش، استفاده از ویندوز به عنوان یک سیستم عامل بی‌چون و چرا، برای هر کسی حجت بود و ‌به هیچ جایگزین دیگری فکر نمی‌شد، امروز قضیه کاملا متفاوت است و رقبای ویندوز به ویژه لینوکس، سعی بر آن دارند که سلطه سیستم عامل مایکروسافت را به چالش کشیده و آن را به زیر بکشد.

این امر تا اندازه بسیاری ‌نیز محقق شده است و هرچند هنوز ویندوز هنوز به عنوان پر‌مخاطب‌ترین سیستم عامل موجود،‌ برتری نسبی در مقایسه با رقبایش دارد، اکنون دیگر هر مخاطب و کاربری حداقل نام جایگزین‌های ویندوز را شنیده است و از کاربری آن‌ها تا حدی اطلاع دارد.

در اینجا تلاش ما بر این است‌ که‌ مقایسه کوچکی میان سه سیستم عامل پر مخاطب فعلی داشته باشیم تا به لحاظ کاربری و کارآیی بتوان تشخیص داد ‌کدام یک از این سه، برای کاربران خانگی و به ویژه ایرانی بهتر است. بی‌گمان انتخاب یک سیستم عامل، سلیقه‌ای و صد البته وابسته به نوع نگرش و اهداف کاربر است، در نتیجه این مقایسه به هیچ وجه جنبه توصیه‌ای نداشته و صرفا از دید توصیفی به آن پرداخته می‌شود:
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس

شکل و شمایل، گرافیک و قابلیت شخصی‌سازی

بی‌گمان‌ محیط و فضای سیستم عامل، تأثیر بسیاری بر مخاطب و راحتی کار در آن دارد. هر سه شرکت مایکروسافت، کانونیکال و اپل از این امر با خبرند و به همین جهت طی سال‌های اخیر، بسیار تلاش کردند تا محیط سیستم‌های عامل‌‌ خود را به راه‌های گوناگون آسان‌، زیبا و کاربردی‌تر کنند.

یکی از مهمترین دلایلی که شاید منجر به آن شده که کاربران ایرانی به شدت به ویندوز علاقه‌مند باشند، این است که به فضای ویندوز بسیار عادت کرده و آن را راحت و کاربردی ‌می‌دانند. در صورتی که این امر تنها و تنها یک «عادت» است که به محض ورود به فضای سیستم‌های عامل‌ دیگر می‌تواند تغییر کند:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
بی‌گمان، کسانی که با هر سه نوع این سیستم عامل‌ها آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که لینوکس از این جهت بسیار متفاوت و در عین حال پیشرو‌تر است، به ویژه در سال‌های اخیر که Ubuntu با تغییرات اساسی در Desktop اصلی لینوکس، Unity را ‌دسکتاپ اصلی خود معرفی کرده و تحولی اساسی در نسخه‌های لینوکس از این جهت به وجود آورده است.

تفاوت مهم لینوکس ‌با دو رقیب دیگر خود، در این است که شما در محیط لینوکس به یک دسکتاپ مشخص و از پیش تعریف شده محدود نیستید. تقریبا حدود بیش از ده نوع دسکتاپ برای لینوکس موجود است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به Unity، KDE، Debian و دسکتاپ مادر لینوکس یعنی Gnome اشاره کرد. به خصوص دسکتاپ KDE که با عملیاتی کردن مفهوم Plasma محیطی جذاب، زیبا و کاملا قابل شخصی‌سازی ‌فراهم کرده که برای کاربران ویندوز نیز راحت‌یاب است. با هر کدام از این‌ها که راحت‌تر هستید،‌‌ همان را انتخاب کنید:


باید از این جهت لینوکس را سرآمد همه سیستم عامل‌ها دانست. در سال‌های اخیر و به ویژه پس از مطرح شدن دوباره لینوکس در رقابت سیستم عامل‌ها، توسعه کمی و کیفی این دسکتاپ‌ها نیز سرعت گرفته‌ تا جایی که حتی در بین خود نسخه‌های لینوکس بر سر بهبود این دسکتاپ‌ها رقابتی سخت در جریان است.

موجود بودن برنامه‌های کاربردی

‌یک سیستم عامل به تنهایی هر چقدر که قدرتمند و مطمئن باشد، کاربردی نخواهد داشت و در واقع یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در اقبال کاربران به سیستم عامل، موجود بودن نرم‌‌افزارهای کاربردی برای پوشش نیازهای کاربران از آماتور تا حرفه‌ای است.

در اینجا باید مایکروسافت ویندوز را سرآمد همه سیستم عامل‌های دیگر دانست، به گونه‌ای که در این سیستم عامل، کمتر برنامه‌ای یافت می‌شود که چندین نمونه مشابه رایگان و یا تجاری برای آن موجود نباشد. این در حالی است که سیستم عامل‌های مبتنی بر Unix یعنی لینوکس و مک، همچنان یکی از معضلات خود را در برنامه‌های کاربردی می‌بینند. این امر به خصوص در مورد لینوکس که یک سیستم عامل کاملا رایگان با برنامه‌های رایگان و متن باز است، بیشتر صدق می‌کند.

اما هرچند ویندوز را باید سرآمد در این رقابت دانست، به دو نکته اساسی باید توجه داشت: نخست اینکه در سال‌های اخیر توجه زیادی از سوی سازندگان نسخه‌های‌ لینوکس بر مسأله توسعه نرم‌افزارهای کاربردی معطوف شده است، به گونه‌ای که سال گذشته مارک شاتِلورث، بنیانگذار Ubuntu گفته بود‌ تا سال ۲۰۱۵ کانونیکال می‌خواهد به بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر برای Ubuntu دست یابد که یکی از راه‌های دسترسی به این هدف توسعه نرم‌افزارهای کاربردی برای Ubuntu است.

نکته دو اینکه‌ هرچند باید پذیرفت که ‌نرم‌افزارهای موجود کاربردی برای ویندوز در حال حاضر به نسبت دو رقیب دیگر بیشتر است، اما باید توجه داشت که در لینوکس، نرم‌افزار «کم» نیست و تنها باید اینگونه گفت که نرم‌افزارهای «مشابه» در ویندوز برای لینوکس کمتر است.

این به آن معناست که مثلا ‌اگر شما نیازمند یک نرم‌افزار قدرتمند برای ویرایش عکس هستید، نباید در لینوکس به دنبال فتو شاپ باشید، گزینه مورد نظر در لینوکس می‌تواند GIMP باشد:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
از سوی دیگر، باید اشاره کرد اکنون نرم‌افزارهای شبیه ساز برای اجرای برنامه‌های ویندوز در لینوکس همچون Wine و نسخه تجاری آن یعنی Codeweaver این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند که با Cross Over کردن سیستم عامل به آسانی (و البته با کمی تغییرات در گرافیک واسط کاربری) برنامه‌های ویندوز را به خوبی در لینوکس اجرا کنند.

همچنین باید اشاره کرد، ‌کاربرانی که برای مدت زمانی نسبتا طولانی با لینوکس کار می‌کنند، پس از بازگشت به ویندوز، نرم‌افزارهایی را می‌شناسند که برای لینوکس طراحی شده اما به دلیل کاربرد فوق‌العاده آن‌ها، نسخه ویندوز آن‌ها نیز موجود است.

و مهم‌ترین نکته این که با وجود ابزارهایی نظیر Software Center در Ubuntu دیگر لازم نیست سایتهای مختلف را برای دریافت نرم‌افزار مورد نظر خود جستجو کنید، بلکه تنها با یک جستجوی ساده، ‌خواهید توانست نرم افزار مورد نظر را یافته و ‌دانلود مستقیم ‌کنید:


با همه این تفاسیر اما باید گفت، هم‌اکنون باز هم مایکروسافت ویندوز، در حوزه نرم افزارهای کاربردی چه در نسخه‌های رایگان و چه در نسخه‌های تجاری، سرآمد سیستم عامل‌هاست. هرچند این به معنی کاستی نرم افزار در سیستم عامل‌های دیگر نیست.

امنیت و اطمینان در برابر حملات سایبری

این روز‌ها یکی از بزرگ‌ترین معضلات کاربران، حملات سایبری چه از نوع آنلاین و چه از نوع حملات ویروسی است و به اندازه‌‌ای ‌فراوان شده‌ که منجر به رقابتی سخت میان تولید کنندگان نرم‌افزارهای امنیتی شده است.

در میان سه سیستم عامل معروف، ویندوز هدف نخست حملات سایبری است و میلیون‌ها ویروس و کرم سایبری برای این سیستم عامل وجود دارد و هر روز نیز شاهد ساخته شدن ویروس‌های جدید در این سیستم عامل هستیم.

اما آیا سیستم‌های مبتنی بر Unix از این بابت در امان هستند؟


به تازگی سخنان و مباحث بسیاری پیرامون پیدایش ویروس‌های جدید برای سیستم عامل مک در گرفته است. این امر حقیقت دارد و حملات سایبری به مک نیز آغاز شده است. معنی دیگر این امر آن است که لینوکس نیز طبعا در برابر حملات سایبری در امان نخواهد بود.

اما نکته اساسی ‌اینجاست، میزان حملاتی که به لینوکس می‌شود، بسیار کمتر از دو سیستم عامل دیگر است، به گونه‌ای که هنوز هیچ حمله جدی و بزرگی به لینوکس نشده ‌است. استیون واگون نیکولز، متخصص امنیت سایبری در مطلبی که در همین مورد نوشته است، اشاره کرده‌ که پس از بیست سال استفاده از سیستم عامل لینوکس، حتی یک بار نیز شاهد حمله سایبری به لینوکس نبوده است.

از سوی دیگر، Ubuntu به شکل پیش‌فرض LMS یا Linux Security Module (ماژول امنیتی لینوکس) را ‌روی سیستم نصب می‌کند که به شکل فعالی کاربر را در برابر حملات احتمالی سایبری محافظت می‌کند.

مقایسه و آزمایش کارآیی سه سیستم عامل

اما در پایان بگذارید نگاهی به کارکرد سه سیستم عامل از لحاظ سرعت و استفاده از منابع داشته باشیم.

آزمایشگاه وب‌سایت Expert Review اقدام به آزمایش هر سه سیستم عامل ‌روی یک سیستم با مشخصات پردازشگر Core i۵ و با رم ۴ گیگابایت کرده است. برای هر بار آزمون دیسک سخت این سیستم فرمت ‌و سیستم عامل جدید ‌روی آن نصب شده است.

سپس آزمایش‌هایی برای تست عملکرد سیستم عامل‌ها در عملیاتی نظیر‌ ویرایش تصویر، Encoding ویدئو، عملیات همزمان (Multi – Tasking) و در ‌‌نهایت نتیجه نهایی عملکرد، صورت داده است. نکته اینکه این آزمایش روی نسخه‌های ویندوز ۷، Ubuntu ۱۱.‌۴ (در حال حاضر نسخه ۱۳.‌۱۰ Ubuntu منتشر شده است) و Mac OS X۱۰ انجام شده است. نمودار‌های زیر نشان‌دهنده کارکرد سه سیستم عامل است (رقم بالا‌تر = عملکرد سریع‌تر):
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Image Editing
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Video Encoding


مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Multi - Tasking

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Overall Performance

این نمودار‌ها حاکی از آن است که به شکل متوسط Ubuntu ۱۷ درصد سریع‌تر از دو رقیب دیگر خود عمل می‌کند. معنی دیگر این نمودار‌ها این است که افزون بر رایگان بودن سیستم عامل لینوکس، ‌یک ارجحیت اساسی نسبت به رقبای خود در زمینه عملکرد سیستم عامل دارد؛ ارجحیتی که البته خود کاربر نیز پس از نصب و کار ‌با آن به خوبی متوجه خواهد بود.

هرچند در آغاز گفته ‌شد ‌این گزارش تنها هدف توصیفی ‌دارد، ‌واقعیت‌های پشت سر بررسی سه سیستم عامل، نا‌خودآگاه نشان دهنده برتری سیستم عامل لینوکس از جهات گوناگون است. این امر جرأت پیشنهاد یک توصیه جدی به کاربران ایرانی را ساده‌تر می‌سازد:

اگر از سیستم خود برای کارهای روتین و روزمره استفاده می‌کنید‌ و اگر با برنامه‌های حرفه‌ای سر و کار ندارید و نهایت نیازهای‌ شما در حد نرم‌افزارهای کاربردی نام‌آشناست، لینوکس بهترین گزینه به عنوان یک سیستم عامل رایگان، مطمئن، سریع و متنوع است.

tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
tabnak-adv
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۹
انتشار یافته: ۱۰۶
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
نویسنده بر خلاف ادعاش کاملا طرفداره برای لیوکس سینه چاک کرده
حال اینکه ویندوز هنوز که هنوزه سر آمد همه ی سیستم عامل هاست.
اگر مردم از لینوکس استفاده می کردند صعنت بازی در دنیا ورشکست می شد. یا حداقل هیچوقت صنعت نمیشد. شما نمیتونید روی لینوکس فیفا نصب کنید. همچنین در مورد نرم افزار های کاربردی . خدا ر شکر جامعه تحصیلکردگان ما کم نیستند . در مورد نرم افزار های مهندسی مثل اتوکد یا پروتیوس و امثالهم نسخه ی لینوکس آن موجود نیست. در مورد حملات یک شما خودتون رو جای یک هکر یا ویروس نویس بگذارید برای سیستم عاملی که ۸۰ درصد کاربران سیستم عامل در دنیا ازش استفاده میکنن یعنی ویندوز وقت میگذارید یا برای لینوکس ؟ ارزش هر چیز به قیمتش در بازاره . در کشورهای حامی کپی رایت مردم نمیتونن برند لینوکس رایگان نصب کنند ؟ میتونند. ولی با این حال بالای ۱۰۰ دلار پول برای ویندوز پرداخت میکنند چون ارزشش رو داره . ضمن اینکه نباید فریب دسکتاپ زیبای اوبنتو رو بخوریم . لینوکس کماکان به شدت وابسته به کامند لاین و دستور نویسی در ترمیناله . بله ترمینال/ کسانی که قبلا با داس کار کردند این محیط سرطان که ویندوز سالها پیش دورش انداخت رو خوب میشناسند. لینوکس به درد بعضی تکرار می کنم بعضی برنامه نویسی های خاص و مدیریت سرور ها میخوره ولی برای کاربر خانگی ویندوز بهترین انتخابه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز گویا شما مدتها است که اصلا از دنیای سیستم عاملها عقب هستی و اطلاعاتت در مورد لینوکس و نسخه هایی مثل اوبونتو واسه یک دهه قبله.
البته یکسری از حرفهات صحیحه ولی گویا نمیدونی که تر مینال توی لینوکس و توی نسخه های مختلفش کاربرد متفاوت داره و توی نسخه ای مثل اوبونتو کاربردش به 5 درصد هم کمتر رسیده.
لطفا اول کسب اطلاع کنید بعد نظر "کارشناسی" بدید
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست ناشناس شما هم تایید می کنید 5 درصد پس به هر حال هست و این برای کاربر عادی مشکل ایجاد می کند باید قبول کرد
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در خصوص سمتی از مطلب شما که کاربرای ویندوز ۸۰ درصد هست پس حمله به آنها با صرفه تر هستش باید بگم که اکثر سرور های مهم در دنیا مبتنی بر لینوکس هستند حالا باید ببینید که حمله به یک سرور خیلی مهمتر یا یک کلاینت ویندوزی که این قضاوتش باشه با خود شما.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
تعجب از تابناک که نظر شخصی یک لینوکسی رو به عنوان یک خبر تحلیلی در لیست خبر های بولدش قرار داده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بعنوان یک کاربر حرفه ای باید بنویسم که علت عقب بودن لینوکس نسبت به ویندوز یکی همان وجود نرم افزارهای کاربردی بیشتر برای ویندوز و همانطور که در متن خبر نوشته شده عادت کاربران به ویندوز هست. اما شما همین سه نرم افزار را در عرصه تلفنهای هوشمند با هم مقایسه کنید آنگاه خواهید دید که ویندوز موبایل با نمونه لینوکس که همان اندروید محبوب است قابل مقایسه نیست و فکر نمیکنم خود شما حاضر باشید به جای اندروید که از کرنل لینوکس استفاده میکنه از ویندوز استفاده کنید.
در مورد ترمینال نویسی هم که نوشتید الان برای لینوکس کاربرهای گرافیکی بسیاری وجود دارد.
اما بعنوان کسی که سالهاست حرفه ای سیستم طراحی میکنه باید بگم امکانات و دسترسی هائی که لینوکس در اختیار قرار میدهد بمراتب از سایرین بیشتر است و از این حیث ویندوز قابل رقابت با لینوکس نیست. ولی با تمام این وجود فکر میکنم برای کاربران عمومی، سیستم عامل ویندوز آن هم بدلیل وجود نرم افزارهای کاربردی مناسب تر باشد.
مانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
محیط ترمینال همچنان پابرجاست . ولی تو پکیج های جدید نصب و اجرای برنامه دیگه نیازی به محیط ترمینال نیست. در ضمن در لینوکس شما به عنوان یه کاربر می توانید به راحتی یک موبایل از لینوکس استفاده نمایید.
مکار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
سلام به دوستان

من با سه سیستم عامل کار کردم و به نظرم ویندوز از همه کاربردی تره.

این مسئله رو هم تایید می کنم که چون کاربرد ویندوز بیشتره حمله به اون هم بیشتره.

در ضمن همه سیستم عامل ها به خودی خود دزد هستن و اطلاعات کاربر خودشون رو می دزدن. همشون. پس زیاده به اینکه ویندوزه یا مک یا لینوکس دلخوش نکنید.
ali
| United States |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من چندین ماه از ابونتو استفاده کردم محیطش نسیت به قبل خیلی خوب شده ولی در جواب اون دوستی که می گفت نیاز به محیط ترمینال نداره باید بگم که برای نصب بعضی برنامه های تخصصی صددرصد نیاز هست اطلاعاتی در اون زمینه داشته باشی و خیلی مواقع کرش می کنه و سیستم بالا نمی یاد البته راه و کار داره ولی به نسبت ویندوز خیلی سریعتر بهم می ریزه و برای یک کاربر عادی این قابل قبول نیست .البته من کاربر عادی نیستم و با لینوکس سرور هم کار کردم و می کنم ولی نمی خوام بگم ویندوز خیلی عالیه ولی باید قبول کرد در بحث نرم افزارهای جانبی بخصوص در بحث شبکه و گیم و نرم افزارهای حرفه ای این دو قابل مقایسه نیستند و اگر سیستم عامل لینوکس و ابونتو اگر بتونند به 60درصد اون تعدادی که دلشون می خواد کاربر داشته باشند برسند شک نکنید که دیگه مجانی نخواهند بود و شاید پوسته سیستم عامل رو بشه مجانی نصب کرد ولی سافت وار سنترشون و نرم افزارهای جانبی رو پولی خواهند کرد و دیگه مثل الان نرم افزارهای پیش فرض نصب شده نخواهند داشت و الان در حال پاشیدن دون واسه کاربران هستند همانطور که ردهت الان بسیاری از سرویس هاش پولی شده و قطعنا شما برای استفاده و نصب آنها باید به دستورات ترمینال و کدنویسی لینوکسی آگاه باشی و سیستم عامل سرور بدون نرم افزارهای جانبی شبکه و ...هم که ارزشی نداره درست برعکس ویندوز که شما سیستم عامل رو میخری و بقیه نرم افزارهای جانبی سرور مجانی هستند.از نظر امنیتی هم اگر شما مورد حمله قرار بگیرید در سیستم های لینوکسی شما کاملاً بی پناه هستید و اصلاً کسی متوجه نمیشه که مورد حمله قرار گرفته و من هنوز جرات نکردم توی اکانت بانکم با لینوکس برم ... پس زیاد دل به این پیشرفت دیگران نبندید و بهتره بدون سینه چاک کردن برای کسی اجازه بدیم مردم خودشون تصمیم بگیرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
به نظر می رسه شما از اون دسته کاربرهایی هستین که فقط امکانات عمومی و همه گیر سیستمهای عامل رو مد نظر داری و از امکانات تخصصی اونها بی خبری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
خوبیه مک به اینه که لب تابش با کلاس تر و نازک تره وگرنه ویندوز خیلی از لینوکس بهتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من که با هر سه تا کار کردم. نظرم ایه که ویندوز از همشون سریع تر و وسیع تر و کاربردی تره
کامران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
استدلال دوستان در مورد پایداری، کارایی و حتی امنیت ویندوز و لینوکس دقیق نیست. کدام لینوکس با چه مشخصاتی؟ چه پکیجهایی نصب شده؟ اگر اون پکیج مشکل امنیتی داشته باشه به حساب لینوکس میگذارید یا اون پکیج؟ راستش به نظرم این یک زرنگی خاصه طرفداران لینوکسه که با کم و زیاد کردن پکیج ها سعی می کنن بگویند از ویندوز بهتره! وگرنه به نسبت محصولات موجود در ویندوز پکیجهای لینوکس ناپایدار تر و نا پخته تر هستند. اصلاً صرف وجود 10 واسط گرافیکی نشان دهنده این است که سیستم عامل تکلیفش با خودش مشخص نیست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
????!!!!
آرش
|
United States
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
2014 سال درخشانی برای لینوکسه. 2 پروتوکل سرور نمایش Mir و Wayland به سرور نمایش فعلی اضافه میشه، gnome و KDE سال دیگه به ترتیب بهار و تابستون با سرور نمایش wayland اجرا میشن و ubuntu با unity 8 روی Mir اجرا میشه (14.10)، ضمن اینکه Valve سیستم عامل SteamOS رو طبق اعلامیه خودش اول بهار منتشر میکنه و Steam Machines هم همون موقع وارد بازار میشه که با توجه به بازخوردای مثبتی که از gamer ها و سایت های خبری بازی شنیده میشه، انتظار میره بتونه راحت xbox و ps4 رو بشوره بزنه کنار
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ممنون پیشنهادتون.
توصیه میکنم از نسخه اوبونتو سفارشی شده برای کاربران ایرانی به نام اریوس استفاده کنید
صفا
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
سلام
صبح عالی بخیر , روز خوبی داشته باشید.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
آومده بودی اینجا فقط صبح به خیر بگی؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
تابناک یک سوال؟ من ubuntu دانلود کردم آیا وقتی که ubuntu نصب کردم 10 نوع دسکتاپ وجود دارد یا باید دوباره جداگانه آنها دانلود کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بعد از نصب لینوکس باید هر کدوم از دسکتاپ ها که میخوایید رو به شکل جداگانه نصب کنید و موقع بوت شدن، با هر دسکتاپی که دوست دارید اجرا کنید سیستم عامل رو
عليرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
عزيزم ده نوع دسكتاپ مي خواهي چه كار. همين الان وجود دو محيط متفاوت مترو و دسكتاپ براي ويندوز نسخه 8 يك چالش براي مايكروسافت شده و مي خواهد سريع تر از آن عبور كند. مايكروسافت كه بازار را مي شناسه دنبال اينه كه شما روي موبايل و تبلت و دسكتاپ و سرور با محيط مشابهي سر و كار داشته باشيد. اون وقت شما دنبال اين هستيد كه روي يك سيستم ده تا دسكتاپ داشته باشي. تا بيايي ياد بگيري اين محيط هاي متفاوت را عمرت تموم شده!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مشکل کمبود نرم افزار تحت لینوکس و اپل برای مایکروسافت یک امتیاز بزرگ محسوب میشه.
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
گول این حرف ها را نخورید..من یک ماه ازمایشی ابونتو رو نصب کردم..هر روز ده ها مشکل جدید ایجاد می کرد..بسیار ناپایدار است.. و حتی بعد از مدتی خود به خود از کار میفتد...ویندوز خیلی پایدار و قویست...
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
الان حدود 8 سال هست که از توزیع لینوکس فدورا استفاده می کنم و باهاش هیچ مشکلی ندارم باید بگم که لینوکس به مراتب پایدارتر از ویندوزه این را کارشناسان خبره دنیای فن آوری می گن.خود من چند سالی که یک نسخه از فدورا روی سیستم نصبه و هیچگونه مشکلی باهاش نداشتم نه نیاز به نصب مجدد داشته نه چیز دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بعد وقتی توی فروم ها دنبال راه حل مشکلت میگردی میبینی که باید صد خط برنامه بنویسی تا حل شه . در حالیکه در ویندوز حل این مشکلات به عهده خود سیستم عامله و اصلا کاربر رو درگیر نمیکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در خصوص ubuntu با امین موافقم. اما من از suse استفاده می کنم که بر عکس ubuntu بسیار پایدار و برای کاربری راحت هستش. مثل BMW که یه مارک باکیفیت آلمانی توی ماشینهاست suse هم یک مارک باکیفیت آلمانی توی سیستم عاملهاست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
حرف پایداری رو نزنید لطفا . لینوکس از مک و ویندوز خیلی خیلی پلیدار تره
شراره
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
یه کارشناس تراز اول همیشه می گفت لینوکس پایدار نیست ولی به زودی جمع میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من یک سوال از عزیزان دارم
فرض کنیم نرم افزار Maya روی لینوکس نصب کردم ولی ده ها پلاگین برای مایا هست که فقط برای مایای تحت ویندوز ساخته شده. آیا من میتونم آنها را بر روی مایای تحت لینوکس هم نصب کنم؟ یا باید منتظر بشم تا نسخه تحت لینوکس هم ساخته بشه؟

اگر جوابتون مثبت که مثبت بزنید. اگر منفی که همون منفی بزنید
با تشکر
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در خصوص نرم افزار مایا شما می توانید به قول نویسنده به نرم افزار معادل لینوکسش که اگر از مایا قوی تر نباشه حتما چیزی کمتر از اون نداره مراجعه کنید.بلندر(blender.org) یک نرم افزار کم حجم و همه کاره برای ساخت انیمیشن و افکتهای سینمایی هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مایا رو blender یکی می کنی !!!!!
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
پس معلومه شما اصلا با بلندر آشنایی نداری.چون بلندر همه اون کارهایی را که شما در مایا با اون حجم زیاد انجام می دین را براتون انجام میده اونم هم بصورت مجانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
حاج مهدی
یعنی تو واقعا بابت نرم افزار پول میدی؟
کجا زندگی میکنی؟ این ور آب یا اون ور آب؟
دی وی دی مایا نهایتا 6 تومن. خیلی گرون؟
یعنی تو واسه خاطر 6 تومن حاضری بری سراغ نرم افزارهای اوپن سورس؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
احسنت احسنت ...
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من خودم مک دارم
خیلی هم ازش راضیم...
محیط کاربریش خیلی خوبه. اغلب نرم افزارها هم براش پیدا میشه
و یک خوبی بزرگی هم داره اینه که اصلا هنگ نمی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من ندارم. مک ندارم
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من نمی دونم شما با مک چی کار می کنید؟ ولی من مک دارم، حرفه ای هم ازش استفاده می کنم و اصولا هم ارادتی به مایکروسافت ندارم. اما واقعا مشکل استیبل نبودن داره، مخصوصا وقتی یه خورده شما سیستم عامل رو دستکاری می کنید، بلافاصله یا کند میشه یا به هم می ریزه. من یادمه سال ها قبل ما دل و روده ویندوز اکس پی رو می ریختیم به هم، باز هم مشکل ناپایداری و هنگ و ... نداشت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من هم متأسفانه مگ ندارم
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مک کلا نسبت به ویندوز خیلی پایدارتر هستش
البته پیشنهاد میکنم اپلیکیشن clean my mac رو روی device خودتون نصب کنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مک کجاست
سید فتاح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بنده رو معاف کنید لطفا، نظر خاصی ندارم.
ناشناس
| Switzerland |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
آقا سینا به clean my mac نیازی نیست
اتفاقا این نرم افزار رو اگر جستجو کنید خیلی بد گفتن درباره اش اگر خوب بود مک استور تاییدش میکرد
ناشناس
|
Korea, Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من خودم مجبورم از لینوکس استفاده کنم چون نرم افزاری که باهاش کار میکنم تنها تحت لینوکس کار میکنه. الان تقریبا بهش عادت کردم هرچند ویندوز خیلی راحت تر و اسون تر هست اما ارزش لینوکس زمانی معلوم میشه که بخوای یه کار خاص انجام بدی.
پیشنهاد میکنم لینوکس رو در کنار ویندوز داشته باشید چون اینجوری هیچوقت دستتون بسته نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
موافقم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
یک نکته جا مانده اینه که برای بنده فارسی زبان کدام بهتره؟
آیا به راحتی میشه توش فارسی نوشت؟
آیا فایلهای متنی Doc,Docx مایکروسافت رو بدون مشکل باز و ویرایش میکنه؟
آیا با object های پیچیده مانند جداول، فرمول ها و نمودارها مشکلی نداره؟
در خصوص سایر محصولات مایکروسافت مانند Excel , Power Point چی؟
یا اینکه باید دست به دامن Wine شد.
آیا همون Wine در این موارد بدون اشکال عمل میکنه؟
یه نظر بنده برای کاربران معمولی این نکات از همه مهمتره که اینجا هیچ اشاره ای به آن نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
اوبونتو به شکل کامل از زبان فارسیشتیبانی میکنه و پیکیج زبان فارسی رو راحت میتونید در سیستم عامل دانلود کند. در مورد نکاتی که در مورد پپآفیس گفتید هم باید بگم که آفیس لینوکس که همون Open Office هست تمام کارایی که توی آفیس ویندوز میتونید انجام بدید رو ساپورت میکنه و حتی فایلهای آفیس ویندوز رو شناسایی و اجرا میکنه. خدایی نکرده سیستم عامله ها!
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در لینوکس مجموعه تحت نام libreoffice وجود داره که همون کار مجموعه آفیس ویندوز را انجام میده و فایل های ویندوزی را هم می تونه ویرایش کنه.البته اگر به هزینه ها نگاه کنید نسبت به قیمت مجموعه آفیش و این مجموعه که بصورت مجانی در اختیار شما قرار میگیرد این مجموعه به مراتب به صرفه تر هستش
ali
| United States |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بله میشه فارسی رو بهش اضافه کرد و تقریباً نسخه ساده ای شبیه آفیس هم هست که چندتا نرم افزار اصلی ورد اکسل و... رو میشه باهاش کار کرد و بد نیستند ولی نرم افزارهای حرفه ای آفیس رو نداره. بله wine انقدر هم که دوستان میگویند قابل اعتماد نیست و خیلی مواقع باعث بهم ریختن لینوکس میشه و خیلی مواقع هم نرم افزار مورد نظر کار نمیکنه و قطعاً کاربر معمولی نمی تونه باهاش کار کنه و سردربیاره .
مانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
Wine تو نرم افزار های پیچیده جوابگو نیست . مثلا نرم افزاری که directx نیاز داشته باشه .
از نظر آفیس ، Open Office خیلی پیشرفته می باشد.
جلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
open office با microsoft office فرسنگ ها فاصله داره و یه مدت مدت ها شرکت apple التماس مایکروسافت رو می کرد که نسخه مک آفیس رو براشون بزنه.
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مقاله بسیار خوبی بود.
فقط در یک مورد سهوا نوشته شده: «تقریبا در حدود بیش از 10 نوع دسکتاپ مختلف برای لینوکس موجود است که از معروف ترین آنها میتواند به Unity، KDE، Debian و دستکتاپ مادر لینوکس یعنی Gnome اشاره کرد.»
لطفا نام Debian را از لیست دسکتاپ‌ها حذف کنید، زیرا Debian یکی از قدرتمندترین و مشهورترین توزیع گنو/لینوکس (سیستم‌عامل) است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من ده ساله که از لینوکس استفاده میکنم . اوبونتو از لحاظ پایداری و امنیت برای دسکتاپ از همه سیستم عاملها بهتره . تقریبا طی پنج سال گذشته دوبار سیستم عامل نصب کردم . هر نرم افزار تحت ویندوز چندین نرم افزار مشابه و قویتر و البته رایگان تحت لینوکس داره . در ضمن حجم نرم افزارهای لینوکسی نسبت به ویندوز خیلی کمتره .
اگه دنبال مشابه نرم افزار خاصی مثل photoshop هستید این عبارتها را در گوگل جستجو کنید .

photoshop ubuntu alternative
photoshop ubuntu replacement

به جای photoshop اسم نرم افزار مورد نظرتون رو بنویسید و از نرم افزار مشابه اون لذت ببرید

برای مثال نرم اقزار matlab پولیه و یک dvd حجم داره . نسخه مشابهش octave تحت ویندوز و لینوکس موجوده و تنها 50 مگابایت حجم داره رایگان هم هست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
تکبیر
ali
| United States |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
باید دید شما چه کاری با لینوکس میکنید؟بله برای رفتن تو اینترنت خوبه و قطعاً نرم افزارهای مشابه فتوشاپ یا متلب امکانات بسیار کمتری نسبت به اصلش دارند ولی میشه باهاشون فایلهای آنها رو باز کرد ولی کسی که حرفه ای با این نرم افزارها کار میکنه راحت می فهمه که این نرم افزار اونی که میخواد نیست.ولی لینوکس هم یک آپشنی هست که اگر واقعاً خیلی خوب بود باید توی آمریکا بیشترین فروش رو می داشت چون اینجا ویندوز رو باید بخری و لینوکس مجانیه ولی تو ایران که هر دوشون مجانیه مشکل خیلی زیادتره و قطعاً اگر لینوکس تونست بازار آمریکا و اروپا رو حداقل 30 درصد بگیره اون موقع میشه درباره بقیه دنیا صحبت کرد و حتی مک هم بعد از انحصاری کردن خودش با سخت افزارهای اپل مجبور شده اولاً دسکتاپش رو شبیه ویندوز کنه و هم نسخه مجانی در اختیار مردم قرار بده تا شاید بتونه مردم رو مجبور کنه مک استفاده کنند ولی بازم نشده
جلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز octave نه IDE درست و حسابی داره و نه toolbox به قدرت matlab داره. در کل به گرد matlab هم نمی رسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
فقط SUSE!
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
با سلام دیده شما اصلا تخصصی نیست نسبت به سیستم عاملها . به نظرم شما اول مک رو خوب بررسی کیند بعد می توانید در مورد همه سیستم عاملها صحبت کنید .

موفق و پیروز باشید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
فقط سیستم عامل زمین

خخخخخخخخخ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
با سلام
مقاله خوبی بود اما بعنوان کسی سالها از لینوکس استفاده میکنه میخواستم چند تا نکته را متذکر شوم
-) نسخه ubuntu یکی از دهها ورژن توزیع شده لینوکس هست که البته پر طرفدارترین آنها نیز هست
-) بر خلاف توصیه پایانی شما بنده اعتقاد دارم که لینوکس برای کسانی که کارهای روزمره و روتین دارند مناسب نیست.
-) لینوکس اصولا برای حرفه ایهاست . حرفه ای کسی است که بتواند برای مشکلات مختلف راه حل مناسب پیدا کند
-) لذت استفاده از نرم افزارهای اوریجینال و اصلی را فقط یک کاربر لینوکس متوجه میشود و یا کاربر ویندوزی که پول نرم افزارها پرداخت کرده باشد
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
انصافا لینوکس خیلی سریعتر از ویندوز عمل می کنه
من کدم رو با 8 هسته روی ویندوز سون تست کردم 8 ساعت طول کشید ولی با اوبونتو حلم فقط 6.5 ساعت طول کشید
الان هم واسه کارام فقط از اوبونتو استفاده می کنم. اولش سخته ولی بعد که بش عادت کنی دیگه رهاش نمی کنی. مثلا ترجیح میدی کارات رو با latex انجام بدی تا word.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دقیقا جمله ی کلیدی همین هست :
"ترجیح میدی کارات رو با latex انجام بدی تا word"
ناشناس
| - |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ببینید دارید متعصبانه برخورد می کنید مثه طرفداران برندها مثه طرفداران سامسونگ و اپل ...موضوع این نیست که کدوم سیستم عامل بهتره...موضوع اینه که متخصصین کدوم سیستم عامل را توسعه میدهند به این معنا که ساپورت نرم افزاری و اپدیت سریع و بازی و ... ارایه می کنند...مثلان شاید meggo یا سیمبیان یا بلک بری سیستم عاملهای سریع و استیبلی باشند ولی الان به هر دلیلی ...ای او اس آندروید توسعه پیدا می کنند...این در مورد سیستم عامل هم صدق می کنه...مثلان مینویسن فلان بازی برای ایکس باکس یا پلی استیشن و ویندوز...فلان برنامه برای ای او اس و ویندوز...کمتر دیده ایم بنویند برای ویندوز و مک و اوبونتو!!!آدم حس میکنه شما مسولییت تبلیغ برای سیستم عامل ملی که بر پایه یونیکس هست را بر عهده گرفته اید...
لينوكس كار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
اين مقايسه اصلا خوب نبود . چون لينوكس تانكه و ويندوز پرايد . خيلي ها ترجيح ميدن با پرايد رانندگي كنن . ما هم تانك سواريم و باهاش كيف ميكنيم . فقط زير دست و پاي ما نياين چون له ميشين .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
سلام.
میشه لطف کنین آدرس مربوط به مقایسه ای که از نظر سرعت عملکرد گذاشتین را هم بنویسین.
با تشکر
mehdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
این مقایسه بود یا تبلیغ لینوکس؟ به نظر من که ویندوز یک کپی بسیار ناقص از مکینتاشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
نویسنده با هیچ یک از این 3 سیستم عامل حرفه کار نکرده. تابناک از تو بعید بود این مطلب پرت و پلا رو منتشر کنی ...........
محمد حسن چیت چیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
با سلام
برخر از نظریات دوستان را خواندم حقیقتا من جانبداری خاصی از نویسنده در مورد این گزارش ندیدم
خصوصا چارت عملکرد توانمندیها و کلی هر سه سیستم عامل قطعا دور از هواداری و صرفا یک کار آزمایشگاهیست و قابل تقدیر
در ضمن ده در صد تفاوت کارائی در بین این سیستم عامل ها جای هیچ تعصب و ... نمیباشد
با تشکر از نگارنده گرامی
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من اوبونتو رو دوست دارم ولی همین امروز یه مسئله جدیدی رو باهاش تجربه کردم: وقتی گوشی همراه را به کامپیوتر وصل می‌کنی اوبونتو اونو اصلاً به عنوان حافظه جانبی نمی‌شناسه در حالیکه در ویندوز این مسئله به راحتی اتفاق می‎‌افته!
احتمالا در اوبونتو باید چند خط کد بنویسی تا این کار رو اونم نصفه و نیمه انجام بده! ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
اصلا بت نظر شما موافق نیستم. همین الان گه دارم این پاسسخ رو میتویسم. گوشی اپل به سیستم وصله و اوبونتو به راحتی شناساییش کرده. حتما مشکل شما چیز دیگه ای هست
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مشکل mount دارید ... اونم حل میشه..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
با سلام. البته تا حدودی زیادی حرفهای نویسنده درست است. ولی بهتر بود که قبل از نوشتن با چند متخصص لینوکس که هم برنامه نویس هستند، هم مدیر شبکه هستند و هم کار علمی با لینوکس انجام میدهند، مشورت شود تا ضریبهای جذابیت و تعادل در نوشتار شما حفظ شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ببخشدی مک کجا بود؟ چرا بررسی نشد؟ در مورد اجزای بازی هم بررسی نشده بود.
هیدجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ممنون تابناک.. به نظر من راه افتادن یک حرکت اساسی به سمت متن باز یک رسالت برای همه در ایران است.
بخصوص اگر فردا روزی بحث الحاق به WTO مطرح شود و البته رعایت قانون کپی رایت..
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
حالا نویسنده نگفت کدام برای ایرانی ها بهتره.لینوکس یا 7 یا مک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
در پاسخ بعضی از دوستان که می گن فقط 5 درصد باید بگم که برن بررسی کنن تا ببینن این 5 درصد یعنی چیزی حدود 60 درصد از سرورهای مهم دنیا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
فقط سیستم عامل اپل
امیر حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
این اولین بار است که من کامنت میذارم در سایت شما. چون واقعا مقاله ارزشمندی بود و صحت آن نیز مورد تایید است.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
سلام ممنون از اطلاعات خوبي كه ارائه كرديد
محمد هادی سامعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
انصاف در نظرات خیلی مهمه.
هم ویندوز و هم لینوکس از ایده های گرافیکی زیبای مک بهره بردن و این رابط گرافیکی مک هست که الهام بخش به سایر سیستمهای عامل بوده و هست.
شاید اگر اون بلاها سر آمیگا نمی اومد و خالقش خودکشی نکرده بود الان سیستم های عامل جای دیگری بودند خیلی بهتر از اینجا.
کمودور 64 هاش بزن لایکو!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
یه دیسلایک زدم که بدونی چغندر جزو میوه ها نیست
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
چي داري ميگي؟ اينجا بحث سر سيستم عمله نه آتاري و كمودور. چه بلايي سر آميگا اومده مگه؟
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
علت اینکه ویندز حملات ویروسی بیشتر دارد اینست که 95% بازار از آن اوست. اگر دو سیستم دیگر همین قدر بازار داشتند بدون شک مورد حمله دیگر قرار می گرفتند.

بقول یکی از کارکنان فروشگاه مک می گفت:
وقتی می توانی برای سیستمی که 95% بازار را از آن خود کرده است برنامه ویروسی بنویسی، چرا باید وقتت را برای apple که فقط 5% بازار جهانی را دارد وقت تلف کنی.
اینست علت امنیتی "بیشتر" مک نه اینکه مک بهتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز
ربطی به درصد نداره برای مک ویروس نمیشه نوشت

ویروس یعنی چیزی که خودش رو بتونه نصب کنه و منتقل کنه و... یا وقتی فلش مموری زدی فلشت ویروسی بشه مثل ویندوز

فقط malware میشه نوشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
مگه ویندوز پولیه؟؟؟؟؟؟؟؟
من 15 ساله باهاش کار میکنم یک قرون هم نپرداختم!
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوستان لطفا مثل بیسوادا صحبت نکنید.....مایکروسافت اگه هزار تا عیب و ایراد داشته باشه تو بحث سیستم عامل حرف اول را میزنه.تخصص حرفه ای این شرکت سیستم عامل هست ,بحث سیستم عامل های سرور یا کلاینت کلا یه مبحث تخصصی جداست ربطی به این مقوله نداره ولی در سیستم عامل های خونگی و شخصی شک نکنید مایکروسافت بالا تره..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز علت عدم حمله به لینوکس به معماری کرنل اون مربوط میشه نه بازار.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دولت مصمم است که در بدنه فناوری اطلاعاتش (اعم از سرور و کلاینت) از لینوکس و نرم افزارهای آزاد/متن‌باز استفاده کنه
این موضوع مورد حمایت کلیه لایه های حکومتی از مجلس/قوه قضائیه/شورای عالی امنیت ملی و خود دولت هست
lمهدی برهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
لینوکس یا همون پنگوئن تنها توی کابرد های تخصصی شاید بهتر جواب بده اما توی گرافیک و کارای هنری هنوز به پای مک و ویندوز نمیرسه
هنوز پنگوئن ها تنها هستند !!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بابا یکی هم از اپل و مک بگه
اونم سیستم خوبیه بخدا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بابا مک هم از هسته لینوکس استفاده میکنه واسه همین اسمش نمیاد
مراد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من هم با هیچ کدام از این سیستم عامل هایی که گفتی کار نکردم و واقعا از آنها اطلاع ندارم و نمی توانم اظهار نظر کارشناسی کنم.
پاسخ ها
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
يعني الان با فرغون اومدي كامنت گذاشتي؟
ناشناس
|
Australia
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
چیزی که در عنوان این متن فریبنده هست، ادعای مقایسه سه سیستم عامل هست. اما با خوندن متن کاملاً در می یابیم که نویسنده حتی سیستم عامل مک او اس رو اصلاً ندیده چه برسه بخواد مقایسه ای بکنه.
در حقیقت این مقاله هدفش بیان امتیازات لینوکس به ویندوز هست و فقط در انتها از یک منبع دیگه مقایسه ای با کارکرد مک او اس هم کرده.
شما اگر کمی از برنامه های کاربردی لینوکس استفاده کرده و اون رو با سادگی برنامه های مشابه در ویندوز و مک او اس مقایسه کنید می فهمید که چرا لینوکس در بازار دسکتاپ موفق نیست: "سادگی استفاده".
همون برنامه GIMP که مثال زدید بنده که تخصصم کامپیوتر هست بعد از مدتی وقت گذاشتن برای کار با اون و عدم موفقیت در یافتن کارکرد مورد نیاز، اون رو رها کردم و با Image Editor آفیس مایکروسافت مشکلاتم به راحتی و سریع حل شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
يكي از عيب هاي اصلي مك او اس همينه كه كسي زياد اونو نديده. برا همين نرم افزار كاربردي كم داره . ويروس كم داره. كم هنگ مي كنه. كم ... .
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
پس تخصص‌ات کامپیوتر نیست وگرنه این کار را نمی‌کردی. کار با ابزارها و برنامه‌های لینوکس یک چیز می‌خواد: «آموزش قبل از استفاده»
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
بدنیست سری به سیستم عامل لینوکس بومی قاصدک بزنید که بر مبنای ubuntu توسعه پیدا کرده و تقریبا تمامی ابزارهای مورد نیاز افرادی که با ویندوز راحتند رو توش گذاشته. انصافا کار قشنگی انجام دادن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
من کاملا با این مقاله موافقم ....
تهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ویندوز بهترین و روبه رشدترین سیستم عامله. گوشی موبایل نیست که 3سال دیگه چیزی رو دستش بیاد. الان کسانی که با اینترنت و کارای روتین وب گردی سرو کار دارند از تبلت و موبایل استفاده می کنند. کسانی هم که کار آکادمیک می کنند باید از ویندوز استفاده کنند. نرم افزارهای مربوط به ویندوز سالهاست که بهترین هستند و همیشه در حال رشد بودند و تعدادشون زیاده. خیلی سخته که واسشون رقیب درست بشه. نرم افزارهایی مثل Revit , Abaqus , 3DMax , Catia , mimic , office, V Ray, Etab, Etap و...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
نرم افزار لینوکس تو شکل فعلیش شبیه ویندوزه یعنی اونا از ایده ویندوز تبعیت کردن
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
چرا توی مقایسه ها از ویندوز7 نام برده در صورتی که آخرین ورژن ویندوز 8 هست هم بسیار سریع تره و هم کارایی بیشتری داره
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
به خاطر نرم افزار خاصی که باید باهاش کار کنم و فقط تحت لینوکس کار می کنه مجبور شدم با اوبونتو کار کنم.
به مشکلاتی برخوردم که باید حلش می کردم و به نظرم به درد کابر عادی اصلا نمی خوره.
برای کارهای خاص و پیشرفته به درد میخوره
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
ویندوز ، یادگرفتنش آسونه ؛ از یه جا شروع میشه و به یه جا ختم میشه .
لینوکس ، هر روز میتونی چیزهای بیشتری یاد بگیری .
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
موضوع مهمی که اصلا اشاره نکردید پایداری هست

مک و لینوکس بعد از گذشت زمان نیازی به نصب دوباره ندارند
اما شما اگر بعد ۱ یا ۲ سال ویندوز رو مجدد نصب نکنید انقدر کند میشه که...

در لینوکس البته برای هرکار ساده ای دردسر باید بکشید و فقط برای توسعه گران و... مفید هست

به نظر من برای کاربر خانگی مک بهترین هست

این کمبود نرم افزار هم برعکس هست من زمان ویندوز همه کارهام رو دستی انجام میدادم چون جایی برای جستجو نداشت و به هر نرم افزاری هم نمیشد اعتماد کرد اما مک الان ۲ ساله کار میکنم همه چیم اتوماتیک (مثلا تبدیل ۱۰۰۰ عکس رنگی به سیاه سفید در ۱ دقیقه) چون هم خودش اتوماتور داره هم در فروشگاه مک استور به راحتی میشه هر نرم افزاری پیدا کرد
آرمیتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
سلام
من یه کاربر متوسطم از همه کسانی که کامنت دادن ممنونم بخصوص از اونایی که علمی حرف می زنن اگه می گن خوبه دلیلشو با جزئیات قابل بررسی بیان می کنند واگه نظر دیگه ای دارن باز دلایل فنیشو بیان می کنن.
وقتی دلایل را بیان می کنیم و امکان آزمایش و امتحان رو فراهم می کنیم هرکسی می تونه به فراخور سواد و نیاز کاریش راه حل خوبو پیدا کنه . کلی گویی نکنیم چون مقوله کاملا مشخصه و در حوزه خودش قابل آزمایش و مقایسه.
از دوستان متخصصی که نظرات کارشناسی و علمیشونو بدون دخیل کردن علایق شخصی بیان می کنن ممنونم .
لینوکسی نوپا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
اوبونتو به درد نخورترین نسخه از لینوکسه. هم حفره امنیتی داره و هک هم میشه. سن تو اس یه نسخه کامل و خوبی از ردهته .
Hf
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
اون دوستمون كه ويندوز رو بهتر دونسته مشخصه تازه وارد ويندوزه ما ايرانيها انحصار طلبيم يعني با دانش بومي تكنولوژي رو سالها بخدمت ميگيرم در عين حال تنوع طلب يعني هم ميخاييم جاودانه باشه(لينوكس) هم شيك(لينوكس)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: