بازدید 26236
بازخوانی یک بی‌تدبیری بزرگ و البته ادامه‌دار؛

چه زمانی فروش بنزین تقلبی متوقف خواهد شد؟!

مادامی که این اتفاق رخ ندهد، اگر همه خودرو‌ها را فرسوده و آلاینده پنداشته و با خودروهای روز دنیا تعویض کنیم، باز آلودگی هوا تغییر چندانی نخواهد یافت؛ تنها راه متوقف کردن خودروهاست که گویا مسئولان به درستی از آن آگاهند که اگر غیر از این بود، طرح زوج و فرد سراسری تا این اندازه رسمیت نمی‌یافت!
کد خبر: ۳۶۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲ 30 November 2013
هرچند کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، قابل استناد و اثبات به نظر رسیده و می‌توان از نقش این محصولات در آلودگی هوا سخن گفت، ‌کیفیت سوخت ابهام بزرگی است که نه به آسانی ‌اثبات‌‌شدنی می‌نماید و نه پذیرش بی‌تأثیر بودن آن در آلودگی هوا، راحت است، به ویژه در سال‌های اخیر که شهرهای کوچک هم آلودگی هوا را تجربه کرده‌ و به نوعی خفیف، به آن مبتلا هستند.

به گزارش «تابناک»، هنگامی که با شدت گرفتن وضع تحریم‌ها علیه کشورمان در سال‌های گذشته، دولت وقت بناگاه اعلام کرد که در تولید بنزین به خودکفایی رسیده‌ایم، هرچند باور ماجرا ساده نبود،‌ کمتر کسی گمان می‌کرد‌ به سال نکشیده، اثرات نامطلوب از راه رسیده و این خودکفایی به قیمت به شمار افتادن نفس شهروندان شهرهای بزرگ ختم شود.

قبل: «تحریم بنزین خنثی شد»!

هنوز تحریم فروش بنزین به کشورمان به تصویب دولت‌های غربی نرسیده بود که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت دهم، از اجرای «طرح ضربتی افزایش تولید بنزین» خبر داد و گفت: «با افزایش تولید بنزین، نگرانی‌مان بابت تأمین بنزین از میان رفت و تحریم بنزین علیه ایران عملا خنثی شد. در مرحله نخست این طرح، همه واحدهای پتروشیمی را درگیر نکرده و تولید را با ۱۴ میلیون لیتر در روز شروع کرده‌ایم... ما امکان تولید بنزین با همراهی پتروشیمی را عملیاتی کرده‌ایم و این نمایش تولید نشانه دیگری بر ‌ناامیدی دشمنان است».

چه زمانی فروش بنزین تقلبی متوقف خواهد شد؟!

وی افزود: این طرح امروز در سه مجتمع پتروشیمی بوعلی، بندر امام خمینی و پتروشیمی برزویه کلید خورد. هزینه تولید هر تن بنزین در این مجتمع‌ها، ۳۰ تا ۶۰ دلار بالا‌تر از بهای جهانی ‌است که این از نظر اقتصادی به صرفه نیست؛ از سوی دیگر، پتروشیمی به عنوان بنگاه اقتصادی باید تولیداتش را به واحدهای دیگر کشور عرضه کند.

وزیر نفت وقت درباره کیفیت بنزین تولیدی در پتروشیمی گفت: کیفیت این بنزین پایین‌تر از کیفیت بنزین وارداتی نیست و پس از تولید این محصول در مجتمع‌های پتروشیمی در آزمایشگاه‌های این شرکت آزمایش و نتیجه گزارش به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود. همه آزمایش‌های کنترل کیفیت ‌روی این فرآورده تا رسیدن به دست مشتریان انجام می‌شود؛ این بنزین با بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها مخلوط و بر پایه استاندارد شرکت ملی نفت ایران عرضه می‌شود.

بعد: «طرح بنده این نبود»!

در پس سخنان وزیر، دانشجوی دکترایی بود که کمی بعد به عنوان طراح «طرح ضربتی افزایش تولید بنزین» به شهرت رسید و محور گفت‌وگو با رسانه‌های گوناگون قرار گرفت؛ «فریبرز پناهی» آن زمان درباره شایبه‌هایی که درباره این طرح مطرح می‌شد، گفته بود: «در این واحد بنزینی تولید می‌شود که ترکیبات آروماتیکی آن تا اندازه‌‌ای بالا است؛ اما این بنزین به عنوان بنزین نهایی تحویل جامعه نمی‌شود که مردم از درصد بالای ترکیبات آروماتیکی آن نگران باشند؛ در واقع این بنزین وارد واحد پول (Pool) پالایشگاه‌های دیگر می‌شود و با بنزین اکتان پایین ترکیب شده و یک بنزین استاندارد با درصد مواد آروماتیک پایین و اکتان نرمال تولید می‌شود که با استاندارد یورو نیز مطابقت دارد».


چه زمانی فروش بنزین تقلبی متوقف خواهد شد؟!

البته زیاد طول نکشید تا این شیمیدان جوان از سخنان خود برگردد. آذر ماه سال نود، زمانی که آلودگی هوا ـ مثل هفته‌های اخیر‌ ـ شدت گرفته بود، پناهی گفت: «متأسفانه طرح بنده‌ کامل اجرایی نشد که اگر این امر صورت می‌گرفت، بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی قطعاً به استانداردهای روز نزدیک می‌شد. با اجرای کامل طرح، با استانداردهای یورو چندان فاصله نداشتیم، چراکه درصد آروماتیک‌ها به ۳۹ تا ۴۰ می‌رسید و اکتان بنزین هم به ۹۳ تا ۹۵ اما روند اجرایی تولید بنزین در پتروشیمی‌ها به نحو دیگری رقم خورد‌».

وی که لقب «مجری طرح ۴۸ ساعته» را یدک می‌کشید، با گلایه به عدم به‌کا‌رگیری خود در مرحله اجرای طرح‌ افزود: «طرح بنده این نبود که استفاده کردند. در واقع‌‌ همان چیزی را که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شد، بدون هیچ‌گونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاه‌ها می‌دادند. اگر طرح واقعی تولید ضربتی بنزین در ۴۸ ساعت اجرا می‌شد، قطعاً آلودگی در کار نبود؛ شاید دلیل اصلی ناموفق‌ بودن طرح به نوعی به نبودن گروه طراحی تولید بنزین از مجتمع‌های پتروشیمی بود».

بعد‌تر: به دنبال صادرات هستیم!


روز به روز بر آلودگی هوای شهرها‌ ‌افزوده می‌شد و به موازات آن، انگشت‌ اتهام بیشتر به سمت بنزین پترولیز برمی‌گشت؛ محصولی که در پتروشیمی فرآورده خام به شمار آمده و برای تولید محصولات دیگر پتروشیمی استفاده می‌شود و البته سرشار از ملکول‌های شش وجهی و سمی بنزن و دیگر ترکیبات آلی آروماتیک است که شاید بهترین نام برای آن، «بنزین تقلبی» باشد. این نام‌گذاری از این رو مناسب به نظر می‌رسد که بدانیم در مدت زمانی طولانی، این بنزین تقلبی با نام بنزین به فروش رسیده و استدلال هرباره مسئولان برای خوب و استاندارد بودن آن، اشاره به اکتان بالای آن بوده که البته به قدرت سوخت آن برمی‌گردد، نه سمی بودن یا نبودنش!

چه زمانی فروش بنزین تقلبی متوقف خواهد شد؟!

بدین ترتیب در حالی که غول آلودگی هوا حتی شهرهایی را که کلانشهر نیستند، هم در‌می‌نوردید، اعلام شد که صرفه‌جویی بنزین ناشی از هدفمند شدن سوخت، موجب کاهش نیاز کشور به بنزین شده و نه تنها طرح ضربتی متوقف خواهد شد، بلکه مسئولان تحقق برنامه‌های کلان در دستور کار قرار گرفته و در کنار تلاش برای بالا بردن کیفیت بنزین به سطح استاندارد یورو ۴ و یورو ۵، نیم نگاه مسئولان به صادرات بنزین در آینده نزدیک است.

اینجا بود که در آستانه آغاز سال ۹۲ و الزام قانونی به عرضه بنزین با استاندارد یورو پنج از آغاز سال، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی و معاون وزیر وقت نفت، گفت: «با راه‌اندازی طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان، اصفهان و تبریز در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ نیاز کشور به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی قطع خواهد شد؛ تا پایان سال ۹۲ تولید بنزین به ۷۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید و اگر مصرف این فرآورده به بیش از ۶۴ تا ۶۵ میلیون لیتر نرسد، تولید از مصرف پیشی خواهد گرفت‌».

حال: کار تحریم نیست؛ چرا تدبیر نمی‌شود؟


آنچه از مجموع مباحث مطرح ‌می‌توان نتیجه گرفت، نقش پر رنگ بنزین تولید شده با طرح ضربت در آلودگی هوای شهرهای مختلف کشور است که احتمالا پیامدهای پنهان آن سال‌ها بعد آشکار خواهد شد؛ اما اینکه چگونه همه از ماجرا آگاهند و هیچ کس سخنی در این باره نمی‌گوید، علامت سؤال بزرگی است که ذهن بسیاری از کار‌شناسان را به خود مشغول کرده است.

به عبارت بهتر، مگر می‌توان نتیجه مشابه جلسات کمیته اضطرار هوای تهران پس از شدت گرفتن آلودگی هوا را دید و تأثیر آن را ارزیابی کرد، ولی با این پرسش‌ها درگیر نبود که «چگونه است با سراسری کردن طرح زوج و فرد و کاهش ‌خودرو‌ها، آلودگی هوا کاهش می‌یابد؟

مسئولان کمیته اضطرار از کجا می‌دانند که آلودگی هوای پایتخت بیشتر از هر چیز، به خودروهای سواری (و نه حتی خودروهای عمومی که گازسوز یا گازوئیل سوز هستند) مرتبط است؟ آیا مبنای این تصمیم همیشگی که مورد تأیید شورای عالی ترافیک نیز قرار گرفته، آگاهی از حجم عرضه بنزین‌های تقلبی نیست؟ آیا همین دلیل موجب نشده که‌ گاه می‌شنویم مسئولان اصرار دارند بنزین پالایشگاه اراک که وضعیت خوبی دارد، به شهرهایی مانند تهران تزریق شود؟»

چه زمانی فروش بنزین تقلبی متوقف خواهد شد؟!

ابهاماتی از این دست، هنگامی بیشتر می‌شوند که بدانیم هنوز خبر توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها منتشر نشده که هیچ، بلکه خبر می‌رسد در سایه اجرای طرح ۴۸ ساعته، از صادرات محصولات پتروشیمی کشور کاسته شده است، چراکه احتمالا تولید فرآورده‌های ناشی از فعل و انفعالات روی بنزین پترولیز و یا وابسته به این محصول میانی، به میزان زیادی کاهش یافته است.

این در حالی است که با بر سر کار آمدن دولت یازدهم، انتظار می‌رفت روندهای نامطلوب گذشته تصحیح شده و با بیان واقعیات کنونی،‌ افق مناسبی برای آینده تعریف شده و در راستای رسیدن به آن تلاش شود که تا کنون چنین نبوده و یا دست کم می‌توان ادعا کرد که در مقوله بنزین عرضه شده به مردم، این اتفاق رخ نداده است؛ نه وزارت نفت و زیر‌مجموعه‌های آن کاری کرده‌‌اند و نه امثال وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست سکوت خود را شکسته حقیقت ماجرا را آشکار نموده‌اند‌.

اینجاست که باید هم‌کلام با رئیس دولت، ریشه بسیاری از مشکلات کشورمان را نه در تحریم، که در بی‌تدبیری مسئولان دانست و پس از آن، از دکتر روحانی و همراهانش در دولت پرسید: تدبیر شما برای رفع این مشکل چیست؟ سکوت و تداوم وضع موجود یا تلاش برای بهبهود اوضاع که نخستین گام آن، اذعان به وجود مشکلاتی است که همه از آن آگاهند و همه با سکوت، انکارش می‌کنند؟!

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹۶
انتشار یافته: ۷۱
دمت گرم.... بیچاره مردم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
از همون اول هم میدونستیم ولی مهم بی ارزش بودن جان مردم هست که به هیچ انگاشته میشه.
یادمه همون موقع چقدر کارشناسان تذکر دادند ولی کجاست گوش شنوا.امیدوارم دولت جدید از این فاجعه جلوگیری بکنه.من به شخصه حاضرم بنزین نداشته باشم ولی زندگی سالمتری داشته باشم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
مسولین محترم تابناک تنها کسانی که میتوانند این مشکل رو پیگیری کنن شمایین
استقامت کنین و پیگری ،
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
عوام فراموشکار هستند.
روزی که این محصول شروع به تولید کرد به واسطه یکی از دوستان متوجه این موضوع شدم و همه جا عنوان کردم. اما افسوس که نه آن موقع کسی گوش کرد و نه اکنون آن موقع را به یاد می آورند.
تا زماني كه فكرو دانش دوستان تا مرحله زوج فرد برسد بنزين و ساير عوامل فراموش خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
هم وطن عزیز!
این طرح اگر برای شما هوای سالم نداره!
هنوز هم این نوع بنزین در پتروشیمی ها تولید می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
نه تنها تولید بلکه در تهران وسایر شهرها مصرف می شود
بنزین قلابی،اورانیوم ضعیف شده در خوزستان،برنج و گوشت و شیرخشک آلوده و....!؟
همه ی ما می دانیم بنزین غیر استاندارد هوا را آلوده کرده و این زوج و فرد کردن دلیل بچگانه ای است ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
غیر استاندارد !!
علی جان ! نمیدانی که ما سازمان استاندارد قوی و فعالی داریم !! تازه اش هم اینقدر کارشان دقیق و درسته که رئیسش ابقا شده !!؟
اگر این گزارش واقعی باشه باید منولیان امر جوابگوی جان مردم باشند.
پاسخ ها
نسرین
| - |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
جانم این گزارش واقعی است . من کارشناسی ارشد مهندسی شیمی هستم و تایید میکنم این خبرو.ناگفته نماند که سال گذشته نیز بنده خبرها و گزارشات زیادی در این مورد خواندم اما کی بود که مهر تائید بزنه
حق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
بخشی از گزارش واقعی است . اما نتیجه گیری آن حقیقت ندارد . من شخصاً از تمام مراحل این پروژه بزرگ اطلاع دارم . تولید بنزین پتروشیمی ها که مدتهاست کاهش یافته و در حد ناچیز شده . همانموقع هم که در حداکثر خود بود باعث آلودگی تهران نبود .
ای خدا،جواب اونایی که در اثر آلودگی ناشی از این بی تدبیری ها فوت کرده یا سرطان و امراض دیگه گرفته اند رو کی میخواد بده؟! بیچاره نوزادایی که تا پا به دنیا میزارن باید از این هوای تهران تنفس کنند!
با سپاس از تابناک که به فکر سلامتی
مردماست پیشنهاد میشود در اولین فرصت ممکن مسثولین مربوطه ضمن دلجویی از مبتکر "طرح ضربتی" و سایر کارشناسان موضوع را بررسی و راهکاری
" فوق ضربتی " تدبیر نمایند.
جالب اينه كه بنزين تقلبي رو با قيمت بنزين استاندارد فوب خليج فارس هم ميخوان به مردم خودمون بفروشند . منت هم ميگذارند كه سهميه داريم بهتون اختصاص مي دهيم.
بنزین پیرولیز صحیح است که هر چند اسمش بنزین است ولی بسیار گرانتر از بنزین معمولیست و کاربرد صنعتی دارد البته تنها علت فروش آن در جایگاهها تحریم پتروشیمی است چون این طلای سفید دیگر قابل صادرات نیست
دولت براي اين تحليل چه پاسخي دارد؟
سلام
من سوم آذر در ساوه بنزين سوپر سوخت گيري كردم كه موجب به هم ريختن كار موتور خودرو ام شد و چند صد هزارتومن خسارت به من وارد نمود. بعد از سوخت گيري صبح ها ماشين روشن نمي شد كه مجبور مي شدم پشت سرهم استارت بزنم كه موجب خراب شدن باتري اتوموبيلم شد و هزينه هاي فيلر گيري و تعويض باتري به من تحميل شد اين اوضاع بنزين كشوره آنهم بنزين سوپر كه به توصيه دوستان براي بهبود عملكرد موتور از آن استفاده كردم ولي پشيمانم و دستم هم به جايي بند نيست. به كجا بايد شكايت كنم؟
کافی است سری به شهرک صنعتی رازی واقع در جاده اصفهان - شهرضا بزنید تا با یکی از این شرکت های پتروشیمی آشنا شوید.بوی حاصل از مواد آروماتیکی این شرکت که معمولا روزهای تعطیل و شب تا صبح روزهای غیر تعطیل فعالیت میکند تا شعاع 5 کیلومتری به مشام میرسد. اگر در نزدیکی این شرکت مستقر باشید بعضاً چشمتان سوزش دردناکی پیدا میکند و همچنین خارش بدن پیدا میکنید... در نزدیکی این محل دشت مهیار است که یکی از قطب های کشاورزی اصفهان است... البته مسئولین دست اندر کار در جریان هستند ولی فریاد رسی وجود ندارد...
پاسخ ها
آرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
بالاخره شهرک صنعتی است یا شهرک مسکونی؟؟؟ به چه علت شهرک یا شهر نزدیک یک شهرک صنعتی احداث شده؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
متاسفانه گذر من هم به این منطقه خورده و با آن برخورد داشته ام بسیار بسیار وحشتناک است همین طور که جاده رو طی میکنی و بعضا باغ های انار به چشم میخوره ناگهان این بوی مشمئز کننده مثل پتک میخوره تو سرت...
من از دولت روحانی دفاع نمی کنم ولی همه کارها که 48 ساعته خراب شده اند 48 ساعته که آباد نمیشوند. بعله اگر در تهران هم مانند لندن ابتدای قرن بیستم یک دفعه هزاران نفر در خیابان میافتادند و میمردند شاید حالت اضطرار جدی (!!!) اعلام میشد حالا این افراد در بیمارستان ها و یا در خانه های خودشان با بیماریهائی تحت عنوان قلبی- تنفسی- سرطان - آسم ووو تلف میشوند و منشاء بیماری ذکر نمیشود خلاصه نتیجه میگیریم طرح های 48 ساعته همواره همین نتیجه را عاید مردم وجامعه می کنند!
قديما وقتي ميخواستيم از باك بنزين بكشيم يه نيم ليتريش قورت ميداديم خبري نبود حالا وقتي داري بنزين ميزني بخاراتش خفه ات ميكنه
ممنون تابناک
داریم خفه میشیم از الودگی
هوای پاک بعد نون شب از همه چی واجب تره
احسنت
اکنون زمان مناسبی است که در مذاکرات با خودروسازهای خارجی تمام تاکید به سمت خودروهای جدید هیبریدی برود که میانگین مصرف آنها سه لیتر در هر 100 کیلومتر است و در مقام بعدی ساخت این موتور ها بومی شود. مطمئنا جوانان این کشور که توانسته اند ساختار انرژی هسته ای را با آن قوت ایجاد کنند و توسعه دهند به راحتی می توانند این فناوری را نیز در کشور تولید کنند و از این طریق به حفظ سلامت مردم خصوصا در فصل های سرد که وارونگی هوا اتفاق می افتد کمک نمایند. فقط کافی است مدیران خود رو ساز مدیریت واقعی داشته باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
مدیریت دوستان در صنایع مونتاژ خودرو و اون هم با استفاده از ارز و واردات هست نه بومی سازی!
ضمنا دوست گرامی، یک 206 رو بومی سازی کردن کافیه! مونده تویوتا و فورد رو به سرنوشت 206 دچار کنیم!!!
متشکریم تابناک. بالاخره یک نفر حرف ما رو زد. ظاهرا" این بحث بنزین یک تابو بود که نمی شد در موردش به راحتی حرف زد.
تو رو خدا این بحث دنبال کنید تا شاید یه روز به نتیجه برسه
درود بر نویسنده، خواهشا تابناک اخبار و اطلاعات از این دست رو بیشتر منتشر کنه تا اطلاع رسانی صورت بگیره تا بلکه یک کمپین مردمی و سراسری تشکیل بشه و این موضوع به گوش دولتی ها برسه. امیدواریم هر چه زودتر تدبیری صورت بگیره...
حرف دل مارو گفتی تابناک عزیز
بیچاره مردم
تنها چیزی که ارزش ندارد جان و سلامتی مردم است!
تشكر ويژه از تو تابناك.
هر بار هوا آلوده ميشه فقط مردم متهم ميشوند و مجبور هستند ماشين لگن خودشون رو يكروز در ميون حركت بدن.
در حاليكه قبل از خودكفايي بنزين اصلا اين مشكلات آلودگي رو نداشتيم
مرسی تابناک . اونقدر با نوشتن از این موضوع بنویس که یک کاری بکنن .
بابا آقای روحانی داریم ذره ذره میمیریم
ساخت این بنزین چیزی نبود که اختراع دولت قبل باشد که افتخار کردند که آهاااااااای بیایید ببینید که ما خود کفا شدیم....... همه می توانند چنین بنزینی تولید کنند. ولی به درد نمی خورد. و اگر کشورهای دیگر این کار ار نمی کنند، دلیلش فقط و فقط داشتن فضای پاک است.
چند وقت ماشینم خراب شد وبیشتر از دو میلیون خرج روی دستم گذاشت مکانیک می گفت آب توی بنزین بوده
راهکار های بنزین واراداتی :
قیمت ماشین بیارن پایین و با کیفیت درست بشه
بنزین یورو 4 بدن با قیمت فوب خلج فارس
هم هوا تمیز می شه و هم کشور ضرر نمی کنه
یک کم منطقی باشیم قرار نیست همه چیز را خودمون درست کنیم، زندگی اینقدر طولانی نیست !
بنده یکی از کارشناسان پالایش بنزین در پالایشگاه اصفهان هستم که با بچه های آزمایشگا ه که دائم کنترل کیفیت بنزین تولیدی را در لیست فعالیتهای روزانه دارند دوستی نزدیکی دارم راستش بنزین تولیدی در پتروشیمی ها وارد این پالایشگاه می شد و بعد از اینکه با بنزین تولیدی پالایشگاه ترکیب می شد برای مصرف ارسال می شدند و اما در رابطه با وضعیت بنزین:
1- بنزینی که از پتروشیمی ها وارد می شد ترکیبات آروماتیک (سرطان زا آ« بسیار بالا و فراتر از نگرانی ها بود )
2- این بنزین بعد از ترکیب شدن با بنزین خود پالایشگاه باز هم ترکیبات آروماتیک آن بیشتر از حد استاندارد بود و اگر ملاک را استاندارد در نظر بگیریم به هیچ وجه مناسب مصرف نبودند ولی ...
پاسخ ها
س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
ولی چی؟!حتما کو گوش شنوا؟! خوب این طوری میشه که هر روز یک آشنا، یک فامیل و یک دوست جونش را در اثر سرطان از دست میده...
آخه یکی نیست بگه بابا حالا مگه بنزین غیر استاندارد چکار میکنه حالا فوقش سالی چند هزار نفر میمیرند دیگه اشکالی نداره !!! مسائل مهمتر از این داریم که باید حل بشه
أيها الناس اگر با طرح ضربت كاردرست ميشد ما در طبيعت هم داشتيم !! ما در طبيعت. هيچ طرح ضربتي و جهادي نداريم !! درخت گردو بعد إز سي سال بار مي هد !! نفت و گاز طي ميليونها سال زير زمين تشكيل شده اند بناي خلقت برتداوم و اعتدال است نه ضربت و طرح ضربتي !!
میزان بنزن استاندارد در ژاپن دو برابر کمتر از اروپا و آمریکا است و در ایران 1000 برابر بیشتر از اروپا. برای همین است که وقتی به شعاع چند کیلومتری پمپ های بنزین میرسیم بوی بد بنزن استشمام می کنیم. دولت بر ماشین های هیبرید که با برق و بنزین کار می کنند مالیات می بندد اما از نظر قانونی محصولی که در ایران اصلا تولید نمی شود نباید مالیات ورود داشته باشد. یعنی هزینه تعویض ناوگان تاکسی رانی تهران با اینگونه از خودروها چقدر است؟
از شما باید پرسید شما چرا تاکنون این خبر درست را اطلاع رسانی نم کردید
چرا توی برنامه مناظره صدا و سیما هیچ اشاره ای به این بنزین تقلبی نشد چرا کسی دلش به حال مردم بیچاره نمی سوزد ؟؟؟؟؟
تابناک ممنون که اطلاع رسانی میکنی . ولی همه میدونن دلیل آلودگی هوا همین بنزین تقلبیه. شما رو به خدا شماها که دستتون بازه و می تونید حرفتونو بزنین به داد این وضعیت برسید.
خدایا به فریاد برس!
تابناک چند روزه این خبر رو شنیدی؟
یا تو هم از اولش میدونستی بنزین مشکل داره که در اینصورت باید پرسید پس تا حالا کجا بودی؟
اینو چرا رسانه ای فرا گیر نمی کنید خیلی از مردم اخبار رو از اینترنت نمی خوانند
مگه خود شما هم از این هوا تنفس نمی کنید
دولت كه ميگه تحريم برداشته شده پس بهتره مجددا از خارج وارد بشه بهترازتوليد داخله كه جون مردم رو ميگيره .خواهشا تابناك پيگيري كنيد چون خودتان هم از مردميد وداريد از همين بنزين نامرغوب استفاده واز هواي مطبوع آن درتهران استشمام مينماييد ما كه دستمان به جايي نميرسه
دبی فصلی و ماهانه و روزانه جریان هوای تهران چقدر است و ضریب پذیرش و تحمل آلودگی آن چه مقدار است؟ چرا وارونگی فقط در بعضی اوقات رخ میدهد درحالیکه بنزین بقول شما همیشه تقلبی است؟. روزانه چه مقدار بنزین و توسط چه نوع اتومبیلهایی مصرف می شود؟
آیا میتوان برای شهرهای بزرگ از بنزین وارداتی و استاندارد استفاده کرد؟
چرا هیچ کسی حرف نمی زنه اقدامی نمی کنه
چرا روزنامه ها یک هفته تیتر اول خود نمی آورند تا مسئولین فکری بکنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دارم فکر می کنم چه زندگی جالبی داریم آب شرب مون که آلوده به نیترات هست برنج مون طبق نظر استاندارد آلودگی صنعتی خطرناک داره هوا هم همه می دونند که از بنزین بی کیفیت و تقلبی هست دارو و درمان هم که این طوری ...
تابناک تو خودت اون زمان کجا بودی. وظیفه رسانه بیان مشکلات در سریع ترین زمان. حالا میای این حرفا رو میگی؟؟؟!
از مطرح کردن این موضوع ممنونیم . مطبوعات و رسانه های عمومی آئینه مسائل جامعه هستند که با طرح مداوم مشکلات ، مسئولین را وادار به چاره اندیشی میکنند . خسته نباشید
تابناک این مهم را جدی و خبر را ادامه بده لطفا" تا این طرح مرگ زودتر جمع شود
وقتی مردم ما در هر صورت بنزین می خوان و حاضر نیستند کمی به خود زحمت بدهند و بدون وسیله شخصی در شهر تردد نمایند، حاصلش همین می شود. اول باید از خودمون شروع کنیم. دولت هم از همین جامعه اومده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
وظیفه دولت تامین مایحتاج مردم اونهم با بهترین کیفیت و پایینترین قیمته
اضافه بفرمایید متصدیان پمپ بنزین این همه کارت سوخت 400 تومانی را از کجا می آورند و علنا به قیمت 700 تومان به خلق اللله می فروشند آب هم از آب تکان نمی خورد
خواهش ما از تابناک این است که این موضوع را با جدیت پیگیری کند تا حتی در مجلس پیگیری شود. اگر لازم است مصرف کم شود، مسئولان شفاف به مردم اطلاع رسانی کنند تا تکلیفمان را بدانیم. نگذارید این موضوع حیاتی به فراموشی سپرده شود. نظرسنجی قراردهید تا دیدگاه مردم را نسبت به مصرف بنزین بی کیفیت به دست بیاید.
تازه یادتون افتاده بنزین تقلبیه؟!احالا چی کار میکردید؟
بیچاره مردم ماشین چند ده ملیونی بخرند بعد بزنن توسرشون که الودگی هوا از ماشیناتونه ....راستی جرا توشهرای صنعتی این مشکل بیشتره ....یعنی ماشینای این شهرا دود زا هستند یا اینکه چون صنعتی اند الودگی هوا مال صنعتشونه من که سر در نیووردم....
تنها چیزی که ارزش نداره جون مردمه ...
فقط به تنفس هوا كه رايگان بود دلمون خوش بود كه جهت استشمام هواي سالم حالا بايد كلي خرج كنبم .
چه عجب تابناک!!! بعد از یکسال در مورد بنزین تقلبی آلوده مطلب نوشتی!!! اما کو گوش شنوا و کسی که بفکر سلامتی مردم باشد؟
سلام
من کارشناس ارشد ساخت واختلاط بنزین یکی از پالایشگاههای کشور هستم و سالها مشغول تولید
راستش میزان آروماتیک فرآورده های پتروشیمی بین 30 تا 65 درصد است و لازم است مطابق استاندارد حداکثر آروماتیک ها در بنزین خروجی به یک درصد برسد.
شایدساخت چنین بنزینی خیلی سخت باشد و من در چندین نوبت بنزین پتروشیمی ها راگرفتم و با آن بنزین معمولی ساختم ولی توانایی تبدیل به استاندارد یک درصد خیلی سخت وتقریبا امکانپذیر نیست.
چون بنزین با 4تا هفت فرآورده درست میشود و رعایت درصد فوق بسیارمشکل
البته در زمان تحریم ایده فوق عالی بود.
امیدوارم حال مسولان کشور راه اندازی طرح ها در این موقعیت استثنایی شتاب بخشند.
با سپاس
ازجون مردم که مهمترنیست. بیان راست و حسینی بگویند اینقدر بنزین استاندارد داریم و همون را بریزند تو کارت
مردم خودشان مدیریت می کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی